Gå til innhold

Lage partisjon uten formatering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det mulig å lage ny partisjon uten å formatere?

Skal ha en partisjon på 100GB til Linux ubutu 9.04 slik at jeg kan ha Linux og XP på likt=)

Er dette mulig? Vanskelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo fått 3 partisjoner på 155 GB. To av de har ikke noe filsystem og derfor vises de ikke i min datamaskin, men som du ser er de jo på bildet ditt. Det er bare å installere Ubuntu på en av de. Antar du skal ha den tredje til filer. Da må du formatere den.

Skrevet (endret)

Da trenger du ikke å gjøre noe mer nå. Bare installer Vista og Ubuntu og velg riktige partisjoner, så blir de formatert.

Endret av trygveaa
Skrevet (endret)

Hvordan får jeg installert ubutù? Setter inn cden og starter på nytt men jeg får ikke spørsmål om å boote fra cd.

Installerer jeg den fra dcen inne i windows så kan jeg ikke velge en av de andre partisjonene.

Hva skal jeg gjøre?

Endret av ArneAustenaa
Skrevet

Du må trykke på en knapp når pcen starter opp (før windows logoen) for å velge å starte fra CD. Varierer fra pc til pc hvilken knapp det er, men det pleier å stå på skjermen. Pleier vel å være F8, F12 eller delete tror jeg.

Skrevet

Da virker det som det er noe galt med cden. Skal ikke være noe mer enn å starte fra cden på samme måte som windows cden, og velge "try ubuntu" eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...