Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for POT/Marijana i norge?


Pixl.

Anbefalte innlegg

Hey, lurer på hva straffen er om man blir tatt med marijana her i norge?

 

er noe jeg har litt lyst til og prøve en gang og er da greit og vite hva som skjer om en blir tatt med dette. fengsel? bot? rulleblad?

 

er det noe forskjell på mengde osv?

 

takk for alle evt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey, lurer på hva straffen er om man blir tatt med marijana her i norge?

 

er noe jeg har litt lyst til og prøve en gang og er da greit og vite hva som skjer om en blir tatt med dette. fengsel? bot? rulleblad?

 

er det noe forskjell på mengde osv?

 

takk for alle evt svar.

 

Hvis du blir tatt med det, sladrer de til mammaen din. Basert på din tilsynelatende mentale alder er min tolkning at dét fra din side sannsynligvis vil oppleves mye verre enn straffen.

 

For øvrig er det vanlig å bli straffet med en bot på ca 3-4000 kroner dersom man blir "tatt" for å ha en brukerdose med hasj/marihuana.

Lenke til kommentar
Hey, lurer på hva straffen er om man blir tatt med marijana her i norge?

 

er noe jeg har litt lyst til og prøve en gang og er da greit og vite hva som skjer om en blir tatt med dette. fengsel? bot? rulleblad?

 

er det noe forskjell på mengde osv?

 

takk for alle evt svar.

 

Hvis du blir tatt med det, sladrer de til mammaen din. Basert på din tilsynelatende mentale alder er min tolkning at dét fra din side sannsynligvis vil oppleves mye verre enn straffen.

 

For øvrig er det vanlig å bli straffet med en bot på ca 3-4000 kroner dersom man blir "tatt" for å ha en brukerdose med hasj/marihuana.

 

:p

 

er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

Lenke til kommentar
Hey, lurer på hva straffen er om man blir tatt med marijana her i norge?

 

er noe jeg har litt lyst til og prøve en gang og er da greit og vite hva som skjer om en blir tatt med dette. fengsel? bot? rulleblad?

 

er det noe forskjell på mengde osv?

 

takk for alle evt svar.

 

Hvis du blir tatt med det, sladrer de til mammaen din. Basert på din tilsynelatende mentale alder er min tolkning at dét fra din side sannsynligvis vil oppleves mye verre enn straffen.

 

For øvrig er det vanlig å bli straffet med en bot på ca 3-4000 kroner dersom man blir "tatt" for å ha en brukerdose med hasj/marihuana.

 

:p

 

er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

 

Ja, det kommer på rullebladet ditt.

Lenke til kommentar
er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

Ja, det kommer på rullebladet ditt, og det vil sørge for at du ikke vil kunne få jobber som krever plettfrittt rulleblad. Det vil også kunne gi deg problemer med for eksempel innreise til USA.

Lenke til kommentar
er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

Ja, det kommer på rullebladet ditt, og det vil sørge for at du ikke vil kunne få jobber som krever plettfrittt rulleblad. Det vil også kunne gi deg problemer med for eksempel innreise til USA.

 

hmm.. såpass ja.

Bør være forsiktig da.

Lenke til kommentar

det er Straffelovens § 162 som bestemmer straffen for slikt. som tidligere nevnt blir straffen avhengig av hvor mye du har på deg, hvor my ekontanter du har på deg osv. (hvis du blir tatt med mye kontanter samtidig kan dette tolkes som at du har solgt dop og da er det andre bestemmelser enn om du bare har til personlig bruk).

 

edit: og ja, det kommer på rullebladet ditt.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Domstolspraksis (Rt. 1997 s. 572, praksis beskrevet i en artikkel i Lov og Rett 1998 s. 125) tilsier at den strengere bestemmelsen i straffeloven § 162 normalt ikke brukes på erverv til eget bruk. For eget bruk er hjemmelen legemiddelloven § 31.

 

Praksis tilsier at straff for førstegangsovertredelse er en bot. Bot for forbrytelse kommer på rullebladet ditt i to år, deretter dukker den bare opp på uttømmende vandelsattest. Boten er i størrelsesorden 2-4k.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

Ja, det kommer på rullebladet ditt, og det vil sørge for at du ikke vil kunne få jobber som krever plettfrittt rulleblad. Det vil også kunne gi deg problemer med for eksempel innreise til USA.

Tjah, spørs HVA du mener med innreise, den norske stat kaster ikke informasjon over til amerikanerne uten videre. Mulig hvis vedkommende søker visum for å bo/jobbe/være i USA over lengre tid, men på en tre-ukers ferie så vil ikke sånn info bli oppgitt.

USA har ikke innsynn i våre strafferegistre vettu.

Lenke til kommentar
er 19 år så at de sladrer til mamma er nok ikke det jeg bryr meg mest om.

tenkte mer på om det kommer på rullebladete mitt med tanke på fremtiden min. søke jobb og slikt.

Ja, det kommer på rullebladet ditt, og det vil sørge for at du ikke vil kunne få jobber som krever plettfrittt rulleblad. Det vil også kunne gi deg problemer med for eksempel innreise til USA.

Tjah, spørs HVA du mener med innreise, den norske stat kaster ikke informasjon over til amerikanerne uten videre. Mulig hvis vedkommende søker visum for å bo/jobbe/være i USA over lengre tid, men på en tre-ukers ferie så vil ikke sånn info bli oppgitt.

USA har ikke innsynn i våre strafferegistre vettu.

 

Bortsett fra at hvis du har straffedom/bot på deg må du som hovedregel søke visum for å reise til USA... Og vi vil vel ikke lyve til andre lands myndigheter, vel? Risikerer utvisning av sånt. Rettelse: Fortjener utvisning for sånt.

Lenke til kommentar

Fortjener og fortjener, viser at du ikke veit mye om cannabis, jeg mener det burde være lovlig, du mener noe annet, men nok om det..

 

Det her regner jeg nok med var snakk om FORENKLET forelegg, og det går vel ikke under straffedom, på tross at det vises på vandel i noen år.

 

Skal ikke går rundt å være skråsikker her, mennje.

Lenke til kommentar

Forenklet forelegg gis for brudd på vegtrafikkloven, tolloven, og fritids- og småbåtloven. For narkoforbrytelser er det bot som gjelder, og bot har samme virkning som straffedom.

 

Å lyve til andre lands myndigheter er utvisningsgrunn. Om cannabis burde være lovlig eller ikke er saken uvedkommende -- har du rulleblad skal du opplyse om det. Så får det være opp til amerikanske utlendingsmyndigheter å vurdere om det er for lite til å ta i betraktning. Det er deres vurdering, ikke din.

Lenke til kommentar
Forenklet forelegg gis for brudd på vegtrafikkloven, tolloven, og fritids- og småbåtloven. For narkoforbrytelser er det bot som gjelder, og bot har samme virkning som straffedom.

 

Jeg har SETT noe annet.

Edit:

Meh, nærmere ettersyn sier at jeg tar feil.

Endret av Bata
Lenke til kommentar
Tjah, spørs HVA du mener med innreise, den norske stat kaster ikke informasjon over til amerikanerne uten videre. Mulig hvis vedkommende søker visum for å bo/jobbe/være i USA over lengre tid, men på en tre-ukers ferie så vil ikke sånn info bli oppgitt.

USA har ikke innsynn i våre strafferegistre vettu.

Tja...

Kjenner personlig en som også trudde det. Hadde blitt tatt for bruk/besittelse av narkotika, og krysset av på Visa Waiver at han ikke hadde blitt straffet tidligere.

Han ble nektet innreise i USA på grensen (deportert), og satt på flyet hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...