Gå til innhold

Solgt Pentax 28-70/2,8 Kjøpe hva da?


Anbefalte innlegg

Har akkurat solgt en Pentax *28-70/2,8.(Det er allerede 10 timer siden) Nesten så jeg angrer allerede.. Nåja objektivparken er vel stor nok til at jeg skal klare meg, en stund. Må jo innrømme at tankevirksomheten er igang allerede om nytt kjøp. Har siktet meg inn på DA 55/1,4. Erfaringer, anbefallinger eller frarådelser mottas. Skal brukes sammen med K20D. :hmm:

Endret av stejen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LBA....Verre en svineinfluensa :blush:

Om ikkje pengane brenn etter å blir brukt på nytt glass med ein gang, ville eg ha venta litt og sett kva som kjem ut av Supertelefotoen som står på objektivkartet til Pentax. Blir det en DA*400/4 i overkant av 2 kg, vil den no kompletere DA*60-250/4 din veldig godt..Men du er vel gjerne godt dekka der?

Av det eg har lest av tilbakemeldingar på DA*55/1.4, så er vel stort sett alle fornøgde, med unntak av han sure tyskaren.(blende8)

Har nok lyst på DA*55/1.4 sjølv, men den blir litt for tett på FA43/1.9 som eg liker altfor godt til å bruke mindre, og er altfor god til å selge.

Lenke til kommentar

Bruk pengene på øl og fiskeutstyr.

Om du ikke er gammel nok til å drikke øl, så vil jeg anbefale Lollipop og fiskeutstyr ;)

 

Du gir alt for få opplysninger til å kunne forvente mer seriøse svar enn dette.

 

Vi kan selvfølgelig se på gamle poster fra deg, for å finne ut litt mer om hva du liker å drive med, og hva du har fra før, men det er ikke noe du kan forvente av oss.

 

Så råd og dåd ut over synsing om DA* 55/4 tviler jeg på at du får. (Jeg tror nemlig ikke at det er noen her som har førstehåndserfaringer på den enda).

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Bruk pengene på øl og fiskeutstyr.

Om du ikke er gammel nok til å drikke øl, så vil jeg anbefale Lollipop og fiskeutstyr ;)

 

Du gir alt for få opplysninger til å kunne forvente mer seriøse svar enn dette.

 

Vi kan selvfølgelig se på gamle poster fra deg, for å finne ut litt mer om hva du liker å drive med, og hva du har fra før, men det er ikke noe du kan forvente av oss.

 

Så råd og dåd ut over synsing om DA* 55/4 tviler jeg på at du får. (Jeg tror nemlig ikke at det er noen her som har førstehåndserfaringer på den enda).

Liker ikke at du oppfordrer til uhemmet bruk av alkohol:-) Det blir ganske mye øl av dette i tilegg til en ny sluk. Det jeg håpet på var selvfølgelig at det var noen som hadde 55/1,4 fra før.

Egentlig har jeg vel nok av glass, men det er ikke tvil om at jeg har et lite gap nå. Grunnen til at jeg lot 28-70en gå er at det var irriterende med frontlise som roterer. Bruker ofte polafilter. Har også tenkt på å erstatte den med Tamron 28-75 også som har bra ord på seg. Pentax 17-70 er det vel noen som har erfaring med? Noen har kanskje erfaring med sigma 18-50/2,8? Vil rett og slett ha et best mulig objetiv uten roterende frontlinse i nevnte område.

Lenke til kommentar
LBA....Verre en svineinfluensa :blush:

Om ikkje pengane brenn etter å blir brukt på nytt glass med ein gang, ville eg ha venta litt og sett kva som kjem ut av Supertelefotoen som står på objektivkartet til Pentax. Blir det en DA*400/4 i overkant av 2 kg, vil den no kompletere DA*60-250/4 din veldig godt..Men du er vel gjerne godt dekka der?

Av det eg har lest av tilbakemeldingar på DA*55/1.4, så er vel stort sett alle fornøgde, med unntak av han sure tyskaren.(blende8)

Har nok lyst på DA*55/1.4 sjølv, men den blir litt for tett på FA43/1.9 som eg liker altfor godt til å bruke mindre, og er altfor god til å selge.

Klart en 400/4 kommer til å friste. Det får jeg nok vurdere når den tiden kommer. Blir sikkert leeenge til. Har kvittet meg med to legendariske objektiver på kort tid nå og disse må erstattes. 80-200/2,8 er allerede erstattet. 28-70/2,8 har jeg tenkt å erstatte bare telenden av. Derfor kom 55/1,4 inn som en kandidat.

Lenke til kommentar
Pentax 17-70 er det vel noen som har erfaring med?

 

Riktig. :)

 

Finfint objektiv dette, i grunn. Det gjør jobben sin godt, og leverer bilder med gode farger og kontrast. Ikke så verst skarp heller, selv om en del klager mye på skarphet i området 50-70. Min er derimot ikke så ille. Ikke noe spesielt å gå etter om du liker å fokusere manuelt innimellom, men når man først skal ha AF er det så godt som lydløst, og ikke så verst rask heller. Litt værtetning får man også på kjøpet, og jeg tror det tåler relativt mye, selv om det er to rør internt.

Prisen er vel det verste, en Tamron 17-50 f/2.8 koster vel rundt 3000kr, og 17-70-en omtrent 4300-4500 (?). Smak og behag, evt. "stor blender og gunstig pris" mot "bedre rekkevidde, bedre byggekvalitet og SDM".

Lenke til kommentar

Uhemma øldrikking vil heller ikke jeg oppfrodre til. Du behøver ikke å svi alle penga på en kveld vet du :p

 

Nå når du blir mer konkret, er det lettere å hjelpe.

Tamron sin 28-75 er et knallgodt objektiv. Brukbart allerede ved full åpning, og det er langt fra en selvfølge. Behagelig boke har det og :) Mitt eksemplar møte bøte med livet etter et ublidt møte med asfalt fra sykkel.

Grunnen til at jeg valgte å erstatte det med DA* 16-50/2,8, i stedet for å bare kjøpe igjen det samme, var at jeg syns 28mm blir litt for trangt på APS.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde gått for Pentax 55mm f1.4, jeg har ikke noen erfaring med denne selv, men slrgear.com har kåret den til den beste "50mm-eren" optisk. Jeg holder på å spare til den selv, bare synd at prisen bare går opp over. Var ikke så lenge siden Scandinavianphoto hadde den inne til ca 5 200 kr, nå har de økt til 7 000 kr, og billigste japan photo som selger den til 6 290 kr. Husker når den ble lansert så kostet den 4500 kr Fovi.

Lenke til kommentar
Egentlig har jeg vel nok av glass, men det er ikke tvil om at jeg har et lite gap nå.
Alt tyder på at DA* 55 er et kremobjektiv, Fa 43 er og bra. Det samme gjelder FA* 600/4.

 

Hva har du i dag, og hva slags gap opplever du at du har?

 

Hvis du vil ha råd eller diskutere optikk, og ikke bare småsludre om det, må du nesten bidra litt med bakgrunnsinformasjon.

 

Beklager, men sånn som denne tråden går i ring, uten egentlig substans, blir jeg rett og slett litt irritert. Jeg har bedt om denne grunnlegggende informasjonen en gang før, men det ble ignorert.

Går ut fra at ikke det er hensikten å irritere, derfor sier jeg fra :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Egentlig har jeg vel nok av glass, men det er ikke tvil om at jeg har et lite gap nå.
Alt tyder på at DA* 55 er et kremobjektiv, Fa 43 er og bra. Det samme gjelder FA* 600/4.

 

Hva har du i dag, og hva slags gap opplever du at du har?

 

Hvis du vil ha råd eller diskutere optikk, og ikke bare småsludre om det, må du nesten bidra litt med bakgrunnsinformasjon.

 

Beklager, men sånn som denne tråden går i ring, uten egentlig substans, blir jeg rett og slett litt irritert. Jeg har bedt om denne grunnlegggende informasjonen en gang før, men det ble ignorert.

Går ut fra at ikke det er hensikten å irritere, derfor sier jeg fra :)

Det er da ikke meningen du skal bli irritert. Hva i all verden er det som får deg til å bli det da? Jeg ser på nettstedet som et sted det går ann å få råd. Ikke et sted for å komme på kant med noen.

Jeg har fra før 12-24 og 16-45. Sistnevnte er jeg ikke helt fornøyd med. Derfor er jeg inne på tanken med en utvidelse til 55/1,4. Ellers har jeg nok av det over, foreløbig.

Lenke til kommentar
Pentax 17-70 er det vel noen som har erfaring med?

 

Riktig. :)

 

Finfint objektiv dette, i grunn. Det gjør jobben sin godt, og leverer bilder med gode farger og kontrast. Ikke så verst skarp heller, selv om en del klager mye på skarphet i området 50-70. Min er derimot ikke så ille. Ikke noe spesielt å gå etter om du liker å fokusere manuelt innimellom, men når man først skal ha AF er det så godt som lydløst, og ikke så verst rask heller. Litt værtetning får man også på kjøpet, og jeg tror det tåler relativt mye, selv om det er to rør internt.

Prisen er vel det verste, en Tamron 17-50 f/2.8 koster vel rundt 3000kr, og 17-70-en omtrent 4300-4500 (?). Smak og behag, evt. "stor blender og gunstig pris" mot "bedre rekkevidde, bedre byggekvalitet og SDM".

 

Kan jeg forstå deg slik at det er registrert kvalitetsvariasjoner på 17-70 objektivet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har fra før 12-24 og 16-45. Sistnevnte er jeg ikke helt fornøyd med. Derfor er jeg inne på tanken med en utvidelse til 55/1,4. Ellers har jeg nok av det over, foreløbig.

Blir ikke 55mm litt for smalt ?

Den typen bilder hvor jeg trenger lysstyrken krever ofte litt mer bredde, fra 30mm og nedover.

Lenke til kommentar
Det er da ikke meningen du skal bli irritert. Hva i all verden er det som får deg til å bli det da? Jeg ser på nettstedet som et sted det går ann å få råd. Ikke et sted for å komme på kant med noen.

Jeg har fra før 12-24 og 16-45. Sistnevnte er jeg ikke helt fornøyd med. Derfor er jeg inne på tanken med en utvidelse til 55/1,4. Ellers har jeg nok av det over, foreløbig.

Joda. Dette er et sted og få råd. Selvfølgelig. Men du gjorde det så vanskelig for oss ved å ikke gi oss bakgrunnen for spørsmålet.

 

Men å har vi langt på vei fått den, og da er jeg ferdig med det hele. Sjelden jeg er langsint skjønner du :)

 

Men jeg er fortsatt litt i villrede. Hva er galt med 16-45? Brennvidde eller lystyrke, begge deler, eller noe helt annet? Eller er det bare at du har lyst på noe nytt. Vet vi sånt, så er det lettere å hjelpe deg. Skjønner?

Lenke til kommentar

Eg hadde Tamron sin 28-75/2.8 på DS-en og K10D-en men solgte den i fjor, då eg tykte den ikkje ytte så bra på K20D-en som på dei to andre kamerane, men det kan vere eksempelvariasjoner.

Har du vurdert sigma sin nye 24-70/2.8 med SDM. ? Har ikkje sett omtaler ang. den, men nokon har vel prøvd den?

Eg har prøvd DA17-70/4 en del, og tykkjer den imponerer byggnessig i forhold til både DA16-45 og DA*16-50, den er nok ikkje like bra som 16-50, men ikkje så langt unna.

Eg landa på DA16-45/4 i vår, mest pga. pris og til å kunne bruke på DS-en, og er fornøgd med mitt eksemplar.

Lenke til kommentar
Det er da ikke meningen du skal bli irritert. Hva i all verden er det som får deg til å bli det da? Jeg ser på nettstedet som et sted det går ann å få råd. Ikke et sted for å komme på kant med noen.

Jeg har fra før 12-24 og 16-45. Sistnevnte er jeg ikke helt fornøyd med. Derfor er jeg inne på tanken med en utvidelse til 55/1,4. Ellers har jeg nok av det over, foreløbig.

Joda. Dette er et sted og få råd. Selvfølgelig. Men du gjorde det så vanskelig for oss ved å ikke gi oss bakgrunnen for spørsmålet.

 

Men å har vi langt på vei fått den, og da er jeg ferdig med det hele. Sjelden jeg er langsint skjønner du :)

 

Men jeg er fortsatt litt i villrede. Hva er galt med 16-45? Brennvidde eller lystyrke, begge deler, eller noe helt annet? Eller er det bare at du har lyst på noe nytt. Vet vi sånt, så er det lettere å hjelpe deg. Skjønner?

Synes vel egentlig jeg har fått et tomrom i teleenden som egner seg til portretter spessielt, men også landskap og arkitektur.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg hadde gått for Pentax 55mm f1.4, jeg har ikke noen erfaring med denne selv, men slrgear.com har kåret den til den beste "50mm-eren" optisk. Jeg holder på å spare til den selv, bare synd at prisen bare går opp over. Var ikke så lenge siden Scandinavianphoto hadde den inne til ca 5 200 kr, nå har de økt til 7 000 kr, og billigste japan photo som selger den til 6 290 kr. Husker når den ble lansert så kostet den 4500 kr Fovi.

Denne testen hadde jeg ikke sett før. Det er nok 55/1,4 jeg kommer til å gå for. Med den prisutviklingen ser det vel ikke ut til at jeg kan gå å tenke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...