Gå til innhold

Test: Noctua NH-U12P SE1366


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter så mye kritikk, gang på gang, test etter test blir det fortsatt ikke forandet på hvordan dere tester cpukjølere?

Måten dere tester dem på er jo totalt urealistisk..

Ingen som bruker en cpu/kjøler på den måten dere tester dem på, vel..

Holder meg til de mer profesjonelle når det kommer til testing av kjølere, gitt. :yes:

Lenke til kommentar

jeg ser ikke hva som er problemet med å teste kjølerne på den måten hw gjør. greit nok at de ikke bruker en pc som testbenk, men da vil resultata bli vanskeligere å få stabile. dessuten er jo 90 og 120 watt en ganske god pekepin da de fleste cpuene som selges ligger i nærheten av den effekten.

 

jeg synes det er ganske bra at de har en så god rutine for å teste kjølerne, for forholda blir helt like hver gang. selvfølgelig lar det seg gjøre med å teste kjølerne i pcer, mene det blir en mye mer krevende jobb å få til.

 

dog så kunne jeg likt å sett at de tok å testa en og annen kjøler i en pc i tillegg til den vanlige testen slik at vi fikk se en temperatur som er korrekt i forhold til maskinvare.

 

og så var det noen som foreslo at de testa alle kjølere passivt. det kunne vært moro å se.

Lenke til kommentar
... og så var det noen som foreslo at de testa alle kjølere passivt. det kunne vært moro å se.

Det er jo akkurat det de gjør! De tester varmesprederene passivt og viftenes støynivå på full guffe uten å si noe om hva ytelsen er i forhold til støynivået eller luftflyten. Disse testene er ubrukelige med mindre du faktisk skal kjøle passivt og da er jo vifte delen fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar
... og så var det noen som foreslo at de testa alle kjølere passivt. det kunne vært moro å se.

Det er jo akkurat det de gjør! De tester varmesprederene passivt og viftenes støynivå på full guffe uten å si noe om hva ytelsen er i forhold til støynivået eller luftflyten. Disse testene er ubrukelige med mindre du faktisk skal kjøle passivt og da er jo vifte delen fullstendig bortkastet.

Vi tester ikke kjølerene passivt, om noen hadde klart disse temperaturene uten en eneste vifte hadde det vært smått utrolig, du kan forøvrig lese testmetodikken vår for kjølere her:

 

 

http://www.hardware.no/artikler/oppdatert_...ftkjolere/70428

 

 

 

 

Og husk når det kommer til støymålingene så kan man ikke sammenligne dette med produsentens tall, men kun mellom de forskjellige produktene vi har testet. 

Lenke til kommentar

Joda, men poenget er at kurvene for støy og temperatur ikke er lineære. Kjølere og vifter blir jo laget til forskjellige formål, og å ha statisk testmetodikk for alle er jo fullstendig ubrukelig, all den tid testmetodikken ikke tar høyde for forskjellige kjølertyper.

 

Dette er en kjøler som er laget for at man skal ha lav hastighet på luftflyten, dermed er ytelsen (støynivået vs. kjøleevnen) best der. Å teste en slik kjøler gir bare mening om man tester den opp i mot kjølere av samme type (f.eks. Thermaltake sin HR-01 Plus, som jeg sa tidligere), og ved samme lave lufthastighet.

 

Selvfølgelig, man kan godt kaste inn push/pull-greier og større hastighet på luftflyten (for moro skyld), men det sier seg jo selv at kjølere med flere finner som er pakket tettere på hverandre vil yte bedre i slike situasjoner. De er jo designet for raskere og større luftflyt.

Lenke til kommentar

Syns det er dumt at dere ikke tester i en pc. Dere prøver å ha en mest lik testbenk for kjølere, ser den. Men tallene dere presenterer vil være helt anderledes hos brukere.. Har dere lik temratur i rommet hver gang dere tester f.eks?

 

Kjølerene vil ikke bli påvirket av andre varmekilder(som i en pc) så dere vil oppnå lavere tempraturerer enn i en pc.

 

En annen ting er at kjølere dere tester har helt andre resultater hos andre nettsteder, noe jeg finner veldig rart.

Les testen av Noctua og Cogan True Sprit på hardocp.com , Cogan slår både true 120 extreme og Noctua kjøleren dere tester her. Dere sier noctua støyer mer en cogan true spirit. Hardocp sier det motsatte..

 

Det jeg da lurer på er hvordan dere kan gennomfører tester som gir helt andre resultater en alle andre nettsteder?

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Vi tester ikke kjølerene passivt, om noen hadde klart disse temperaturene uten en eneste vifte hadde det vært smått utrolig, du kan forøvrig lese testmetodikken vår for kjølere her:

 

 

http://www.hardware.no/artikler/oppdatert_...ftkjolere/70428

 

 

 

 

Og husk når det kommer til støymålingene så kan man ikke sammenligne dette med produsentens tall, men kun mellom de forskjellige produktene vi har testet. 

Da ber jeg om unnskyldning. Jeg fikk ikke temperaturene deres til å stemme i det hele tatt med mine egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Syns det er dumt at dere ikke tester i en pc. Dere prøver å ha en mest lik testbenk for kjølere, ser den. Men tallene dere presenterer vil være helt anderledes hos brukere.. Har dere lik temratur i rommet hver gang dere tester f.eks?

 

Kjølerene vil ikke bli påvirket av andre varmekilder(som i en pc) så dere vil oppnå lavere tempraturerer enn i en pc.

 

Det hw (og noen få andre sites) gjør er å teste *kjølere*, ikke rapportere villedende tall fra ulike bios/system. Eller om man har bra aircondtion hjemme/har "kasse" i vindudet/på verandaen (om vinteren):

:)

Dersom noen av dere ikke setter pris på det, og/eller ikke er fornøyd med slike tester kan dere la være å lese dem, og heller basere dere på synsing.

Slik mange de facto gjør om det meste (inkludert hardware).

Så kan hver enkelt kose seg med sitt system og sin favorittkjøler.

Forøvrig:

Det er da også mange her som kjøper inn/prøver ut flere anerkjente kjølere før de finner sin favoritt.

Og skriver noen bevingede ord om det i forumet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du kunne godt klippet litt mer av posten min. Villedende tall er det ikke. Som jeg skrev. Hw.no klarer å oppnå resultater som strider mot det andre klarer å få til. hw.no sin test sier "a" resten av internett sier "b" , noe merkerlig syns du ikke?

 

Jeg har ikke noe imot tester fra hw.no, men ønsker at de skal være mest mulig korrekte, noe jeg pr nå ikke syns de er.

Lenke til kommentar
Ønsker ny test av TRUE Black :p

 

Alle andre CPU kjølere sine temraturverdier i testen er målt med den nye testmetoden.

 

TRUE Black vil ikke teste på sitt beste på Hardware.no på grunn av at viften de bruker på alle CPU kjølerne Noctua NF-P12 er laget for Noctua NH-U12P (37 kjøleribber) har for lavt turtall til at TRUE Black (52 kjøleribber) kan yte på sitt beste.

 

Hvor tettere det er mellom hver kjøleribbe desto høyere turtall trenger man på viften for at kjøleren skal yte på sitt beste. Så det er mulig at verdiene kunne blitt bedere for TRUE Black hvis Hardware.no hadde brukt en standard vifte som Thermaltake Thunderblade A1926 som har 2000rpm.

 

Hardocp har test av både TRUE og Noctua NH-U12P men de bruker en standard vifte Thermaltake Thunderblade A1926 som har 2000rpm. Noctua NH-U12P yter ikke så bra i denne testen på grunn av at de har brukt en vifte med høyere turtall en det som passer best for denne kjøleren.

post-49600-1249224934_thumb.png

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
så den store bonusen her er at en av de beste viftene som finnes på markedet faktisk følger med

 

Ikke helt enig der disse viftene suger til for eksempel vannkjøling hvor de ikke klarer og dytte luften gjennom radiatoren "har erfaring med det" Stygge er de og brun og beige æsj,,...

 

Virker som at det er utrolig mye nortua forguding her . Dvs folk som ikke aksepterer at notua kjøleren ikke er best på alle punkter .. Jeg for min del er fornøyd med min i den andre pcen men synes faktisk den bråker mye på fullt...

Lenke til kommentar
Ønsker ny test av TRUE Black :p

 

Alle andre CPU kjølere sine temraturverdier i testen er målt med den nye testmetoden.

 

TRUE Black vil ikke teste på sitt beste på Hardware.no på grunn av at viften de bruker på alle CPU kjølerne Noctua NF-P12 er laget for Noctua NH-U12P (37 kjøleribber) har for lavt turtall til at TRUE Black (52 kjøleribber) kan yte på sitt beste.

 

Hvor tettere det er mellom hver kjøleribbe desto høyere turtall trenger man på viften for at kjøleren skal yte på sitt beste. Så det er mulig at verdiene kunne blitt bedere for TRUE Black hvis Hardware.no hadde brukt en standard vifte som Thermaltake Thunderblade A1926 som har 2000rpm.

 

Hardocp har test av både TRUE og Noctua NH-U12P men de bruker en standard vifte Thermaltake Thunderblade A1926 som har 2000rpm. Noctua NH-U12P yter ikke så bra i denne testen på grunn av at de har brukt en vifte med høyere turtall en det som passer best for denne kjøleren.

Jeg forstår at forskjellige kjølere krever forskjellige vifteegenskaper og oppsett for å yte optimalt.

 

Jeg er dog ikke nødvendigvis enig i at TRUE Black yter best med 1 vifte på 2000 RPM, jeg kjører 2 Noctua vifter på 1200 RPM på den og det yter meget bra. Hadde HW.NO testet TRUE Black med samme vifteoppsett ville den vært minst like bra som Noctuaen. I stedet for det gapet som er der nå.

 

Men dette har jeg kritisert HW.NO for lenge nå. Deres testmetodikk tilhører delvis steinalderen hvor omtrent alle kjølere så ut som en begrenset avart av orginalkjølere som fulgte med K6 osv. Til den type kjølere er denne testmetodikken helt topp.

 

Det å teste kjølere i dag uten å ta hensyn til dens spesielle egenskaper for optimal kjøling blir helt tullete.

 

 

Adonay:

Noctua viftene er meget gode til mange luftkjølere, inkludert TRUE Black. Å drive å dra in radiatorer er helt usaklig! Jeg har ikke sett noen her som mener at Noctua er best på alle punkter, kun slike som deg som nevner det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...