Gå til innhold

Hvorfor burde jeg kjøpe s-ata, og ikke vanlig harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Se topic....

 

Er det noen som kan si noe om hva forskjellen er?

 

kjøpe du to western raptor 10krpm og setter de i raid... får du en konge instilling med bare 5.2ms gjennomsnitt søketid. og med teoretiske 300MBs..

 

kjøpe du en western (s-ata NB!) eller vanlig ata får du ca. 9ms gjennomsnitt søketid, og med 266( for 133)..

 

det er egentlig opptil deg.. hvilket bruks område du trenger maskin din til.

 

:roll: tror ikke du trenger serie ata enda gutt

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen i dag er at Serial-ATA har tynne kabler mend de gamle IDE-kablene er brede. Du merker ikke noe ytelsesforskjell.

 

:yes:

 

Og det fikser man nesten med runde ide-kabler.

 

Og en ting du ihvertfall bør tenke på. Hvis du har sata disk og skal ta den med til noen venner for å dele filer ol. så er sannsynligheten ikke så stor for at deres hovedkort støtter sata.

Lenke til kommentar
kjøpe du to western raptor 10krpm og setter de i raid... får du en konge instilling med bare 5.2ms gjennomsnitt søketid. og med teoretiske 300MBs

Liten greie der. Maxs vil være 133Mb/s for nesten alle. Grunnen er at SATA i dag går over en PCI kanal, som har maks overføringshastighet på 133Mb/s. Det finnes så vidt jeg vet bare et chippset hvor SATA er intergrert i brikkesettet, og ikke går over en PCI kanal. Dette er et Intel chippset, som jeg ikke vet om er ute endå.

På f.eks Nforce2 blir da maks 133Mb/s, og ikke 150mb/s. For selv om SATA klarer 150 vil pci kanalen holde igjenn.

Ellers så er fordelene med sata fine runde kabler og "hotswaping".

Lenke til kommentar
Takker for alle svar......

 

Valgte å kjøpe en s-ata disk  :woot: ...håper jeg ikke angrer på det

 

Og det etter at alle foreslo at du skulle vente med s-ata? Du behøver ikke det... tro meg. Og ikke vil du merke ytelsesforskjell med det første heller. Kanskje hvis du kopierer gigabytestore filer mellom forskjellige s-ata disker, men ikke ellers.

 

Du har nettopp kastet masse penger rett ut av vinduet, for før du har behov for s-ata, så er den disken byttet ut/blitt for liten for lenge siden. Er det mulig at du kanskje kjøpte den for å briefe med den beste harddisken av alle vennene dine? Er nok det som er grunnen ja :-)

Lenke til kommentar
Det finnes så vidt jeg vet bare et chippset hvor SATA er intergrert i brikkesettet, og ikke går over en PCI kanal. Dette er et Intel chippset, som jeg ikke vet om er ute endå.  

Brikkesettet heter I875P :D

Intel® 875P Chipset

- Supports FSB 800/533MHz.

- Supports AGP 8X interface.

- Supports ECC memory.

- Supports Single/Dual Channel DDR 400/333/266 memory up to

4GB.

 

• Intel® ICH5R Chipset

- Hi-Speed USB (USB2.0) controller, 480Mb/sec, 8 ports.

- 2 Serial ATA/150 ports.

- 2 channel Ultra ATA 100 bus Master IDE controller.

- PCI Master v2.3.

- I/O APIC.

- Supports both ACPI and legacy APM power management.

- Serial ATA/150 RAID 0

Lenke til kommentar

P@rm@nn skrev:

Det finnes så vidt jeg vet bare et chippset hvor SATA er intergrert i brikkesettet, og ikke går over en PCI kanal. Dette er et Intel chippset, som jeg ikke vet om er ute endå.

 

Asus A7N8X Delux har også S-ata, men om dette går over en pci-kanal vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
P@rm@nn skrev:

Det finnes så vidt jeg vet bare et chippset hvor SATA er intergrert i brikkesettet, og ikke går over en PCI kanal. Dette er et Intel chippset, som jeg ikke vet om er ute endå.

 

Asus A7N8X Delux har også S-ata, men om dette går over en pci-kanal vet jeg ikke...

Det går over PCI.

Alle SATA løsningene bortsett fra intel chippsettet I875P (takk kjetil laura) bruker PCI kanalen til SATA. Det gjelder også Nforce2 ( som Asus A7N8X Delux bruker).

Lenke til kommentar

Det dere sier er at man ikke kan overføre mer en 133MBps når det går over pci bussen? Hvorfor det? PCI v2.1 har jo en overføringskapasitet på ca 508 MBps hvis jeg ikke husker helt feil... Og A7N8X feks har etter hva jeg vet PCI 2.2

Eller har jeg lest for fort igjen?

Lenke til kommentar
Det dere sier er at man ikke kan overføre mer en 133MBps når det går over pci bussen? Hvorfor det? PCI v2.1 har jo en overføringskapasitet på ca 508 MBps hvis jeg ikke husker helt feil... Og A7N8X feks har etter hva jeg vet PCI 2.2

Eller har jeg lest for fort igjen?

Ja, A7N8X bruker PCI 2.2. At PCI 2.2 overfører 508MB/s har jeg aldri hørt noe om. Men jeg vet hvordan vi kan regne oss fram til det :D

Man tar hvor bred den er i bit, deler det på 8 og ganger det med antal Mhz den kjører på. Det blir 32bit/8*33Mhz= 132Megabyte/s.

Det er 1056 megabitt/s, kansje det er det du leste?

Lenke til kommentar

Hvorfor S-ATA?

 

- Det er framtidsretta. Kjedelig å fortsatt ha p-ata i maskinen om 2-3 år ;)

- Tynne kabler som er langt mer håndterlige enn disse runde parallellkablene

- Du slipper master/slave tullet som fører til endel rare konflikter mellom enheter som ikke liker hverandre.

- 150MB/s vs 133MB/s (egentlig uvesentlig da disken setter en begrensing uansett)

- Hotswap! Det er stilig det :D

Lenke til kommentar

Ja, A7N8X bruker PCI 2.2. At PCI 2.2 overfører 508MB/s har jeg aldri hørt noe om. Men jeg vet hvordan vi kan regne oss fram til det :D  

Man tar hvor bred den er i bit, deler det på 8 og ganger det med antal Mhz den kjører på. Det blir 32bit/8*33Mhz= 132Megabyte/s.  

Det er 1056 megabitt/s, kansje det er det du leste?

Er faktisk ikke sikker på hva pci v2.2 har av databredde og frekvens, men pci v2.1 har en databredde på 64bits, og en klokkefrekvens på 66Mhz etter boka jeg sitter med akkurat nå. PCI v2.2 er ikke nevnt her desverre. Men regner vi litt da så ser vi at pci v2.1 overfører i allefall 64bits/8*33MHz=528MBps.

Men, som sagt, vet ikke hva pci v2.2 kjører på...

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke sikker på hva pci v2.2 har av databredde og frekvens

Men det vet jeg :wink:

Se på denne siden og bare søk på siden etter PCI 2.2.

PCI Bus

• 32-bit, 33/66 MHz

• PCI 2.2 compliant

Som sagt før, 64bits finnes foreløbig bare til servere o.l, ingen workstation HK som bruker det.

Men men, da har vi lært at pci 2,1 er 64bits og 66Mhz, mens PCI 2,2 er 32bits og 33Mhz.

Synd jeg ikke lærer like mye på skolen :roll:

 

P.S før noen lurer på det. De kjører ikke PCI portene på 66Mhz, selv om det står 33/66 MHz, det er AGP porten. Den er en videreutvikling av pci portene, og teknisk sett tror jeg den fortsatt regnes som en. Derfor står dens klokkefrekvens der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...