Gå til innhold

Bestille Mac? Noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nå begynt på MK. Jeg har en Acer Aspire 5920G fra før, men de har anbefalt oss at vi har Mac. Hver elev har fått hver sin stasjonære Mac, som befinner seg i klasserommet. Disse kan vi dog bare bruke i noen bestemte timer, og ikke på fritiden. Jeg har hørt at det anbefales en Mac hvis vi skal designe/endre på ting, osv. Som f.eks. Bilder, musikk, film, etc.

Men jeg har noen få spørsmål om Mac. Jeg har hørt at det ikke går ann å høyreklikke, hvordan gjør vi dette? Og går det ann å endre på f.eks. museinstillingene? Hastigheten på musen på en mac jeg prøvde for en stund siden, var veldig treg. Jeg prøvde også en annen, og den var også treg.

Går det ann å koble til andre tastatur /mus til en Mac? I stede for de som er laget til Mac. Likte ikke så godt musen. Vil helst ha en med hjul, i stede for en kule.

Hvis jeg bestiller en fra www.eplehuset.no for 4000 kr, vil jeg da få administrator rettigheter på den? Hvis ikke, går det ann å gjøre sånn at jeg får administrator rettigheter?

Vet dere forresten hvor lang tid det tar sånn ca, før jeg får den?

Ville dere anbefalt Mac, fremfor Aspire 5920G? Jeg er ganske sikker på at det ikke går ann å installere så mye spill på en Mac, men jeg har helst tenkt å bruke den som en jobb Mac. Men går det ann å spille alle spillene som finnes til PC og?

Og det som sikkert er mest negativt, er at det ikke går ann å spille av WMP filer. Finnes det et program til Mac som gjør sånn at jeg kan spille disse filene, uten å konvertere de til et annet format?

Det tror jeg skulle vært alt. Jeg takker på forhånd for hjelp :)

Mvh. Stigah

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan høyreklikke, må bare stille det inn.

Hastigheten kan stilles inn.

Du kan koble til andre mus. Tastatur er jeg usikker på.

Du får administrator rettigheter.

Vet ikke om leveringstiden.

Finnes spill til Mac, men utvalget er mindre enn PC.

Flip4Mac tror jeg støtter WMP filer.

NB. Ville ikke kjøpt Macbook (den i plast) da det har vært ekstremt masse tull med plastikken på disse maskinene.

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar :)

Tror jeg skal bestille en Mac nå, hehe.

Er ikke sikker på om den er i plastikk eller ei. Tror vi bare får en type Mac fra eplehuset. Den Mac'en vi får derifra heter MacBook Core 2 Duo 2,13 GHz hvit SD. Vet du/noen om denne er i plastikk eller ikke?

Takk for svar igjen :)

Skrevet
Du får ikke en MacBook til 4000,-.

Merk at prisen er satt ned med over 350 kroner iforhold til de opprinnelige prisene! Ny pris er ca 4.345 om du betaler alt med en gang. Fylket sider oppdateres etterhvert med de helt nøyaktige prisene!

MacBook, delbetales av Rogaland fylkeskommune

Selv om fylket betaler for nesten hele maskinen blir den din - og det blir ditt ansvar å ta vare på den. Du må selv betale for alle reparasjoner maskinen kan komme til å trenge så lenge du går på skolen. Derfor anbefaler vi deg sterkt å kjøpe en 3år service og supportavtale - Applecare.
Skrevet
Tusen, tusen takk for svar :)

Tror jeg skal bestille en Mac nå, hehe.

Er ikke sikker på om den er i plastikk eller ei. Tror vi bare får en type Mac fra eplehuset. Den Mac'en vi får derifra heter MacBook Core 2 Duo 2,13 GHz hvit SD. Vet du/noen om denne er i plastikk eller ikke?

Takk for svar igjen :)

Maskinen er i hvit plast og ser slik ut:

http://www.eplehuset.no/produkt/1315_macbo...it-sd---ny.aspx

Jeg tror du kan ta det med ro når det gjelder problemene som har vært med plastikken på en del av disse maskinene. Er temmelig sikker på at det er fikset forlengst, og det er i bunn og grunn solide maskiner.

Skrevet
Jeg tror MacBooken i plast holder veldig lenge hvis du behandler den som en PC, og ikke en baseball-kølle.

da tror du feil. Bare å Google det, så finner du ekstremt mye om problemet.

Skrevet

"Selv om fylket betaler for nesten hele maskinen blir den din - og det blir ditt ansvar å ta vare på den. Du må selv betale for alle reparasjoner maskinen kan komme til å trenge så lenge du går på skolen. Derfor anbefaler vi deg sterkt å kjøpe en 3år service og supportavtale - Applecare."

Du har 5 års reklamasjons rett så med mindre du har tenkt til kaste den rundt i klasserommet ville jeg ikke betalt for ekstra service og supportavtale.

Skrevet
Jeg tror MacBooken i plast holder veldig lenge hvis du behandler den som en PC, og ikke en baseball-kølle.

Gjelder forrige modell av Macbook, ikke denne modellen her.

Skrevet

Gjelder forrige modell av Macbook, ikke denne modellen her.

Vent et år, når plasten blir litt sprøere, så dukker det opp tilfeller på disse maskinene og.

Skrevet

Min hvite plast MacBook sprakk litt en gang etter at jeg satt det litt hardt på bordet. Eller rettere sagt mistet den. Det gjorde ikke noe problem, men sendte den inn en gang jeg ikke trengte den på en stund. Den ble reparert gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...