Gå til innhold

Skal jeg velge Canon eller Nikon?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speirefleks kamera, og har bestemt meg for at jeg vil satse på Nikon D90, eller Canon Eos 450D.

Jeg har aldri hatt mitt eget speilrefleks kamera, men har lånt av andre, men har lyst til å ta et fotokurs, og velger derfor å kjøpe et såppas avansert kamera.

 

Så jeg lurer på hvilket kamera dere har hatt best opplevelser med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kameraet jeg har hatt de beste opplevelsene med er et Samsung AF Slim kompaktkamera med fast 35mm f/3,5 kjøpt i 1991 (tror jeg), men det er nok mest nostalgien som snakker :ermm:

 

D90 er større, dyrere og mer avansert på en del områder, men bildekvaliteten er så jevn at du neppe vil se noen forskjell. Det viktigste kriteriet du bør velge utfra er smak og behag. Hvilken modell du synes er best å bruke, rett og slett.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg et speirefleks kamera, og har bestemt meg for at jeg vil satse på Nikon D90, eller Canon Eos 450D.

Jeg har aldri hatt mitt eget speilrefleks kamera, men har lånt av andre, men har lyst til å ta et fotokurs, og velger derfor å kjøpe et såppas avansert kamera.

 

Så jeg lurer på hvilket kamera dere har hatt best opplevelser med? :)

 

Jeg har hatt både Canon og har nå Nikon.

Smaken er som baken delt i to. :)

Du blir ikke misfornøyd samme hva du velger.

Jeg personlig er mer fornøyd med min Nikon nå enn hva jeg var med Canon.

Men det er min mening. Husk at det er viktigere med bra objektiver (lyssterke) enn hva kamerahuset er. Så det er ingen vits å kjøpe et dyrt hus og billige objektiver. :)

 

Lykke til med kjøpet.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Hadde Canon 30D, 40D og endte til slutt opp med D300.

Uten at det behøver å si noe, du kan jo ha andre preferanser :)

 

Dette var iallefall avgjørende for meg (merk at dette var før 50D kom):

- Auto ISO som faktisk fungerte

- Bedre skjerm

- Innebygd trådløsstyring av blitzer

- Bedre bildekvalitet på høy ISO

- Bedre ergomoni og flere knotter for kjappe instillinger...

 

Det jeg savner er optikkutvalget til Canon :(

Lenke til kommentar
D90 er større, dyrere og mer avansert på en del områder, men bildekvaliteten er så jevn at du neppe vil se noen forskjell.

 

 

Den dagen du klarer å få like bra bildekvalitet på en 450D som en D90 er den dagen jeg innrømmer att jeg elsker det norske skattesystemet! :p Har du virkelig prøvd begge og virkelig satt deg inn i dette utsagnet?.. Hadde det vert 50D vi snakkte om så skulle jeg ikke ha sagt noe, men duverden.. Beklager spydigheten, men dette ble for dumt. :p

 

Men til TS sitt spørsmål.. Personlig ville jeg ha valgt D90 uten å blunke.. Og jeg har brukt Canon storparten av livet, men de siste årene har jeg gått over til Nikon.

 

Som nybegynner ville jeg ha tenkt på brukervennlighet forran bildekvalitet, du skal VILLE bruke kameraet. Menysystemene er veldig forskjellig, så prøv begge. 450D er meget lite grep på, så jeg finner det meget ukomfortabelt å holde.. D90 er større, tyngre og mere barskt ;p

Så hold på de (vurder evt. 40D/50D istedenfor 450D)-så ser du hva hjertet ditt føler mest for.. :p hehe..

Lenke til kommentar
Den dagen du klarer å få like bra bildekvalitet på en 450D som en D90 er den dagen jeg innrømmer att jeg elsker det norske skattesystemet! :p Har du virkelig prøvd begge og virkelig satt deg inn i dette utsagnet?.. Hadde det vert 50D vi snakkte om så skulle jeg ikke ha sagt noe, men duverden.. Beklager spydigheten, men dette ble for dumt. :p

 

Dette er et helt uforståelig utstagn ("for dumt" er dine ord). Jeg vet ikke helt hva du legger i "like bra bildekvalitet", men mener du at det ikke vil være mulig å ta et bilde med 450D som fremstår som like godt som et bilde tatt med D90???

 

boos

Lenke til kommentar

Ville nok også vurdert Canon 40D koster noe mer en 450D,men du får et mer "avansert" kamera.

 

Stol på magefølelsen kjøp det kameraet du er mest komfortabel med,eller samme system som den kameraten som størst objektivpark :)

 

Edit:bruker ikke 450D og 50D samme sensor teknologi,og det dynamiske omfanget er vel bedre på 450D ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Den dagen du klarer å få like bra bildekvalitet på en 450D som en D90 er den dagen jeg innrømmer att jeg elsker det norske skattesystemet! :p Har du virkelig prøvd begge og virkelig satt deg inn i dette utsagnet?.. Hadde det vert 50D vi snakkte om så skulle jeg ikke ha sagt noe, men duverden.. Beklager spydigheten, men dette ble for dumt. :p
Så du vil altså si at det halve trinnet i forskjell det er mellom 450D og D90 på de fleste områder utgjør en signifikant forskjell i bildekvalitet?
Lenke til kommentar

dxomark.com ser det ut til at Nikon D90 sin sensor feier gølvet med 450D sin sensor. 1/2 til 1 steg bedre på ISO/støy, 1-2 steg ekstra dynamisk omfang, nesten et steg bedre tonalt omfang og en skikkelig seier på fargefølsomhet (altså hvor jevne fargeforløp er). Nå er kamera mye mer enn en sensor, men sensoren på D90 gir iallefall bedre måleverdier. :)

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig bare et tips: Ikke hør på en eneste person her inne som ikke har erfaring over lang tid med begge kameramerkene. ;)

 

Det er jo ikke sånn det funker. Man velger seg et merke litt randomly og så sier man bare at det er best hele tida uansett.

 

Forresten så skjønner jeg ikke hvordan noen kan være så lojal til et stort fremmed firma. Hver gang det kommer ut en modell fra et hvilket som helst firma burde det vekke interesse hos "gear heads"..

 

Btw, det er ikke bildekvaliteten som først skiller min 5D og Oly E-510.. Trådstarter bør velge kamera ut i fra hvilke objektiver han/hun vil ha, hvilke funksjoner kameraet har og hvordan det er i bruk. Det er det viktigste. Dårlige bilder tar man med alle kameraer uansett..

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du faktisk de forskjellene merkes for en som bruker kameraene i praksis?

 

Er du erfaren nok med eksponering og etterbehandling, så kan du nok få skvist ut litt ekstra av D90-sensoren på grunn av det økte dynamiske omfanget. Resten av forskjellene er stort sett av akademisk interesse.

 

EDIT: Det var svar på jpsalvesen sitt innlegg, ikke Ingardj sitt.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Hvor mye tror du faktisk de forskjellene merkes for en som bruker kameraene i praksis?

 

Er du erfaren nok med eksponering og etterbehandling, så kan du nok få skvist ut litt ekstra av D90-sensoren på grunn av det økte dynamiske omfanget. Resten av forskjellene er stort sett av akademisk interesse.

 

EDIT: Det var svar på jpsalvesen sitt innlegg, ikke Ingardj sitt.

 

Er du en erfaren så eksponerer du alltid perfekt. Det er oss ikke-perfekte fotografer som drar mest nytte av sensor-data når vi kompenserer for våre imperfeksjoner i Lightroom. Det gjør iallefall jeg. :)

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg et speirefleks kamera, og har bestemt meg for at jeg vil satse på Nikon D90, eller Canon Eos 450D.

Jeg har aldri hatt mitt eget speilrefleks kamera, men har lånt av andre, men har lyst til å ta et fotokurs, og velger derfor å kjøpe et såppas avansert kamera.

 

Så jeg lurer på hvilket kamera dere har hatt best opplevelser med? :)

 

Hvorvidt du skal velge Canon eller Nikon kan hverken jeg eller andre gi noe generelt svar på.

 

Det jeg KAN svare på er hvilke av de to kandidatene dine jeg ville ha valgt. D90, ingen tvil. En god fotograf får sikkert god bildekvalitet med begge kameraene, men herregud for en forskjell i ergonomi. Dette er selvsagt inidviduelt, men jeg har enda til gode å høre noen si at grepet på Canon sine XXXD-modeller er godt.

 

For meg representerer D90 en kombinasjon av kompakt størrelse og ergonomi som jeg enda ikke har oppdaget på noen andre kamera (unntatt D80). Slik jeg ser det, har ikke Canon noen direkte konkurrenter til D90. De er enten mindre med rævva grep (XXXD) eller større med OK grep (XXD).

 

For å være litt bastant for en gangs skyld:

Kjøp kittet (D90 +18-105)som Fotovideo selger for kr 8500. Da får du også et kit-objektiv med en svært god ytelse i forhold til pris.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det meste av Canon fra August 2005 til Desember 2007 &

det meste av Nikon fra Desember 2007 til dags dato.

 

Kunne argumentert masse men gidder ikke det..

 

Min er erfaring er at Nikon's ergonomi er bedre, lysmåleren er bedre og jeg liker bilde"strukturen" bedre.

Bildene ser mer naturlige ut synes jeg, og Nikon's kameraer ligger nok hakket foran Canon når det gjelder lite bildestøy på høy iso for tiden.

 

Men uansett om du velger C eller N blir du nok fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...