Gå til innhold

Kjøre LEDs på 6V, er det noe problem?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen billige dioder som jeg skal bruke til lys på en RC-bil. Disse skal i utgangspunktet kjøre på 3V, men jeg har testet diodene på 6V, noe som selvsagt førte til mye kraftigere lys. Spørsmålet er da som følger: Vil det være noe problem å kjøre disse på 6V over tid? Vil de ta kveld etter svært kort tid, f.eks.?

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=160329206892

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er strømmen som er av betydning. Spenningen over en diode er kun bestemt av dioden selv.

Strømmen bestemmes av motstanden i kretsen, inkludert intern motstand i stømforsyningen (batteriet). Har du et 6V batteri så tilpasser du strømmen med en motstand i serie, 150 ohm er passe.

Disse er oppgitt til 20 mA max kontinuerlig. Hvis du kjører mer strøm så blir levetiden begrenset.

Lenke til kommentar

Ville uansett hatt en motstand i serie. Som en tommelfingerregel ganger jeg spenningen med 50 (dette tilsvarer å dele med 0,02 = 20mA uten å ta hensyn til spenningstapet i lysdioden), i dette tilfellet 6x50=300ohm. I 999 av 1000 tilfeller så er dette tilstrekkelig for å skape en ok lysstyrke uten at lysdioden ødelegges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...