Gå til innhold

Den statsvitenskapelig tråden - Diskusjon og småprat!


Feltherre

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bestemme meg for hva jeg skal "bli" og funderer på statsvitenskap. Jeg er samfunnsinteressert, ganske (?) smart, liker å lære og er nyskjerrig av meg. Jeg liker tanken på å skulle studere dette her, men hva med jobber??

Havner "alle" på NAV, der de gjør papirarbeid, eller kan man seriøst få seg jobb i organisasjoner og privat næringsliv? For meg er det ikke så nøye å tjene de "store penga", men heller å kunne sitte igjen med mulighetER for jobb innen forskjellige bransjer. Ikke låse meg til en ting som snekker, lastebilsjåfør, kokk advokat.

 

Noen som vet noe konkret om jobber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal snart bestemme meg for hva jeg skal "bli" og funderer på statsvitenskap. Jeg er samfunnsinteressert, ganske (?) smart, liker å lære og er nyskjerrig av meg. Jeg liker tanken på å skulle studere dette her, men hva med jobber??

Havner "alle" på NAV, der de gjør papirarbeid, eller kan man seriøst få seg jobb i organisasjoner og privat næringsliv? For meg er det ikke så nøye å tjene de "store penga", men heller å kunne sitte igjen med mulighetER for jobb innen forskjellige bransjer. Ikke låse meg til en ting som snekker, lastebilsjåfør, kokk advokat.

 

Noen som vet noe konkret om jobber?

 

Her har du flere muligheter.

Statsvitere har i de siste årene kommet inn i en rekke bransjer, også i det private næringslivet.

Arbeidsplasser for en statsvitere er forvaltningen (hvor departementene nok er det gjeveste/beste) og riksrevisjonen.

Andre aktuelle arbeidsplasser er ambassader og humanitære og diplomatiske organisasjoner.

I tillegg har ofte store private bedrifter en samfunnsfaglig avdeling hvor de har et par statsvitere.

 

Kravet for de "gode" jobbene er veldig ofte en master i statsvitenskap, og for å være realistisk må jeg påpeke at de fleste statsvitere ender opp i det offentlige.

 

Men mulighetene er der så absolutt, resten er opp til deg (og kanskje litt flaks).

Lenke til kommentar

Jeg skal snart bestemme meg for hva jeg skal "bli" og funderer på statsvitenskap. Jeg er samfunnsinteressert, ganske (?) smart, liker å lære og er nyskjerrig av meg. Jeg liker tanken på å skulle studere dette her, men hva med jobber??

Havner "alle" på NAV, der de gjør papirarbeid, eller kan man seriøst få seg jobb i organisasjoner og privat næringsliv? For meg er det ikke så nøye å tjene de "store penga", men heller å kunne sitte igjen med mulighetER for jobb innen forskjellige bransjer. Ikke låse meg til en ting som snekker, lastebilsjåfør, kokk advokat.

 

Noen som vet noe konkret om jobber?

 

Her har du flere muligheter.

Statsvitere har i de siste årene kommet inn i en rekke bransjer, også i det private næringslivet.

Arbeidsplasser for en statsvitere er forvaltningen (hvor departementene nok er det gjeveste/beste) og riksrevisjonen.

Andre aktuelle arbeidsplasser er ambassader og humanitære og diplomatiske organisasjoner.

I tillegg har ofte store private bedrifter en samfunnsfaglig avdeling hvor de har et par statsvitere.

 

Kravet for de "gode" jobbene er veldig ofte en master i statsvitenskap, og for å være realistisk må jeg påpeke at de fleste statsvitere ender opp i det offentlige.

 

Men mulighetene er der så absolutt, resten er opp til deg (og kanskje litt flaks).

 

 

Takk for svar :)

Jeg ser ikke nødvendigvis på det å jobbe i det offentlige som noe negativt, men jeg liker tanken på å ha flere muligheter. Jobb på ambassader og i humanitære organisasjoner virker veldig spennende!

Er redd for at man må ha mye flaks for å få de virkelig snasne jobbene :S

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er det noen som vet ca. hva slags karaktersnitt som kreves for å kommme inn på masteren i statsvitenskap i Oslo? Dette ligger det ingen info om på nett, heller ikke på samordna opptak ettersom man søker rett til universitetet.

 

Du kan lese litt om opptaksreglene her (hvis du ikke allerede har gjort det) : http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap-master/hvordan-soke/?

 

Minstekravet er som du vil se C i snitt på opptaksgrunnlaget. Snittet står det derimot ingenting om der heller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil og henvise til Oreokjeks sin link,det står mye bra. Jeg finner ingenting om hva gjennomsnittet var på de som søkte. Det er ikke sikkert slik informasjon er offentlig. Minimumet er C som sagt, men jo høyere snitt man har jo større sjans for å komme inn.

 

Jeg har nå begynt på bachelorprogrammet i statsvitenskap på UIT, så viss det er noen spørsmål så er det bare å spør.

Lenke til kommentar

Jeg er nå ferdig med 1 året på statsvitenskap, og dere skal bare være klar over at det er tørt som gjende kjeks. Håper virkelig andre året tar seg opp drastisk. Forventet egentlig å møte flere studenter på dette studiet, med mer balanserte og gjennomtenkte meninger, men for meg virker det som om alle er like blåst som på vgs.

Lenke til kommentar

Jeg er nå ferdig med 1 året på statsvitenskap, og dere skal bare være klar over at det er tørt som gjende kjeks. Håper virkelig andre året tar seg opp drastisk. Forventet egentlig å møte flere studenter på dette studiet, med mer balanserte og gjennomtenkte meninger, men for meg virker det som om alle er like blåst som på vgs.

 

Hvor studerer du? Tror kvaliteten på studiet kan variere veldig mellom universitetene, i tillegg vil det nok også variere veldig mellom årskullene.

Lenke til kommentar

Føler meg ganske sikker på at det er en viss forskjell på kvaliteten i et slikt studie i Tromsø og Oslo Hva årskullene angår så tenker jeg på hvem du studerer med, ikke professorene. Professorene er de samme som før krigen, som du selv sier. Men studentene forandres hvert år, antall søkere varierer og kravene for å komme inn varierer deretter.

 

Poenget mitt er bare at samfunnsvitenskap slettes ikke trenger å være tørt som mariekjeks for de som er interessert. Men det handler mye om å komme i rett miljø, treffe de rette folkene. Kanskje du bør søke et miljø utenfor ditt eget studie, eventuelt utenfor universitetet. Politiske partier, tverrpolitiske organisasjoner osv.

Lenke til kommentar

Jeg gjør litt reasearch rundt det å ta mastergrad i statsvitenskap, og ser at blant annet NTNU og UIO operer med en minimumkarakter på C. Jeg regner med at snittet blir regnet ut på bakgrunn av karakterene jeg har fått i de statsvitenskaplige emnene. Det jeg lurer på er, om karakteren jeg fikk i ex.phil og ex.fac blir tatt med siden det er obligatoriske emner?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når et fag er et fordypningsfag så forutsetter det vel at man faktisk har valgt emnet. Jeg tror ikke at ex.fac er et fordypningsfag, alle som går bachelorprogrammet i statsvitenskap på UIT må ta disse fagene, siden det står listet under "obligatoriske emner".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar, jeg er enda tidlig i studiet mitt og har mange emner å ta, så vi får se hva som skjer.

 

Ser det er mange som har fått svar på søknaden sin på samordna opptak, kan jo bli spennende å se hvordan snittet blir på statsvitenskap på forskjellige læresteder. Nytt fra i år er at UIS har også opprettet statsvitenskaplig studium(bachelor) og at NTNU har opprettet et årsstudium i statsvitenskap.

Lenke til kommentar

Stusser litt på hva som er grunnlaget for å opprette en ny bachelor-linje i Stavanger. Det utdannes mer enn nok i Norge allerede, spesielt på bachelor nivå, jobbmulighetene er ikke spesielt gode før en tar mer utdanning enn det uansett, og det er allerede konkurranse videre. 20 Studieplasser er riktignok ikke mange, men jeg ser ikke behovet rett og slett. Men det er mulig det ses på som en naturlig "utvidelse" av universitetet. En kan stille lignende spørsmål om det er riktig å ha studiet på HiBu og UiN.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...