Gå til innhold

Alvorlig NTFS-feil kan true Windows 7-lansering


Anbefalte innlegg

Derfor mac er bedre enn windows. Apple har i det minste pyntet på sin "BSOD" :p

 

Utseendet på BSOD er ikke så viktig når det er noe man i utgangspunktet ikke skal se. Windows sin BSOD gir faktisk en hel del nyttig informasjon (man kan faktisk med litt peiling/erfaring/kunnskap se hvorfor feilen oppsto.)

 

Den Mac-feilskjermen der gir jo ingen info overhodet, annet enn at man må restarte.

 

Edit: tok bort bildequote

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen ligger nok ikke i NTFS-spesifikasjonen, men i driveren eller kjernen.

 

At dette truer lansering er HWs egen påstand, og jeg vil ikke si meg helt enig. Men saken viser likevel at Microsoft nok en gang har mislykkes i å lage et stabilt produkt. Det viktige her er ikke at en viss sær kombinasjon kan fremprovosere problemet, men at sikkerheten i Windows fremdeles er for dårlig. Dette her burde rett og slett ikke være mulig i et moderne operativsystem. En minnelekkasje er altså nok til å få skuta ned, og det er forkastelig. På andre plattformer blir slike prosesser avsluttet automatisk, eller i verste fall gjøres det manuelt. Jeg har ennå ikke sett en kernel panic som følge av minnelekkasje. Vi husker alle at MS lovet god sikkerhet og stabilitet i 2k, så i XP, Vista og nå i 7, men de har altså fremdeles denne typen problemer. Jeg ser frem til at MS leverer et produkt med en ny og moderne kjerne.

Lenke til kommentar

Tja, det har da hendt jeg har kjørt chkdsk /R mot sekundær disk mer enn en gang i karrieren...

Siden /R implisitt tar med /F som jo faktisk modifiserer filsystemet, er det vel fare for å miste enda mer data dersom man får en BSOD midt i kjøringen?

Det ville jo ikke være så kult...

Lenke til kommentar

Det er meningen at chkdsk /r skal bruke alt tilgjengelig minne. Kommandoen leter etter fysiske feil på disken, en operasjon som det sier seg selv trenger mye minne for å fungere raskest mulig.

 

Det har blitt bekreft at det ikke er en showstopper bug. Det har egentlig ikke noe med Windows å gjøre i det hele tatt. Microsoft har prøvd og de har hatt store problemer med å reprodusere feilen hos seg. Synderen ser ut til å være dårlige chipset drivere. Altså vil dette være et ikke problem for PC produsenter og alle andre oppgående personer som holder driverene sine oppdatert. Og de som ikke holder de oppdatert, ja de tviler jeg jammen vil finne på å kjøre chkdsk /r til å begynne med.

 

Altså dårlige minnehåndtering fra chipsetdriveren sin side fører til at chkdsk kan bruke opp absolutt alt minnet, inkludert det som skal være reservert andre oprasjoner og systemet vil kræsje.

 

Så, en gang til for de som ikke gadd å lese alt det der; Det er ikke en showstopper bug. Det er ikke Windows sin feil, men dårlige/gamle chipset drivere.

Lenke til kommentar

Artiklene har de siste 1-2 årene blitt så kortet at de kunne sluttet å betale leie for domenet og blitt første nettavis som var twitter-only.

 

 

 

(Litt sarkastisk, men min irritasjon er ganske stor når jeg er nødt til å spørre i diskusjonstråden til artikkelen for å få vite detaljene.)

Lenke til kommentar
Tja, det har da hendt jeg har kjørt chkdsk /R mot sekundær disk mer enn en gang i karrieren...

Siden /R implisitt tar med /F som jo faktisk modifiserer filsystemet, er det vel fare for å miste enda mer data dersom man får en BSOD midt i kjøringen?

Det ville jo ikke være så kult...

 

Det du beskriver der er faktisk egentlig ikke noe problem, NTFS sørger for å spore alle endringer i filsystemet og om maskinen skulle krasje eller avsluttes abrukt (feks ved strømbrudd) skal NTFS registerere dette og sørge for å spore tilbake endringne i filsystemet slik at det ikke blir korrupt.

 

Uansett litt vag beskrivelse i artiklen, se sier ikke om det er snakk om systemminnet eller user mode minnet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Ser ikke hensikten med og fremstille på denne måten annet enn og skape forvirring,venter heller på psu/cpukjøler-test som kommer mot slutten på fredagene :roll:

 

Hardware.no begynte vel mer som en idealist-greie, men er nå blitt kommersiell aktør som konkurrer mot ITAvisen og Digi. De ser seg nødt til og bruke sensasjonelle overskrifter for øke antall klikk.

 

Alvorlig NTFS-feil hadde virkelig vært en shopstopper. Denne feilen her er helt umulig og finne om du ikke tvinger chkdsk med en /r, og i tillegg kjører Windows uoppdaterte chipsett-drivere. Feilen gjør ingen skade, bortsett fra og bruke minne, og dermed ta en evighet for og gjøre seg ferdig.

 

Hardware, vennligst moderer overskriften deres. Dette er ingen NTFS-feil, og den truer ingen lansering!

 

Ush... ja, bare skrotnisser i HW.no for tida.

Blir vel sikkert bare verre og verre med tida som går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...