Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var innom Fotovideo i dag og kikket på 35-100 F2. Det skulle jeg aldri ha gjort, for nå står den høyt på ønskelista og gjør meg trolig fattigere en gang i løpet av året.. Fikk desverre bare prøvd den på et lite E-620 hus, men objektivet var ikke så stort/tungt/uhåndterlig som jeg hadde trodd, og fokus-hastighet og støy var ikke så ille heller.

Hehe, godt å høre at jeg ikke er alene... Jeg hadde veldig lyst da jeg var innom B&H på Manhattan i fjor høst. Der kostet den i overkant av halvparten av det FotoVideo skal ha for den, da var dollaren nede i 5,5. I dag blir det ca kr 12000. Sikle, sikle... :dribble:

Lenke til kommentar

I know. :)

På BHphotovideo koster den 2050USD som blir ca 12k + mva = 15k, og på Ebay ligger det en til 1850USD som blir ca 14k inkl mva og litt frakt (men har ikke fått svar på selger hvor mye frakten er på).

 

Det er nesten bare en ting som holder meg igjen fra å kjøpe (bortsett fra høy pris i forhold til hvor lite bilder jeg tar, spesielt vinterstid), det er at jeg funderer på om det kommer en oppgradert versjon etter hvert med SWD. Er det derfor prisen har blitt dumpet på BH og adorama? Skulle ikke forundre meg, tror(eller håper) Olympus har litt på trappene i år, inkludert en ny toppmodell.

SKJERVE: Vi trenger noen flere hint! :)

 

Sikler også på skikkelig stativ, monopod, batterigrep og en backup-harddisk med minnekortleser og display (Memorykick eller Hyperdrive Colorspace UDMA. Virker som to meget bra produkter, men klarer ikke bestemme meg for hvem. Søk på google og youtube for mer info!).

 

Men får vel kanskje prøve å ignorere kjøpelysten og ta noen bilder i stedet - med den nye 25mm som jeg burde ha en av de nærmeste dagene(sendt videre til sortering fra Gardermoen/fortolling i dag).

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Ca. 3 timer til jeg får PanLeica'en og 36 timer til jeg selger den :p

 

 

Edit:

 

Hele 3timer og 15 minutter tok det før den meget søte postmannen kom på døra med objektivet fra Japan.

Utrolig deilig byggekvalitet. Raskere AF enn Sigma 30mm f/1,4.

Må sjekke fokusnøyaktigheten mer nøyaktig, mulig det er 1-3mm frontfokusering :dremel:

 

 

 

 

Bilde av strekkoden på snusboksen, ca. 100% utsnitt av jpg(Medium Fine) rett fra kamera.

ISO 800, 25mm, 1/50sek, f/1,4

 

 

Den har bedre CA enn Sigma 30mm. :w00t:

 

 

Leica D Summilux 25mm f/1,4 :love:

 

 

Edit2:

 

Flere bilder, tatt med mobil (har bare en dSLR :( )

 

 

25/2,8 - 25/1,4 - 50/1,4

 

25/2,8 - 25/1,4 - 50/1,4

 

E-620 med HLD-5 og PL 25/1,4

 

 

Kan legge til at esken til PL25mm er nesten like stor som esken til E-620 med kit!!

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

hmmmm, hvor mye måtte du betale tilslutt inkludert frakt og evt. MVA? Vurderer å selge 70-300 og 14-54 og bestille det samme selv.

 

Plukket med meg en 25mm pancake når jeg gikk forbi Japan Photo her om dagen, klarte ikke å motstå tilbudet på 1500,-

 

Må si at jeg liker størrelsen, men jeg liker ikke f2.8, det gjør at jeg må opp i ISO1600 innendørs (hjemme). Med 50 f/2 så klarer jeg meg med ISO800. Det eneste negative med pancake er at E-420 ble så liten at dama har begynt å ta med seg kameraet... Tror jeg trenger en E-3, den vil jeg nok få ha i fred.

Lenke til kommentar
hmmmm, hvor mye måtte du betale tilslutt inkludert frakt og evt. MVA? Vurderer å selge 70-300 og 14-54 og bestille det samme selv.

 

Plukket med meg en 25mm pancake når jeg gikk forbi Japan Photo her om dagen, klarte ikke å motstå tilbudet på 1500,-

 

Jeg betalte det jeg betalte ;) Jeg er mer nysgjerrig på hva zamot betalte :p

 

Vet ikke om jeg ville ha solgt 14-54mm, har lyst på denne selv men det holder med innkjøp av digitalt utstyr nå. Jeg vil heller ha ett par gamle objektiv med k-fatning og kanskje noen gamle helmanuelle hus med k-fatning.

 

25mm pancake er en liten nødvendighet når man har E-4x0 eller E-6x0

Lenke til kommentar

Jeg betalte $994 + $28 i porto. Du betalte $975 + porto og nå koster den $936 + porto, men jeg kjøpte ikke derfra p.g.a. disse betingelsene:

International Buyers – Please Note:

 

Import duties, taxes and charges are not included in the item price or shipping charges. These charges are the buyer's responsibility.

 

Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding/buying.

 

These charges are normally collected by the delivering freight (shipping) company or when you pick the item up – do not confuse them for additional shipping charges.

 

We do not mark merchandise values below value or mark items as "gifts" - US and International government regulations prohibit such behavior.

 

Det tok 5-6 virkedager fra Japan til døra mi :)

 

 

Edit: Jeg trudde du bestilte fra den ebay-sjappa som ble linket til en stund tilbake. My bad. Mulig du er heldig å får den uten mva? Jeg var nøye på hvor jeg handlet fra, ebay brukeren hadde solgt over 7000 gjenstander og hadde 100% i karakter.

 

Edit2: Fant ebay sjappa du brukte. De har samme reglene som ovenfor.

 

Jeg betaler ofte mer p.g.a. at jeg lar Paypal ordne valutavekslingen fra USD til NOK. Noe dyrere enn å la banken gjøre det. Dette gjør jeg fordi banken må innrapportere kjøp som overstiger 5000NOK i annen valuta. Paypal trekker i NOK fra kontoen min og ikke USD.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Noen erfaringer med denne?

 

MMF-1 Four Thirds Adapter

Micro Four Thirds adapter for Four Thirds objektiv

post-146934-1264170242.jpg

 

Lurer på å bruke den på mitt EP-1 kamera i kombinasjon med Olympus 25mm f2,8 pancake

 

Er usikker, magefølelsen seier at eg heller bør gå for Panasonic 20mm f1,7

post-146934-1264170703_thumb.jpg

 

Mener leg har lest noe om at Olympus adapteren gjør autofokus enda treigere en hva det er i dag (og den er ikke noe å skrive hjem om) Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 20mm til min E-P1, og synes den er ypperlig for kameraet :thumbup: nyttig brennvidde, god lysstyrke, skarp - og ikke minst beholdes de beskjedne dimensjonene som var en av grunnene til at jeg kjøpte E-P1.

 

Vær obs på at prisguiden her på nettverket ikke viser alle tilbydere av Panacaken, av en eller annen grunn er bare den dyreste vist - du får den faktisk ned mot 3 300,- i Norge: http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?ca...y=lumix+pancake

 

(Selv kjøpte jeg fra Bolton UK for noen måneder siden, da det ikke var noen i Norge som hadde den på lager. På forespørsel trakk de fra britisk VAT og sendte til Norge for 15 GBP - og jeg hadde flaks, så det ble rimelig. Hadde jeg skulle kjøpt nå, ville jeg nok kjøpt i Norge, tror jeg - det er jo ikke så forbasket mye å spare, når prisene har krøpet nedover litt.)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg hentet Panasonic/Leica 25mm. Førsteinntrykket var:

-Hm, den var jo ikke så mye større/tyngre enn Sigma 30mm. :)

-Dæven for en kvalitetsfølelse: solid, bra matrialer, skikkelig tight feeling på hjulene, til og med lokket bak kjentes bra ut i hånda(!).

 

Andre inntrykket etter å ha tatt noen bilder:

-Den fokuserer raskt så lenge det er helt greit lys i fokuspunktet

-Den fokuserer tregt om det er nesten helt mørkt.

-:wow: FAEN den bakfokuserer!! MYE... :wallbash::realmad:

-Orker ikke leke mer med den, pakker den ned og lufter frustrasjonen på akam...

Lenke til kommentar

Faen! Det var kjedelig.

 

Post bilder...

 

 

Han som kjøpte Sigma 30mm hos meg var meget uheldig, heldigvis ble den kjøpt i Norge.

 

Jeg skal sjekke AF mer nøye på min. Har E-620, så det er mulighet for justeringer av AF feil.

 

 

Edit: Har sjekket PanLeica'en...

 

Det er mulig det er noen få mm feil, men det er så lite. Det kan også være brukerfeil.

 

Sjekk bildene;

 

Ca 100% crop. RAW format med vanlig behandling; hvitbalanse, oppskarping etc.

Rødt merke viser hvor fokuspunktet er. Det er ca. 5mm mellom hver strek, 1cm mellom de tykkere strekene. Kamera på stativ.

 

 

 

Håndholdt:

 

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Her er noen bilder tatt med Panasonic Leica 25mm:

 

Her fokuserte jeg på siste prikk på "L":

 

005-PanaLeica25mmFocus-1224253.jpg

 

Utsnitt:

006-PanaLeica25mmFocus-1224253.jpg

 

Fokus på nærmeste øye (ca) - utsnitt:

002-PanaLeica25mmFocus-1224209.jpg

 

Fokus på tuppen av nebbet - utsnitt:

004-PanaLeica25mmFocus-1224251.jpg

 

Alle bildene ligger her (inkl de to siste hele, samt EXIF info):

http://holmtech.no/pics/v/Div/PanaLeica25mm/

 

Har prøvd objektivet på begge E-3 hus, det ble ca samme resultat (men har ikke fått sett de fra det ene på PC enda). Testet full fart med noen andre fokuspunkter også, og lurer på om det var litt mer variasjon (bedre), men testet ikke grundig..

 

EDIT:

Bilder er forøvrig tatt håndholdt.

Hvordan får man små thumbnails i tråden?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...