Gå til innhold

Nikon 50mm f/1.4G vs 35mm f/1,8G, hvem ville du valgt?


Anbefalte innlegg

Har lyst på et nytt lite(fysisk) objektiv, og lest mye bra om disse 2 objektivene. Er på jakt etter et som er lyssterkt, skarpt og har fokusmotor.

 

Jeg kommer til å ta mer bilder av ting(bygninger, generell arkitektur) enn mennesker, men noe av det blir det også.

 

Hvilken ville dere valgt av disse 2 linsene om prisen var lik og du kunne kun tatt et av dem? Gi gjerne en lite begrunnelse hvorfor:)

 

Jeg har Nikon D40.

 

Endret til 50mm f/1.4G fra f/1.8D.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lyst på et nytt lite(fysisk) objektiv, og lest mye bra om disse 2 objektivene. Er på jakt etter et som er lyssterkt, skarpt og har fokusmotor.

 

Jeg kommer til å ta mer bilder av ting(bygninger, generell arkitektur) enn mennesker, men noe av det blir det også.

 

Hvilken ville dere valgt av disse 2 linsene om prisen var lik og du kunne kun tatt et av dem? Gi gjerne en lite begrunnelse hvorfor:)

 

Jeg har Nikon D40.

 

Døh.. det må nok bli 35mm om du vil ha autofokus på D40. AF-D har ikke innebygget fokusmotor (les: 50mm F/1.8D, D står for AF-D)

Lenke til kommentar

D40 er et crop kamera med crop faktor 1,5.

 

Det vil si at en linse som er 35mm, er egentlig 35mm * 1,5 = 52,5mm på en D40 kamera! Mens når denne linsen brukes på et fullformat kamera (D700, D3 osv), så vil det faktisk være 35mm.

 

Med andre ord kan vi knapt kalle en 52,5mm for vidvinkel.

Lenke til kommentar
Det vil si at en linse som er 35mm, er egentlig 35mm * 1,5 = 52,5mm på en D40 kamera! Mens når denne linsen brukes på et fullformat kamera (D700, D3 osv), så vil det faktisk være 35mm.
*twitch*

 

Nei, et 35mm objektiv er egentlig 35mm uansett hva du monterer det på. Montert på et DX-hus gir det et bildeutsnitt som tilsvarer det du måtte hatt drøyt 50mm brennvidde for å få på et FX-hus.

Lenke til kommentar
Vil 35mm f/1,8G være et dårlig objektiv for et "bedre/dyrere" kamera enn D40? Eller vil det bare gi bedre bilder? Om jeg skulle oppgradere kamera i fremtiden.

Som nevnt tidligere, på DX kamerahus (alt opp t.o.m. D300s) vil 35mm f/1.8 fungere veldig bra. Ville ikke satset på dette objektivet til FX sensor, selv om det til nøds kan fungere.

Lenke til kommentar
Den gir mer vidvinkel på feks D700/D3....

 

Objektivet gir ikke mer vidvinkel. Brennvidden på 35mm er og blir den samme no matter what. Utsnittet derimot blir større på bildebrikker med større areal.

 

Det vil si at en linse som er 35mm, er egentlig 35mm * 1,5 = 52,5mm på en D40 kamera! Mens når denne linsen brukes på et fullformat kamera (D700, D3 osv), så vil det faktisk være 35mm.

 

Nei! OBJEKTIVET har en brennvidde på 35mm uansett hvordan du vrir på dette. Utsnittet tilsvarer 52.5mm pga mindre areal på bildebrikke.

 

Bøker er kjedelige. Les heller på nettet.

 

Vanvittig interessant svar... :ermm:

 

 

 

AF-S 35mm F/1.8 DX G vil være objektivet du bør se på siden utsnittet er noe videre enn Møkkaobjektivet gir deg.

 

Bøker:

Digital Fotografering i Praksis, Magnar Fjørtoft, 428kr.

Naturfotografering, Ole Jørgen Liodden, 399kr.

Understanding Exposure, Bryan Peterson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...