Gå til innhold

Sivøk-utdannelse på deltid (er siving)


mbst

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om noen her har erfaring med å ta utdannelse ved siden av full jobb (er ganske 8-16 dager for tiden på jobben).

 

Jeg er fra før sivilingeniør i Teknisk kybernetikk fra NTNU (gikk prosessreguleringsteknisk fagretning). Bor i Oslo. Har jobbet et par år etter ferdig utdannelse.

 

Har fattet interesse for økonomi etter at jeg begynte å jobbe. Vurderer dermed å utvide med en siviløkonom-utdannelse.

 

Ønsker at det skal lede til en tittel, jeg ønsker ikke bare å ende opp med å "ha tatt en del fag".

Hvilke muligheter har jeg når jeg bor i Oslo?

Ideelt sett ville jeg jo gjort dette ved NHH.

BI er uaktuelt da det nok blir litt dyrt.

Ser de har sivøk på Ås.

 

Hvor stor av den komplette utdannelsen vil jeg trenge å ta?

Jeg har en god del tyngre matematiske fag fra før, dessuten litt økonomi og administrasjonsfag.

 

Hvor lang tid vil dette typisk ta, når man tar det ved siden av jobben?

 

Har noen her erfaring med tilsvarende problemstilling? Ellers tips?

 

(Vet om MBA-utdannelsen, men det er vel mer rettet mot ledelse, jeg ønsker mer teknisk tyngde, trolig rettet mot finans eller makroøkonomi)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett på MBA igjen, du vil få en grad på mye kortere tid og som gir mye vekt. Mange MBAs som har mye finans og tall, ikke bare ledelse der. Samtidig får du et studiemiljø med folk som er i samme situasjon som deg, og ikke 19 åringer fra vgs. Tror det vil være mye mer givende for deg (det koster dog penger da).

 

Eks MBA i øk.styring på NHH: http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=191

 

Mange øk-fag der, eksempel:

-Kalkulasjon og produktrelaterte beslutninger

- Introduksjon til økonomisk styring

- Finansregnskap og rapportering

- Investerings- og prosjektanalyser

 

 

Når det gjelder vanlig siv. øk så blir dette fort pes. Du vil få fritak for en del rene matematikk fag, men er ikke så mange av dem. I tilfelle måtte du ta en bachelorgrad da, men tror fortsatt du minst må ha 2 år med fulle studier.

Lenke til kommentar
Når det gjelder vanlig siv. øk så blir dette fort pes. Du vil få fritak for en del rene matematikk fag, men er ikke så mange av dem. I tilfelle måtte du ta en bachelorgrad da, men tror fortsatt du minst må ha 2 år med fulle studier.

Takk for svar! Har du selv erfaring med denne problemstillingen (MBA etc oppå feks siving)?

 

Ja, jeg så også for meg at vanlig sivøk ville havne på minst to år med full belastning.

 

Er bare litt "skeptisk" til MBA av et par årsaker:

  • Virker mer rettet mot ledelsesutvikling (selv om man har innslag av annen mer teknisk økonomi også, som du påpeker).
  • I dagens marked hvor alle utgifter presses ned er det ikke sikkert at min bedrift ønsker å gå inn og støtte meg med såpass store beløp (tot ca 250000), særlig ikke når jeg ikke primært er ute etter ledelsesbiten.
  • Jeg vet dessuten ikke helt om jeg hadde hatt hjerte til å la dem støtte meg økonomisk -- for tar jeg en slik utdannelse så er det litt pga et ønske om å bytte bransje/karrierevei mens jeg enda er nokså ung.

Lenke til kommentar

Jeg blir ferdig som siving nå om ett år, og tenker også på å ta MBAen etterhvert. Men da etter noen års erfaring som siving.

 

Du sier du vil komme til å bytte bransje med en MBA, men dette er noe du omtrent uansett ville gjort hvis du hadde tatt sivøk også. MBAen lar seg bedre kombinere med siving enn hva sivøken vil gjøre. Med sivøk blir du jo nesten bare brukenes til å jobbe på regnskapsavdelingen, og vil nesten ikke dra nytte av siving. Du trenger ikke bytte bransje med MBA, du vil bare ta steget oppover i systemet.

 

Det at de støtter deg økonomisk har jeg også tenkt litt på, mest på grunn av at jeg automatisk vil kunne ta over jobben til de som gir meg støtten. Med en MBA vil man lettere få lederstillinger innen bransjen, og med bakgrunn som siving er nok dette ettertraktet. Men så var det jo det at du ikke er interessert i ledelse da...

 

Slik jeg ser det:

Hvis du vil være siving, men med mer peiling på økonomi - ta bare noen fag, det holder nok

Hvis du vil gå bort fra siving og jobbe med økonomi - ta sivøk

Hvis du vil klatre høyere i hierarkiet som siving - ta MBA

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gammel tråd dette, men tar sjangsen allikevel.

 

Jeg er Høgskole Ingeniør i data, har jobbet 9 år etter endt utdanning.

Det siste året har jeg jobbet som ren teknisk prosjektleder, bla med oppfølging av offshore konsulenter i India.

 

Har god kompetanse innen det tekniske, men føler jeg mangler en del på økonomi/ledelse osv.

Kunne tenkt meg mer utdanning.

 

Bedriften jeg jobber i har egen leder/prosjektlederutdannelse, men ønsker en utdannelse som ender med en grad. F.eks BI sin "Master of Management".

 

TS har du funnet en utdanning som passer for deg?

Noen som har råd eller anbefalinger, eller tatt liknende påbygning?

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må rett og slett bare sende en mail til NHH eller lignende. Selv vil jeg anbefale BI Nettstudier selv om du sa BI var uaktuelt. De tilbyr bachelorgrad innen øk.adm. over nett og du kan sikkert få godkjent en del fag om du sender de en mail. Å ta masteren på deltid kan vel ikke akkurat anbefales.

 

Jeg må forresten si meg enig med deg i at en MBA ikke høres ut som det rette for deg. Gå for en Master of Science.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg var hos BI åpen dag i går og fikk introduksjon og veiledning i Master of Management.

Jeg tror at det er akkurat dette programmet jeg er ute etter. Det er modulbasert med 3 moduler. Det som for øyeblikket ser mest aktuelt ut for meg er Teamledelse/lederteam, prosjektledelse og International Management.

 

Hva er grunnen til at du ikke anbefaler Master på deltid?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...