Gå til innhold

Test: Vi har testet den


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke at folk kan mene at dette er en MULTIMEDIAmobil? Det gir ingen mening... En stor del av multimedia er jo kameraet? Iphone har et kamera som passer seg i 2005, da de begynte å utvikle den første Iphone -.-

Personlig liker jeg veldig godt multitasking og kamera er en viktig del for meg :-) Så noen Iphone vil det aldri bli på meg :-)

Dessuten misliker jeg Itunes.

 

Men er egentlig ALT det nye med denne bare at den har fått seg 3MP kamera (Velkommen etter), MMS (Nyvinning her, ja) og at prossessoren har blitt raskere? Det brukte de et år på?

 

Og hvorfor står ikke OmniaHD som alternativ? Da den har alt som Iphone har OG kamera?

 

"..og at prossessoren har blitt raskere? Det brukte de et år på?" Smarting! Det er bare 2 telefoner på markedet som har blitt lansert med en så fantastisk prosessor. Den andre telefonen heter ikke Nokia, Samsung, HTC eller Sony Ericsson. Så jeg synes at ny prosessor kan de faktisk få CRED for, de fortjener ikke syting fra deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At telefonen krever iTunes for å overføre musikk osv. ser jeg bare som positivt. Altfor mange som har altfor lite system i hvordan de lagrer musikk på datamaskinen sin. Den uproblematiske synkroniseringen med iTunes er jo det som har gjort og gjør iPhone og iPod til de suksessene de er i dag. Og nei, kom ikke her og si noe annet.

 

Når det kommer til musikkavspilling så er også iPhone i en klasse for seg, lydkvaliteten den leverer med skikkelige headset/in-ear monitorer er fantastisk! (prøv med Shure 530 eller Westone 3's før du svarer på det utsagnet..)

 

Etter å jobbet med mobiltelefoner en god stund må jeg ærlig si at iPhone er helt klart en av de mest komplette mobilene på markedet. Nokia 5800, HTC sine forsøk osv. rekker ikke iPhone opp til ankelen. Brukergrensesnitt er alt ;)

Lenke til kommentar

Bra test.

Kunne tenkt meg å kjøpt en Iphone om noen år når den har blitt bedre. Den blir jo litt bedre fra år til år, selv om den har veldig langt igjen. Liker vertfall oppdateringene som er gjort i år. Kanskje om 5 år er dette noe for meg :)

 

Pr i dag finnes det for mange, langt bedre alternativ, til at jeg kan vurderer Iphone.

 

Iphone med langt bedre kamera del og Android hadde vært noe for meg :)

Lenke til kommentar
- Ingen multitasking (med mindre man jailbreaker), men vi har Push-notifications, som dere merkelig nok ikke nevner om i testen! Fy!

 

Push Notifications ble totalt avspist i testen med "Noen lynmeldingsprogrammer kan du også kjøre mens du bruker telefonen til andre ting." Burde helt klart vært et eget avsnitt i testen om PN, siden dette er en genial funksjon som er unik for iPhone. Jeg skulle likt å se journalisten kjøre IM og diverse andre andre programmer i bakgrunnen 1-2 dager i strekk på en annen telefon.

Lenke til kommentar

Hørte jeg batterispising? Ha MSN gående på en WM telefon hele tiden er jo veldig batteribesparende. Push Notifications kan brukes til MYE mer enn IM, men det er disse som har fått det først.

 

iPhone er ikke beste telefonen utstyrsmessig, men bruksmessig.

 

Eneste telefonen av de jeg har hatt som jeg ikke har noe å klage på.

 

Blir vel en 3GS til jul tror jeg. 3Gn får holde foreløpig :-)

 

Og det at man ikke tar høyde for og prøver ut Navigon sitt alternativ er jo bare dumt. For Nokia Maps eller TomTom på HTC er jo heller ikke gratis.

Lenke til kommentar
Bra test.

Kunne tenkt meg å kjøpt en Iphone om noen år når den har blitt bedre. Den blir jo litt bedre fra år til år, selv om den har veldig langt igjen. Liker vertfall oppdateringene som er gjort i år. Kanskje om 5 år er dette noe for meg :)

 

Pr i dag finnes det for mange, langt bedre alternativ, til at jeg kan vurderer Iphone.

 

Iphone med langt bedre kamera del og Android hadde vært noe for meg :)

 

Jaha? Du går fra en Iphone til en Nokia N97(?) og sier at Iphone har langt igjen?

Lenke til kommentar
Og hvorfor står ikke OmniaHD som alternativ? Da den har alt som Iphone har OG kamera?

 

Fordi det ville blitt feil å anbefale telefoner vi enda ikke har testet :)

Det er imidlertid mulig at alternativene til Iphone vil bli flere når Omnia HD er testet, det vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en iPhone 3Gs for 24 timer siden og har hatt litt tid til å leke med den. Tidligere har jeg brukt 3G-utgaven litt. Forskjellene er såpass små at jeg ser ikke noen grunn til å oppgradere for de som allerede har iPhone 3G. Dog var de store nok til at jeg er glad jeg utsatte kjøpet mitt noen uker.

 

Jeg er glad jeg visste hva jeg fikk når jeg kjøpte telefonen. Den har sine mangler, men hva den gjør, gjør den jo stort sett bra.

Lenke til kommentar

Silje Gomnæs, jeg synes du har skrevet en hel del useriøst vås og i tillegg noen småfeil i artikkelen.

 

"Litt stor og klumpete" HALLO! Hvordan lage en internet gadget/telefon med stor skjerm uten at den blir skrøpelig og knirkete? Det er ikke mulig å lage noe penere og mer stilrent enn iPhone. Blir teit å si at det er et minus.

 

"Dårlig batteri" Helt latterlig å trekke for dette. Det finnes ingen konkurrent på markedet i samme segment med tilsvarende spesifikasjoner som holder ut noe lenger enn iPhone. Og forresten jeg hadde iPhone 3G og brukte den flere timer for dag og ladet den aldri "flere gang for dag" som du sier. Den holdt 1 dag eller 2 uten lading, så nok en useriøs påstand fra deg.

 

"Tegn på dårlig dekning" Du sier jo selv at samtalekvaliteten er bra uansett antall streker, å bedømme dekning ut i fra antall streker blir bare for dumt tatt i betraktning god samtalekvalitet.

 

"Det skal lite mørke til før bildene blir ekstremt kornete og utydelige" Flere seriøse nettsteder som tester fotoapparater og videokameraer lovpriste iPhone sitt kamera fordi det var et av de aller beste under dårlige lysforhold. De dokumenterte dette ikke bare med synsing som du gjør, men også på en mer vitenskapelig måte. Dersom du skulle trekke for noe må det være at den kun fokuserer i starten av videoopptaket og ikke underveis. Dvs. dersom det man filmer kommer en del nærmere eller en del lenger unna kan det fort bli litt uskarpt ut i filmen. Det er et sterkt minus ja.

 

"Mangler radio" Ehh, hvem trenger en råtten skurrete FM radio når man har tusenvis av internetradioer? Trenger vel ikke si mer enn det.

 

"Låser deg i utgangspunktet til operatøren du kjøper den via" Hallo kvinnfolk, de fleste telefoner som selges i dag er operatørlåste. Ser ikke at andre telefoner testet hos Amobil blir trekt for at de er operatørlåst ved kjøp. Det er ikke noe problem å kjøpe en telefon fri. Å gi minus for DETTE er det dummeste jeg noensinne har lest i en mobiltelefon test, EVER!

 

"Noen lynmeldingsprogrammer kan du også kjøre mens du bruker telefonen til andre ting." Det er ikke helt korrekt at de kjører i bakgrunnen, de er faktisk ikke aktiv.

 

"Denne måten å aktivere telefonen på er unik for Apple, og kan være uheldig om man ikke er i nærheten av en PC når man først skal komme i gang med Iphone. På den annen side behøver du kun gjøre dette én gang i telefonens liv." Ja helt enig det utrolig tungvint, men du kan faktisk risikere å måtte aktivere telefonen flere gang, etter full reset må du nemlig aktivere igjen. Men dette går jo mer eller mindre av seg selv, så man kan jo leve med det

 

Jaja, da skal jeg slutte å klage tror jeg. Bra at du landet på karakteren 5 av 6 ellers måtte jeg ha kommentert det også..

 

(Måtte redigere artikkelen for å putte inn litt luft)

Endret av Trollis
Lenke til kommentar
Silje Gomnæs, jeg synes du har skrevet en hel del useriøst vås og i tillegg noen småfeil i artikkelen.

"Det skal lite mørke til før bildene blir ekstremt kornete og utydelige" Flere seriøse nettsteder som tester fotoapparater og videokameraer lovpriste iPhone sitt kamera fordi det var et av de aller beste under dårlige lysforhold. De dokumenterte dette ikke bare med synsing som du gjør, men også på en mer vitenskapelig måte. Dersom du skulle trekke for noe må det være at den kun fokuserer i starten av videoopptaket og ikke underveis. Dvs. dersom det man filmer kommer en del nærmere eller en del lenger unna kan det fort bli litt uskarpt ut i filmen. Det er et sterkt minus ja.

"Låser deg i utgangspunktet til operatøren du kjøper den via" Hallo kvinnfolk, de fleste telefoner som selges i dag er operatørlåste. Ser ikke at andre telefoner testet hos Amobil blir trekt for at de er operatørlåst ved kjøp. Det er ikke noe problem å kjøpe en telefon fri. Å gi minus for DETTE er det dummeste jeg noensinne har lest i en mobiltelefon test, EVER! "

 

Eksmepel-bildene som blir vist frem i testen viser at kameraet er dårlig i mørke omgivelser, bare fordi andre tester sier noe annet betyr ikke det at de har fasiten.

 

Og jo, du blir mer låst om du kjøper en iPhone 3GS fordi du får ikke kjøpt den uten operatørlås eller abonnement gjennom offisielle kanaler i Norge det hele tatt. Det er ingen andre telefoner som selges på samme måte, så jo dette er noe å trekke for.

Lenke til kommentar

"Skjermen til Iphone er også identisk med tidligere modeller. Vi nevner: Skjermoppløsning på 320 x 480 piksler og fagedybde på 17 millioner farger. Skjermtypen er TFT.

 

Det fine er at disse spesifikasjonene fortsatt fungerer godt. I en drømmeverden ville Apple imidlertid ha oppdatert Iphone til å ha AMOLED-skjerm, da denne teknologien sørger for lavere strømforbruk og dypere farger. Da ville svart faktisk vært svart, noe som ikke er tilfelle på Iphones skjerm."

 

Skjermen på 3G S modellen har fått MYE pepper bl.a. her: http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...95&tstart=0

 

Det diskuteres heftig om den "nye" skjermen sendes ut med for dårlig kvalitetskontroll. Det er skitne farger, og hvitt er ofte grålig og skarpheten i grafikken er ganske "blurred". Videre sies det også at sort, er mer grålig.

 

Det snakkes også mye om at skjermen på 3G S modellen har fått en polarisert hinne, som gir dårligere skarphet og det skal få graders vinkel til så er skjermen ulesbar.

 

Jeg vet ikke om noe av dette er tilfellet. Jeg har ikke sett den nye modellen. Men de som påstår at skjermen har blitt verre har sammenlignet med opptil flere 3G S skjermer og også opp mot 3G modellen.

 

Har "Amobil" lagt merke til noe? Og dere som har 3G S allerede, hva sier dere?

Endret av news24
Lenke til kommentar
Silje Gomnæs, jeg synes du har skrevet en hel del useriøst vås og i tillegg noen småfeil i artikkelen.

"Det skal lite mørke til før bildene blir ekstremt kornete og utydelige" Flere seriøse nettsteder som tester fotoapparater og videokameraer lovpriste iPhone sitt kamera fordi det var et av de aller beste under dårlige lysforhold. De dokumenterte dette ikke bare med synsing som du gjør, men også på en mer vitenskapelig måte. Dersom du skulle trekke for noe må det være at den kun fokuserer i starten av videoopptaket og ikke underveis. Dvs. dersom det man filmer kommer en del nærmere eller en del lenger unna kan det fort bli litt uskarpt ut i filmen. Det er et sterkt minus ja.

"Låser deg i utgangspunktet til operatøren du kjøper den via" Hallo kvinnfolk, de fleste telefoner som selges i dag er operatørlåste. Ser ikke at andre telefoner testet hos Amobil blir trekt for at de er operatørlåst ved kjøp. Det er ikke noe problem å kjøpe en telefon fri. Å gi minus for DETTE er det dummeste jeg noensinne har lest i en mobiltelefon test, EVER! "

 

Eksmepel-bildene som blir vist frem i testen viser at kameraet er dårlig i mørke omgivelser, bare fordi andre tester sier noe annet betyr ikke det at de har fasiten.

 

Og jo, du blir mer låst om du kjøper en iPhone 3GS fordi du får ikke kjøpt den uten operatørlås eller abonnement gjennom offisielle kanaler i Norge det hele tatt. Det er ingen andre telefoner som selges på samme måte, så jo dette er noe å trekke for.

 

Ja de er dårlig i mørket, men andre telefoner er heller ikke bedre i mørket. Så da må jo alle telefoner med kamera trekkes for dette ellers så blir det hele komisk og useriøst. Det finnes ingen kameratelefoner som leverer gode bilder under dårlig lysforhold, årsaken er jo at dagens teknologi har sine begrensninger med så små linser som kameratelefoner har.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye det kommer til å koste hvis man vil frigjøre seg fra abonomentet med en gang?

 

Ingen priser enda fra Chess, Netcom og Telenor. Vent til 31. juli og jeg er helt sikker på at Amobil kommer med en ryddig oversikt over hvilket abonnement som lønner seg for de som skal kjøpe seg fri.

Lenke til kommentar
Etter å jobbet med mobiltelefoner en god stund må jeg ærlig si at iPhone er helt klart en av de mest komplette mobilene på markedet. Nokia 5800, HTC sine forsøk osv. rekker ikke iPhone opp til ankelen. Brukergrensesnitt er alt ;)

LOL...og dette hørte vi fra en hottentott :D

Lenke til kommentar
Etter å jobbet med mobiltelefoner en god stund må jeg ærlig si at iPhone er helt klart en av de mest komplette mobilene på markedet. Nokia 5800, HTC sine forsøk osv. rekker ikke iPhone opp til ankelen. Brukergrensesnitt er alt ;)

LOL...og dette hørte vi fra en hottentott :D

 

Jeg er helt enig med Hottentott, jeg har hatt mange avanserte Nokia telefoner med bedre kamera og flere finesser på papiret, men når det kommer til å nyttegjøre seg av funksjoner på en god måte i det daglige gjør iPhone dette på en overlegen måte. For øvrig solgte jeg min iPhone 3G for 1. måned siden for å kjøpe den nye 3GS. I mellomtiden har jeg gått tilbake til min forrige Nokia, og det har bekreftet hvor mye bedre iPhone er. Å gå tilbake til Nokia var som å gå tilbake til steinalderen. For øvrig er jeg og har vært PC bruker i 18 år og har aldri vært Mac bruker, så jeg har i utganspunktet ingen innebygd forkjærlighet for Apple produkter. Jeg føler meg rimelig upartisk.

 

Hva gjør iPhone så mye bedre enn konkurrentene? For meg er det i hovedsak brukervennlighet og patentert suveren skjermteknologi med multitouch. Det gjør hele forskjellen.

Endret av Trollis
Lenke til kommentar

Jeg ser at fler av innleggene her nevner at selv om ikke iPhone er en bedre telefon enn mange andre spesifikasjonsmessig, så vinner den på at den er enkel å bruke. Det er jaggu en del av de Doro-telefonene som er i salg også, men det gjør de jo ikke til en bedre telefon av den grunn. Ikke for meg.

 

For min bestemor er det klart at en HTC Touch Diamond II ikke er en god telefon, rett og slett fordi at henne ikke har bruk for de avanserte funksjonene, og kan derfor velge en telefon som har skjert ned på funksjoner til fordel for brukervennlighet.

 

Jeg blir kvalm av å lese hvor mange som sier at iPhone er best, eller N97 er best uansett hva. Det å velge riktig telefon er veldig individuelt, avhengig av hvilke funksjoner man trenger.

 

Skal man ha en telefon som erstatter digitalkameraet er jo ikke iPhone en god løsning, rett og slett fordi den, i likhet med flere telefoner, har problemer med å ta bilder da det er mørkt. Da velger man heller en telefon med en god blitz.

 

Skal man ha telefonen inn i domenet på jobben, samt epost, kalender og kontakter via exchange, og kanskje et spesiallaget timeliste-program på telefonen, er HTC Touch Cruse II en god telefon, ikke iPhone, rett og slett fordi du ikke har de samme mulighetene på iPhonens OSx som du har på WM, du har andre muligheter i stede.

 

Skal du ha en telefon som har et veldig responsivt og enkelt brukergrensesnitt, samt er fornøyd med iTunes, velger du iPhone. Men det å si at iPhone er best uansett, det blir feil!

 

Telefonen som er best, er den telefonen som tilfredsstiller dine krav.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...