Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke av boltene på hjula forann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde dette problemet en gang jeg fikk lagt på nye sommerdekk en gang. Fyren som satte felgene på bilen hadde nok hjernen utkoblet. Det lignet på at han brukte full kraft på lufttrekkeren uten momentstav (dårlig humør kanskje ) og felgene var jo umulige å få av om høsten når piggdekkene skulle på. Du har blitt utsatt for det samme. Bruk koppnøkler med "round corner". Du kan regne med å vri av en og annen bolt ser det ut til. Har som godt råd til deg skiftet hjulboltene da disse er overbelastet og strukket i godset. Litt farlig spør du meg. Vri av boltene og skift dem, det er mitt råd. Kjøp eller lån et 3/4" skralle (med forlenger) monter korrekt kopp og vri ivei. Du kan jo låne en luftrekker med 3/4" firkant (beregnet for lastebil ) og en bra kompressor. Ingen rustløser hjelper her tror jeg. Nye hjulbolter er jo mulig å skaffe billig på skroten.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar
de sitter fast i spindelen.....men blir kanskje siste løsning og skifte den ;) men prøv å varme sånn som du har fått beskrevet over her,viss du har tilgang til sånt verktøy ;) ellers kan du jo kjøre den til et verksted med skikkelig utstyr,blir kanskje billigere det en å skifte spindel ;)

 

Varme er tingen, ja, og da vel å merke skikkelig oxy-acetylen-sveiseutstyr med et 800-1600 l sveisebend -stormlighter eller hobby-propanbrenner er ikke nok... Selv om man kapper boltene (men da skal man være flink for å ikke skade felgen) trenger man neppe å bytte nav/spindel -boltene er jo vanligvis bare presset inn i denne fra baksiden.

 

Edit: er man god med vinkelsliperen skjærer man i stykker mutteren uten å skade pinneskruen; ved å skjære paralellt med to av flatsidene på mutteren så nært man kommer uten å skade bolten og felgen. Dette trikset, og kapping av selve bolten, funker imidlertid dårlig på alufelger med dypt forsenkede mutre...

stemmer det at de er presset inn viss det er hjulmuttere,men på denne er det vel bolter vil eg tro,så spindelen ryker nok ;) og etter det eg ser over her,tror eg jaggu felgene ryker også :D

Lenke til kommentar
stemmer det at de er presset inn viss det er hjulmuttere,men på denne er det vel bolter vil eg tro,så spindelen ryker nok ;) og etter det eg ser over her,tror eg jaggu felgene ryker også :D

 

Litt uklart når han både skriver "Får ikke av boltene" og "rustne gamle muttere" i samme innlegg... Men det stemmer vel antakelig at de fleste Mercedes har bolter.

Lenke til kommentar

Skulle til å si det.

 

En god muttertrekker tar alt. Jeg kjøpte meg et skikkelig jern til 5500. Justerbart trykk fra 70-1000Nm! Løsner ikke boltene med denne vil dem aldri gjøre det. Har hatt mang en kamerater i garasjen min for å få dratt opp bolter hehe.

 

Minuset er at løsner ikke bolten knekker hodet :wallbash:.

Lenke til kommentar
Skulle til å si det.

 

En god muttertrekker tar alt. Jeg kjøpte meg et skikkelig jern til 5500. Justerbart trykk fra 70-1000Nm! Løsner ikke boltene med denne vil dem aldri gjøre det. Har hatt mang en kamerater i garasjen min for å få dratt opp bolter hehe.

 

Minuset er at løsner ikke bolten knekker hodet :wallbash:.

 

Du burde ta deg en tur innom oss på tungrep'en på CargoNet. Her kan du få prøve muttertrekkere som veier 10-15 kilo ca. Hva momentet er, det er jeg ikke sikker på, men med forlenger og kopp på, er det ikke mange som klarer å holde den på strak arm.. Langt mindre trykke på avtrekkeren :-I)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...