Gå til innhold

Nikon 50mm f/1.4G vs 35mm f/1,8G, hvem ville du valgt?


Anbefalte innlegg

For bilder av arkitektur ville jeg ha styrt unna 35/1.8 pga den relativt store distorsjonen som denne lager.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-..._35_18g?start=1

Absolutt 0 problem å fikse i postprosessering. Dessuten skal man ikke overdrive effekten av 1.7%. 95% av bildene blir nok bra uten å fikse dette i post.

 

Nikon Capture NX2 har forøvrig automatisk korrigering av dette.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12-24/4 har like mye distorsjon, mens 14-24/2.8 er marginalt bedre. Kan ikke disse brukes til arkitektur heller?

 

12-24mm f/4 har rundt 1.7% tønnefortegning ved 12 mm, det samme som 35mm f/1.8. På lengre brennvidder har faktisk 12-24 mindre fortegning enn 35 f/1.8. Det er litt skuffende at en fast normal har mer fortegning enn en ultravidvinkel zoom. Jeg har tatt noen bilder der jeg har fotografert bygninger flatt mot fronten av bygningen, og der er tønnefortegningen veldig tydelig, merkelig nok mer tydelig om jeg tar bildet i portrettformat i stedet for i landskapformat.

 

Når det er sagt, så er fortegningen det eneste som skuffer meg ved 35mm f/1.8. I situasjoner der rette linjer ikke er absolutt kritisk er dette objektivet glimrende. Skarpheten er god, og fargegjengivelsen er faktisk meget god. Banker livskiten ut av 50mm f/1.8 ihvertfall. Av mine objektiver, så er det kun 12-24 som kan måle seg med 35 f/1.8 på fargegjengivning. Jeg har bare hatt 35mm´eren i 1 uke, men de bildene jeg har tatt så langt har krevd minimalt med etterbehandling.

 

Så langt er jeg altså meget fornøyd med dette objektivet, til generell bruk er det utmerket og den lave prisen er jo heller ikke et minus. Personlig anser jeg dette som et godt kjøp og regner med at objektivet vil bli flittig brukt fremover, men en svakhet eller to har det, og det kan være verdt å merke seg om man har spesielle behov.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at 35/1.8 har skuffende mye fortegning, men det er en lang vei derfra til "styr unna arkitekturfotografering" i mine øyne. Spesielt med tanke på at nettopp 12-24 har vært et populært valg til denne type fotografering med sammenlignbare måleresultater. Jeg har nettopp tatt masse interiørbilder med min uten nevneverdige problemer med fortegning. Konklusjonen min er i hvert fall at 1.7% er til å leve med.

 

12 mm:

616006657_JUPam-S.jpg

 

14 mm:

615998219_DEoh4-S.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at 35/1.8 har skuffende mye fortegning, men det er en lang vei derfra til "styr unna arkitekturfotografering" i mine øyne. Spesielt med tanke på at nettopp 12-24 har vært et populært valg til denne type fotografering med sammenlignbare måleresultater. Jeg har nettopp tatt masse interiørbilder med min uten nevneverdige problemer med fortegning. Konklusjonen min er i hvert fall at 1.7% er til å leve med.

 

12 mm:

616006657_JUPam-S.jpg

 

14 mm:

615998219_DEoh4-S.jpg

 

 

Pent bad:-)

Lenke til kommentar
For bilder av arkitektur ville jeg ha styrt unna 35/1.8 pga den relativt store distorsjonen som denne lager.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-..._35_18g?start=1

Hva ville du brukt da?

 

12-24/4 har like mye distorsjon, mens 14-24/2.8 er marginalt bedre. Kan ikke disse brukes til arkitektur heller?

 

Finnes flere som har mindre distorsjoner enn 35/1.8 har skuffende mye distorsjoner sett i lys av at det er et fastobjektiv. Sigma 12-24, Nikon 28/2.8, Nikon 35/2 og Nikon 24/2.8 har mindre distorsjoner. Nikon 16-85 har på i området 24-35 mm relativt lite distorsjoner til å være et zoom objektiv. "Styrt unna" var kanskje å ta i litt vel mye, det er jo et meget godt objektiv i forhold prisen, men skal en ta mange bilder av bygninger er det viktig å være klar over risikoen for distorsjoner og at vet hvordan en skal korrigere for dette (NX2 korrigerer dette automatisk som TGB påpekte lengre oppe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...