Gå til innhold

Hva er det verste med kristendommen?


Anbefalte innlegg

Blir litt vanskelig å gjøre dette kort, samt gjøre dette etter trådstarterens begrensninger. Lurer litt på om det er kristendommen du ønsker innspill til eller om det er rettet mot den kristne person. Synes ikke det er ille/plagsomt/ubehagelig, men er kun forundret over at folk kan forholde seg til kristendommen. Likevel kan jeg liste opp en del punkter som jeg reagerer på, og denne kunne blitt atskillig mye lengre (men det tar jeg meg ikke tid til…..).
  • Kristendommen ser vekk fra løyner og motsigelser i bibelen.
  • Henviser til bibelsitater som kan ”slås i hjel” med et annet bibelsitat.
  • Forundret over at oppegående mennesker kan tro på eventyr.
  • Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.
  • Mye hat og fordømmelse blant kristne.
  • Mange kristne har ikke engang lest bibelen.
  • Kristne tør ikke stille kritiske spørsmål i kirke, menighet, e.l.
  • Kristendommen skyver vekk problemer og prøver å skjule dette.
  • Alle kristne trosretninger mener deres tolkning er rett.

Have an enchanting evening!

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare på så mange av meningene, men jeg skal svare på denne. Ikke for å få en debatt om kristendom vs. ateisme, men for å avkrefte noen myter. Litt off topic, kanskje...

 

* Det stemmer bare delvis. Jeg og mange andre er klar ovet at Bibelen inneholder flere motsigelser.

* Vel, det stemmer nok, i noen tilfeller.

* Jeg tror ikke det er et eventyr. Men skal ikke diskutere på den.

* Uenig. Jeg tror Gud har skapt det som er godt i verden. Igjen noe som ikke trenger å diskuteres videre.

* JEg kjenner meg ikke igjen i det, men det stemmer nok, dessverre - til en viss grad.

* Vel... De fleste har fått med seg hovedbudskapet, samt litt til. Men det stemmer at noen tror, uten å vite så mye.

* Jeg har vært på mange leirer blant annet. Hvor man anonymt (skriver lapper på forhånd), stiller spørsmål, om hva som helst.

* Tenker du generelt i livet, eller ang. kristendommen? Jeg synes det er en veldig bastant holdning.

* Ikke så rart, i og med at de hører til den trosretningen de gjør...

 

Takk for at kommentar, og at du fikk det såpass kort, og greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil også si at jeg synes superunknown32s innlegg var bra, selv om han svarte et annet. Ferdig med frokost nå?

 

Takk, men er dårlig til å begrense meg hvis jeg skal skrive noe selv. Ferdig med frokst nå ja. Koste meg med yogurt og gomorgen blanding. Nå sitter jeg i godstolen og leser bok: Satan : A Biography , mens jeg tar meg en øl.

 

Og apropo den siste setningen med øl og slikt, og for å holde meg ON-TOPIC, liker jeg ikke at kristne driver og dømmer folk i hytt og pine. Jesus kom jo ikke engang selv for å dømme, selv om Han faktisk hadde grunn for det. Paulus kommanderer faktisk folk i menigheten til å ikke dømme dem som er utenfor. Vi har ingen rett til det!

 

2.Kor 5:19-20 ---> Vi har fått forsoningens tjeneste, ikke fordømmelsens (2.kor 3)

 

Du trenger ikke begrense deg. Hadde jeg likt øl, og vært hakket mer glad i å lese, skulle jeg gjerne byttet sko med deg!

 

Jeg liker heller ikke at kristne dømmer opp og ned. En ting er å fortelle folk at fyll er farlig, en annen er å dømme, og se ned på de som gjør noe du ikke liker / godtar. Dette gjelder naturligvis nok like mye alle andre, men også kristne, i aller høyeste grad.

 

Paulus har et godt poeng... Som vanlig!

Lenke til kommentar
.....

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare på så mange av meningene, men jeg skal svare på denne. Ikke for å få en debatt om kristendom vs. ateisme, men for å avkrefte noen myter. Litt off topic, kanskje...

.........

 

Takk for at kommentar, og at du fikk det såpass kort, og greit.

....

Lager du en tråd hvor du kun har lov til og kommentere? Dette var en rar post. Hvis det var slik du tenkte det, så er dette helt forkastelig.......

Lenke til kommentar
Som trådtittelen tilsier, er jeg på utkikk etter hva DU mener er det verste med verdens største religion, kristendommen.

 

Jeg har lest mye på diskusjon.no, og jeg har kommet frem til at mange misliker kristendommen. Det jeg lurer på er hvorfor? Tilhører du en annen religion, er det forståelig hvorfor du i det minste mener kristendommen er feil... Men her snakker jeg i utgangspunktet til ikke-religiøse.

 

Jeg er på jakt etter hvorfor det er ille/plagsomt/ubehagelig/osv for DEG, at andre er kristne.

 

Om du synes "synd" på kristne fordi de lever i "løgn", trenger du IKKE poste her, da det er noe som går utover de, og ikke deg.

Jeg er heller ikke på jakt etter historikk. Om kristne gjorde ditt og datt, før og de IKKE gjør det i dag, er det unødvendig å nevne her. Feks. På x-hundretallet var kristne de mest brutale.... osv.

 

Skriv helst i punktform, med relativt korte svar.

 

- Dette er et eksempel, derfor liker jeg ikke det de tror på.

- Enda et eksempel, liker egentlig ikke at de mener.

 

 

Takk til dere som gidder!

 

Det verste med kristendommen er dens evindelige fokusering på synd. Arvesynden som går i syv generasjoner f.eks. Ganske utmattende tanke at du skal straffes for syv tidligere generasjoner feil og moralske mangler. Jeg skjønner heller ikke hvorfor menneskeofring (Jesus død på korset) skal være noe å fremheve til etterlevelse, eller hva det har med mine "syndefulle" handlinger å gjøre.

Lenke til kommentar
.....

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare på så mange av meningene, men jeg skal svare på denne. Ikke for å få en debatt om kristendom vs. ateisme, men for å avkrefte noen myter. Litt off topic, kanskje...

.........

 

Takk for at kommentar, og at du fikk det såpass kort, og greit.

....

Lager du en tråd hvor du kun har lov til og kommentere? Dette var en rar post. Hvis det var slik du tenkte det, så er dette helt forkastelig.......

 

Alle kan kommentere så mye de vil. Jeg ville frem til at jeg, ikke kommer til å kommentere alles svar. Altså jeg kommenterer ikke alle "hva er det verste med kristendommen"-kommentarene.

Lenke til kommentar

1-De sprer ubegrunnet tro på dommedag og fratar livet verdi

2-Gjør tro på overnaturligheter og magi mer akseptert og gjør at svindlere kan operere fritt og gjøre skade

3-Tror på en allmektig skapning som torturerer dem han ikke liker, og dem han mener handler galt i livet, i evig tid hvis ikke man tror på ham

4-Religion fjerner nyskjerrigheten da troen er ubeviselig OG strider med vitenskapen, og for å holde på troen velger MANGE religiøse å ignorere eller avfeie vitenskapen fullstendig

 

1&3 Fører til psykologiske problemer hos voksne og barn

2&4 Fører til dødsfall og større urettferdighet i verden

 

Eksempel på 1&3: Mennesker er redd for dommedag og for å komme til helvete

Eksempel på 2&4: Peter Poppoff, Kent Hovind, Uri Geller

 

Alle punktene mine gjelder ALLE de tre abrahamittiske religionene.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Superunknown32: hva tenker du om påstanden om at det er barnemishandling å påføre egne barn ens egen tro?

 

Barnemishandling er vel muligens et litt drøyt ord å bruke. Men forsåvidt er det vel ikke barnemishandling å "påføre" ens egne barn sin tro. Det må vel være opp til hver enkelt av foreldrene. Man kan, såvidt jeg ser det, begynne å snakke om barnemishandling ikke utifra selve prinsippet med tro, men hvordan man påfører barna denne troen; som å spille på "ikke-kjærlige" ting som frykt, propaganda, vold og lignende. I tillegg ville jeg aldri "påført", dvs min tolkning av ordet, mine barn ettersom jeg synes det impliserer tvang. Man bør aldri drive med ren propaganda og tvang angående slike ting – det er ikke kjærlig.

 

I tillegg ville jeg oppmuntret ungene til å tenke selv, sjekke opp i ting og ikke være for bastant og forutinntatt. Samtidig praktiserer jeg min tro (som jeg mener er sannhet) med oppriktighet og ærlighet. Da ville nok det forhåpentligvis smittet over på dem.

Lenke til kommentar

Meh. I Norge får man faktisk en rimelig grei sjanse til å bryte ut av DNK i voksen alder om ikke før. Det er verre med enkelte mindre religioner/sekter som f.eks. ikke tillater eks-medlemmer å snakke med tidligere familie og venner.

 

Ikke at det ikke er et argument, men her i Norge er det ikke så ille.

Lenke til kommentar

Valgte meg ut et par poster jeg vil vite hva de egentlig mener om. Jeg skjønner f eks hvorfor folk er sinte på kristne hvorfor de ikke er enige. Skulle vi være sinte på Røde Kors og Leger uten grenser fordi de ikke er enige i hva som først og fremst bør prioriteres?

 

- påstanden om at tro er en privat affære. Det er det ikke. For disse samme menneskene får lov til å stemme og til å danne politiske parti.

Religion er en privat affære akkurat som at personlig politisk oppfatning er det. Vi har hemmelig valg i Norge vet du.

 

- vranglæren om sex. Stakars alle de som har vært redd for å runke bare fordi det ble sagt at de ville bli blind eller sinnsyk og ville brenne for alltid i skjærsilden.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Det står ingenting i Bibelen om at runking er synd. Ingenting. Det er imot sex utenfor ekteskapet og sex med dyr og sex mellom samme kjønn. Det er vel det viktigste.

 

- misjoneringstrangen. Misjonering er egentlig det verste med kristendommen, fordi det representerer selve spredningen av sykdommen. Det å utnytte verdens fattigste og svakeste ved å love skoler, santitet og mat i bytte mot at de tar i mot jesus. Tanken gjør meg uvel.

Er det verre enn når USA invaderer land for å spre sitt demokrati? Jeg vil si det er mye mer brutalt og kynisk.

 

- arrogansen. Jeg liker ikke måten kristne folk ser på ateister og agnostikere. En ateist er ikke et fullverdig menneske, men en hedning som må brenne i helvete i all evighet. Det virker ikke som om kristne folk skjønner hvor provoserende og frekt det faktisk er løfte pekefingeren og hevde at jeg skal BRENNE I HELVETE i all evighet. Prøv å tenk litt over dette.

Aldri møtt en person lik den du beskriver.

 

- alle fraksjonene. Kristne klarer ikke engang å bli enige seg imellom om hva som er riktig, og i og med at det er snakk om religion ender det typisk opp i blodføyder og krig og elendighet. Nord-Irland er et godt eksempel.

Ok, så det verste med kristendommen er at det er flere synspunkter på den? Gjelder det samme for markedsøkonomien? Grusomt at Ap og FrP ikke er enige om alt.

 

- jeg liker heller ikke "tro" som konsept. Å tro blindt på noe er ingen bragd som sådan. Det viser bare at man er tankesvak, at man er villig til å underkaste seg helt betingelsesløst, og at man er ute av stand til å stille spørsmål til virkeligheten rundt seg. Derfor er forherligelse av tro ingenting annet en latterlig.

Om du ikke tror vet du, det er mye mer skadelig. Blind tro er en dyd i enkelte sammenhenger, men i andre sammenhenger bør en være kritisk.

 

Jeg har oppdatert meg innen anti-teistisk litteratur o.l. bare så det er sagt.

 

 

Begrepet arvesynd. At en nyfødt liten baby er skittent, og ondt. Hele den tanken er frastøtende.

Jesus sier at for å komme til himmelen må en bli som barn igjen, uskyldige små som de er.

 

1. Kristendom er en religion. Religion er å droppe bevisføring til fordel for ønsketenkning og metafysikk.

For mange mennesker er kristendommen hva man sitter igjen med etter å ha filosofert over eller forsket på verden.

 

[*]Forundret over at oppegående mennesker kan tro på eventyr.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, men et Bibelen oppfyller ikke eventyrets sjangertrekk.

 

[*]Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.

Humanisme er ingen motsetning til kristendom, mange av verdens første humanister var kristne. Og hvilke verdier tenker du på?

 

[*]Mye hat og fordømmelse blant kristne.

Jeg regner med at du har førstehånds erfaringer med dette, vil du utdype?

 

[*]Mange kristne har ikke engang lest bibelen.

Har du lest manifestet til det partiet du stemte på ved forrige valg?

 

[*]Kristne tør ikke stille kritiske spørsmål i kirke, menighet, e.l.

Regner med at du også her har førstehånds erfaring, vil du skrive om noen eksempler du har opplevd?

 

[*]Kristendommen skyver vekk problemer og prøver å skjule dette.

Hvilke problemer?

 

[*]Alle kristne trosretninger mener deres tolkning er rett.

Det er vel ikke noe verre enn alle politiske partier i Norge.

Lenke til kommentar

Herregud, for et innlegg. Det som ikke er stråmenn er Tu Quoqoue eller red herring.

 

La oss heller diskutere dette uten denne pedantiske pissekonkurransen.

 

Men for all del, lag en diskusjon rundt mitt innlegg. Konkrete eksempler på dine anklager er du snill?

Nei takk, jeg later som om du ikke er her.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
- misjoneringstrangen. Misjonering er egentlig det verste med kristendommen, fordi det representerer selve spredningen av sykdommen. Det å utnytte verdens fattigste og svakeste ved å love skoler, santitet og mat i bytte mot at de tar i mot jesus. Tanken gjør meg uvel.

Er det verre enn når USA invaderer land for å spre sitt demokrati? Jeg vil si det er mye mer brutalt og kynisk.

Så det at du drar frem noe som (du mener) er verre gjør at den første handlingen ikke er negativ?

Stalin var ikke så verst fordi Hitler var verre?

Pol Pot var ikke så verst fordi Gud en gang drepte nesten alle menneskene på Jorda, mens Pol Pots regime bare drepte en del av sin egen befolkning?

 

Du kan gjerne dra frem så mange eksempler du vil som du mener er verre enn misjoneringstrangen til kristendommen. Men det gjør ikke misjoneringstrangen mindre negativ eller mer positiv for det.

 

- arrogansen. Jeg liker ikke måten kristne folk ser på ateister og agnostikere. En ateist er ikke et fullverdig menneske, men en hedning som må brenne i helvete i all evighet.

Aldri møtt en person lik den du beskriver.

Og poenget med den kommentaren var? Bare fordi du aldri har møtt en slik person betyr ikke at slike personer ikke finnes.

 

- alle fraksjonene. Kristne klarer ikke engang å bli enige seg imellom om hva som er riktig, og i og med at det er snakk om religion ender det typisk opp i blodføyder og krig og elendighet. Nord-Irland er et godt eksempel.

Ok, så det verste med kristendommen er at det er flere synspunkter på den? Gjelder det samme for markedsøkonomien? Grusomt at Ap og FrP ikke er enige om alt.

Dårlig sammenligning. Hverken AP eller FRP sier at du skal tortureres for alltid hvis du ikke stemmer på dem.

 

Blind tro er en dyd i enkelte sammenhenger, men i andre sammenhenger bør en være kritisk.

Kan du komme med et godt eksempel på hvordan blind tro kan være positivt?

 

Jeg har oppdatert meg innen anti-teistisk litteratur o.l. bare så det er sagt.

har du noen gode eksempler/forslag? Selv har jeg aldri lest noe som helst anti-teistisk litteratur. Religions kritisk litteratur, men aldri anti-teistisk litteratur.

 

For mange mennesker er kristendommen hva man sitter igjen med etter å ha filosofert over eller forsket på verden.

Har du kilde på den? Eller er det tatt rett ut av lufta?

 

[*]Forundret over at oppegående mennesker kan tro på eventyr.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, men et Bibelen oppfyller ikke eventyrets sjangertrekk.

Eventyr ikke inneholde faste stilmessige trekk.

Hva Wikipedia har å si om eventyr:

Eventyr er fantasifulle fortellinger om mennesker, dyr og overnaturlige vesener. Fortellingene inneholder gjerne faste stilmessige trekk, fantastiske elementer og handler ofte om overnaturlige og overmodige heltedåder.

(Merk at det ikke står at eventyr "må" eller "alltid" har faste stilmessige trekk )

 

At eventyr er fantasifulle fortellinger om mennesker, dyr og overnaturlige vesener synes jeg stemmer ganske bra med bibelen.

 

[*]Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.

Humanisme er ingen motsetning til kristendom

Homsehets? Kvinneundertrykkelse? Slaveri? Synes du dêt er humant?

 

 

[*]Kristendommen skyver vekk problemer og prøver å skjule dette.

Hvilke problemer?

Selvmotsigelser? Alt det ikke-humanistiske vi finner i bibelen? (homsehets, kvinneundertrykkelse, slaveri o.l.)

 

 

[*]Alle kristne trosretninger mener deres tolkning er rett.

Det er vel ikke noe verre enn alle politiske partier i Norge.

Jo, for ingen av alle de politiske partiene i Norge påstår at kun de kan lede landet. De påstår at de er bedre enn resten, men ikke at de er det eneste partiet som er kapable til å styre landet. Ingen av de påstår at det finnes evig smerte for de som stemmer på andre partier og evig lykke for de som stemmer på det riktige partiet.

Lenke til kommentar
Er det verre enn når USA invaderer land for å spre sitt demokrati? Jeg vil si det er mye mer brutalt og kynisk.

 

Dommedag er her -- jeg er enig med Ozi...

Men begge deler er å spre vestlig kultur, og jeg vet ikke hva jeg helst ville hatt av vestlig styresystem og vestlig religion om jeg måtte velge.

 

...

Jeg tar demokrati, takk.

Men helst ikke gjennom krig!

Demokratiet ble først formet når franskmennene gjorde opprør mot lederskapet og kirken -- og er i stor grad sekulært.

Vi har demokratiske røtter fra før kristendommen kom til landet også, bare så det er sagt: Vikingene og høvdingene for landsdelene holdt ofte Ting.

 

...

...

Hvor jeg skal med denne posten er sannelig ikke sikkert -- det viktigste er at jeg er enig i at det er bedre å lurer dem til å tro på jesus enn å drepe dem for å få demokrati.

(Noe som minner om det stikk motsatte, nemlig når nordmenn ble drept fordi kongen innførte kristendom -- men DET er en annen sak, og alt dette er skrevet bare fordi jeg er enig i Ozi i en setning :blush: )

Lenke til kommentar
Så det at du drar frem noe som (du mener) er verre gjør at den første handlingen ikke er negativ?

Stalin var ikke så verst fordi Hitler var verre?

Pol Pot var ikke så verst fordi Gud en gang drepte nesten alle menneskene på Jorda, mens Pol Pots regime bare drepte en del av sin egen befolkning?

Poenget mitt er at om du koker det helt ned i forhold til hva vi kom frem til er demokrati verre enn kristendom. Noe primitivt sett.

 

- arrogansen. Jeg liker ikke måten kristne folk ser på ateister og agnostikere. En ateist er ikke et fullverdig menneske, men en hedning som må brenne i helvete i all evighet.

Aldri møtt en person lik den du beskriver.

Og poenget med den kommentaren var? Bare fordi du aldri har møtt en slik person betyr ikke at slike personer ikke finnes.

Jeg har opplevd de aller fleste typer kristne, jeg er i det kristne miljøet og jeg betviler om det er faktisk viten han baserer dette på, jeg tror det er et inntrykk han sitter med.

 

- alle fraksjonene. Kristne klarer ikke engang å bli enige seg imellom om hva som er riktig, og i og med at det er snakk om religion ender det typisk opp i blodføyder og krig og elendighet. Nord-Irland er et godt eksempel.

Ok, så det verste med kristendommen er at det er flere synspunkter på den? Gjelder det samme for markedsøkonomien? Grusomt at Ap og FrP ikke er enige om alt.

Dårlig sammenligning. Hverken AP eller FRP sier at du skal tortureres for alltid hvis du ikke stemmer på dem.

Det er ikke langt ifra.

 

Blind tro er en dyd i enkelte sammenhenger, men i andre sammenhenger bør en være kritisk.

Kan du komme med et godt eksempel på hvordan blind tro kan være positivt?

I militæret.

 

Jeg har oppdatert meg innen anti-teistisk litteratur o.l. bare så det er sagt.

har du noen gode eksempler/forslag? Selv har jeg aldri lest noe som helst anti-teistisk litteratur. Religions kritisk litteratur, men aldri anti-teistisk litteratur.

 

For mange mennesker er kristendommen hva man sitter igjen med etter å ha filosofert over eller forsket på verden.

Har du kilde på den? Eller er det tatt rett ut av lufta?

Jeg kan godt komme med eksempler om du vil.

 

(Merk at det ikke står at eventyr "må" eller "alltid" har faste stilmessige trekk )

Med den logikken kan en strengt tatt si at et fly er en bil ifølge Wikipedia.

 

"En bil er en motorvogn(motorvogn: En motorvogn er et kjøretøy som blir drevet frem med motor) som kjører på minst tre hjul(Jepp) og er beregnet til å kjøres på vei (ikke på skinner)(fly er også beregnet på det) og frakte passasjerer eller gods.(yep)"

 

[*]Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.

Humanisme er ingen motsetning til kristendom

Homsehets? Kvinneundertrykkelse? Slaveri? Synes du dêt er humant?

 

"Humanisme er en bred og vanskelig avgrensbar betegnelse som spenner over en rekke og ofte innbyrdes motstridende tankesystemer. Blant fellestrekkene er som regel en etisk filosofisk tilnærming som vil hegne om menneskeslektens iboende verdighet, og som legger stor vekt på de kvaliteter som kjennetegner mennesket som har en verdi i seg selv, og med evnen til fornuftig tenkning.

 

Humanisme inngår som en komponent i en rekke filosofiske systemer og er integrert i flere religiøse livsanskuelser. I Europa oppsto humanismen i renessansen, eller mer spesifikt i Italia i det 14. århundre."

-Wiki

 

Ser ingen motsetninger.

 

[*]Alle kristne trosretninger mener deres tolkning er rett.

Det er vel ikke noe verre enn alle politiske partier i Norge.

Jo, for ingen av alle de politiske partiene i Norge påstår at kun de kan lede landet. De påstår at de er bedre enn resten, men ikke at de er det eneste partiet som er kapable til å styre landet. Ingen av de påstår at det finnes evig smerte for de som stemmer på andre partier og evig lykke for de som stemmer på det riktige partiet.

Det er ikke langt ifra.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd de aller fleste typer kristne, jeg er i det kristne miljøet.

De aller fleste? Dêt kristne miljøet?

Vel det skal godt gjøres å møte de aller fleste typer kristne siden det er omtrent 38,000 ulike kristne samfunn.

Og det finnes ikke noe "dêt" kristne miljøet.

 

Det er ikke langt ifra.

Hvor nærme er det da?

 

I militæret.

Jeg tror du blander "autoritet" med "blind tro".

 

For mange mennesker er kristendommen hva man sitter igjen med etter å ha filosofert over eller forsket på verden.

Har du kilde på den? Eller er det tatt rett ut av lufta?

Jeg kan godt komme med eksempler om du vil.

Neida, det holder lenge med kilder.

 

 

(Merk at det ikke står at eventyr "må" eller "alltid" har faste stilmessige trekk )

Med den logikken kan en strengt tatt si at et fly er en bil ifølge Wikipedia.

post-166353-1248306292_thumb.jpg

 

 

 

[*]Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.

Humanisme er ingen motsetning til kristendom

Homsehets? Kvinneundertrykkelse? Slaveri? Synes du dêt er humant?

Blant fellestrekkene er som regel en etisk filosofisk tilnærming som vil hegne om menneskeslektens iboende verdighet, og som legger stor vekt på de kvaliteter som kjennetegner mennesket som har en verdi i seg selv

 

Ser ingen motsetninger.

Du ser virkelig ikke hvordan Homsehets, kvinneundertrykkelse og slaveri ikke er kompatibel med humanisme?

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd de aller fleste typer kristne, jeg er i det kristne miljøet.

De aller fleste? Dêt kristne miljøet?

Vel det skal godt gjøres å møte de aller fleste typer kristne siden det er omtrent 38,000 ulike kristne samfunn.

Og det finnes ikke noe "dêt" kristne miljøet.

Jeg har truffet de kristne det finnes mest av. Det finnes et kristent og et norsk miljø.

 

Det er ikke langt ifra.

Hvor nærme er det da?

Ganske nærme. SV truer med at golfstrømmen vil snu og at hele verdens klima vil bli ødelagt. Fattige vil dø, arter vil utryddes og det vil bli verdenskriger.

 

I militæret.

Jeg tror du blander "autoritet" med "blind tro".

Blind tro er vel å ikke stille spørsmål, ikke tenke kritisk og godta/sette i aksjon hva som helst uansett.

 

For mange mennesker er kristendommen hva man sitter igjen med etter å ha filosofert over eller forsket på verden.

Har du kilde på den? Eller er det tatt rett ut av lufta?

Jeg kan godt komme med eksempler om du vil.

Neida, det holder lenge med kilder.

http://en.wikipedia.org/wiki/C.S._Lewis

 

Det blir å gi deg ett og ett eksempel at vi oppnår mange.

 

(Merk at det ikke står at eventyr "må" eller "alltid" har faste stilmessige trekk )

Med den logikken kan en strengt tatt si at et fly er en bil ifølge Wikipedia.

post-166353-1248306292_thumb.jpg

Modent av deg. Ville du ikke svare?

 

Du ser virkelig ikke hvordan Homsehets, kvinneundertrykkelse og slaveri ikke er kompatibel med humanisme?

De så ikke uenige ut i den Wikipedia-introen nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...