Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2 år gammel selvbygget PC fryser i spill


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen problemer som jeg trenger hjelp til:

 

 

Problem 1:

 

Har en 2 år gammel PC som i de siste dagene har begynt å fryse når jeg spiller. Det varierer veldig når den fryser. Som oftest fryser den bare få minutter etter at spillet er startet, men har også klart å spille i en hel time. Dette gjelder flere spill, så har nok ingenting med selve spillet å gjøre.

 

Når spillet fryser, så blir det først noen feil i grafikken, også blir skjermen svart. Maskinen slår seg ikke av, men skjermen blir helt svart. Den reagerer ikke på CTRL + ALT + DEL eller ALT + SHIFT. Heller ikke reset-knappen på kabinettet fungerer.

 

Jeg har prøvd systemgjennoppdretting til et tidspunkt hvor maskinen fungerte greit, uten å lykkes. Har også prøvd å oppdatere skjermkort driver.

 

 

Problem 2: (løst):

 

Har også et annet mindre problem som jeg trenger hjelp til. Maskinen har 4 GB RAM, men jeg kan kun bruke 2GB. Hvis jeg bruker alle fire, så kommer Bluescreen og hele pakka Under oppstart, eller like etter. På blåskjermen, så står det at det er noe galt med ACPI innstillingene i BIOS, men har prøvd alle 3 alternativene uten hell. Det er verdt å legge merke til at dette problemet kun oppstår i Vista 64 bit, som ble lagt inn for ett år siden, og ikke XP 32 bit, som jeg hadde tidligere.

 

 

Håper at noen kan hjelpe meg med disse problemene.

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem en høres veldig ut som varmeproblem som tidligere påpekt.

Når det gleder problem to:

Testet en og en rambrikke i Memtest?

Er ram brikkende identiske?

Er det froskjellig timings på dem skal hk automatisk selv kunne kjøre på den dårligste timingsen, men jeg har opplevd tidligere at det ikke alttid skjer noe som igjen fører til mye bluescreen.

 

 

Kuffe

Lenke til kommentar

Rambrikkene er identiske 2*2GB. Tror ikke det er noe feil ved de, ettersom de fungerer hver for seg, men ikke sammen. Har testet ut forskjellige kombinasjoner på hovedkortet, men ingen forskjell.

 

Tviler også på at maskinen har noen varmeproblem. Kabinettet har gode vifter + en god prosessorvifte (ikke orginal). Støv er også renset flere ganger med støvsuger og lufttrykk på boks. Maskinen er heller ikke overklokket.

 

 

Skal teste Memtest og HWmonitor. Takk for hjelpen så langt :)

 

 

Edit: Legger ved et skjermbilde av HWmonitor:

post-132247-1250253620_thumb.jpg

 

Fikk 0 error når jeg kjørte Memtest på ene rambrikken, men da jeg skulle skifte til andre brikka, så ville ikke maskinen starte skikkelig. Den kommer til Asus oppstartsiden før Windows blir loadet, men der fryser alt.

 

Etter det, så byttet jeg tilbake til den rambrikken som fungerer. Ingen problemer ved oppstart, eller i bruk (bortsett fra spilling). Satte maskinen i ventemodus, og litt senere, så startet jeg den igjen. Da kom det en blue screen. Rakk ikke å få noe ut av den før maskinen slo seg av selv.

 

Skal prøve med et annet par rambrikker litt senere i dag, også skal mine rambrikker testes i en annen maskin.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

1. HW-monitor med full load på skjermkort hadde vært fint. Hadde selv et skjermkort som så greit ut under idle, men viften var i ferd med å ryke slik at den kjølte ikke nok til full load. Dermed fikk jeg artifacts og systemkræsj.

 

2. Den ene rambrikken er nok gåen.

Lenke til kommentar
1. HW-monitor med full load på skjermkort hadde vært fint. Hadde selv et skjermkort som så greit ut under idle, men viften var i ferd med å ryke slik at den kjølte ikke nok til full load. Dermed fikk jeg artifacts og systemkræsj.

 

Jeg skjønner det, men rekker ikke å teste full load før systemet kræsjer i svart skjerm.

 

 

Problem 1: Beste løsningen slik jeg ser det er å formatere og legge inn ny Windows. Mulig jeg går for Windows 7 denne gangen.

 

Problem 2: Da har jeg testet rambrikkene i en annen PC, og jeg har funnet ut at den ene brikken er defekt. Problem 2 er løst.

 

 

Edit: Fikk ny blåskjerm nå, da jeg skulle teste et spill. Meldingen jeg rakk å få med meg før maskinen slo seg av: "Attempt to reset the display driver and recover from timout failed." Det hele skjedde i menyen på spillet og med en temperatur på rundt 60 celsius (GPU). Ikke noe varmeproblem etter hva jeg kan skjønne. Da jeg skulle slå den på igjen, så var det masse feil i grafikken "Artifacts" i Windows loading screen. Noen fare ved å la den gå slik? Jeg vet ikke, så lar den være slått av så lenge.

 

Edit2: Har nå prøvd å installere Windows 7, men selv dette gikk ikke. Mye feil på bildet, og når maskinen laster Windows fra dvd'en, så blir hele skjermen fylt med rare farger og figurer. Den nekter å fortsette. Kan ikke skjønne annet enn at skjermkortet har tatt kvelden? Det er så merkelig at sånn plutselig skjer. En dag så spiller jeg, og neste så fungerer det ikke.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...