Gå til innhold

Solgt Pentax 28-70/2,8 Kjøpe hva da?


Anbefalte innlegg

Burde ikkje prisen gå litt ned no etter kvart? Dersom det er kronekursen som bestemmer prisutviklinga, så burde den i alle fall det, for no er krona sterk. Men det er kanskje andre faktorar som verkar sterkare inn?

Jeg har ikke så mye peiling, men tror prisene henger litt etter. Husker rett etter finanskrisen så var det nesten ingen endringer i prisene til produkter som allerede var på lager. Men etter noen måneder gikk prisen opp (sikkert fordi at butikkene måtte bestille inn nye varer til en høyere pris). Så det kan jo være at det er en slik forsinkelse i systemet nå, og prisøkningen kommer til å snu. Men som sagt, jeg har ikke så mye peiling på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes vel egentlig jeg har fått et tomrom i teleenden som egner seg til portretter spessielt, men også landskap og arkitektur.
Da er jeg straks litt mere med.

 

Da ser jeg hvorfor du snakker om DA* 55.

 

Av zoomer, så er vel Tamron 28-75/2,8 det eneste av zoomalternativene som virkelig fyller hullet. DA 17-70 ser jeg bort fra iom at den er svakest nettopp i det området du ønsker å dekke.

 

Valget står da tilsynelatende mellom fleksibiliteten som zoomalternativet gir, og lysstyrke og noe høyere optisk kvalitet fra DA* 55. Tydeligvis et vanskelig valg for deg iom at du åpner en egen tråd om temaet.

 

Jeg har forslag til en Ole Brum løsning jeg :)

Selg DA 16-45. For pengene du får for den, pluss det du har fått får FA* 28-70, kjøper du begge deler. Har du fått en fornuftig pris for FA* burde det være realistisk.

 

Du ender riktignok opp med et nytt hull, denne gangen mellom 24mm og 28mm. Men jeg oppfaatter det som om den lange enden er viktigere for deg.

Lenke til kommentar
Burde ikkje prisen gå litt ned no etter kvart? Dersom det er kronekursen som bestemmer prisutviklinga, så burde den i alle fall det, for no er krona sterk. Men det er kanskje andre faktorar som verkar sterkare inn?
Eierne av Pentax, Hoya har signalisert at de ønsker bedre marginer. Og det gjorde de før krisa.

 

Så min krystallkule sier at de fleste Pentax prisene vil bli stående omtrent der de er nå. Mens andre merker vil gradvis sette prisene noe ned, etterhvert som krisa blåses av.

 

Mens for de produktene som nettopp har blitt introdusert, der sier kula at prisene vil synke noe. Dette fordi det er ofte størst etterspørsel etter et fotoprodukt når det introduseres. Så på sikt vil DA* 55 og DA* 60-250 gå noe ned.

 

Alt dette i følge min nykallibrerte krystallkule ;)

Lenke til kommentar
Synes vel egentlig jeg har fått et tomrom i teleenden som egner seg til portretter spessielt, men også landskap og arkitektur.
Da er jeg straks litt mere med.

 

Da ser jeg hvorfor du snakker om DA* 55.

 

Av zoomer, så er vel Tamron 28-75/2,8 det eneste av zoomalternativene som virkelig fyller hullet. DA 17-70 ser jeg bort fra iom at den er svakest nettopp i det området du ønsker å dekke.

 

Valget står da tilsynelatende mellom fleksibiliteten som zoomalternativet gir, og lysstyrke og noe høyere optisk kvalitet fra DA* 55. Tydeligvis et vanskelig valg for deg iom at du åpner en egen tråd om temaet.

 

Jeg har forslag til en Ole Brum løsning jeg :)

Selg DA 16-45. For pengene du får for den, pluss det du har fått får FA* 28-70, kjøper du begge deler. Har du fått en fornuftig pris for FA* burde det være realistisk.

 

Du ender riktignok opp med et nytt hull, denne gangen mellom 24mm og 28mm. Men jeg oppfaatter det som om den lange enden er viktigere for deg.

Ja det er faktisk et vanskelig valg. Ender vel opp med DA 55. Skjønner jo at de fleste har vært fornøyd med tamron 28-75 også. Kanskje det blir den ved en senere anledning.

Ole Brum løningen er som regel den beste (og dyreste)

Lenke til kommentar
Burde ikkje prisen gå litt ned no etter kvart? Dersom det er kronekursen som bestemmer prisutviklinga, så burde den i alle fall det, for no er krona sterk. Men det er kanskje andre faktorar som verkar sterkare inn?
Eierne av Pentax, Hoya har signalisert at de ønsker bedre marginer. Og det gjorde de før krisa.

 

Så min krystallkule sier at de fleste Pentax prisene vil bli stående omtrent der de er nå. Mens andre merker vil gradvis sette prisene noe ned, etterhvert som krisa blåses av.

 

Mens for de produktene som nettopp har blitt introdusert, der sier kula at prisene vil synke noe. Dette fordi det er ofte størst etterspørsel etter et fotoprodukt når det introduseres. Så på sikt vil DA* 55 og DA* 60-250 gå noe ned.

 

Alt dette i følge min nykallibrerte krystallkule ;)

Kan du ikke dobbeltsjekke litt med Tarot kortene også?

Lenke til kommentar
Burde ikkje prisen gå litt ned no etter kvart? Dersom det er kronekursen som bestemmer prisutviklinga, så burde den i alle fall det, for no er krona sterk. Men det er kanskje andre faktorar som verkar sterkare inn?
Eierne av Pentax, Hoya har signalisert at de ønsker bedre marginer. Og det gjorde de før krisa.

 

Så min krystallkule sier at de fleste Pentax prisene vil bli stående omtrent der de er nå. Mens andre merker vil gradvis sette prisene noe ned, etterhvert som krisa blåses av.

 

Mens for de produktene som nettopp har blitt introdusert, der sier kula at prisene vil synke noe. Dette fordi det er ofte størst etterspørsel etter et fotoprodukt når det introduseres. Så på sikt vil DA* 55 og DA* 60-250 gå noe ned.

 

Alt dette i følge min nykallibrerte krystallkule ;)

Siden du allerede har kalibrert kule og alt, så kunne du kanskje sjekket når denne prisnedsettelsen vil finne sted, og hvor stor den vil bli? :p

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...