Gå til innhold

Selge stemmen sin


V5R1X

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke bryr seg om hvem som vinner valget, og stemmeseddelen likesågodt kastes i søpla, kan man da selge stemmen sin? Er det ulovlig?

 

Sett at jeg oppretter en nettauksjon, og den som byr mest får være med meg i stemmelokalet og bekrefte at jeg stemmer det h*n vil jeg skal stemme. Undergraver jo demokratiet, men man kunne kanskje tjent en bitteliten slant :p

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må vel legge inn arbeidstimer/minutter i det hele. Hvis noen sier at du skal få 10 kroner for å løpe fra Trondheim til Oslo, gjør du det da?

 

Å opprette nettauksjon osv. er for seriøs selging og kanskje litt mer tidkrevende ja... Poenget er til syvende og sist at man er garantert å få noe igjen for stemmen sin, om man selger den på nettet eller til en kamerat. Det tar ikke lang tid å bare stikke innom Rådhuset (i Oslo) og avgi stemme...

 

Hvis det ikke finnes noen lov som forbyr dette, så går det vel greit så... Hadde vært litt morsomt å opprette annonse på Finn.no... (bare for selgingen sin skyld, ikke nødvendigvis fortjenesten)

Lenke til kommentar

Før mistet man stemmeretten dersom man:

 

-begikk straffbarehandlinger som medførte tap av denne.

-gikk i fremmede makters tjeneste, uten regjeringens samtykke.

-ervervet borgerskap i fremmed stat.

-kjøpt, solgte stemmer, eller stemte flere steder.

 

I dag er det bare ved landsforræderi, forsøk på statskupp og valgfusk som kan føre til tap av stemmerett i maksimum 10 år.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Valgordning_i_Norge

Lenke til kommentar
Problemet er jo at man ikke kan gi noen garanti for at man kommer til å gi eller har gitt stemmen til det partiet man lovet den personen....

 

Er det en lov som sier at man ikke kan vise frem stemmen sin, før man putter den i konvolutten, til en annen person? Og/eller er det ulovlig å la en annen være i stemmeboksen sammen med seg?

Lenke til kommentar

§ 9-5 punkt 3 i valgloven:

Velgeren skal i enerom og usett brette sammen stemmeseddelen slik at det ikke er synlig hvilken valgliste velgeren stemmer på. Velgeren leverer stemmeseddelen til stemmestyret, som stempler den med et offisielt stempel. Velgeren legger selv stemmeseddelen ned i en urne.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020628-057-009.html#9-5

 

Det er riktignok alltid noen unntak.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Hvis man ikke bryr seg om hvem som vinner valget, og stemmeseddelen likesågodt kastes i søpla, kan man da selge stemmen sin? Er det ulovlig?

 

Sett at jeg oppretter en nettauksjon, og den som byr mest får være med meg i stemmelokalet og bekrefte at jeg stemmer det h*n vil jeg skal stemme. Undergraver jo demokratiet, men man kunne kanskje tjent en bitteliten slant :p

Ja, det er ulovlig å motta goder for å stemme på et gitt parti eller å la være å stemme. Strafferammen for dette er bøter eller inntil 6 måneder fengsel. Stemmekjøp kan gi opp til 3 år i fengsel. Så jeg er rimelig sikker på at QXL vil fjerne auksjonen din :)

Straffeloven, §106:

Den, som ved stemmegivning i offentligt Anliggende paa Grund af Aftale om eller Modtagelse af nogen Fordel stemmer paa en vis Maade eller afholder sig fra at stemme eller afgiver Tilsagn om at stemme paa en vis Maade eller at afholde sig fra at stemme, straffes med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder.
Kilde

 

Paragrafen er videreført i den nye Straffeloven som §152:

Den som i et offentlig valg på grunn av et mottatt gode eller avtale om dette gir løfte om å stemme på en bestemt måte, eller om å unnlate å stemme, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.
. Den nye straffeloven er dog ikke satt i kraft (unntatt kapittel 16). Planen er at dette skal skje i løpet av 2012.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...