Gå til innhold

[Løst]Valg av distro - ønsker et lite men avansert system - fokus på effektivitet, ytelse, stabilitet og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:)

 

Jeg skal igjen legge inn linux på min bærbare, og ønsker litt erfaringer og råd fra dere som har drevet lenge med dette :)

 

Jeg har i litt over et år kjørt ubuntu på maskinen, og føler nå at jeg har lyst til å ta et steg videre, gjerne hvor jeg tvinges til å lære meg linux "the real way".

 

Av skolehensyn har jeg lagt inn windows 7, og denne partisjonen vil dekke det som handler om medie-behandling osv.

 

 

Så det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg sette opp et kjapt og avansert system, med fokus på effektivitet og stabilitet? Hvilken type distro skal jeg gå for, hvilket skrivebordsmiljø bør jeg velge, og hva bør jeg tenke på når jeg velger programmer? Hvilken nettleser, hvilke kontorprogrammer, osv?

 

Håper dere forstår spørsmålene, og at dere kan komme med svar som er til hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, er ikke verdens mest avanserte bruker, men har litt erfaring.

 

Det hele kommer ann på hvor avansert du har lyst å gjøre det selv. Alle de "skikkelige" distroene, feks. debian, slack, gentoo kan bli meget kjappe og stabile systemer viss du tar deg tiden til å sette dem opp skikkelig. Selv hadde jeg valgt debian, siden du har litt erfaring som kan dras over fra ubuntu til debian, + de har apt kommandoen som jeg er en enorm fan av.

 

Gentoo vil muligens være det kjappeste alternativet, da alt bli skreddersydd til din maskinvare når du installerer programmer og grunn systemet, ulempen her er at installasjoner tar en smule mer arbeid en på de lettere distroene. Når det kommer til valg av vindusbehandler, kan du egentlig velge hva du vil. De 2 store er gode, om en litt tunge, de små er mye lettere å kjøre og det følger ikke med et lass av programmer du ikke bruker, men de er samtidig mer knotete å uhamslige når det kommer til oppsett og konfigurasjon.

Så her er det egenltig personlig smak, og hvor mye arbeid du gidder putte inn i det.

 

Beklager viss dette var feilinformasjon, da det er en liten stun siden jeg virkelig satte meg inn i de forskjellige distroene, koser meg med openSuse selv nå, men vurderer selv et bytte til gentoo om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

kan ikke sammenligne Debian med Slackware og Gentoo akkurat.

 

Slackware er en god måte å lære GNU/Linux på, da alt blir kompilert fra kildekode - og nesten alt er vanilla. det finnes nesten ingen pakker hvor utvikleren (utvikleren ja, det er bare en av dem i Slackware-verdenen) har endret. dermed vil du få alle program slik deres utviklere mente at du skulle få det.

 

Gentoo er noe lignende, men med mye flere utviklere, og dermed flere valg. det er det desidert beste valget i min mening om en vil lære GNU/Linux, da den er minst like avansert som Slackware - men den automatiserer en del arbeid, slik at du slipper å bruke så mye tid som du ofte må i Slackware (om du benytter deg av kildekodekompilering).

Lenke til kommentar

Og hvis du vil ha muligheten, men ikke bli tvunget til kompilering velger du Arch Linux! :D

 

Er flere som gjør dette, og med arch "lager" du ikke installasjonen din (kompilerer) men du bygger den. Altså stein for stein fra bunnen av. Du lærer masse av hvordan ting er skrudd sammen uten all bank-hode-i-veggen problematikken som _kan_ oppstå.

 

Arch bruker en smått genial pakkesystem, packman. Og du kan bruke det, om mulig, enda mer geniale pakkeverktøyet yaourt.

 

Som en bonus blir sluttproduktet meget enkelt og elegant.

Lenke til kommentar

Hei. Arch er konge veit dere. Veldig greit å installere den å morsomt å oppdatere.

Også får du ikke med noe mer enn det du trenger under installasjonen. Det du skal ha med ellers installerer du i ettertid når du er ferdig med installasjonen.

Dette er veldig greit også da du da får siste versjoner av tilgjennelige pakker.

 

Noe av det samme er det med Frugalware. Bare at den basserer seg på Slackware, men har pacman som oppdaterings-system.

 

Under installasjonen til Frugalware har du litt flere programmer du kan installere. Med Frugalware kan du få installert X11, Gnome/KDE/XFCE under installasjonen med mere, men dette vil ikke jeg ha med under installasjonen. Det installerer man selvsagt etter installasjonen.

 

Arch er vel en av de distroene som er mest oppdatert? Kjapp er den også.

 

Debian er også greit, men den har ikke like oppdaterte pakker da. Det er litt kjedelig også har den jo ikke Firefox? Den bruker jo Iceweasel og den er ikke siste versjon en gang. Kjedelig. Må jo installerer Firefox fra Source og da blir den ikke oppdatert automatisk når nye versjoner kommer. Man må faktisk legge den inn manuelt.

 

Detter tar både Frugalware og Arch seg av selv når du kjører pacman -Syu.

Lenke til kommentar

Arch er vel og bra, men jeg må nesten rette på deg når det gjelder Debian. Med Debian kan du selv velge hvor bleeding du vil være, det er ikke noe problem å kombinere pakkebrønner fra stable, testing og unstable.

 

Iceweasel er Firefox, grunnen til endringen er lisensbetingelser fra Mozilla som ikke er i tråd med fri programvare (knyttet til nettopp branding). Vi bør være takknemlige for at noen (les Debian og Red Hat/Fedora) tar avstand fra programvare med restriktive lisenser. Det driver frem helt åpne løsninger. Jeg synes derfor ikke det er noe særlig at dette blir brukt mot Debian.

 

ref. http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/tutorials/6820/1/

Lenke til kommentar
Gentoo har binær pakker.

Jeg har brukt Gentoo i noen år nå, og dette var helt nytt for meg.

Portage har tydeligvis en fin funksjon (hvis du (som meg) lurer på dette kan du sjekke 'man emerge' og se under '--getbinpkg') der du kan installere binærpakker og egenkompilerte pakker side om side uten problemer. Dette må jeg huske på neste gang jeg trenger et program "nå!". Genialt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...