Gå til innhold

Guide: Kalkulatorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette minner meg om videregående på 90-tallet, når alle slåss om å ha den mest ekstreme scientific kalkisen (gjerne en HP) som var en hel datamaskin, og som man brukte 3 år på å finne ut av istedet for å bare regne med den, mener jeg hadde en sånn her, med helt latterlig mange funksjoner og en "baklengs" måte å regne på. Men det var tøft.

http://en.wikipedia.org/wiki/HP-48_series

Endret av Bytex
Skrevet (endret)

Nå skummet jeg bare fort gjennom denne artikkelen så skyt meg hvis jeg har oversett det, men burde ikke "vår egen" kalkuler.no utviklet av forumbrukeren Mberg vært med på listen? :)

Endret av phax
Skrevet

Googles søkefelt kan brukes som kalkulator. Man kan konvertere enheter og valuta osv. Prøv 100 lbs in kg eller 100 yuan in NOK.

Wolfram Alpha kan også massevis av matteting, den er jo laget av samme folkene som lagde Mathematica.

Skrevet
(...) den nye kalkulatoren som blir innebygd i Windows 7. Den kommer med en rekke nye funksjoner i forhold til den som er innebygd i Windows, blant annet mulighet til å konvertere fra hexadesimale til desimaletall

Denne muligheten har da vært der i Windows-kalkulatoren siden før årtusenskiftet. Man kan velge 10-tallssystem, 2-, 8- eller 16-tallsystem og konvertere mellom disse etter ønske ved å flytte "radioknappene" øverst til venstre.

Skrevet (endret)

Win7 kalkulatoren er mye dypere og har flere faner å velge mellom enn den gamle. Nå har den en egen "Programmer" fane som gir dec/oct/bin/hex omforming og logiske funksjoner, en egen Statistics del med spesielle funksjoner, i tillegg til den gamle Scientific, med alle sin og cosin og x/y funksjoner, og også en veldig omfattende "Unit conversion" del der man kan velge fra enhet til enhet med rullemenyer.

Endret av Bytex
Skrevet

bruker bare google, men det gjelder vanligvis ganske enkle utregninger som 3+6 og sånt som bare akkurat blir for vanskelige å ta i hodet.

Skrevet

Bytex: Var det ikke slik at du først trykket det første tallet i utregningen, lagret det med [Enter], deretter trykket det neste tallet i utregningen og så pluss-knappen for å plusse? Tungvint, men det fungerer vel på et vis.

Skrevet

Jau, slo inn tallene først og så + eller - ..ellers måtte man bruke paranteser. Jævlig tungvindt kan man jo si. Satt på prøver og bladde i manualen istedet for å kunne regne liksom.

Skrevet

Synes det er feil å betegne strømpriser og "beregn mitt lån" typer som "økonomiske kalkulatorer". En økonomisk kalkulator er en som kan emulere HP's tvm og rekkefunksjoner. Ser ingen slike kalkulatorer i oversikten deres, og jeg er sikker på at HP betaler MS for ikke å inkludere disse funksjonene i Win-kalkulatoren, slik at man må ut med 1700,- kr for en hw-kalkulator...

Skrevet
Dette minner meg om videregående på 90-tallet, når alle slåss om å ha den mest ekstreme scientific kalkisen (gjerne en HP) som var en hel datamaskin, og som man brukte 3 år på å finne ut av istedet for å bare regne med den, mener jeg hadde en sånn her, med helt latterlig mange funksjoner og en "baklengs" måte å regne på. Men det var tøft.

http://en.wikipedia.org/wiki/HP-48_series

Referert neders i Wikipedia-artikkelen:

http://hp.giesselink.com/emu48.htm

Denne finnes også til CE, bruker den som kalkis på HTC-en min. Genial sak, men for å bruke lovlig kreves det at man har HP ROM-en, dvs at man eier kalkulatoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...