Gå til innhold

Back-up heldigvis, men tid for bedre rutiner.


Anbefalte innlegg

Fikk en feilmelding om at "superfetch" hadde sluttet å virke. Sjekket litt rundt dette og fant ut at dette hadde noe med HD å gjøre. Tok en back-up av alle foto som jeg hadde tatt de siste måneder og gikk feilmeldinger på et par bilder. Kjørte derettere det brukervennlige chkdsk som ikke er videreutviklet siden ms-dos og fikk en del meldinger om reperasjoner. Fikk startet PC en gang etter dette , og deretter var alt dødt. Mistenker at dette skyldes en korrupt boot-sector.

 

Har hittil kjørt backup med en ekstern harddisk når jeg finner det for godt. Nå var det nesten 6 måneder siden siste back-up så jeg hadde rimelig flaks før HD tok kvelden.

 

Er det noen som har gode systemer for back-up? Bør en kjøre ukentlig back-up via et raid -system som lagrer på to like HD? Er det like greit å ha to identiske bærbare HD for å lagre den ene kopien et annet sted en hjemme? CD/DVD er uaktuelt siden det blir så mange og at disse også har begrenset levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skyter alltid i RAW + JPG. RAW-filene legges på en intern disk, sortert i foldere etter måned og år. Dette for å hindre at filer fra ulike kameraer som har samme navnekonvensjon overskriver hverandre. JPG-filene legges i en egen folder på samme disken, sortert på samme måte. På samme disken legges også alle andre filer jeg arbeider med, råfiler fra skanner, og så videre.

 

Når jeg har tatt nye bilder, legges de inn på passende sted på disken og RAW-filene importeres i Lightroom. Hver gang nye bilder importeres i Lighroom, tar jeg backup av Lightroom-databasen og backupen legges i en egen folder på samme disken.

 

Hittil synes det kanskje en risikabel måte å gjøre det på, dvs å legge alt inn på samme interne disk, men hver gang jeg gjør noe som helst på den disken, kjører jeg en rutine i SyncBack SE som oppdaterer en ekstern disk slik at innholdet på den er identisk med den interne. Sletter jeg en fil på den interne disken, vil den slettes også på den eksterne når jeg kjører oppdateringen. Når så den eksterne er oppdatert, kobler jeg den fra og tar den med på jobb, der det allerede ligger en identisk (men uten oppdateringen) i en skuff. Den disken tas med hjem og oppdateres på samme måte som den andre, og først nå formaterer jeg minnekortene og sletter bildene som ligger på dem.

 

På denne måten har jeg:

En sikkerhetskopi i tilfelle jeg sletter en fil ved en feil, og deretter kjører backup-rutinen.

Minst en sikkerhetskopi som til en hver tid er off-site, i tilfelle brann, innbrudd eller annet som ville tatt både maskinen min og en lokal backup.

Tre identiske disker som alle sammen kan byttes med hverandre. Om den i PCen skulle ryke, kan jeg på fem minutter ta en backupdisk ut av et eksternt kabinett, bytte den med den defekte disken i PCen, og være oppe og kjøre som vanlig. Og fremdeles har jeg da en backup i bakhånd.

 

Ingen vits i å kjøre RAID, med andre ord, og siden man i dag får 1 TB ekstern disk for 670,- eller der omkring, og SyncBack SE koster litt over 300,-, får man et idiotsikkert bsystem for godt under to tusenlapper.

Lenke til kommentar

Kjører RAID1 (speiling) på filserver, samt 2 eksterne backup disker jeg roterer på. Dvs, en ligger hjemme og en innelåst i skap på jobb. Switcher mellom de eksterne diskene, med det mener jeg at jeg tar med eksterndisken som ligger hjemme på jobb (med alle filer oppdatert) og tar med den som ikke er oppdatert hjem igjen og oppdaterer den med siste filer fra filserver (rotasjonssyklusen er alt fra 4-8 uker).

 

På den måten unngår jeg det pinlige med å miste alt ved innbrudd/brann.

 

Sannsynligheten for innbrudd/brann både hjemme og på jobb samtidig ser jeg på som ikke eksisterende :) Dessuten ligger ikke eksterndisken fremme og synlig, så blir det innbrudd er jo håpet at de ikke finner den.

 

Eksterndisk står kun koblet til PC'en ved oppdatering. Filserver kjører dual opteron med 64bit Win2003 R2 og er koblet til resten av hjemmenettverket via gigabit nett (alle disker i serveren er selvsagt hotswap).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har vært latterlig dårlig på dette, og backup har vært så-si inteteksisterende.. Derfor smeller jeg opp en RAID1-løsning akuratt nå, faktisk. Denne kommer ikke til å stå der jeg kommer til å bo fremover. Synkronisering mellom laptoppen og filserveren med raidet kommer til å skje over internett via en sikker VPN-tunnel. Slik har jeg filene på to disker her hjemme, samt på laptoppen i den kommende hyblen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+789234
Er det noen som har gode systemer for back-up? Bør en kjøre ukentlig back-up via et raid -system som lagrer på to like HD? Er det like greit å ha to identiske bærbare HD for å lagre den ene kopien et annet sted en hjemme? CD/DVD er uaktuelt siden det blir så mange og at disse også har begrenset levetid.

 

Ekstern disk og/eller RAID er bra, men hva gjør du om det blir innbrudd og alt utstyret blir stjålet? Hva gjør du ved brann? Hva om du sletter noe ved en feil?

 

Selv kjører jeg ekstern disk i kombinasjon med online backup med Mozy. Man installerer egen agent som integreres inn i Windows utforsker og som tar periodisk (kryptert) backup til eksternt datasenter. Tilbakeføring av filer kan gjøres enten fra agenten eller fra web. Koster ca 500/år, vel verdt tryggheten, i mine øyne.

 

Finnes også flere andre aktører som tilbyr det samme.

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det noen som har gode systemer for back-up? Bør en kjøre ukentlig back-up via et raid -system som lagrer på to like HD? Er det like greit å ha to identiske bærbare HD for å lagre den ene kopien et annet sted en hjemme? CD/DVD er uaktuelt siden det blir så mange og at disse også har begrenset levetid.

 

Ekstern disk og/eller RAID er bra, men hva gjør du om det blir innbrudd og alt utstyret blir stjålet? Hva gjør du ved brann? Hva om du sletter noe ved en feil?

 

Selv kjører jeg ekstern disk i kombinasjon med online backup med Mozy. Man installerer egen agent som integreres inn i Windows utforsker og som tar periodisk (kryptert) backup til eksternt datasenter. Tilbakeføring av filer kan gjøres enten fra agenten eller fra web. Koster ca 500/år, vel verdt tryggheten, i mine øyne.

 

Finnes også flere andre aktører som tilbyr det samme.

Problemet med online backup er for folk som f.eks meg som har 60-70 GB med bilder, og aldri lastet opp noe. Det vil ta heftig lang tid med den daarlige utlinjen min aa ta en online backup av det nu...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva med å lagre alle bilder osv til flickr? ekke det en bra back-up løsning? om ikke hvorfor ikke?

 

På min bildedisk ligger det akkurat nå 45 629 filer, på til sammen ca 506 GB. det ville tatt en liten evighet å laste det opp til Flickr, om den tjenesten i det hele tatt støttet alle de ulike filformatene det her dreier seg om. Dessuten ville jeg da til syvende og sist ikke ha noen som helst reell kontroll over hva som skjer med backupen.

 

EDIT:

Hvis jeg faktisk fikk de 1.1 mbit i opplastinshastighet som NextGenTel tar betalt for å gi meg, og dersom jeg ikke brukte opplinjen til NOE annet enn å laste dette opp på Flickr, 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, ville det hele tatt 1 måned, 16 dager, 20 timer, 26 minutter og 40 sekunder dersom alt gikk perfekt. Hvis ikke hadde jeg hatt en helvetes jobb med å finne ut nøyaktig hvilke av de 45 629 filene som ikke ble kopiert.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...