Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fyr stjelt sidene mine


niggerguy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en person jeg lagde noen sider for. Skulle få en bestemt sum. Jeg kjenner han fra før også så jeg stolte jo på at jeg skulle få pengene. Sidene er fiksa og lasta opp på domene hans. FTP etc. ble endret så jeg får aldri tatt det tilbake. Han får jeg heller ikke pengene av og ikke for jeg tatt tilbake arbeidet. Hva kan jeg gjøre nå? Vi har ingen skriftlig kontrakt el., og jeg har sendt regning. Alt har foregått over MSN. Jeg vet navnet hans og sånne ting. Vel.. hva kan jeg gjøre nå? Er jeg screwed? Ja, han sier også at de pengene tar han for at jeg ikke vil gjøre ett prosjekt for han i tide. Jeg kan bare ikke beskrive for dere hvor lite profesjonell han er... han tar alt forgitt, og ett eneste lite helvete å jobbe for. I hvertfall nå alle prosjektene skal være fastpris... Har vært perioder jeg har direkte gitt han opp, og da skulle han saksøke meg, og diverse trusler. Han virka fornøyd med det som var fiksa og lovte å sende penger. Så de pengene jeg snakker om nå, skal det ikke være noe galt med. Vel, håper på tips.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv et brev (bruk et fakturalignende oppsett) der du varsler ham om total sum, forfallsdato, og at hvis beløpet ikke blir betalt innen forfallsdato vil det påløpe morarente og beløpet vil bli sendt til namsmannen for tvangsinndrivelse. Du må også oppgi hvorfor du sender fakturaen, altså at den er for arbeidet du har gjort.

 

Forfallsdato må være minst dags dato + 30 dager for å kunne kreve forsinkelsesrente.

 

Aktuelle lover du kan henvise til:

 

forsinkelsesrenteloven § 2 -- vilkår for å kreve forsinkelsesrente

 

forsinkelsesrenteforskriften -- forsinkelsesrenten er per dags dato 8,25%

 

tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav f -- hjemmel for å kreve utlegg basert på faktura

Lenke til kommentar

Neste gang så koder du inn "backdoors" slik at du kan selvdestruere filene dine om du ikke får betalt.

 

Men over til saken din, har du ingen avtale på hva som skulle gjøres til hvilken pris, så stiller du ikke så sterkt i noen sak.

 

Ha alltid en avtale der det står hva som skal gjøres, hvem som er kunden, og hva han betaler for. Skal han betale for resultatet eller for timene? Hvem eier rettighetene osv.

Om dette er noe du planlegger å tjene penger på så lag deg en mal på en slik avtale.

Lenke til kommentar
Og hvis han bare ignorer det?

Ja, det er noe annet også. Fyren kan jo bare si HAN har lagd det? Hva gjør jeg da?

 

Da må du dokumentere at det er du som har laget det. MSN-logg, originale filer på disk, tidligere arbeid (at du kan PHP og han ikke kan er et moment i din favør).

 

Neste gang så koder du inn "backdoors" slik at du kan selvdestruere filene dine om du ikke får betalt.

 

Så lenge du opplyser om det i avtalen, så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...