Gå til innhold

Forelså valg av filter utstyr


Anbefalte innlegg

Hei

Har aldri brukt filter før så litt ukjent med utvalget.

Tenker meg disse holderne som benytter disse firkantede filterene i stedet for fastmontert filter.

 

Har browset litt rundt og finner masse, men også mange uttrykk og produsent navn som er ukjent for en nybegynner av disse.

 

Noen som kjenner de godt? Er de å anbefale fremfor disse miniralgalss linsens?

Endret av BWW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyst til å lære å bruke dem, f.eks landskap / ute bilder

Vet at jeg kan få til det meste i Lightroom/PS, men det er noe med ekte vare vet du.

Har egentlig funnet Cokin & Hoyas løsninger. De har begge forskjellige segmenter.

Er det noen man helst skal unngå? F.eks. Cokin P serien, er den god? Vanskelig å få ordentlig svar i butikk for de vil alltid utnytte uvitenheten hos kunder har jeg på følelsen av..

Lenke til kommentar

jeg bruker Cokin P-serien. Gradert nøytralt filter i 3 forskjellige styrkegrader. Syns disse fungerer utmerket. Med adpaterring for 77mm pluss GND-kittet kom det på rundt 6-700 kroner på fotovideo.

 

Hvis du bruker vidvinkel må du sørge for å skaffe deg vidvinkeladapter, ellers vil du se filterholderen om du beveger deg under 12mm i brennvidde (crop 1.5)

Lenke til kommentar
Hei

Har aldri brukt filter før så litt ukjent med utvalget.

Tenker meg disse holderne som benytter disse firkantede filterene i stedet for fastmontert filter.

 

Har browset litt rundt og finner masse, men også mange uttrykk og produsent navn som er ukjent for en nybegynner av disse.

 

Noen som kjenner de godt? Er de å anbefale fremfor disse miniralgalss linsens?

Som tidligere nevnt, så ville jeg helt klart investert i et skikkelig polariseringsfilter før de andre du nevner (uansett lurt å ha på et UV-filter for beskyttelsen...)

Lenke til kommentar

Egentelig er det polariseringsfilter og et nøytralt gråfilter du behøver,når det gjelder gradert gråfilter kan du i de fleste situasjoner oppnå samme/bedre resultat ved og ta tre bilder med forskjellige ekponeringer og sette dem sammen etterpå i et HDR-program.

 

Begge filterene kan monteres rett på objektivet uten filterholder,når det gjelder gradert filter er nok filterholder beste,men der igjen blir det knotete med et polariseringsfilter.

Lenke til kommentar
Jeg bruker gråfilter, polafilter nesten hele tiden, siden jeg primært driver med landskapsknipsing. Spesielt går det mye på ND for å få lange lukkertider.

Brukte mye mer filter tilbake i de gamle analogdagene :) men filter er en utfordring, det glasset foran objektivet ødelegger ofte mer enn det gjør godt (mitt syn). Prøver heller å vente til lyset blir akkurat rett (soloppgang/nedgang) i stedenfor gråfilter.

 

Kanskje grave i filtersamlingen og prøve ut en dag.

Lenke til kommentar

Man trenger selvfølgelig ikke ND/NDG filter under enhver omstendighet. Men det er ikke alltid det passer å vente til soloppgang/solnedgang med å ta bilder. Personlig liker jeg muligheten til å være spontan f.eks. Hoppe ut av bilen underveis fra jobb hvis jeg treffer på et flott motiv. Da er filtere til stor hjelp, og i mitt hode ser jeg ikke problemet med å bruke høykvalitetsfiltere som f.eks. Lee og Singh-Ray foran objektivet. Men akkurat den diskusjonen kan man ta i en passende tråd. ;) Dessuten er det lyst her 24t i døgnet, fra slutten av mai til begynnelsen av august, så filter er til god hjelp i mange situasjoner.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
når det gjelder gradert gråfilter kan du i de fleste situasjoner oppnå samme/bedre resultat ved og ta tre bilder med forskjellige ekponeringer og sette dem sammen etterpå i et HDR-program.

Er vel ikke helt enig i det. Din metode forutsetter stativ og at man har rimelig god kontroll på PS å få et naturlig og bra resultat. Fargeorgiene man får direkte ut av Photomatix o.l. går man rimelig fort lei av.

Lenke til kommentar
når det gjelder gradert gråfilter kan du i de fleste situasjoner oppnå samme/bedre resultat ved og ta tre bilder med forskjellige ekponeringer og sette dem sammen etterpå i et HDR-program.

Er vel ikke helt enig i det. Din metode forutsetter stativ og at man har rimelig god kontroll på PS å få et naturlig og bra resultat. Fargeorgiene man får direkte ut av Photomatix o.l. går man rimelig fort lei av.

For ikke å snakke om forskjellen i tid brukt. Nå har jeg ikke gradert gråfilter, men leser at det er mange som bare holder det forran objektivet og da er bilde ferdig med én gang. Ved HDR, som ikke er å forakte i gitte situasjoner, så går det fort en håndfull minutter bak spakene før resultatet blir tilfredsstillende. For virkelig å sette ting på spissen, gang det opp med hundre bilder eller mer. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal få i meg et gradert ND 4*6 for å holde foran objektivet.

Er litt usikker på om jeg skal velge flere graderinger, men fordelen må jo være at du kan legge horisonten der du vil, ikke få en 50/50 deling som med et påskrudd rundt filter gir.

Ulempen er at solblender må av og muligheten for å få "flare".

 

Filterholder tror jeg er upassende for meg - blir liggende ubrukt.

 

(Har prøvd HDR rett ut av kamera, og egentlig fått ok resultat, men krever stativ.

Vind kan også få greiner etc til å bli uskarpe. Bruker MultiEkspononeringer med all automatikk avslått og forskjellig EV)

Endret av arela
Lenke til kommentar

Apropos solblender - jeg ser at det finnes en solblender (var den fra Cokin?) som man putter i disse filterholdersakene. Noen som har erfaringer med sånne?

 

EDIT: Cokin Modular Bellows, var det den het. Og den koster rett i underkant av halvannet-føkking-tusen kroner på FotoVideo. Da bruker jeg heller Rockwell-metoden.

 

EDIT 2: Det hadde vært kult å få noen filterprodukter i prisguiden. Det er mange spørsmål om dette for tida, og jeg tror det hadde vært ekstremt hjelpsomt med brukererfaringer og prisoversikter i guiden, om det lar seg gjøre :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

UV-filter: Kast i søpla.

 

Gråfilter: Nyttig i de tilfellene du ønsker lengre lukkertid, enn kameraet ditt klarer. Uteportretter når du opplever at lukkertidene blir for korte til at du får noe særlig ut av det stasjonære lyset.

 

Polarisasjonsfilter: Gjennomsiktig vann og mer knæsj i fargene generelt. Spesielt himmelen. Anbefales.

Lenke til kommentar

Polariseringsfilter: Reduserer refleksjoner på ikke-metalliske overflater, spesielt nyttig når du har vann eller regndråper i bildet og ikke ønsker refleksjonene. I tillegg får du dypere blåfarge på himmelen (når det ikke er overskyet) og mer mettede farger. Effekten kan ikke simuleres vha programvare så filteret anbefales.

 

Gråfilter: Brukes til å kunne øke lukkertiden når det er for mye lys og du ønsker effekten av lang lukkertid, f.eks. vann i bevegelse på dagtid eller Operaen på dagtid med bevegelsesuskarphet i folkemengden. Effekten kan vel heller ikke simuleres vha programvare.

 

Gradert gråfilter: Brukes for å utjevne forskjeller i lysstyrke i ulike deler av bildet, typisk mellom himmel og landskap, slik at man får med detaljer i begge områdene. Finnes med hard og myk overgang mellom mørkt og lyst område. Effekten kan simuleres enten vha HDR eller som et gradert eksponeringsfilter i programvare. Ulempen er at det tar mye lengre tid enn å bruke et filter og resultatet synes iallfall jeg er litt forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...