Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva tenker du om homofili?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argumentasjon på bakgrunn av bibelsitater er alltid like fascinerende. :)

 

Jeg anser meg selv som ikke troende, gjelder da disse bibelsitatene meg også? Og, er homofili og kristendom så uforenelig at man må tolke disse tekstene så serriøst? Det er da viktigere bud og regler i bibelen? Jeg mener. En homofil kristen kan vel elske sine neste like mye som en heterofil? Hvorfor henge seg opp i hvilket kjønn man tiltrekkes av, det har jo sjeldent skadet noen at to voksne mennesker som frivillig velger å leve sammen.

 

Jeg skal ikke si hva jeg mener om mye av det som står i 3 Mos en gang, det blir litt vel forbi denne trådens emne tror jeg.

Lenke til kommentar
Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning.

3 Mos 20,13.

 

Enhver seriøs bibelforsker kan fortelle deg at dette er et eksempel på dårlig oversettelse. Den engelske oversettelsen er :

 

"If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination."

 

abomination her betydde ikke det samme når det var skrevet. Det var mer ala "annerledes/uvanlig" enn avskyelig. Bare å lese seg opp på dette, står masse om det på nettet. Det skal også sies da at dette er en del av moselovene hvor det også står om at man ikke skal skal bruke klær av to forskjellige stoffer og lignende. Jesus fjernet moselovene og det er ingen som faktisk følger alle moselovene lengre. Er litt kjipt om man skulle drepe ungen sin om de var vanskelige mot foreldrene sine slik det også står der :p

 

Jesus svarte: 'Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett.' Matt 19,4-6.

 

Står ingenting negativt om homofile der.

Lenke til kommentar
Enhver seriøs bibelforsker kan fortelle deg at dette er et eksempel på dårlig oversettelse. Den engelske oversettelsen er :

 

"If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination."

 

abomination her betydde ikke det samme når det var skrevet. Det var mer ala "annerledes/uvanlig" enn avskyelig. Bare å lese seg opp på dette, står masse om det på nettet. Det skal også sies da at dette er en del av moselovene hvor det også står om at man ikke skal skal bruke klær av to forskjellige stoffer og lignende. Jesus fjernet moselovene og det er ingen som faktisk følger alle moselovene lengre. Er litt kjipt om man skulle drepe ungen sin om de var vanskelige mot foreldrene sine slik det også står der :p

 

Jesus svarte: 'Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett.' Matt 19,4-6.

 

Står ingenting negativt om homofile der.

 

Flink du er. La meg få fullføre verset ditt:

 

"And if a man lie with mankind, as with womankind, both of them have committed abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them."

 

:mrgreen:

Endret av PiratRaff
Lenke til kommentar

PiratRaff: Ja, men du må igjen tolke det ettersom hvor det står. Dette ble ifølge bibelen gitt til moses og hans folk mens de vandret i ørkenen. ALT som ikke var lov hadde dødstraff, det var den eneste effektive straffen man kunne gi i en ørkenvandring. Helt standard i alle nomadereiser og lignende. Og det er logisk at homofili ikke var lov på en plass hvor de trengt hver eneste unge de kunne få for å overleve som folk.

Lenke til kommentar

Har ikke lest noe særlig av innleggene her, men kan si litt hva jeg tenker om det.

 

Min oppfatning er: Det må være forferdelig, fryktelig skamfullt å være homofil.

Men det er sikkert en gammeldags oppfatning.

I dag står jo folk fram på rekke og rad og bekjenner seg som H.

 

Politikere som feks P K Foss, Erling Lae..osv.

 

Det er blitt akkurat som det er helt ok og naturlig. Men jeg kan ikke fri meg vekk fra opplevelsen av noe svært rart, sykelig og perverst. Klarer ikke forstå det, men det er vel kanskje heller ikke meningen.

 

Må også innrømme at jeg opplever H som vemmelig å ha nær seg. Ville hatt problemer spise mat tilberedt av H feks.

Det er vel seksuelle asossiasjoner som gir denne opplevelsen.

 

Får tanker om urenslighet, lort, bakterier o.l.

 

Skulle helst sett at det ikke var slik som dette, men kan ikke hjelpe det.

 

For i dag blir det jo sett på som 'mindre begavet' å være "homofob". Man skal liksom gi likeverdig aksept for dem, og helst nesten favorisere dem.

 

Men uansett: Når det gjelder å la H adoptere barn, er jeg helt klar på å være kritisk.

Ikke fordi jeg ikke unner H barn, eller tror de er dårlige barne-oppdragere

 

Men av hensyn til barnet som er uforskyld "dømt" til å ha stempelet på seg som "homo-barn" opp igjennom oppveksten. Hvem ville frivillig like å få det på seg?

Lenke til kommentar

Wow. Urenslighet, fryktelig, forferdelig og skamfult. Det var sterke ord å bruke om noe man tydeligvis ikke har noen god anelse om hva egentlig er.

 

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at to personer som elsker hverandre, ikke skal få lov til å gjøre dette.

 

Du nevner sexuelle assosiasjoner som grunn til det du mener om homofile. Jeg regner med at du da er like fordømmende ovenfor heterofile som praktiserer rumpesex?

Lenke til kommentar
Wow. Urenslighet, fryktelig, forferdelig og skamfult. Det var sterke ord å bruke om noe man tydeligvis ikke har noen god anelse om hva egentlig er.

 

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at to personer som elsker hverandre, ikke skal få lov til å gjøre dette.

 

Du nevner sexuelle assosiasjoner som grunn til det du mener om homofile. Jeg regner med at du da er like fordømmende ovenfor heterofile som praktiserer rumpesex?

 

Du har forsåvidt rett i: at jeg ikke "har videre anelse hva det er".

Og dere som har det, skjønner det sikkert mye bedre enn meg hva det vil si å være en.

helt klart, ingen problemer med det.

Og det sa jeg egentlig også inndirekte: dette er ikke annet enn rene oppfatninger, opplevelser.

 

Og altså ingen fordømmelse, nedvurdering som sådan. Kun inntrykk og oppfatning.

 

De skal selvsagt ha lov.. for all del.

 

Opplevelsen av heterosexuelle asossiasjoner er annerledes. Altså ikke at det er annerledes, bare at oppfatningen av det er annerledes. Skjønner?

 

Det var spørsmål om ens 'tanker om homofili'. Og sånn er altså mine. Som jeg vel også sa jeg gjerne kunne ønske var annrledes, men kan altså ikke unngå at sånn er de.

Lenke til kommentar

For all del, du skal få lov å mene og tro hva du vil. Men jeg tror nok ikke vi kommer til å forstå hverandre noen gang.

 

Jeg skal være helt ærlig med deg, og si at mye av fordommene dine kommer av uvitenhet. Men jeg skal ikke legge alt for mye i det nå.

 

Hvordan du får asosiasjoene med heterofil rumpesex til å bli noe annet enn homofil rumpesex skjønner jeg heller ikke. Den ene kan da ikke på noen måte være "renere" enn den andre?

Lenke til kommentar
For all del, du skal få lov å mene og tro hva du vil. Men jeg tror nok ikke vi kommer til å forstå hverandre noen gang.

 

Jeg skal være helt ærlig med deg, og si at mye av fordommene dine kommer av uvitenhet. Men jeg skal ikke legge alt for mye i det nå.

 

Hvordan du får asosiasjoene med heterofil rumpesex til å bli noe annet enn homofil rumpesex skjønner jeg heller ikke. Den ene kan da ikke på noen måte være "renere" enn den andre?

 

Ok. Men igjen vil jeg bare bemerke sjongleringen med begreper her. Littegrann mer nøyaktighet kan muligens hjelpe litt på.

 

Det har faktisk ikke særlig med noen "mening", "tro" eller "fordommer" å gjøre dette.

Om noe i det hele tatt. Tror egentlig ikke det.

 

Det har som sagt kun med inntrykk og oppfatning. Har ingen konstaterende holdning til homofili. Absolutt ikke. Det er et like uutgrunnelig som underlig område for meg.

 

Så alt jeg formidler her, er for å gjenta: Rene oppfatninger og ingenting annet.

Lenke til kommentar

La meg få sitere litt. "Min oppfatning er: Det må være forferdelig, fryktelig skamfullt å være homofil." og "en jeg kan ikke fri meg vekk fra opplevelsen av noe svært rart, sykelig og perverst."

 

Det må da være mulig å sette ord på hvorfor? Det finnes mye jeg ikke trives med, eller har "sans" for som du selv sier. Men jeg kaller det fremdeles ikke perverst, sykelig, skittent mm. :)

Lenke til kommentar
Det må da være mulig å sette ord på hvorfor? Det finnes mye jeg ikke trives med, eller har "sans" for som du selv sier. Men jeg kaller det fremdeles ikke perverst, sykelig, skittent mm. :)

Det har med oppfatningen av kjønnsidentitet å gjøre. Tradisjonelt skulle kvinner anstrenge seg for å være kvinnelige, mens menn skulle anstrenge seg for å være mandige.

Homofile bryter ofte totalt med dette mønsteret. F.eks. når homofile menn kler seg i rosa skjorter og bruker lys stemme.

Lenke til kommentar
F.eks. når homofile menn kler seg i rosa skjorter og bruker lys stemme.

 

Det gjør enkelt heterofile også :p

 

Og det er også svært stereotypisk. Jeg er langt i fra feminin, men kjenner homofile som tidvis er mer maskuline enn meg.

 

Også er det jo selvfølgelig meningsforskjeller på om det er moralsk riktig eller galt å dømme noen fordi de ikke passer inn i stereotypiske kjønnsroller.

Lenke til kommentar

How it works:

how_it_works.png

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nei, det er dessverre ikke en helt urelevant tegneserie. Akkurat samme greia blir brukt om alle type menneskegrupper. Jenter, gutter, innvandrere, homofile, osv.

 

Å dra inn elementer som er kjennetegn på et forestilling en selv har av en mennesketype i en diskusjon er idiotisk uansett.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
La meg få sitere litt. "Min oppfatning er: Det må være forferdelig, fryktelig skamfullt å være homofil." og "en jeg kan ikke fri meg vekk fra opplevelsen av noe svært rart, sykelig og perverst."

 

Det må da være mulig å sette ord på hvorfor? Det finnes mye jeg ikke trives med, eller har "sans" for som du selv sier. Men jeg kaller det fremdeles ikke perverst, sykelig, skittent mm. :)

 

Skal prøve. En han ser jeg som en han. Det er bare et lignende vesen som meg selv. En han kan være kollega og venn, eller bare en ubetydelig person som sådan.

 

Normalt er de fysisk som andre hanner og oppfører seg som andre hanner. En som like kvinner og er interessert i det.

 

Med ett jeg registrerer en slik han, altså med sitt fysiske vesen, stemme osv, framstår som en som liker andre menn, og kanskje ligger med dem, kommer følelsen av vemmelse.

Kjenner det faktisk i magen nå når jeg tenker på det.

 

Selv ville jeg følt meg forferdelig og skamfull ja, hvis jeg (i tenkt situasjon) fant ut jeg var sånn .

 

Sorry, sånn er jeg bare. Klarer ikke unngå den følelsen. Har du noen oppskrift på hvordan bli kvitt den, skal jeg gjerne notere meg det.

 

Kunne selvsagt la være si det jeg tenker og opplever om det, eller brukt andre ord. Men som svar på spørsmål topic stiller, trodde jeg man forventet at svar skulle være så ærlig og godt beskrevet som mulig.

Lenke til kommentar

Vi er alle forskjellige og opplever ting forskjellig. :p

 

Men det du beskriver er jo en veldig stereotypisk homofil. De fleste homofile jeg kjenner, har det eneste til felles at de liker guttetiss, ellers er de like forskjellige mennesker som de fleste heterofile jeg vet om. Jeg har også heterofile venner som er med feminine enn en del homser, og veldig maskuline homser. Sånn, bare for å få frem at verden er litt mer nyansert enn heterofile ute i skog og mark, og skrullehomser med lys stemme og sminke. :)

 

Jeg bare lurer. Hvordan ville du reagert om en god (gjerne maskulin) venn av deg sa at han var homofil? :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...