Gå til innhold

Venstre vil ha ingeniører som lærere!


Prusk

Anbefalte innlegg

Venstres Tine Skrei Sande sier til VG nett at hun ser for seg en ordning hvor folk med ingeniør eller masterutdanning som ingeniør eller økonom må inn og undervise i alt i barneskolen for å få gode lærere dit. Dette skal gjøres med stiped eller ved sletting av studielån.

 

Er dette rett vei å gå for å bedre utdanningen i Norge? Markedet skriker fortsatt etter ingeniører i mange fag, selv nå i finanskrisen. Er rett at staten skal kjøpe ingeniører ut av dette markedet til bruk andre steder, eller vil en slik ordning være bedre for samfunnet på lenger sikt? Er en ingeniør i programmering bedre til å lære ungene geometri og algebra (ja, ok, kanskje akkurat algebra..), enn en som har tatt mattefag på lærerutdanningen?

 

Kilde - VG nett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette rett vei å gå for å bedre utdanningen i Norge? Markedet skriker fortsatt etter ingeniører i mange fag, selv nå i finanskrisen. Er rett at staten skal kjøpe ingeniører ut av dette markedet til bruk andre steder, eller vil en slik ordning være bedre for samfunnet på lenger sikt?

En av forklaringene på at det mangler ingeniører er at vi utdanner for få. Hvis man kompetente folk kan gi bedre kandidater til ingeniørstudiet og mer interesse burde det være greit å gjøre det.

Er en ingeniør i programmering bedre til å lære ungene geometri og algebra (ja, ok, kanskje akkurat algebra..), enn en som har tatt mattefag på lærerutdanningen?

Ja, geometri og algebra er jo noe en ingeniør jobber med til daglig. (Jeg kommer i hvert fall mye bort i det) Et vanlig spørsmål fra elevene er jo hva i all verden man skal med alt de lærer i matte og naturfag.

 

Men det er selvsagt ikke noe fasitsvar. Noen ingeniører sitter mest å pusler med egne ting, mens andre lever av å holde kurs. Man kan ikke ta hvem som helst. Hvis det kommer en gunstig ordning så tror jeg nok de som er motivert og kvalifisert melder seg selv.

Lenke til kommentar

Hva skal man med flere ingeniører når vi snart ikke produserer noe som helst?

 

Kanskje man skal finne opp et utrolig megastoff som skal gi flere milliarder i staskassen pr gram?

 

Det må man nemlig om man skal fastholde en venstrevridd politikk der man skremmer initiativrike mennesker som virkelig skaper verdier ut av landet.

Endret av Piperenser
Lenke til kommentar
En ingeniørutdannelse behøver ikke være en garanti for gode pedagogiske evner. Dog er mange veldig flinke på det området også, slik som bl.a faren min(innhabil nå) ;)

Nå vet jeg ikke om lærerutdanningen er en garanti heller ;)

 

Jeg tror poenget med opplegget er at dem som er flink på det faglig og det pedagogiske kan lokkes til å gjøre en tjeneste innen utdanning. Har man en Mastergrad trenger man et år tilleggsutdanning for å undervise, det er ikke så mye. Hvis en ingeniør ønsker å undervise tror jeg de har evne til det, ellers ser jeg ikke helt hvorfor de skulle være interessert. En fordel er jo mye av det de vil undervise er noe de har fått bruk for i yrke sitt. Tror det kan være motiverende for mange elever.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om lærerutdanningen er en garanti heller

Joda, helt enig med deg. Når man har yngla noen unger og har møtt en del lærere så det så..

 

En fordel er jo mye av det de vil undervise er noe de har fått bruk for i yrke sitt. Tror det kan være motiverende for mange elever

Ja, tipper flere vil gjøre bedre jobb innen det pedagogiske enn ved bl.a tegnebordet. Feilvalg av yrket førekommer og ingenting er bedre enn at man finner seg til rette på noen annen plass.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de bli lærere? Fordi det er slutt på arbeidsplasser for ingeniører?

 

Skal man bygge et hus trenger man ikke ingeniører. Det klarer yrkesfagfolkene som gjør det praktiske jobben selv. Dessuten er alle store prosjekter bygd.

 

Ironi? Vanskelig med slikt på nett. :)

 

Det er ikke slutt på arbeidsplasser for ingeniører så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de bli lærere? Fordi det er slutt på arbeidsplasser for ingeniører?

 

Skal man bygge et hus trenger man ikke ingeniører. Det klarer yrkesfagfolkene som gjør det praktiske jobben selv. Dessuten er alle store prosjekter bygd.

 

Ironi? Vanskelig med slikt på nett. :)

 

Det er ikke slutt på arbeidsplasser for ingeniører så vidt jeg har fått med meg.

 

Jo,jo............... :innocent:

Lenke til kommentar
Nja? Skeptisk..

En ingeniørutdannelse behøver ikke være en garanti for gode pedagogiske evner.

Dog er mange veldig flinke på det området også, slik som bl.a faren min(innhabil nå) ;)

 

Det er sant, men nå blir neppe alle ingeniører lærere heller, iogmed at ingeniører har gode karriere-muligheter vil jeg tror det bare er det som er relativt interessert i det som synes det er aktuelt å være lærer uansett. Jeg tror forøvrig ingeniører kan være et godt tilskudd til lærerstanden, men på bekostning av hva? Og hvor mange er det snakk om? Det er snakk om en ganske vesentlig lønnsnedgang feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lønnsnedgangen skal i stor grad dekkes av staten. Vil fremtidens lærere da velge en ingeniørretning for å få høyere lønn/bedre goder? Det hele bunner uansett ut i det samme som Høyre står for: Vi trenger flere gode lærere i skolen. I utgangspunktet er det vel best om disse gode lærerne er utdannet lærere, men det er kanskje ikke så dumt at ingeniører har matte, fysikk, naturfag og kjemi. En ingeniør har sannsynligvis bedre svar på "Hva skal jeg med dette" enn "Du kan regne ut hvor mye du må betale for 2 kg epler når du blir stor"..

Lenke til kommentar

Det som er håpløst med dette forslaget er at ingeniørstudenter bryr mer om lønn enn de sier at de gjør. De kan velge å bli lærer og tjene 400K og gå tilbake til studiebenken. Eller så kan de bli ingeniør og tjene 500-600K etter noen år. En annen faktor er at nesten hvem som helst kan bli lærer på barneskolen idag. Dette er ikke et hyggelig stempel å ha.

 

Det viktigste for å få gode lærere er å øke lønnen deres, spesielt de med kvalifikasjoner. I tilegg må man bedre arbeidsforholdene deres.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du egentlig mener. Klart ingeniørstudenter bryr seg om lønn; de er vel stort sett realister?

 

Jeg aner ikke hva en lærer tjener i dag, men sist jeg hørte tallet var det ikke sjokkerende lavt. Har vært borti en del håpløse lærere som fortjener langt mindre. Lønn til lærere går vel stort sett etter ansiennitet i det offentlige.

Lenke til kommentar
Det som er håpløst med dette forslaget er at ingeniørstudenter bryr mer om lønn enn de sier at de gjør. De kan velge å bli lærer og tjene 400K og gå tilbake til studiebenken. Eller så kan de bli ingeniør og tjene 500-600K etter noen år. En annen faktor er at nesten hvem som helst kan bli lærer på barneskolen idag. Dette er ikke et hyggelig stempel å ha.

 

Det viktigste for å få gode lærere er å øke lønnen deres, spesielt de med kvalifikasjoner. I tilegg må man bedre arbeidsforholdene deres.

 

Personlig så synes jeg det høres interessant ut å være lærer, jeg tror så absolutt lønn teller, det er noe annet å si "det hadde vært interresant å være lærer" enn å seriøst bytte yrke. Men for min del, og jeg tror endel andre, så veier det minst like tungt at jeg en ganske høy risiko for å stagnere faglig (utover det pedagogiske), man ingeniører er svært interessert i faget sitt, så jeg tror dette har en ganske stor innvirkning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som er håpløst med dette forslaget er at ingeniørstudenter bryr mer om lønn enn de sier at de gjør. De kan velge å bli lærer og tjene 400K og gå tilbake til studiebenken. Eller så kan de bli ingeniør og tjene 500-600K etter noen år. En annen faktor er at nesten hvem som helst kan bli lærer på barneskolen idag. Dette er ikke et hyggelig stempel å ha.

Det du sier er rett, men du tar feil i at forslaget er håpløst.

 

Det er foreslått at "ingeniører" blir lærere, ikke "ingeniørstudenter". Selv mener jeg at det som ingeniører kan tilby og som betyr noe er ting de får med seg i arbeidslivet. En ingeniørstudent blir i best fall en nyutdannet lærer med ekstra realfagskompetanse.

 

At studentene bryr seg om lønn er bare naturlig; etter studiene har de et studielån og mange kjøper sin første bolig. Etterhvert som lånen betales ned er det større muligheter for å prioritere interesse fremfor penger. Og er det kun full stilling som gjelder; har lekt med tanken selv, men da med halv stilling i hver jobb. Tror det hadde funket utmerket. Inntektstapet er heller ikke så ille da ingeniører rask når grensen for toppskatt.

 

Tror heller ikke barneskolen er rette plassen å plasser ingeniørene; ungdomsskole og videregående er langt mer interessant.

Det viktigste for å få gode lærere er å øke lønnen deres, spesielt de med kvalifikasjoner. I tilegg må man bedre arbeidsforholdene deres.

Enig, men lønnen har allerede økt. Arbeidsforholdene kan forbedres ved at noen som har jobbet i det privat kan fortelle - med førstehåndkunnskap - hvor vannvittige forholdene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...