Gå til innhold

Lycantrophes spørsmålsoppsamlingstråd - Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hai, ho. Etter å ha spurt etter én i Den Frie Kaféen oppretter jeg tråden for meg selv her (feel free til å bruke tråden til andre spørsmål, de som vil. :)) Jeg kommer til å samle spørsmål i quote-tagger, i kategorier for enklere å quote og svare.

 

På forhånd takk!

 

Edit: Jeg har 64-bit-system, med hovedkort og CPU som støtter dette.

 

Ubuntu

Hvor i Ubuntu-systemet lagres installerte programmer? Dersom jeg finner ut av det (er det /etc/ eller /usr/? kan jeg prøve å finne en måte å få flyttet mappene/lage en location #2 på den andre disken min.

 

Eye-candy

Finnes det noen minimize all windows-funksjon (isåfall:hva/hvor) som i Windows? Vet det er en knapp nederst i hjørnet på GUIen til Gnome, men den fjerner i tillegg Screenlet-terminalen min, noe jeg ikke ønsker.

 

Annen tweaking, andre tips og programmer jeg bør vite om

Vel, tittel her sier det aller meste. Har dere flere tips, programmer, nettsider eller andre pointere i riktig retning slik at jeg får kommet vider i gang mottas dette med stor, stor takk.

 

Det var alt for nå. Jeg kommer garantert til å oppdatere den, og håper på svar, råd og pointere.

 

Igjen, takk på forhånd!

 

Next to come - Dualscreen (ATi)

Jeg har fixet drivere, og de funker finfint. Problemet mitt oppstår når jeg nå prøver å starte Catalyst Control Center (Super user). Jeg får en feilmelding jeg kun fant postet ett sted tidligere på en russisk side. Siden russisken min er noe rusten velger jeg å heller poste den her fremfor å stange hodet i veggen gjennom google:

 

Failed to execute child process "amdxdg-su" (No such file or directory)

 

Update: Jeg får ikke tilgang til Catalyst Control Centers super-user profil, samme feilmelding fortsatt.

 

Da skulle det være oppdatert. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, med mindre du har en veldig god grunn til å ikke gjøre det, bruk programvaren som ligger ferdig pakket i pakkebehandleren din. Mistenker at det er årsaken til problemene dine med både Wine og Flash.

 

Forøvrig er Flash noe skit uansett platform, men det er spesielt ille på GNU/Linux. Med å bruke flashblock slik at bare det du godtar får spille av innhold hjelper bra for min del (Opera).

 

Å sette VLC som standard kan du nok gjøre på "Windows-måten" med GNOME , dvs høyreklikke på en fil og velge "åpne som...". Eller så er det under "egenskaper..."

Lenke til kommentar

Mtp. problemene dine med ytelse:

Jeg regner med det er en Ubuntu 9.04 installert på en egen partisjon? Det vil si ikke virtualisert, gjennom WUBI eller live media(cd/usb)? Da dette vil kjøre diskytelsen drastisk ned.

 

Til sammenligning har jeg en helt vanlig laptop her, mye dårligere enn din, og den booter 9.04 meget raskt, vi snakker lave sekunder på 20-tallet. (på snurredisk)

 

Det grafikkortet ditt kan forresten skal litt trøbbel, amd/ati er _ikke_ mestere på drivere for tiden! Tenker spesielt med gru fram mot dualmonitor-prosjektet ditt.

Lenke til kommentar

Dualmonitor var det første jeg prøvde, endte med å reinstallere Ubuntu tre (3) ganger fordi jeg ikke fikk grafisk kontakt med OSet :<.

 

Jeg har Ubuntu installert på egen partisjon på disken min, ja (SSD). Selve starten av programmet, fra GRUB til logon, er forholdsvis kjapp (<10sec). Problemet starter når login er gjort og alt grafisk starter opp, med Screenlets og Compiz som skrekkeksempler (når sant skal sies kan det hende at Compiz ikke starter seg selv automatisk, sjekker kommando for det nå).

 

Skal teste VLC på nytt - Jeg fant ikke muligheten umiddelbart, men skal ta en ekstra titt. :)

 

Ang. Wine og Flash installerte jeg Wine gjennom terminalen, så den burde være grei, no? Skal lese meg opp på Flashblock.

 

Tusen takk, keep 'em coming! :)

 

Edit: VLC solved.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Har det litt travelt nå, men et par punkter:

 

-Du må enable ATI driveren, du finner den i Hardware drivers manager. Dual screen setter du opp i Catalyst control center. ATI driveren er langt fra så ille som den var.

 

-Avinstaller flash plugin, enten det er gnash eller swfdec du har lagt inn. Installer pakken ubuntu-restricted-extras.

 

-Når det gjelder wine foreslår jeg at du forklarer nærmere. Hvordan installerte du, og hvordan forsøker du programmene. Både wow og spotify gikk rett inn på 9.04 her.

 

-Sjekk gjerne første siden i signaturen min, og wiki'en til Eldox.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål jeg ikke gidder å legge til i førstepost: Er det noen restriksjoner for å sette en disk #2 (lagringsdisken min, 1TB spinpoint) til å bære installasjoner mm. som standard? OS-disken min er en 60gb SSD-disk, så den vil nok før eller siden møte en begrensning.

 

Ang. Wine:

 

Jeg installerte den gjennom terminalen:

 

sudo apt-get install wine

 

Som jeg fant i en guide linket til her på forumet et sted. Jeg har prøvd å kjøre installasjonen windows-style, altså dobbeltklikke .exe-filen på desktop (mener bestemt at det sto slik i guiden). Med WoW har jeg i tillegg kopiert hele mappen, inkludert wow.exe over på SSD-disken, lagt i mappen .wine (i det imaginære Wine-Windows) og kjørt ved å dobbeltklikke .exe. Begge gir samme feilmelding.

 

Hm, ser ut til at Wine gikk bedre nå. Tror jeg fant feilen min (igjen, for vant til Windows pek-og-klikk. Ved å manuelt åpne med Wine fikk jeg installert Spotify.

 

Edit: Allright, da var Wine på plass. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Alle som står i førstepost er uløste problemer. Skal prøve å holde det slik og.

 

En ting som krangler litt er ATi-driveren - På System -> Administration -> Hardware Drivers finner den, og har lastet ned, ATi-driveren, men den står som deactivated.

 

Her er det det står: This drive is disabled, but still in use. Jeg trykker Activate, taster passord, men ingenting skjer. I Catalyst Control Center får jeg identifisert begge skjermene, men ikke satt igang dualscreen. Det er et alternativ, Multi-display, under Display Manager, men rullgardinmenyen er grået ut (Display Configuration, regner med det er her dualscreen og ikke clone sitter).

 

Jeg regner med at nye problemer kommer på løpende bånd etterhvert som jeg prøver meg frem og møter ting/programmer/tweaks jeg til dags dato ikke vet om. :)

 

Forresten, finfin guide, Del

 

Ett spørsmål angående guiden, der, Del. En del av tweak-tipsene gikk på å forandre den sekvensielle oppstarten. Jeg skulle tro at maskinen min finfint skulle klare å starte flere grunnapplikasjoner av gangen, som totalt skulle senke tidsbruken fra Ubuntu er oppe (loaden av Linux + loginscreen tar ~5 sekunder - det er herfra det blir tregt). Tror du ikke? Ved å klumpe sammen programoppstart burde summen av systemet, disker og grafisk komme opp fortere enn ellers.

 

Jeg merker ellers at tunge programmer som WoW, firefox med mange faner og slike ting får ALT til å gå tregt (det opplevde jeg aldri med W7) og bruker goood tid på å starte opp. Noen idé om hva det kan skyldes, eller er det noe mer jeg kan utrede?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Alle som står i førstepost er uløste problemer. Skal prøve å holde det slik og.
Fint.
En ting som krangler litt er ATi-driveren - På System -> Administration -> Hardware Drivers finner den, og har lastet ned, ATi-driveren, men den står som deactivated.
Dette har jeg ikke opplevd, og driveren kan forårsake flere problemer, så det er viktig at vi har denne på plass. Du har ikke forsøkt å installere den manuelt? Du kan prøve å oppgradere til nyere driver, den som fulgte med 9.04 var en beta utgave. Kan være greit om du gjør klart hvorvidt du har 64-bit også.

 

Jeg tror vel det er verdt å teste noen nyere, du finner en ppa som skal funke her:

https://launchpad.net/~hanbin973/+archive/ppa

Ett spørsmål angående guiden, der, Del. En del av tweak-tipsene gikk på å forandre den sekvensielle oppstarten. Jeg skulle tro at maskinen min finfint skulle klare å starte flere grunnapplikasjoner av gangen, som totalt skulle senke tidsbruken fra Ubuntu er oppe (loaden av Linux + loginscreen tar ~5 sekunder - det er herfra det blir tregt). Tror du ikke? Ved å klumpe sammen programoppstart burde summen av systemet, disker og grafisk komme opp fortere enn ellers.
Etter 9.04 er det ikke all verden å hente der. Du kan enable autologin, slik at du slipper den stoppen, eller bør du vel vurdere hva du har lagt til. Det er fullt mulig å gjøre oppstart i linux tregt også, men da har du gjerne lagt til en del mindre modne ting.
Jeg merker ellers at tunge programmer som WoW, firefox med mange faner og slike ting får ALT til å gå tregt (det opplevde jeg aldri med W7) og bruker goood tid på å starte opp. Noen idé om hva det kan skyldes, eller er det noe mer jeg kan utrede?
Wine starter tregt, ihvertfall første gang etter boot. Tenk på det som en boot av windows, så er den lynrask. Angående Firefox, har du avinstallert gnash og swfdec, og installert ubuntu-restricted-extras?
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskene dine, så er det vanlige å legge /home på en annen partisjon. Dette kan du sette opp under installasjon, men det er ikke noe problem å sette det opp etterpå heller.

 

Når det gjelder automatisk montering av disk, så legges dette inn i /etc/fstab. Hvis du ikke liker å editere fstab kan du installere og bruke pysdm (heter Storage Device Manager i menyen når den er installert).

 

Når det gjelder eyecandy, avinstaller det som er buggy, bruk det som funker for deg.

 

På tide vi får vite litt mer om skjermkortet ditt, du kan poste output fra følgende:

lspci
fglrxinfo

 

Generelt er wine og ATI blitt mye bedre, men har et stykke igjen. Wine har vært i rivende utvikling året som har gått, så du bør prøve å oppgradere til nyeste versjon hvis du opplever problemer med ditt program:

http://www.winehq.org/download/deb

Sjekk også ut andres erfaring med dine program her:

http://appdb.winehq.org/

For gaming er nok dual-boot fortsatt et naturlig alternativ.

 

Multimedia er derimot blitt stadig bedre på GNU/Linux, og jeg vil påstå at du skal ha rimelig spesielle behov hvis ikke GNU/Linux gjør den jobben for det meget godt. Her bør du nevne hva du er interessert i.

Lenke til kommentar
Når det gjelder automatisk montering av disk, så legges dette inn i /etc/fstab.
Automount (autofs) er også et alternativ til å legge ting i /etc/fstab. Selv om alt er nok ikke like nyttig å ha som automount.

Spesielt nettverks-mount kan være greit å ha automount på synes jeg (har endret til det selv), da vil ikke "share" være mountet når de ikke har vært brukt på x minutter.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Output:

 

lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 4 Series Chipset DRAM Controller (rev 03)

00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation 4 Series Chipset PCI Express Root Port (rev 03)

00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #4

00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #5

00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #6

00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB2 EHCI Controller #2

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) PCI Express Port 1

00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) PCI Express Port 5

00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) PCI Express Port 6

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #1

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #2

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB UHCI Controller #3

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) USB2 EHCI Controller #1

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 90)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801JIR (ICH10R) LPC Interface Controller

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) 4 port SATA IDE Controller

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) SMBus Controller

00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) 2 port SATA IDE Controller

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV770 [Radeon HD 4870]

01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc HD48x0 audio

02:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. L1e Gigabit Ethernet Adapter (rev b0)

03:00.0 IDE interface: Marvell Technology Group Ltd. 88SE6121 SATA II Controller (rev b2)

05:03.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems FW323 (rev 70)

 

fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: ATI Radeon HD 4800 Series

OpenGL version string: 1.4 (2.1.8870)

 

Edit: Da installerer jeg forresten Dualboot for gaming sessions - vil gjøre LAN-liv etc mye enklere. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Edit: Da installerer jeg forresten Dualboot for gaming sessions - vil gjøre LAN-liv etc mye enklere. :)
Ja, det er nok det enkleste, spesielt hvis det ikke gjør deg noe å reboote fra det ene til det andre.

Har selv dualboot med en XP installasjon som kun har noen spill og et fåtall "nytteprogrammer" (7-zip, pdf leser, o.l.) installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...