Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke av boltene på hjula forann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men på med CRC- 5-565 og vente et par døgn først er lurt, ja. Du sier jo ikke noe om hva "nesten alt" er, så da er det vanskelig å foreslå nye ting.

Har prøvd med ett ett langt rør "latmannsarm", slått med hammer i boltene, varmet dem med stormlighter...

 

Prøver nå rustløser, men i grunnen ikke tid å vente to døgn. Hjulnøkkelen bøyde seg når jeg prøvde me en latmannsarm :cry:

 

Har klart å løsne hjula bak! Er i grunnen dem foran jeg sliter med!

Lenke til kommentar

hmm høres ut som du har fått litt arbeid der ja ;) har eit siste triks......bruk hjulkryss.,sett det sånn at høyre arm skrår littegrann nedover..sett ein garasjejekk under høyre "armen" på krysset og jekk opp litt,og så bruker du latmannsarm på venstre side av krysset ;) sammen med rustløser og det fakta at det hjelper å bli forbanna,burde det løsne....jævelskapen!! :D

Lenke til kommentar

jeg fikk en mer eller mindre god ide da jeg leste dette.

 

ser du har latmann... snurr hjulet så bolten som skal løsnes er på nederste del av hjulet, sett på kopp og og latmann så enden ligger på bakken. så setter du bilen i revers og gir den et skikkelg nøkk bakover =)

 

gjør du det må du skrive her hvordan det gikk

Lenke til kommentar
rustløser pluss en kraftig muttertrekker burde gjøre jobben. Så får du bare håpe at de ikke sitter så godt at de knekker av.

Og om du får dem løs så puss vekk rusten og ha på kobberfett om du har tenkt å bruke dem igjen.

Har kjøpt nye som jeg skal sette på når jeg får dem av!

 

Hadde det vært mulig å bare skjære dem av med vinkelsliper, ta av dekket, og så ta av bremseskiva? eller henger dem kanskje på innsida av bremseskiva igjen?

Lenke til kommentar

Mange gode.. og ikke gode svar her inne..

 

Kopperfett er en meget god ide .-)

 

Men her kommer et tips til.

 

Hvis du varmer med en ordentlig brenner.. les; acetylen/oksygen til mutteren blir smått glødende.. så kan du ha en hageslange ved siden av som renner konstant med iskaldt vann.. varm.. bråkjøl.. varm.. bråkjøl.. osv 3-4 ganger per mutter.. Varm så en siste gang.. la den anløpe til rødfargen blir borte.. og gå så på med latmann.

 

Det du egentlig gjør her da, er at du skaper bevegelse i mutteren i forhold til bolten. Og gjør at rust slår små sprekker der rustfjernere ikke kommer til. Og på den siste oppvarmingen, utvider du metallet ifht bolten.

 

Siden latmannen din bøyde seg, så kan det ikke ha vært rare kvaliteten. Skaff deg en skikkelig latmann før du begynner. med skikkelig mener jeg en som er ca. 20-25 mm i diameter..

 

Løsner ikke muttrene da, så er det ikke mye håp.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
jeg fikk en mer eller mindre god ide da jeg leste dette.

 

ser du har latmann... snurr hjulet så bolten som skal løsnes er på nederste del av hjulet, sett på kopp og og latmann så enden ligger på bakken. så setter du bilen i revers og gir den et skikkelg nøkk bakover =)

 

gjør du det må du skrive her hvordan det gikk

 

Nei nei nei nei nei... :p Mere sleggemekk skal man lete lenge etter. Hva gjør han når latmannen har løsnet og slått seg inn i bakskjermen?

Lenke til kommentar
Men på med CRC- 5-565 og vente et par døgn først er lurt, ja. Du sier jo ikke noe om hva "nesten alt" er, så da er det vanskelig å foreslå nye ting.

Har prøvd med ett ett langt rør "latmannsarm", slått med hammer i boltene, varmet dem med stormlighter...

 

Prøver nå rustløser, men i grunnen ikke tid å vente to døgn. Hjulnøkkelen bøyde seg når jeg prøvde me en latmannsarm :cry:

 

Har klart å løsne hjula bak! Er i grunnen dem foran jeg sliter med!

 

Varme muttrene med stormlighter er som å skyte blåhval med sprettert.. det duger rett og slett ikke. Skal muttren løsne, så må den bli rød. Og det oppnår du kun med et skikkelig varmebend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rustløser pluss en kraftig muttertrekker burde gjøre jobben. Så får du bare håpe at de ikke sitter så godt at de knekker av.

Og om du får dem løs så puss vekk rusten og ha på kobberfett om du har tenkt å bruke dem igjen.

Har kjøpt nye som jeg skal sette på når jeg får dem av!

 

Hadde det vært mulig å bare skjære dem av med vinkelsliper, ta av dekket, og så ta av bremseskiva? eller henger dem kanskje på innsida av bremseskiva igjen?

de sitter fast i spindelen.....men blir kanskje siste løsning og skifte den ;) men prøv å varme sånn som du har fått beskrevet over her,viss du har tilgang til sånt verktøy ;) ellers kan du jo kjøre den til et verksted med skikkelig utstyr,blir kanskje billigere det en å skifte spindel ;)

Lenke til kommentar
de sitter fast i spindelen.....men blir kanskje siste løsning og skifte den ;) men prøv å varme sånn som du har fått beskrevet over her,viss du har tilgang til sånt verktøy ;) ellers kan du jo kjøre den til et verksted med skikkelig utstyr,blir kanskje billigere det en å skifte spindel ;)

 

Varme er tingen, ja, og da vel å merke skikkelig oxy-acetylen-sveiseutstyr med et 800-1600 l sveisebend -stormlighter eller hobby-propanbrenner er ikke nok... Selv om man kapper boltene (men da skal man være flink for å ikke skade felgen) trenger man neppe å bytte nav/spindel -boltene er jo vanligvis bare presset inn i denne fra baksiden.

 

Edit: er man god med vinkelsliperen skjærer man i stykker mutteren uten å skade pinneskruen; ved å skjære paralellt med to av flatsidene på mutteren så nært man kommer uten å skade bolten og felgen. Dette trikset, og kapping av selve bolten, funker imidlertid dårlig på alufelger med dypt forsenkede mutre...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Har dessverre ingenting å varme dem med, dessuten så begynner dem å bli ganske slitte i kantene nå :mad:

Har funnet ut at det ikke lar seg gjøre å bruke vinkelsliper.

 

Er det ikke en eller annen der ute med en eller annen syk idè? ;)

 

Takk for tips til nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...