Gå til innhold

Nikon D300 og trådløs styring av to blitser. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Har lest en del om dette nå, men har fortsatt ikke funnet ut av dette. Laget nesten tilsvarende for tråd ang Nikon D40 som jeg har nå, men fikk da til svar at jeg måtte ha SB-800/900 eller SU-600 i blitsskoen for å få til dette.

 

Jeg skal snart kjøpe meg D300 og en SB-800 blits. Har en SB-600 fra før og jeg vil ha mulighet til å styre disse trådløst av kamera. Kan jeg bruke et slikt sett og ved å ha en mottaker koplet til begge blitsene styre disse med senderen fra kameraet? Eller er det bedre å bruke den innebygde blitsen til å styre med? Vil jeg få full automatikk i-TTL med begge variantene?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så det settet jeg linket til fungerer kun manuelt også på D300?

 

Hvordan fungerer det om jeg f.eks plasserer en blits bak en person for å få lyset reflektert fra veggen bak, mens jeg står rett foran personen. Vil blitsen da trigges av den innebygde?

 

Men hvordan er det med automatikk vs manuelle innstillinger? Er det veldig viktig å ha det i auto eller spiller det ikke så stor rolle?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det om jeg f.eks plasserer en blits bak en person for å få lyset reflektert fra veggen bak, mens jeg står rett foran personen. Vil blitsen da trigges av den innebygde?

 

Men hvordan er det med automatikk vs manuelle innstillinger? Er det veldig viktig å ha det i auto eller spiller det ikke så stor rolle?

Min erfaring er at den trådløse kommunikasjonen fungerer svært godt, spesielt innendørs. Da kan man ha blitser bak seg eller fullstendig ute av syne rundt hjørner o.l. uten problemer.

 

Jeg bruker stort sett aldri automatikken dersom jeg har god nok tid. Da styrer jeg styrken til blitsene manuelt (fra kamerahuset) og passer på å balansere best mulig med det naturlige lyset.

Lenke til kommentar

Nikon blitsene trigges via en IR sensor på siden av blitsen, og denne må fange opp lyset fra den innebygde blitsen i kameraet. Prinsippet kjenner du sikkert fra fjernkontrollen til TV, DVD osv osv. Når man har fått testet dette så lærer man fort hva osm fungerer eller ikke. Jeg har brukt dette selv på flere tusen bilder siden slutten av fjoråret, og med unntak av sterkt sollys og "sære" plasseringer av blitsene så har jeg kun positive erfaringer med dette. Største feilen jeg gjorde i starten var at jeg gikk for langt fram så blitsene stod rett ved siden av meg/for langt bak til at de klarte å fange opp blinket fra den innebygde blitsen.

 

Brukte senest 2 SB-900 (m/softdome) på stativ utendørs for 3 timer siden, og har ingen bilder hvor dette ikke fungerte (tok 258 bilder hvor kun 12 er uten blits), selv da sola stakk fram bak en rimelig skytung himmel fungerte dette uten problemer.

 

Skal man bruke dette på større avstander, bak hjørner, bak kameraet eller andre plasseringer hvor man ikke klarer å trigge blitsene fra kameraet på denne måten, så er nok radiobaserte triggere neste skritt.

 

Min erfaring for å styre dette fra D300 på raskeste og enklest mulig måte er å lage en "My Menu" og legge "Flash cntrl for built-in flash" på denne menyen, da slipper man å jodle rundt i menyene hver gang man skal gjøre endringer, som feks endre styrke på blitsene, slå av en gruppe osv.

 

I denne menyen velger du også om blisene skal styres manuelt i trinn, eller via iTTL.

Lenke til kommentar
Jeg skal snart kjøpe meg D300 og en SB-800 blits. Har en SB-600 fra før og jeg vil ha mulighet til å styre disse trådløst av kamera. Kan jeg bruke et slikt sett og ved å ha en mottaker koplet til begge blitsene styre disse med senderen fra kameraet? Eller er det bedre å bruke den innebygde blitsen til å styre med? Vil jeg få full automatikk i-TTL med begge variantene?

Du behøver ingen mottaker koblet til blitsene. Dette fungerer uten noe ekstrautstyr. Du kan sette SB-600 og SB-800 på hver sin blitsgruppe og styre disse trådløst fra D300. Du kan enten kjøre med manuell blitsstyrke eller med iTTL og individuell blitskompensasjon. Den innebygde blitsen kan enten være med (gjerne som utfyllingsblits med -1 til -2 EV kompensasjon) eller kobles helt ut.

Innendørs, særlig i rom under 100 m2, fungerer dette etter min erfaring helt strålende uansett om du har blitsene bak kameraet eller rundt et hjørne. Utendørs er du avhengig av noenlunde fri sikt mellom kameraet og sensoren på blitsen.

 

Dette høres jo nesten for godt ut til å være sant, og jeg ble selv overrasket over hvor godt det faktisk fungerer. Radiotriggere fungerer nok bedre utendørs, særlig om du skal ha blitsene langt unna, rundt et hjørne eller bak kameraet, men du mister nok muligheten for TTL, i alle fall med de billige løsningene. Jeg anbefaler å teste uten radiotriggere først, for å se om Nikons CLS-system dekker behovet.

Lenke til kommentar

Innendørs fungerer det stort sett brillefint da signalene for fjernstyring av blitzen finner ganske lett frem. (har hatt blitz under, over, på siden, bak laken ++ og fremdeles kunne trigget den).

 

Manuelle instillinger er kjempelett (instillingsmessig iallefall) da du kan styre alt fra kameraet. Jeg har de i hver sin gruppe så jeg styrer de uavhengig av hverandre.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...