Gå til innhold

Augustfest 2009 - Elle melle deg får tele


Anbefalte innlegg

Har ikke sett månen på lenge jeg. Husker ikke sist egentlig. Den er vel der ett eller annet sted over tåka som kommer hver ettermiddag/kveld. På bildet ditt er det noe jeg ikke helt skjønner. Det ser ut som det er noe blått der i kanten, ca kl 17 om man tenker månen som en urskive?

--

kl. 17, rart det der.. jeg kunne jo skrevet 5..

Joda - litt blått. Er ikke sikker - kan være kromafeil i kombinasjonen 100% crop, zoomobjektiv og extender, eller det kan være litt tåke/nattehimmel eller noe. Fargebilde, dette her - ikke s/h-konvertert. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lokale "mosen"*) nemlig "Utterslev Mose", er få minutter fra huset. Et glimrende sted å gå tur! Men - det er ikke så mange fotomuligheter som man skulle tro - det er tett vegetasjon rundt store deler av vannet, og det er derfor ikke mange muligheter for stemningsfulle kveldsbilder. Ga opp å få en fin kveldshimmel reflektert i vannet da jeg var på tur i går, men et enkelt sted fikk jeg et glimt av månen med refleksjon i vannet.. Kanskje ikke det mest spennende motivet, men det viktigste er jo å delta.. :)

 

Så - her er gårsdagens bidrag. Det var også egentlig litt for mørkt - gikk for ISO 800 og full åpning. Skulle hatt med stativ - men IS hjelper. Presset siden av objektivet mot et tre, og lot det stå til med lang lukker.

 

7. august - Månens kraft

post-71211-1249761200_thumb.jpg

ISO 800, 70-200, f/2.8, 1/6s

 

 

 

*) Uttrykket "ugler i mosen" er opprinnelig dansk - det har ikke noe med norsk "mose" å gjøre. Dessuten var det opprinnelige danske uttrykket "ulver i mosen", men det ble ulver endret til ugler etter at ulven ble utryddet fra Danmark. Så - den egentlige meningen med at det er "ugler i mosen" er heller at det er "ulver i myra" - som gir et litt bedre bilde for at det er noe galt fare på ferde.. :)

Lenke til kommentar

Ok - fra gårsdagens nødløsning til litt eksperimentering tidligere i kveld. Har jo testet 70-200 på full åpning - hvordan blir isolering med 135 på full åpning, tro? :)

 

Har noen fine blomster i hagen - en som stod litt for seg selv med gressplen bak - hva kan man få til med full åpning og monopod? :)

 

8. august - aftenblomst

post-71211-1249766650_thumb.jpg

ISO 400, 135mm, f/2, 1/125s

 

Ingen spesiell etterbehandling - pustet nesten ikke på spakene. :)

 

 

(Heh - ..og huff så fæl som thumbnailen ser ut.. :D)

Lenke til kommentar
Pent det av blomsten. Før jeg åpnet det tenkte jeg at det var en som fløt i noe vann. På bildet av månen.. det at man ser fargen nede på trærne ved bredden så godt mot månelyset må da bety at det er skinn fra noe lys der? (Ikke ment som kritikk men mer fordi jeg lurer på det. Det burde vel vært mørk skygge?)

Joda - det er solnedgangshimmelen bak meg som lyser opp.. :)

Lenke til kommentar

Nja - litt laber deltagelse i helgen - var litt nødløsninger fredag og lørdag, og jeg tok ikke bilder søndag. Har fått litt mye å tenke på privat - gledet meg til å ta bilder/snutter i dag, men fikk beskjed om at det ikke var tillatt. Blæh. Fin opplevelse, da. :)

 

Ahem - fikk i alle fall et portrettbilde i dag med 135L, da.

 

Her er enda en nødløsning, fra i går, etter en dag med dårlig vær, allergi, stiv nakke og en hel del knot på jobben (som løste seg til slutt, da..):

10. august - Og himmelen åpnet seg

post-71211-1250025062_thumb.jpg

ISO 100, 70-200@200, f/2.8, 1/2000s

Lenke til kommentar

Takker for det! Hjalp for sinnet også å se den himmelen - et skudd jeg bare måtte ta på vei hjem, opp gaten rett utenfor huset.. :)

 

 

Men - her er dagens - tenkte som sagt jeg skulle prøve meg på "portrett".. :)

 

11. august - Focus 140

post-71211-1250027003_thumb.jpg

ISO 100, 135mm, f/2.8, 2.0s

 

 

Mmmh - deilige saker - nydelig glød i kirsebærtreet og enda finere lyd. Skammer meg nesten litt over at jeg "bare" bruker dem som bakhøyttalere.. :blush:

Lenke til kommentar
Neida, fra spøk til revolver, helt greit bilde, kunne gjerne ha hatt litt tettere utsnitt på høyttaleren for å få det litt mer spennende

Hmm - jo - ser den, kunne blitt mer spennende med et tettere utsnitt. Tips til forbedring av komposisjon er alltid velkomment!

 

Takker for kommentarer om himmelen. :)

 

 

Har vært strevsom uke - har ikke hatt tid/ork til å ta så mange bilder jeg kunne tenkt meg.. Var i bryllup i helgen; var brødristemester og tok det rolig søndag.

 

 

Men - på vei til Norge, så kom jeg over denne karen på toget til Kastrup. Han kravlet på bordet og lot seg fotografere..

 

14. august - Buzz off!

post-71211-1250454851_thumb.jpg

ISO 100, 100mm, f/11, 1/200s

Lenke til kommentar

Fra helgen ble det ikke så mange spennende ting å poste her - synes ikke jeg uten videre skal poste bilder fra selve bryllupet, og når dette er en teleutfordring, og jeg stort sett hadde 24-70 påmontert, så ble det ikke så mange å velge mellom.

 

Her er litt håndholdt borddekorasjon, med 135 på full åpning uten oppskarping.

 

15. august - Blomsterfest

post-71211-1250805797_thumb.jpg

ISO 200, 135mm, f/2, 1/60s

Lenke til kommentar

Var ute og gikk kveldstur, og falt pladask for dette treet. Alt det "fluffy" gjorde det vanskelig å fokusere med øynene på treet - føltes som om man trengte briller og ikke helt klart kunne fokusere på det..

 

18. august - Fokus!

post-71211-1250806418_thumb.jpg

ISO 800, 200mm, f/2.8, 1/50s

 

 

 

Her er hele treet - uten oppskarping - det var sånn det så ut.. :)

post-71211-1250806698_thumb.jpg

ISO 400, 70mm, f/2.8, 1/50s

 

 

Lenke til kommentar

Litt moro en sen kveld. Hmm. Stort lerret i kjelleren. Burde ikke det fungere som en enorm reflektor? *rette blits og teste 70-200 på full åpning*

 

19. august - Blblblbl - oiii! Sint mann, jo!

post-71211-1250807863_thumb.jpg

ISO 100, 185mm (og litt crop), f/2.8, 1/50s

 

 

..Eller skulle jeg hatt kanten tettere på øyet?

post-71211-1250809242_thumb.jpg

 

 

 

Inspirasjon:

 

;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

De vart skræmt, ja. De vart skikkelig skræmt, ja..

Hii, hiii, hiiiiiiii!!!

 

Ahem.

 

 

Synes ellers det kan være morsomt med distorsjon fra vidvinkelobjektiver - prøvde meg på noen fascinerende bygninger like ved jobben..

 

21. august - I (vid)vinkel

post-71211-1250928838_thumb.jpg

ISO 400, f/5.6, 1/400s

 

 

Edit: 21 august, ikke 20. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...