Gå til innhold

Kjøp av MacBook Air? Eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Du har jo også ev muligheten til å stikke nedom "din lokale apple forhander" og teste før du kjøper. "Fordelen" med apple produker, er at de stort sett er like dyr (les: koster det samme) uansett hvor du kjøper, butikk eller nett.

 

Så går det jo ann å installere windows på mac´en også, hvis OSX ikke skulle falle i smak. Så kan ikke se annet enn at det er en vinn-vinn situasjon. Kvaliteten på selve maskinen kan nok de fleste gå god for, så du trenger ikke være redd for bomkjøp

Lenke til kommentar
Kvaliteten på maskinene er veldig god. Hvordan kan ikke OS X falle i smak? HEHE.

 

Enkelt : Mangelfult utvalg på spill, andre programmer som man ikke er vant til og ikke minst mindre utvalg av gratis programvare i forhold til windows xp.

Og så har man jo litt problemer med noen løsninger som Apple tar når det gjelder propietær software, men heldigvis så finnes det løsninger for dette for den som er over gjennomsnittelig utrustet med fornuft.

 

Personlig liker jeg ikke utseende til OS X , men så liker jeg heller ikke helt windows xp eller windows 7 heller.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Kvaliteten på maskinene er veldig god. Hvordan kan ikke OS X falle i smak? HEHE.

 

Enkelt : Mangelfult utvalg på spill, andre programmer som man ikke er vant til og ikke minst mindre utvalg av gratis programvare i forhold til windows xp.

Og så har man jo litt problemer med noen løsninger som Apple tar når det gjelder propietær software, men heldigvis så finnes det løsninger for dette for den som er over gjennomsnittelig utrustet med fornuft.

 

Personlig liker jeg ikke utseende til OS X , men så liker jeg heller ikke helt windows xp eller windows 7 heller.

 

Du syntes jo faktisk Windows XP er bra, så vet ikke om jeg kan ta din synsvinkel så seriøst. Jeg har sett litt på Mac Os X Leopard, og jeg liker det veldig godt!

Lenke til kommentar
Og så har man jo litt problemer med noen løsninger som Apple tar når det gjelder propietær software, men heldigvis så finnes det løsninger for dette for den som er over gjennomsnittelig utrustet med fornuft.

Hva betyr det, i klartekst? Hvilke problemer snakker du om "med noen løsninger som Apple tar når det gjelder propietær software"?

Mener du at Microsoft ikke har proprietær software, og at det ikke finnes problemer med Microsofts "løsninger"?

Lenke til kommentar
hvis du kjøper i norske nettbutikker har du 14 dages returrett, men du må fortsat betale frakten begge veier.

 

Ville på det sterkeste fraråde deg å kjøpe fra apple selv, da de ikke bryr seg om norske lover og kan/vil nekte deg pengene tilbake.

Tullprat.

Dette står i kjøpsbetingelsene til Apple Store for Norge:

"7. Returrett

 

7.1 Hvis du er misfornøyd med et Produkt eller en Tjeneste du har kjøpt av oss, kan du returnere Produktet eller kansellere Tjenesten og få tilbake innbetalt beløp for Produktet eller Tjenesten hvis du kontakter oss innen 14 kalenderdager etter at Produktet ble levert eller innen 14 kalenderdager etter bestilling av retten til Tjenesten (jf. Lov om angrerett).

 

Du kan imidlertid ikke returnere et Produkt til oss og kreve tilbakebetaling hvis Produktet gjelder Programvare som ble levert forseglet og ubrukt, og du har brutt forseglingen. Du kan ikke kreve tilbakebetaling av kjøpesummen for en Tjeneste hvis du har begynt å bruke Tjenesten."

 

Dette er helt i tråd med norske lover.

Lenke til kommentar
Tar det lang tid og motta macen? Hvor mange dager tar det å få den hjem?

Jeg bestilte min fra Eplehuset og fikk den levert på døren på under 24 timer. Jeg ringte inn på forhånd og spurte om de hadde den modellen jeg skulle ha, og fikk til svar at det hadde de og at den ble sendt samme dag hvis jeg bestilte før klokken 14.

Lenke til kommentar
Det har du rett i Newton. Folk skriver jo dritt om Apple som ikke er sant. Men man må vel bare regne med det fra MS fanboysa.

 

og noen marler et roserødt bile?

 

er uansett bra at de følger NOEN av de norske lovene, men hvis ipoden din går i stykker etter garantiperioden var det h vertfall slik før at du måtte betale reperasonen selv, selv om det er 5 års returett i norge.

Lenke til kommentar
Det har du rett i Newton. Folk skriver jo dritt om Apple som ikke er sant. Men man må vel bare regne med det fra MS fanboysa.

 

og noen marler et roserødt bile?

 

er uansett bra at de følger NOEN av de norske lovene, men hvis ipoden din går i stykker etter garantiperioden var det h vertfall slik før at du måtte betale reperasonen selv, selv om det er 5 års returett i norge.

Det er faktisk helt i tråd med norske lover at man mange ganger må betale reparasjoner selv når ting går i stykker. Skal man hevde sin reklamasjonsrett så må man kunne sannsynliggjøre at feilen skyldes en produksjonsfeil eller innebygget defekt i produktet, og ikke ens egne handlinger - f.eks at du har droppet iPoden i gulvet. Og før du kommer trekkende med noen få, isolerte hendelser som ble blåst opp i media for noen år tilbake: ja, det skjer feil i kundebehandlingen i noen få tilfeller, også hos Apple og deres forhandlere. Jeg kjenner personlig til flere som har fått reparert Apple-produkt gratis etter at garantiperioden er gått ut, så jeg vet at Apple følger loven også på reklamasjoner - om enn ikke alltid uten diskusjon, for det _er_ rom for tvil og tolkninger i mange tilfeller når det gjelder reklamasjoner på et flere år gammelt produkt, og kunden har også et ansvar for å redegjøre for sin sak på en fornuftig måte.

 

(PS. Det er ikke alltid 5 års reklamasjonrett gjelder, det kan også være 2 år - og sannsynligvis _burde_ det være 2 år for telefoner og mp3-spillere, selv om vi i nisselandet vårt har rettsavgjørelser som sier 5 år på mobiltelefoner. Det blir nesten absurd, om man tenker på hvor håpløst utdatert og mishandlet en vanlig mobiltelefon vil være etter 5 års aktiv bruk.)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
(PS. Det er ikke alltid 5 års reklamasjonrett gjelder, det kan også være 2 år - og sannsynligvis _burde_ det være 2 år for telefoner og mp3-spillere, selv om vi i nisselandet vårt har rettsavgjørelser som sier 5 år på mobiltelefoner. Det blir nesten absurd, om man tenker på hvor håpløst utdatert og mishandlet en vanlig mobiltelefon vil være etter 5 års aktiv bruk.)

 

Tull!

Det er egentlig hårreisende at vi godtar såpass kort levetid på et produkt som ofte koster like mye som en liten bærbar pc, spesielt når vi nå i dag får så og si samme kraften som en pc hadde for et par år siden.

At vi er villige til å bytte ut mobiltelefoner såpass ofte er nok hovedsakelig fordi vi er et forbrukssamfunn, men det betyr overhodet ikke at vi bør senke kravet på reklamasjonsretten og garantitiden på disse produktene for da lar vi rett og slett produsentene spekulere med produksjonskvaliteten på produktet.

 

Edit : Dette gjelder pent bruk der brukeren selvsagt ikke driver å kaster telefonen veggimellom, men oppbevarer den i etui / lomme og utsetter den ikke for kulde / varme og raske temperaturendringer.

 

Og det er nettop der jeg personlig er veldig kritisk til Apple rent generelt, nylig var det en defekt Iphone som måtte gå igjennom kundeservicen og det var ikke på måte hvor ivrig de var etter å legge skylden på brukeren og dermed få henne til å betale for "servicen". Heldigvis så ble vi enige ganske så raskt om at kravene til Eplehuset og apple var urimelig og i strid med de regler og rettigheter vi har her i norge og hun slapp å betale for servicen.

 

Personlig så ser jeg helst at produktet jeg kjøper kan vare i flere år, på den måten så vet jeg at om jeg kjøper meg en mobil og er fornøyd med funksjonaliteten og bruken så kan jeg beholden den så lenge den gjør jobben sin så lenge jeg ønsker (eller den dør en naturlig død).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Det har du rett i Newton. Folk skriver jo dritt om Apple som ikke er sant. Men man må vel bare regne med det fra MS fanboysa.

Beklager å måtte skuffe deg, men det er faktisk ikke slik at de som ikke liker et produkt, automatisk er fanboys av et annet produkt. Men man ser ofte slik i religiøse miljøer. De ikke-troende blir automatisk "satanister" som skal brenne i den evige kakkelovn. Det hjelper lite at "satanistene" faktisk ikke er det, men heller ateister, agnostikere etc. Selv har jeg generelt ingenting mot religioner, men liker dårlig den sneversynte tankegangen til enkelte religiøse. Eller som en har sagt det: "Personally it's not god I dislike, it's his fanclub I can't stand". Det blir det samme her også. Jeg synes at Apple har gode (om enn alt for overprisede og lukkede) produkter, men jeg kommer nok neppe noensinne til å kjøpe et Apple-produkt, nettopp på grunn av (deler av) fanklubben deres, som kan være verre enn de verste religiøse.

 

(PS. Det er ikke alltid 5 års reklamasjonrett gjelder, det kan også være 2 år - og sannsynligvis _burde_ det være 2 år for telefoner og mp3-spillere, selv om vi i nisselandet vårt har rettsavgjørelser som sier 5 år på mobiltelefoner. Det blir nesten absurd, om man tenker på hvor håpløst utdatert og mishandlet en vanlig mobiltelefon vil være etter 5 års aktiv bruk.)

Hvorfor skal det være kortere reklamasjonsrett fordi at folk bytter ut en mobiltelefon ofte? Mener du virkelig at man ikke skal forvente at en mobiltelefon skal vare lenger enn to år?

 

Saker om Apple-feil blir altid fremhevet i media. Men saken er at det skjer feil også hos HP, Acer, microsoft og Toshiba. Slik er det bare.

Hvorfor skulle de det? Journalister har tradisjonelt hatt et nært forhold til Apple, så hvorfor skulle de plutselig begynne å "hetse" dem? Jeg har ikke hørt om andre produsenter som har stått åpent fram og sagt at de driter i norske lover.

Lenke til kommentar

Det er nemlig slik at om man ikke liker et produkt så trenger man ikke skrive tull om det. Det jeg ser som mest merkverdig er at de som har Mac o.l. ikke opplever det slik i det hele tatt, mens andre som leser media plutselig vet at det er slik.

 

En mobiltelefon går gjennom mange raske bevegelser og småsmeller og man kan derfor ikke regne med at den skal være evigheter.

 

Og sånn for å oppklare det å er jeg ingen Apple fanboy. Jeg har lagt bort iPhone til fordel for Hero siden jeg ikke liker iPhone. Jeg bruker også Windows, Linux Etc.

Lenke til kommentar
(PS. Det er ikke alltid 5 års reklamasjonrett gjelder, det kan også være 2 år - og sannsynligvis _burde_ det være 2 år for telefoner og mp3-spillere, selv om vi i nisselandet vårt har rettsavgjørelser som sier 5 år på mobiltelefoner. Det blir nesten absurd, om man tenker på hvor håpløst utdatert og mishandlet en vanlig mobiltelefon vil være etter 5 års aktiv bruk.)

 

Tull!

Det er egentlig hårreisende at vi godtar såpass kort levetid på et produkt som ofte koster like mye som en liten bærbar pc, spesielt når vi nå i dag får så og si samme kraften som en pc hadde for et par år siden.

At vi er villige til å bytte ut mobiltelefoner såpass ofte er nok hovedsakelig fordi vi er et forbrukssamfunn, men det betyr overhodet ikke at vi bør senke kravet på reklamasjonsretten og garantitiden på disse produktene for da lar vi rett og slett produsentene spekulere med produksjonskvaliteten på produktet.

Reklamasjonstiden er ikke nødvendigvis et tall for hvor lenge du forventer at produktet skal vare. En bil til en halv million kroner har fortsatt kun 5 års reklamasjonstid, det samme som en telefon til en tusenlapp har i Norge. Jeg forventer like fullt at bilen skal vare i _minst_ 10 år, men vil helst ikke betale for at produsenten skal lage en telefon som forventes å vare like lenge.

Personlig så har jeg aldri byttet telefon fordi den gamle sluttet å virke, så ja det er nok helt andre krefter enn produktkvaliteten som driver den høye utskiftingstakten vi har lagt oss til på slike enheter.

Poenget mitt er ellers at det ikke nytter for lille nisse-Norge å komme med 5 års reklamasjonsrett på telefoner når resten av verden opererer med helt andre og kanskje mer realistiske frister. Du kan bare glemme alt om at noen produsenter skulle gjøre noen som helst tilpasninger på sine telefoner eller produktkvaliteten fordi et bittelite land i utkanten av verden synes de skulle vare i mer enn 5 år. Slik fungerer det ikke.

(Forøvrig så finnes det ikke krav til garantitid på telefoner eller andre salgsvarer i norsk Lov om forbrukerkjøp, garanti er helt frivillig fra produsenten - det er reklamasjonsrett som er pålagt)

 

Edit : Dette gjelder pent bruk der brukeren selvsagt ikke driver å kaster telefonen veggimellom, men oppbevarer den i etui / lomme og utsetter den ikke for kulde / varme og raske temperaturendringer.

Og der har du allerede utvannet rettighetene til forbrukeren, dersom man skal begynne med skjønnsmessig vurdering om telefonen har blitt brukt "pent" eller ikke. Skal man kreve at du har brukt et etui, når slikt etui ikke følger med, og det ikke står noen bruksinstruks om dette? Hvordan kan man unngå raske temperaturskiftinger på et produkt som du skal ha med deg til enhver tid, i et land der det ikke er uvanlig at du beveger deg fra utendørs -20 til innendørs +20 grader i løpet av sekunder? Men greit nok, åpenbare fysiske skader og vannskader gjør jo at du fort mister retten på reklamasjon - men hvor mange tror du prøver seg likevel? Kan love deg at det er mange.

 

Og det er nettop der jeg personlig er veldig kritisk til Apple rent generelt, nylig var det en defekt Iphone som måtte gå igjennom kundeservicen og det var ikke på måte hvor ivrig de var etter å legge skylden på brukeren og dermed få henne til å betale for "servicen". Heldigvis så ble vi enige ganske så raskt om at kravene til Eplehuset og apple var urimelig og i strid med de regler og rettigheter vi har her i norge og hun slapp å betale for servicen.

Kan ikke kommentere en enkeltsak uten å kjenne den, og man kan uansett ikke generalisere ut fra en enkelt sak. Men generelt vil det ofte kunne være en diskusjon for å klarlegge årsaker og ansvar. Forøvrig så får Eplehuset stå for det Eplehuset gjør, og det er ikke nødvendigvis andre enn dem selv eller den enkelte ansatte som har skylden om du er misfornøyd med kundebehandlingen.

 

Personlig så ser jeg helst at produktet jeg kjøper kan vare i flere år, på den måten så vet jeg at om jeg kjøper meg en mobil og er fornøyd med funksjonaliteten og bruken så kan jeg beholden den så lenge den gjør jobben sin så lenge jeg ønsker (eller den dør en naturlig død).

Selvsagt. Jeg ønsker også at produktet skal vare så lenge jeg ønsker å bruke det - ideelt sett. Men jeg vet også at det vil koste svært mye mer å lage en telefon med gjennomsnitts levetid som er f.eks 5 år lenger, og den regningen vil det være du og jeg som må betale. Så det gjør man bare ikke, selv om 1% av brukerne skulle ønske å bruke telefonen så lenge. Så lenge forbrukerne forlanger billigst mulig pris, så vil kvalitet og levetid være en av parametrene som brukes for å gjøre produktene billigere, og så veier man dette opp med hvilken feilrate som lønner seg best veid opp mot en eventuell økning av produksjonskostnader for å få ned feilraten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...