Gå til innhold

Lycantrophes spørsmålsoppsamlingstråd - Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, så jeg gir den et forsøk her:

 

Installerte dualboot (W7/Ubuntu) i går, og det gikk stort sett greit. Slet litt med boot mellom Ubuntu og W7, men dette problemet er nå løst.

 

På den annen side dukket et annet, ikke fullt så gøyalt problem.

 

For å forenkle forklaringen legger jeg ved noen detaljer:

 

#1 - 60GB SSD til OS - begge systemene ligger here, partisjonerte og fine.

#2 - 1TB Spinpoint til lagring - Spill, video, musikk, dokumenter m.m. ligger her.

 

Disk #1 funker finfinft. #2 derimot, får jeg ikke kontakt med. Jeg VET at filsystemet er NTFS, for det funket i de innledene rundene med dualboot, og den startet som en pur W7-disk. Overgangen til Ubuntu gikk finfint. Jeg startet Gpart og fikk en liten feilmelding på denne harddisken, som gikk noe slikt:

 

Could not launch media: somethingsomething (skal skrive ned detaljene herfra)

 

Lengre nede på feilmeldingen (ganske lang og beskrivende) sto det at jeg kunne på mount-punkt forvekslet disk med partisjon (/hda1 mot /hda). Ettersom disken ikke er partisjonert (jeg har ikke gjort det, hvertfall) skulle en tro at feilen ligger nettopp her.

 

Problemet mitt er da, dersom løsningen er så enkel som jeg tror den er, å forandre load-kommandoen (i Ubuntu?) til disken fra partisjon til disk.

 

Jeg får heller ikke kontakt med disken i W7 - Der ber de meg formatere den til NTFS, den kjenner altså ikke igjen filsystemet.

 

Noen reddende engler der ute? :)

Lenke til kommentar
Jeg VET at filsystemet er NTFS
Ettersom disken ikke er partisjonert (jeg har ikke gjort det, hvertfall) skulle en tro at feilen ligger nettopp her.

Siden du har hatt NTFS på den så er den partisjonert, men den ene partisjonen kan evt. dekke hele disken. Ingen filsystemer som brukes i Windows eller Linux (som jeg vet om) kan brukes uten en partisjon.

 

Siden også win7 ber deg formatere til ntfs, så kan det virke som om partisjonstabellen på disken har blitt ødelagt så win7 tror at det ikke er noe på den (evt. noe den ikke forstår). I såfall kan det være at filsystemet er der ennå, du må bare få rekonstruert partisjonstabellen i mbr. Jeg har ingen oversikt over evt. slike verktøy, kanskje andre har?

 

Skulle filsystemet også være (delvis) ødelagt, kan det være at Windows kan klare å berge mesteparten, hvis du bare får rekonstruert partisjonstabellen...

 

I Ubuntu, hva gir

sudo fdisk /dev/sd? (bytt ut ? med bokstaven disken får)

Endret av HawP
Lenke til kommentar

The number of cylinders for this disk is set to 121601.

There is nothing wrong with that, but this is larger than 1024,

and could in certain setups cause problems with:

1) software that runs at boot time (e.g., old versions of LILO)

2) booting and partitioning software from other OSs

(e.g., DOS FDISK, OS/2 FDISK)

 

Edit: Klart den er partisjonert, my bad, men den er ikke inndelt i flere forskjellige, slik som OSdisken min er. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Da ser iallefall paritsjonstabellen i utgangspunktet ut til å være ok (dvs. den er ikke slettet).

Men "End" (dvs. siste sylinder i partisjonen) står til 1 høyere enn antall sylindere på disken, vanligvis pleier "End" for "siste/bakerste" partisjon å være samme som antall sylindere...

 

Edit: men det kan være unntak til "End"-verdien jeg ikke kjenner til...

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Ok, kjørte en demoversjon av et program som heter Quick Recovery, og det viser seg at alle filer på harddisken er intakte. Selv om dette er veldig gode nyheter har jeg ikke klart å få kontakt med den ennå. Skulle vel ikke tilfeldigvis være noen som kjente til et program/script/bakdør som kunne funnet feilen og rettet den opp? :)

 

Og kan det være at problemet mitt ligger i MBR?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Ubuntu

Hvor i Ubuntu-systemet lagres installerte programmer? Dersom jeg finner ut av det (er det /etc/ eller /usr/? kan jeg prøve å finne en måte å få flyttet mappene/lage en location #2 på den andre disken min.

De lagres i flere mapper, /bin /sbin, /usr/bin. Men jeg tror du tenker windows her. I GNU/Linux deles kildekode, du er antagelig ikke i stand til å svi av mer en tolv GB uansett hva du hiver inn. Liten vits i å knote med det.
Eye-candy

Finnes det noen minimize all windows-funksjon (isåfall:hva/hvor) som i Windows? Vet det er en knapp nederst i hjørnet på GUIen til Gnome, men den fjerner i tillegg Screenlet-terminalen min, noe jeg ikke ønsker.

Sjekk compizconfig settings manager (bare installer den hvis den mangler) så finner du mange lignende funksjoner. Prøv deg frem til hva du liker best.
Annen tweaking, andre tips og programmer jeg bør vite om

Vel, tittel her sier det aller meste. Har dere flere tips, programmer, nettsider eller andre pointere i riktig retning slik at jeg får kommet vider i gang mottas dette med stor, stor takk.

Alt for generelt spørsmål.

 

Får se om jeg får rotet meg til å feilsøke ATI-driveren din.

Lenke til kommentar
Og da dropper jeg prosjektet med en 2. lagringsplass. SSD-disken bør holde i massevis med Windows-programmer installert på 1TB-disken.
Tror det er like greit fremfor å ha en drøss partisjoner. Hvis du likevel skulle ombestemme deg er det normale å bruke egen partisjon til /usr. Dette settes opp som en hvilken som helst annen partisjon som monteres til en mappe.
Lenke til kommentar
I GNU/Linux deles kildekode, du er antagelig ikke i stand til å svi av mer en tolv GB uansett hva du hiver inn
Root partisjonen min bruker 4,4 GB i skrivende øyeblikk, /home og /boot er på egne partisjoner. Er en ganske "standard" Fedora 11/Gnome oppsett, har installert noen ekstra programmer uten om det som blir lagt til som standard. Dette er bl. a Opera, Virtualbox, noen media spillere og codecs og sikkert noen andre småting. Så vil ikke si at system og oppsett filer er spesielt plass krevende :)

Men noen config/oppsett filer legger seg på /home så man må vel regne med litt ekstra plass i tillegg til de 4,4 GB, men kan ikke tenke meg at de tar spesielt mye plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...