Gå til innhold

Forelså valg av filter utstyr


Anbefalte innlegg

Jeg vekker til live denne tråden da jeg har noen spørsmål ang. hva jeg bør kjøpe av filtersystem og type. Er i første omgang gråfilter jeg er ute etter til landsskap osv.

 

Har havnet på Cokin foreløpig, da prisene ikke var avskrekkende.

Er disse så billige at man må forvente stort kvalitetstap på bildene?

 

Tittet på diverse sider og ser at Cokin selger adapterringer i alle størrelser, og så har jeg sett de har en universal opp til 84mm, men det står også at de ikke passer standard diameter, og da lurer jeg på hva de mener med dette?

Hadde jo vært kjekt å kunne kjøpt en slik i stedet for en adapterring til hver av objektivene om den passer.

Hadde sett for meg å kjøpe et gråfilter og kommet til at 4 var en passende styrke, og 3 graderte på 2,4 og 6 i styrke. Høres dette fornuftig ut?

Har jeg også forstått rett at det er P serien jeg skal se på?

Har i dag Nikon D90 med 50mm 1.8 og kit objektivet på 18-105mm.

 

Håper jeg har klart å gjøre meg forstått, for jeg må innrømme at alle tallkombinasjoner og navn på disse tingene gjør meg litt ør, og skjønner jeg fort kan kjøpe katta i sekken kanskje om jeg ikke får litt hjelp :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gradert ND filter kan du med fordel holde foran objektivet, slik at du får graderinga på rett plass. Med filterholder og skrufilter blir du mer avhengig av å ta utsnitt etter filtereffekten.

Nå har jeg ikke noe voldsomt erfaring med dette da 4*6 gradert ND har en tendens til å bli liggende i en skuff.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er klar over at et gradert gråfilter enkelt kan holdes foran objektivet, men har også skjønt at skal man f.eks kombinere flere filtere kan det bli mye å holde styr på og samtidig holde det rolig. Har hatt inntrykk at disse filterholderene også har ganske mange muligheter for både å vri og sette filter slik at det blir riktig. Er dette helt feil og de har like problem som skrufiltrene?

Jeg regner heller ikke med å bruke alle filterene hele tiden, så at noen av de tilbringer mer tid i skuffen enn andre er forsåvidt greit.

Bare guider man ser som ofte anbefaler deg å ta et sett, så da har jeg tenkt det var en god ide, og med 2,4 og 6 har jeg sett for meg at jeg har til alle situasjoner.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...