Gå til innhold

Canon EF 50mm f/1,8 vs. Canon EF 50 mm f/1,4


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg forsøkt å finne ut hvilket objektiv jeg skal invistere i - jeg står nå igjen med to alternativer; Canon EF 50mm f/1,8 eller Canon EF 50mm f/1,4. Prisforskjellen fra det førstnevnte (f/1,8) til det sistnevnte (f/1,4) er 2299 kr, og jeg lurer derfor på hvor stor forskjell det er mellom de to objektivene? Prisforskjellen er rimelig stor - er forskjellen i kvaliteten på objektivet tilsvarende stort?

 

 

Ellers er det bare å komme med forslag til andre objektiver dere har gode erfaringer med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurder også Sigma sin 50mm f1.4 om forvirringen skal bli større :)

 

Jeg har kjøpt 50mm f1.8 - mest for å bli vant til fastoptikk. Er plastikk tvers igjennom (omtrent), veier omtrent ingenting, men tar meget bra bilder.

Har lånt og prøvd Sigmaobjektivet en stund, og er meeeget imponert over det.

Forskjellen er stor. Sigma sitt har 77mm lysåpning, mens mitt Canon har 52mm. Canon sitt f1.4 har 58mm om jeg ikke tar feil.

 

Sigma sitt objektiv er noe dyrere, men jeg tror det er verdt merkostnaden vs Canons 50mm f1.4.

Lenke til kommentar
Ellers er det bare å komme med forslag til andre objektiver dere har gode erfaringer med!

 

Et alternativ verdt å vurdere er 35mm f/2 som mange synes er mer anvendelig enn 50mm på crop-format, altså Canons innstegs- og semipromodeller. Eventuelt har Sigma en 30mm f/1.4 men den kan være litt humørsyk i tillegg til å være relativt dyr.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Forskjellen er stor. Sigma sitt har 77mm lysåpning, mens mitt Canon har 52mm. Canon sitt f1.4 har 58mm om jeg ikke tar feil.

 

Hva så? At størrelsen er stor er jeg enig i, men diameteren på blenderåpningen er fremdeles 35,7mm på sitt største. Ikke vignetterer objektivet voldsomt mindre heller. For min del tror jeg Sigma har prioritert en populær filterstørrelse enn å skryte av mindre vignettering.

 

Dessverre er jo brennvidden på objektivet langt fra 50mm. Flere personer på nettet og jeg har selv fått målt et par eksemplarer (Nikon, Sigma, Zeiss) og det går om og om igjen at Sigmaen har et videre utsnitt. Brennvidden er forøvrig rundet av til ca 46mm.

 

Så er det den sedvanlige variasjonen Sigma også som gjør av jeg kvier meg hver gang et nytt eksemplar testes. Trenger vel ikke nevne mer siden det diskutert side opp og ned i andre tråder.

 

Men for all del. Får du et eksemplar som har bestått kvalitetskontrollen så gir Sigmaen svært bra ytelse for kronasjene du legger i objektivet.

 

 

Du har ikke sett på Zeiss ZE 50mm F/1.4 som et alternativ også?

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

CANON SUGER!!!! HASSELBLAD SOM GJELDER INGARD!!! :ohmy:

 

 

Jeg glemte å nevne en ting og det burde trådstarter tenke på. 50mm objektivene til de forskjellige produsentene er optimalisert for forskjellige avstander og har sine styrker og svakheter. Hva slags avstand du bruker bør derfor vurderes. Min oppsummering av et knippe objektiver er:

 

Canon F/1.4: Optimalisert for uendelig fokusavstand. Fungerer fint mot nærgrensen.

Sigma F/1.4: Viser glimrende prestasjoner på motiver som er fra nærgrensen til rundt tre meter. På uendelig finner jeg ikke objektivet like bra som konkurrentene.

Nikon F/1.4: Samme som Canon 1.4. CRC (Close range correction) medvirker resultatet.

Zeiss F/1.4: Optimalisert for uendelig fokusavstand. Manuellfokusobjektiv uten flytende element som gjør at objektivet taper litt ytelse ned mot total nærgrense.

Zeiss F/2.0 Makro-Planar: Gull - enough said :love:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Etter litt tenking har jeg kommet frem til at jeg ønsker en litt lavere brennvidde, og jeg har derfor tenkt litt på Canon EF 28mm f/1.8. Er det noen som har erfaringer med dette objektivet, eller som kan foreslå noe liknende de har gode erfaringer med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...