Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli advokat?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har veldig lyst til å studere innen juss, og bli advokat. Jeg vet at dette er hardt osv, men det er vel sikkert verdt det til slutt. Største utfordringer er jo å komme seg inn, og der trenger man jo høye karaktere. Jeg går i 1-vgs, og fikk 5 i alle avgangs-faga. Men dessverre gikk jeg på en smell når jeg kom opp(skriftlig eksamen), og fikk en 3er. Den vil jeg gjerne ta opp engang. Men må jeg gjøre det innen de årene jeg går på vgs ?

 

Jeg har valgt å ta programfag innen samfunn, og har tatt rettslære. Så jeg kan få en liten annelse hvordan det er å studere innnen juss. Problemet er at snittet er veldig høyt: http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=j...mp;type=studier

 

Juridiske fag, rettsvitenskap, politi:

UiO Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet 185 841 GENS Bachelor 25 47.3 43.3

HiL Jus 210 526 GENS Bachelor 80 50.6 47.2

HiBu Jus og ledelse, Hønefoss 1) 205 867 GENS Bachelor 35 43.0 43.0

HiL Jus, årsstudium 210 246 GENS Årsstudium 40 48.0 47.1 Kan inngå i bachelor i jus.

HiM Jus, årsstudium 211 246 GENS Årsstudium 30 alle alle

UiO Rettsvitenskap (jus), start høst 2) 185 724 GENS Master 210 59.8 55.4 Integrert 5-årig studium.

UiO Rettsvitenskap (jus), start vår 2) 185 725 GENS Master 190 56.1 52.3 Integrert 5-årig studium.

 

Hva betyr disse poengene? Jeg har fått 4 5ere, og en 3er. Betyr det at jeg har nå 23 poeng ?

 

Og jeg komm opp i engelsk skriftlig, og fikk en 3er. Betyr dette at den 5 jeg fikk som standpunkt, forsvinner?

 

Og en annen ting, er det kanbskje lurt å bytte programfag til realfag, der det er større muligheter og man får jo poeng. Men det er jo kanskje vanskelig.

 

 

Beklager at jeg stiller mange spørsmål, men dette er viktig for meg.

 

Blir advokat nå kalt for Dr?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=j...mp;type=studier

Endret av Fly Emirates
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 46 poeng. Du ganger snittet ditt med 10. 5-eren i standpunkt forsvinner ikke, nei. Eksamens- og standpunktskarakteren er to forskjellige karakterer og teller like mye på snittet. Og ja, du burde ta engelskeksamenen opp igjen i løpet av videregående, hvis du vil ha den evt. forbedrede karakteren på primærvitnemålet.

Lenke til kommentar

Poengene dine er kort sagt snittkarakter ganger med ti. Men så kan du få ekstra poeng for diverse saker og ting.

 

edit:

 

hvis du kan klare realfagene med gode karakterer er det selvsagt fint å få ekstrapoeng, hvis du kommer ut med 2ere så hjelper det ikke å ha et par ekstra poeng.

 

Og hvorfor skulle advokater bli kaldt Dr?

Endret av Cotul
Lenke til kommentar

Les hva de skriver da. Du har 46 poeng, altså snittet ditt (4,6) ganget med 10.

 

Gjennom andre og tredje klasse på VGS kommer du til å få rundt 15 nye avgangskarakterer, og for å komme inn på jus (5-årig master) bør de være bedre enn de du har fått hittil. Får du 5 i snitt i absolutt alle karakterene dine får du 50 poeng. Deretter kommer diverse tilleggspoeng.

 

En eksamenkarakter teller like mye som en standpunktkarakter på snittet ditt. Eksamen du fikk 3 på kan du vel ta på nytt når du vil.

 

Du vel tittelen Dr. hvis du tar doktorgrad i jus, såvidt jeg vet.

Endret av dannybatov
Lenke til kommentar

1. Det spiller ingen rolle når du tar opp et fag som privatist (med mindre du får stryk). Hvis du gjør dette, vil den nye poengsummen havne i ordinær kvote.

 

2. Primærkvote er den kvoten du søker i fram til du er 21, og her teller KUN poeng du får fra videregående. Ordinærkvote er det øvrige.

 

3. Poengsummen din finner du ved å gange karaktersnittet med 10 + eventuelle ekstrapoeng. Realfag får du en del poeng for (langt hardere enn samfunnsfag, men hvis du jobber hardt vil det lønne seg), og det året du søker får man 0,5 poeng for fremmedspråkfag (engelsk telles ikke som fremmedspråk), altså 1 poeng. Jeg valgte kjemi i år pga. realfagspoeng, og det er det verste jeg har vært med på.

 

4. Standpunktskarakter og eksamenskarakter er to selvstendige karakterer.

 

5. Det er tre steder i Norge man kan få en mastergrad i jus: UiO, UiB og UiT.

 

6. Etter 5 års studier får du tittelen cand. jur. (ikke helt sikker på denne, vil noen rette?), og du blir jurist. For å bli advokat må du i tillegg ha 2 års praksis (a la medisinstudentenes turnus), og gjennomføre et advokatkurs. For å få tittelen Dr., må du ta en doktorgrad i jus.

 

Vil anbefale deg å jobbe HARDT de neste årene. Jeg skulle inn på juss i høst, og ville klart det med god margin hadde det ikke vært for norsk/nynorsk-eksamen. I likhet med SVÆRT mange andre gikk jeg på en smell, og må bruke ett år eller to på å ta opp fag, studere et år/army/folkehøg og samle alderspoeng. Fordi jeg havner i den ordinære kvoten blir kravet automatisk høyere.

Endret av mathos
Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle når du tar opp et fag som privatist (med mindre du får stryk). Hvis du gjør dette, vil den nye poengsummen havne i ordinær kvote.

 

Nei, så lenge du tar opp faget i løpet av dine 3 år på vgs har du fortsatt førstegangs vitnemål. Du er altså fortsatt i primær kvoten.

Endret av redsox
Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle når du tar opp et fag som privatist (med mindre du får stryk). Hvis du gjør dette, vil den nye poengsummen havne i ordinær kvote.

 

Nei, så lenge du tar opp faget i løpet av dine 3 år på vgs har du fortsatt førstegangs vitnemål. Du er altså fortsatt i primær kvoten.

 

Det visste jeg ikke. Har du noen kilder på det? :)

Lenke til kommentar

http://udir.no/upload/vitnemal/forstegangs...emal_260109.pdf

 

"Ungdom som tidligere har bestått fag i videregående opplæring som elev i grunnskolen kan få

utstedt førstegangsvitnemål. Videre kan elever gjøre forbedringer i karakterene i løpet av

normaltiden og likevel få utstedt førstegangsvitnemål. Dette er også lagt til grunn i høringsbrevet

om forslag til endringer i forskrift til opplæringsloven"

 

http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/_o...s/?id=2847#SPM1

 

Jeg fikk disse linkene fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...23822&st=20 Hvor dette ble diskutert for noen uker siden. Jeg var nettopp innpå samordna sine sider, og der motsier de dette, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

 

kanskje du har rett? :)

Endret av redsox
Lenke til kommentar
Du vel tittelen Dr. hvis du tar doktorgrad i jus, såvidt jeg vet.

 

Kommer også an på "hvilken" jus-grad du tar. Vet at i USA, f.eks., er det vanligste jusstudiet treårig, og da får man graden Juris Doctor, noe som teknisk sett tilsier at man kan bruke tittelen Dr.

 

Er dog ganske få som gjør det.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar
litt utav emne, men:

 

blir eksamenskarakterer frittstående karakterer eller regnet inn som et snitt i standpunktkarakteren i faget?

 

Les hva jeg skrev ovenfor. Det er to helt selvstendige karakterer etter den nye reformen.

 

EDIT: Frittstående, altså :p

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Kan legge til at rettslære er et veldig interresant fag, og etter det jeg leser angående dine karakterer skal du ganske greit klare 5 eller 6 i rettslære.

 

Personlig ligger jeg alltid mellom 4,3 og 4,8 i snitt i skoleårene mine(u-skole+vg1+vg2), og fikk 5 i rettslære 1 i fjor.

 

Lå på 5/6, vår første lærer ble gravid, og den siste måneden fikk vi en ny lærer (som er STRENG med karakterene, har også hatt han i samf). Jeg fikk beskjed om at jeg fikk 6 dersom jeg klarte 5 eller bedre på siste prøve. Denne prøven var totalt annerledes enn de vi var vant til, lærer a og lærer b tenker annerledes, 4 siste prøve, 5 standpunkt =/

 

Samtidig er dette et "artig" fag(altså i den grad et annet fag enn gym kan kalles artig), og jeg ville ta rettslære 2.

Pga dårlig opplegg og udugelig ledelse ble jeg dessverre tvingt til å velge mellom rettslære 2 og politikk og menneskerettigheter. Jeg valgte Politikk og Menneskerettigheter fordi dette er mer interresant for min del(selv om jeg sikkert får dårligere karakter her enn jeg ville fått i rettslære).

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle når du tar opp et fag som privatist (med mindre du får stryk). Hvis du gjør dette, vil den nye poengsummen havne i ordinær kvote.

 

Nei, så lenge du tar opp faget i løpet av dine 3 år på vgs har du fortsatt førstegangs vitnemål. Du er altså fortsatt i primær kvoten.

 

Det visste jeg ikke. Har du noen kilder på det? :)

Til deg: (bla ned)

 

http://udir.no/upload/vitnemal/forstegangs...emal_260109.pdf

 

"Ungdom som tidligere har bestått fag i videregående opplæring som elev i grunnskolen kan få

utstedt førstegangsvitnemål. Videre kan elever gjøre forbedringer i karakterene i løpet av

normaltiden og likevel få utstedt førstegangsvitnemål. Dette er også lagt til grunn i høringsbrevet

om forslag til endringer i forskrift til opplæringsloven"

 

http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/_o...s/?id=2847#SPM1

 

Jeg fikk disse linkene fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...23822&st=20 Hvor dette ble diskutert for noen uker siden. Jeg var nettopp innpå samordna sine sider, og der motsier de dette, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

 

kanskje du har rett? :)

og deg:

 

Tar du opp fag mens du går på VGS får du de på primærvitnemålet. Gidde rikke finne kilder, for jeg vet det så sinnsykt godt. Har drevi og rota masse med det nye regelverket rundt eksamner og ta opp fag, så jeg er 110% sikker.

 

Vil dere ha kilder er d bare og bla i mine tidligere innlegg og se i de trådene jeg har vært : )

Lenke til kommentar

det vil antageligvis bli høyere opptakssnitt for å komme inn ved uio nå utover. jeg leste en artikkel fra studentbladet "stud.jur" som oss jusstudenter får tilsendt at fakultetet har besluttet å kutte ned med 200 studieplasser fra og med høsten 2009 pga økonomiske årsaker. fra 600 til 400 studieplasser som betyr at det vil bli hardere konkurranse om plassene.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...