Gå til innhold

Test: Vi har testet den


Anbefalte innlegg

Ingen som er opphisset her. Men du bruker en uoffisiell firmware til din telefon, det er ikke supportert av HTC og det finnes flere bugs ved å bruke den firmware-en. Jeg kan få hundrevis av nye funksjoner på iPhone ved å hacke firmware, men det blir feil å ta med det med i sammenligningen. Med hacket firmware på iPhone blir det ren utklassing på de fleste punktene i iPhone sin favør. Gjør din egen research sier jeg bare.. :)

 

HTC Magic, Dream og Hero har alle kapasitiv skjerm som iPhone og Android har multitouch-støtte. Så det er ikke noe uoffisielt med det. Nye Hero har jo til og med knip for zoom osv. Se video: http://www.engadget.com/2009/07/23/htc-hero-review/

 

Jeg har ikke prøvd noen av HTC sine telefoner så jeg vet ikke hva forskjellen skulle være, men teknologien er ikke den samme som i iPhone da denne er patentert Apple. Men for alt hva jeg vet kan brukeropplevelsen være så og si identisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som er opphisset her. Men du bruker en uoffisiell firmware til din telefon, det er ikke supportert av HTC og det finnes flere bugs ved å bruke den firmware-en. Jeg kan få hundrevis av nye funksjoner på iPhone ved å hacke firmware, men det blir feil å ta med det med i sammenligningen. Med hacket firmware på iPhone blir det ren utklassing på de fleste punktene i iPhone sin favør. Gjør din egen research sier jeg bare.. :)

 

HTC Magic, Dream og Hero har alle kapasitiv skjerm som iPhone og Android har multitouch-støtte. Så det er ikke noe uoffisielt med det. Nye Hero har jo til og med knip for zoom osv. Se video: http://www.engadget.com/2009/07/23/htc-hero-review/

 

Jeg har ikke prøvd noen av HTC sine telefoner så jeg vet ikke hva forskjellen skulle være, men teknologien er ikke den samme som i iPhone da denne er patentert Apple. Men for alt hva jeg vet kan brukeropplevelsen være så og si identisk.

 

"Så og si identisk"? Jeg har prøvd HTC touch funksjonen og etter min mening har Apple den beste løsningen. Er det voldsom stor forskjell? Nei kanskje ikke. Men å være nesten like god er ikke det samme som å være best :) Og HTC Magic med HTC Hero firmware er ikke noe annet enn uoffisiell løsning. (Inntil videre).

Lenke til kommentar
"Så og si identisk"? Jeg har prøvd HTC touch funksjonen og etter min mening har Apple den beste løsningen. Er det voldsom stor forskjell? Nei kanskje ikke. Men å være nesten like god er ikke det samme som å være best :) Og HTC Magic med HTC Hero firmware er ikke noe annet enn uoffisiell løsning. (Inntil videre).

 

Hvilken telefon har du prøvd? Og hvorfor henger du deg så opp i dette med uoffisiell ROM? HTC har multitouch, punktum.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke sitte og se på alle Apple fansen her roser denne telefonen opp i skyene... Greit den er god på musikk og nettleser og diverse andre ting, men hvorfor ikke bare kjøpe en telefon som koster 2-3000kr mindre og er bedre en denne? Du betaler faktisk 2-3000kr bare for designet og for å få Apple logoen på baksiden av telefonen. Jeg har testet touchen på 3GS i forhold til min LG KU990 og merker ikke stor forskjell på Qwerty tastaturet eller menysystemet. Jeg betalte 2000kr for min KU990 og hadde jeg betalt 1000kroner mer for en Nokia 5800 hadde jeg hatt en like bra tlf som Iphone 3G...

Lenke til kommentar
"Så og si identisk"? Jeg har prøvd HTC touch funksjonen og etter min mening har Apple den beste løsningen. Er det voldsom stor forskjell? Nei kanskje ikke. Men å være nesten like god er ikke det samme som å være best :) Og HTC Magic med HTC Hero firmware er ikke noe annet enn uoffisiell løsning. (Inntil videre).

 

Hvilken telefon har du prøvd? Og hvorfor henger du deg så opp i dette med uoffisiell ROM? HTC har multitouch, punktum.

 

http://wmpoweruser.com/?p=5973

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke sitte og se på alle Apple fansen her roser denne telefonen opp i skyene... Greit den er god på musikk og nettleser og diverse andre ting, men hvorfor ikke bare kjøpe en telefon som koster 2-3000kr mindre og er bedre en denne? Du betaler faktisk 2-3000kr bare for designet og for å få Apple logoen på baksiden av telefonen. Jeg har testet touchen på 3GS i forhold til min LG KU990 og merker ikke stor forskjell på Qwerty tastaturet eller menysystemet. Jeg betalte 2000kr for min KU990 og hadde jeg betalt 1000kroner mer for en Nokia 5800 hadde jeg hatt en like bra tlf som Iphone 3G...

 

Greit at du ikke liker Apple og/eller iPhone men det får da være grenser på latterlige påstander. KU990 og 5800 er ikke i nærheten av 3GS på noen områder unntatt kamera, men der blir iPhone slått av de fleste.

Lenke til kommentar
"Litt stor og klumpete" HALLO! (...) Blir teit å si at det er et minus (...) Helt latterlig å trekke for dette (...) nok en useriøs påstand fra deg (...) blir bare for dumt (...) ikke bare med synsing som du gjør (...) Hallo kvinnfolk (...) det dummeste jeg noensinne har lest i en mobiltelefon test, EVER!

Også så seriøst vi alle tar deg etter den seriøse og utrolig konstruktive kritikken du kommer med her (ironi, for de som ikke skjønte det).

 

Når jeg leste testen, så visste jeg at en del Apple/iPhone-tilhengere og eiere kom til å hisse seg grundig opp, til tross for at testen hovedsaklig var positiv, og ga telefonen en femmer. Det virker som iPhone på mange måter skaper en slags religion, og det taler jo selvsagt veldig positivt for selve telefonen. Problemet er at noen blir blinde for ulempene.

 

Jeg synes kritikken som artikkelforfatteren kommer med hovedsaklig er berettiget, ettersom det er slik en førstegangsbruker vil oppfatte telefonen. Å si at å kritisere for dårlig batteri er useriøst fordi den ikke er dårligere enn andre, blir feil. For batteriet ER dårlig... selv om andre ikke er bedre.

 

Bildene viser jo at telefonen er dårlig i dunkel belysning. Andre tester har kanskje kommet til en annen konklusjon, men det viser jo bare enten at man har tatt bilder i forskjellige situasjoner, og at telefonens kamera ikke takler litt vriene situasjoner, eller at man har forskjellig oppfatning av hva som er bra og ikke. Det vil alltid være synsing i et slikt tilfelle, da det går på personlige preferanser og hva man er vant til. Uansett er det ikke til å komme vekk fra at mange av dagens mobiltelefoner har bedre kamera enn dette.

 

At det finnes programvare som retter opp en del av minusene fra testen er vel og bra, men telefonen testes slik den kommer fra fabrikken, som alle andre telefoner. Og når det sies at det ikke er et minus at man må låse opp telefonen, fordi andre må låses opp, så blir det feil. 99 eller 100%% av alle andre mobiltelefoner som selges i Norge kan kjøpes ulåst, fra norsk forhandler som har kjøpt fra norsk importør/distributør. Skal man ha en ulåst Apple, må man enten tegne abonnement og deretter bryte det, eller man må kjøpe en gråimportert der du kan få mye problemer med garanti og reklamasjon i etterkant. Det har ihvertfall vært sånn frem til nå.

Lenke til kommentar

lurer på hvordan en mobil fra andre selskaper, som Nokia eller Samsung, eller kanskje SE.. om de hadde laget en HELT identisk telefon bare at den hadde blitt raskere.. hvordan ville den blitt mottatt da? samme som med iPhone? tviler.. :whistle: just sayin...

Lenke til kommentar

Kudos til forfatteren/testeren. Test av iPhone er en svært utfordrende oppgave, siden det er fanatikere trygt plassert på hver sin side av gjerdet.

 

Jeg synes testen var god. Jeg savner et avsnitt om Push Notifications, men det er neppe noe de fleste bruker.

 

De av oss som har hatt/brukt mange mobiler med Symbian/WM og andre OS og som likevel velger iPhone, oppsummerer vel preferansene ganske likt. - Ja, det finnes bøttevis med mobiler med flere funksjoner enn iPhone. Men det er også bøttevis av funksjoner på de mobilene som irriterer vettet av oss ved vanlig bruk.

 

iPhone simpelthen virker. Ting er logisk plassert, funksjonene oppfører seg som forventet. Kort sagt er brukeropplevelsen en helt annen enn hva konkurrentene tilbyr. Diskusjonen rundt iPhone minner mye om diskusjonen vi i en årrekke har hatt om mp3-spillere. Konkurrentene var bitre, fanboysene var bitre - alle fordi iPod tok over markedet. Konkurrentene hadde tross alt RADIO og spilte MASSE filformater. Analysen var like tåpelig da som nå. Spørsmålene man bør stille seg, er:

 

- Trenger folk flest det?

- Virker det?

- Er det lett tilgjengelig?

 

Der falt konkurrentene stort sett gjennom før, og de gjør det nå.

 

For meg er det uforståelig at OS-konkurrentene forsøker å overføre et OS beregnet for tastatur til mobile enheter uten knapper. Det koster naturligvis å begynne fra scratch, men å flytte de gamle hesteskoene over til den nye bilen er sjelden en genistrek.

Lenke til kommentar

Det eneste Iphone slår andre telefoner på er ripebestandig skjerm og musikkavspilning... Ellers kan man ikke si at den er så suveren i forhold til andre telefoner... Da kan den personen som mener det vise meg tingene som gjør den så bra? Jeg er også kraftig lei av at folk bruker Iphone som standard for touchtelefoner. For det første har det kommet 10 talls touch telefoner før den og etter den har det kommet et 10 talls bedre telefoner en den...

Lenke til kommentar
Funksjonen til X kan enkelt endres til hvordan man selv vil at den skal oppføre seg. Selv har jeg satt den til å lukke programmer istedet for å minimere. Dette kan du tipse gutta på jobben, Lock-Aze wink.gif

 

Dette beviser kun nok en gang at Windows Mobile ikke er brukervennlig. Klarer ikke folk å konfiguere hvordan lukke/minimerings-knappen fungerer, så er det rett og slett for gale.

Ikke er brukervennlig? Merkelig påstand...det kommer jo helt an på brukeren det!

Selv ville jeg ikke anbefalt WM telefoner til hvermannsen, dette pga at det "krever" litt kunnskap for å bruke telefonene til det fulle. Det er jo konfigurasjonsmulighetene som gjør at WM står høyt hos mange. Hvor mange poster ser man ikke her på amobil som omhandler funksjoner som brukere kunne ønske å endre hvis de hadde hatt muligheten til det? Istedet er man låst til slik fabrikanten mener at man skal bruke telefonen. Nei, takke meg til valgfrihet!

Og det at man ikke klarer å utføre disse konfigurasjonene, sier vel litt om brukeren, og at han/hun heller skulle hatt en annen telefon. For en ting er sikkert, det sitter mange rundtom med WM telefoner som aldri skulle hatt det, og som er kjøpt kun fordi de er kuule, proffe osv. uten tanke på at man ikke klarer å håndtere de.

Så der er iphone sin styrke. De er såpass lettfattelige og lite avanserte at hvermannsen glatt klarer å bruke den.

Så, hatpostene mot WM, Symbian og Android fra iphone brukere, er det lett å se kommer fra folk som liker å skylde på telefonene/OS'ene, bare for å dekke over sin egen uvitenhet.

 

Ett spørsmål til slutt:

Multitouch blir hele tiden dratt frem som det geniale med iphone. Kanskje noen kan forklare/overbevise hva som er så utrolig bra med multitouch, og hvorfor telefoner uten det, er helt ubrukelige?

Lenke til kommentar
Ett spørsmål til slutt:

Multitouch blir hele tiden dratt frem som det geniale med iphone. Kanskje noen kan forklare/overbevise hva som er så utrolig bra med multitouch, og hvorfor telefoner uten det, er helt ubrukelige?

 

Multitouch er hendig, men det er ikke det som er det store med touchskjermen til iPhone. Det er det at den kapasitiv, og etterhvert vil nok alle telefoner ha dette da det er langt overlegent resistive skjermer.

Lenke til kommentar
*relativt fornuftig og gjennomtenkt vissvass*

 

Det jeg tror gjør så mange forbannet på iPod/iPhone-greia er at veldig mange som kjøper dem er storfornøyde. Dette er ulogisk for mange, da de på papiret ikke er de beste spillerne. Men igjen, jeg står på mitt prinsipp at man ikke savner funksjoner man ikke ønsker. Når jeg kjøpte min første MP3-spiller så skulle den spille MP3er som jeg kunne overføre fra midt særdeles godt organiserte iTunes-bibliotek. Jeg ville hverken ha radiofunksjon eller minnekortleser. Ikke rart jeg ble fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Multitouch er hendig, men det er ikke det som er det store med touchskjermen til iPhone. Det er det at den kapasitiv, og etterhvert vil nok alle telefoner ha dette da det er langt overlegent resistive skjermer.

Jøss, jeg har hele tiden syntes at kapasative skjermer ikke er hendig. Ikke kan man bruke stylus på de, og ikke er de særlig bra ved svette fingre eller doggete skjermer heller.

 

 

Å si at telefoner med resistive skjermer har en like bra brukeropplevelse som telefoner med kapasitive er som å si at Toyota Avensis er en like bra bil som en BMW 3-serie..

Nå er faktisk Avensis blant de bedre bilene som er da ;)

Lenke til kommentar
Jøss, jeg har hele tiden syntes at kapasative skjermer ikke er hendig. Ikke kan man bruke stylus på de, og ikke er de særlig bra ved svette fingre eller doggete skjermer heller.

 

Vel der er vel også en av grunnen til at iPhone og OS X er så populært, ingen fordømt stylus, *grøss*.

 

 

 

Nå er faktisk Avensis blant de bedre bilene som er da ;)

 

Nå var vel heller ikke det poenget med sammenligningen hans heller da, men det forsto du vel innerst inne.

Lenke til kommentar
Dette er ingen problem. Holder du på å skrive en epost eller SMS, og skal sjekke noe annet, så vil du starte der du var forrige gang.

 

Hva om du ser på film, og mottar en sms? Hva om du sitter midt i et spill og mottar en e-post? Hva om du sitter midt i en diskusjon på nettet, og må svare på en sms? Fungere slikt på iPhone uten å måtte lukke det man egentlig holder på med?

 

Angående X på WinMobile, så kan man selvfølgelig bestemme om den skal lukke eller minimerer. På Xperia X1 kan man trykke på X(OK) på skjermbildet for å lukke(default) og på ok knappen for å minimere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...