Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli advokat?


Anbefalte innlegg

Sliguy: Det er vel strengt talt bare i år poenggrensen vil synke på grunn av dette. Kullet som gikk ut i år ble erstatet med et kull som hadde 200 færre studenter, avgangskullet neste år blir erstattet av.. Ja, du ser sikkert logikken. Det er like mange nye studenter som tas opp neste år som i år, og året deretter.

 

EDIT: Ser ut som jeg kanskje var litt kjapp i svingene.. Men jeg er for trøtt til å forstå min egen logikk så jeg lar innlegget stå. Det skal i hvert fall være riktig.

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sliguy: Det er vel strengt talt bare i år poenggrensen vil synke på grunn av dette. Kullet som gikk ut i år ble erstatet med et kull som hadde 200 færre studenter, avgangskullet neste år blir erstattet av.. Ja, du ser sikkert logikken. Det er like mange nye studenter som tas opp neste år som i år, og året deretter.

 

EDIT: Ser ut som jeg kanskje var litt kjapp i svingene.. Men jeg er for trøtt til å forstå min egen logikk så jeg lar innlegget stå. Det skal i hvert fall være riktig.

poenggrensen synker normalt sett ikke dersom det blir færre studieplasser enn før som tilbys. med det utgangspunkt at populæriteten for dette studiet vedvarer. poenggrensene vil da snarere gå opp pga hardere konkurranse om plassene.

 

http://www.jus.uio.no/fakultetet/styring-l...tudiet-endring/

 

les tredje avsnitt. der står det ihvertfall at kuttet med studieplasser kommer til å vedvare. "...fra og med høsten 2009..."

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Sliguy: Det er vel strengt talt bare i år poenggrensen vil synke på grunn av dette. Kullet som gikk ut i år ble erstatet med et kull som hadde 200 færre studenter, avgangskullet neste år blir erstattet av.. Ja, du ser sikkert logikken. Det er like mange nye studenter som tas opp neste år som i år, og året deretter.

 

EDIT: Ser ut som jeg kanskje var litt kjapp i svingene.. Men jeg er for trøtt til å forstå min egen logikk så jeg lar innlegget stå. Det skal i hvert fall være riktig.

poenggrensen synker normalt sett ikke dersom det blir færre studieplasser enn før som tilbys. med det utgangspunkt at populæriteten for dette studiet vedvarer. poenggrensene vil da snarere gå opp pga hardere konkurranse om plassene.

 

http://www.jus.uio.no/fakultetet/styring-l...tudiet-endring/

 

les tredje avsnitt. der står det ihvertfall at kuttet med studieplasser kommer til å vedvare. "...fra og med høsten 2009..."

 

Unnskyld, jeg mente selvsagt å skrive at poenggrensen øker :) Årets kutting av antall studieplasser kommer til å vedvare - ja - men det vil ikke bli en ytterligere kutting annet enn den som var i år for nye søkere. Poenggrensen vil nesten garantert fortsette å øke, men ikke nevneverdig mer enn tidligere år.

 

Hvordan trives du på jus i Oslo?

Endret av mathos
Lenke til kommentar
HiL Jus, årsstudium 210 246 GENS Årsstudium 40 48.0 47.1 Kan inngå i bachelor i jus.

HiM Jus, årsstudium 211 246 GENS Årsstudium 30 alle alle

 

hvorfor alle kan komme inn på årstudium hvis du ser?

Mens Hil Jus, er snittet rundt 47

 

Studiet er åpent for alle fordi de ikke har nok søkere til å fylle opp studieplassene.

Lenke til kommentar

greit, dog jeg kun avlegger mine eksamener der da.....hahaha. uio student,men har læringsted i trondheim.ikke mange som skjønner den. dette pga at jeg ikke klarte å finne hybel i oslo i tide. derimot fikk jeg en hybel i trondheim gjennom kjenninger,en veldig flott hybel kun minutters gange fra ntnu. så inntil videre fortsetter jeg med forelesninger,seminarer og kurs i trondheim. tar ihvertfall 1 år til der oppe før jeg resier til oslo og uio hvor jeg gjør ferdig de resterende årene. kan studere juss 2.avd (kun) i brasil også nå for tiden.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også planer om å bli advokat, men har ikke sjangs i havet å komme inn på jus på universitetet i Oslo, og var noen få poeng fra å komme inn i Bergen. MEN, det er håp for de som ikke får 6 i snitt også!

 

I fjor gikk jeg årsstudium jus på Høyskolen i Hønefoss, som er godkjent som 1. avdeling ved UiO. Det var et utrolig bra år, og mer engasjerte forelesere skal du lete lenge etter. Eneste ulempen er at siden det på en høyskole, så tar man ikke ex-phil, som er obligatorisk på universitetene. Men på den annen side har man strafferett på Hønefoss, som ikke kommer inn før på 4. avdeling i Oslo. Da er det jo mulighet for å få fritak for det når du kommer til den avdelingen.

 

Jeg søkte også i år på alle universitetene, men hadde ikke nok poeng nå heller (f**n ta kunnskapsløftet). For sikkerhets skyld hadde jeg søkt på Treider i Oslo (privatskole), hvor jeg fikk plass. De følger akkurat det samme opplegget som UiO, og du tar eksamen på UiO. Så du blir en like fullverdig jurist ved å ha gått der som på UiO. Et ørlite minus er jo at siden det er en privatskole, så får man ikke studielån, og skolen koster naturligvis penger.

 

Det beste er jo om man kommer inn på universitet, men det er håp om du ikke gjør det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...