Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noe imot å virke litt sær, og i tilegg kan akseptere endel fokusfommel og -miss, så vil jeg anbefale å se etter et brukt Olympus OM 50mm f/1.4, det bør du få for en hyggelig pris, uten at jeg har sjekket prisnivået på den nå vil jeg gjette et sted mellom 500 og 2000 (noen her som har oversikt?) - avhenger bl.a. av stand og hvor du kjøper den. Du vil trenge et adapter for OM-objektiver på FT-fatning. Olympus sitt koster vel nær 2000, men det finnes helt kurante til rundt 100 dollar på ebay.

 

Det finnes mye dyrere løsninger.

 

Et bytte av din 14-42 til et brukt 14-54 vil og være en god og rimelig start, men da blir du mer avhengig av godt tilgjengelig lys og å kunne trekke motivet vekk fra bakgrunnen.

 

Jeg synes egentlig Olympus mangler rask rimelig portrettele både til FT og mFT.

 

 

 

Har du et spesifikk objektiv som du kan anbefale? Er litt grønn på dette :blush:

Jeg vil si at 40-150mm er et rimelig sted å begynne. ZD 50mm f/2 Macro er verdt å vurdere; men blir muligens litt for skarp. Sigma 50mm f/1.4 er en kandidat.

Bra, bedre forslag enn mine (untatt kanskje OM 50mm :love: )

Lenke til kommentar
Har du et spesifikk objektiv som du kan anbefale? Er litt grønn på dette :blush:

 

Vil nå si at det kommer litt ann på behovet og budsjett:

-Skal du ta bilder av bare ansikt, eller overkroppen, eller hele kroppen?

-Skal du ta bilder inne eller ute? (lyst/mørkt, hvilken avstand vil du jobbe fra)

-Skal du bruke objektivet til noe annet? (Macro, tele)

-Ønsker du zoom eller fastobjektiv?

 

Jeg ville vurdert følgende objektiver (men de tre sistnevnte er trolig uaktuelle pga. størrelse/pris):

Olympus 50mm F2.0

Sigma 30mm F1.4

Olympus 40-150mm

(Olympus 50-200mm)

(Panasonic/Leica 25mm F1.4)

(Olympus 35-100mm)

Lenke til kommentar
Har du et spesifikk objektiv som du kan anbefale? Er litt grønn på dette :blush:

 

Vil nå si at det kommer litt ann på behovet og budsjett:

-Skal du ta bilder av bare ansikt, eller overkroppen, eller hele kroppen?

-Skal du ta bilder inne eller ute? (lyst/mørkt, hvilken avstand vil du jobbe fra)

-Skal du bruke objektivet til noe annet? (Macro, tele)

-Ønsker du zoom eller fastobjektiv?

 

Jeg ville vurdert følgende objektiver (men de tre sistnevnte er trolig uaktuelle pga. størrelse/pris):

Olympus 50mm F2.0

Sigma 30mm F1.4

Olympus 40-150mm

(Olympus 50-200mm)

(Panasonic/Leica 25mm F1.4)

(Olympus 35-100mm)

 

Blir vel mest bilder av ansikt. Kommer sikkert til å ta hele kroppen og til tider, men tenkter på å gå litt ifra, slik at kroppen dekker 1/4 av bildet.

 

Tele er ikke så interresant enda.

Fast objektiv vil si?? :blush:

 

Budsjettet er vel ca 2.000 - 4.000. Blir det mer enn det, tar det bare lengre tid å spare :)

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Fast objektiv vil si?? :blush:

Zoom: Variabel brennvidde (f.eks 14-42mm, 50-200mm)

Fastobjektiv: Fast brennvidde (f.eks. 25mm) Betyr at du ikke kan zoome ved å vri på objektivet. I stedet "zoomer" du ved å gå nærmere motivet for få mindre med i bildet, eller rygge bakover for å få med mer av motivet

Lenke til kommentar
Og så tar jeg et lite mørkeskudd og sier at min ZD 14-42mm har en brenvidde på 14-42mm? Også må jeg jo regne med cropfaktoren hvis jeg har forstått dette riktig?

Det stemmer at brennvidden går fra 14mm til 42mm. Men du må ikke regne med crop-faktoren; det er irrelevant så lenge du kun bruker Olympus. Crop-faktoren er kun nyttig når du skal sammenligne med andre systemer. Hvis du er sammen med en som ha f.eks. en Canon 5D og hun bruker en 50mm, så er det greit å vite at du med Olympus, må bruke en brennvidde på 25mm for å få samme utsnitt.

Lenke til kommentar

Forresten, hvis du skal ha ditt første fastobjektiv, så vil jeg egentlig anbefale Olympus 25mm f/2.8. Det er et ikke verdens mest sexy objektiv, men det er hendig, praktisk, ufattelig anvendelig og det er lite og søtt, og det er et normalobjektiv. Normalobjektiv vil si at det gir omtrent forholdet mellom det som er nær og det som er langt borte temmelig likt sånn som øyet ser verden. Det er, eller var nettopp, et til salgs for 1500 på foto.no

Lenke til kommentar
Blir vel mest bilder av ansikt. Kommer sikkert til å ta hele kroppen og til tider, men tenkter på å gå litt ifra, slik at kroppen dekker 1/4 av bildet.

 

Tele er ikke så interresant enda.

Fast objektiv vil si?? :blush:

 

Budsjettet er vel ca 2.000 - 4.000. Blir det mer enn det, tar det bare lengre tid å spare :)

 

Raskt og enkelt forklart:

 

Fast objektiv = fast brennvidde, f.eks. 50mm.

Zoom-objektiv har variabel brennvidde, f.eks. 40 til 150mm.

 

Brennvidden sier noe om bildevinkelen, og man sammenligner ofte med 35mm (film) ekvivalent. Det vil si at for Olympus som har en crop-faktor på 2, så da tilsvarer et 50mm objektiv 100mm, dermed kan man sammenligne bildeutsnitt mellom forskjellige kamerasystemer/merker (Canon og Nikon har crop-faktor på 1,6x og 1,5x, eller fullformat dvs. faktor 1).

 

Til portretter er det brukes gjerne (som nevnt tidligere) rundt 50-150mm (35mm ekvivalent) til portrettbilder, dvs. 25-75mm for Olympus/Four Thirds objektiver.

Man sier ofte at 50mm (25mm Four thirds) gir normalt utsnitt, tilsvarende øyets synsvinkel. Lavere tall betyr mer vidvinkel, og høyere tall betyr mer tele (som mange litt feil kaller "zoom").

 

F-tallet er største blender-åpning objektivet kan ha (mindre tall = større blender). Jo lavere dette tallet er (f.eks. F1.4, F2.0) jo mer lyssterkt er objektivet, og dermed er det lettere å ta bilder i mørke omgivelser. I tillegg blir dybdeskarpheten mindre, det vil si at bakgrunnen blir mer ut av fokus("blury") - noe som ofte gir fine portrettbilder. Dette forsterkes enda mer ved lengre brennvidder(høyere tall / mer tele).

Søk på Aperture og bokeh...

 

Se også her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du...ekskamera/67155

 

EDIT: Enig i at 25mm 2.8 er et hendig fastobjektiv - som matcher et lite kamerahus. Men som rent portrettobjektiv ville jeg kanskje hatt noe større brennvidde og mer lysstyrke (for å få mer bokeh effekt).

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Tror jeg forstår litt mer nå :)

 

Kommer sikkert med flere relativt dumme spørsmål, men dere får bare ha tålmodighet :p

 

Olympus Zuiko Digital 35mm f:3.5 Macro

Vil dette for eksempel være noe?

Kan være jeg er helt ute på (finnmarks)viddene, men blir disse omtalt som panecake objektiv?

Lenke til kommentar
Kommer sikkert med flere relativt dumme spørsmål, men dere får bare ha tålmodighet :p

 

Olympus Zuiko Digital 35mm f:3.5 Macro

Vil dette for eksempel være noe?

Kan være jeg er helt ute på (finnmarks)viddene, men blir disse omtalt som panecake objektiv?

 

Ingen spørsmål er for dumme. :)

35mm F3.5 kan være noe, men det er ikke veldig lyssterkt. F2.8 og lavere er bedre med tanke på å ta bilder der det er mørkt, og å få uklar bakgrunn for fine portrettbilder. Ville heller vurdert Sigma 30mm F1.4 eller Olympus 50mm F2.

 

EDIT: 50mm F2 er neste objektiv på ønskeliste min, både til portrett og macro. (Har som nevnt bestillt et Panasonic/Leica 25mm F1.4 til portrett/innebilder, men det er nok litt stort (og dyrt) til E-620). Har hatt Sigma 30mm F1.4, og det gir mye for pengene, men har hatt noe kvalitetsproblemer så det gjelder å få et godt eksemplar.

 

Fastobjektiv blir ikke generelt omtalt som panecake, det er kun de som er veldig små/flate som en pannekake (f.eks. 25mm F2.8) som blir det.

 

Her er oversikt over objektiver (med størrelser etc):

http://wrotniak.net/photo/43/lenses.html

http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Forresten, hvis du skal ha ditt første fastobjektiv, så vil jeg egentlig anbefale Olympus 25mm f/2.8. Det er et ikke verdens mest sexy objektiv, men det er hendig, praktisk, ufattelig anvendelig og det er lite og søtt, og det er et normalobjektiv. Normalobjektiv vil si at det gir omtrent forholdet mellom det som er nær og det som er langt borte temmelig likt sånn som øyet ser verden. Det er, eller var nettopp, et til salgs for 1500 på foto.no

 

Japan Photo selger 25mm f/2.8 Pancake til 1499, så ingen grunn til å gå på bruktmarkedet om ikke det er vesentlig billigere... :)

Endret av lavik
Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg forresten hvilke andre objektiver (tamron, sigma osv) jeg kan bruke til Olympus?

De aller fleste står i listene jeg linket til over. Ellers er det "Four Thirds" som gjelder.

 

EDIT: Det er kun Olympus, Sigma og Panasonic(Leica) som har objektiver til Four Thirds.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg forresten hvilke andre objektiver (tamron, sigma osv) jeg kan bruke til Olympus?

De aller fleste står i listene jeg linket til over. Ellers er det "Four Thirds" som gjelder.

 

EDIT: Det er kun Olympus, Sigma og Panasonic(Leica) som har objektiver til Four Thirds.

 

 

Ok. Så da skal jeg bare se etter "Four Thirds" i navne på objektivet mao?

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg forresten hvilke andre objektiver (tamron, sigma osv) jeg kan bruke til Olympus?

De aller fleste står i listene jeg linket til over. Ellers er det "Four Thirds" som gjelder.

 

EDIT: Det er kun Olympus, Sigma og Panasonic(Leica) som har objektiver til Four Thirds.

 

 

Ok. Så da skal jeg bare se etter "Four Thirds" i navne på objektivet mao?

 

Ja. Men husk å ikke bland µFT inn sammen med FT.

 

 

 

Fikk HLD-5 idag. Nå ser E-620'en min ut som et miniatyr FF hus :p

Ble ikke særlig vektforskjell heller. 2 batterier i grepet er digg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...