Gå til innhold

Hva er det verste med kristendommen?


Anbefalte innlegg

Som trådtittelen tilsier, er jeg på utkikk etter hva DU mener er det verste med verdens største religion, kristendommen.

 

Jeg har lest mye på diskusjon.no, og jeg har kommet frem til at mange misliker kristendommen. Det jeg lurer på er hvorfor? Tilhører du en annen religion, er det forståelig hvorfor du i det minste mener kristendommen er feil... Men her snakker jeg i utgangspunktet til ikke-religiøse.

 

Jeg er på jakt etter hvorfor det er ille/plagsomt/ubehagelig/osv for DEG, at andre er kristne.

 

Om du synes "synd" på kristne fordi de lever i "løgn", trenger du IKKE poste her, da det er noe som går utover de, og ikke deg.

Jeg er heller ikke på jakt etter historikk. Om kristne gjorde ditt og datt, før og de IKKE gjør det i dag, er det unødvendig å nevne her. Feks. På x-hundretallet var kristne de mest brutale.... osv.

 

Skriv helst i punktform, med relativt korte svar.

 

- Dette er et eksempel, derfor liker jeg ikke det de tror på.

- Enda et eksempel, liker egentlig ikke at de mener.

 

 

Takk til dere som gidder!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som trådtittelen tilsier, er jeg på utkikk etter hva DU mener er det verste med verdens største religion, kristendommen.

-Fundamentalisters hindring av vitenskapelig fremgang. (Kreasjonisme i skolene...)

-At kristne føler seg vel med å antyde at jeg vil havne i et helvete fordi jeg ikke ser bevis for deres Gud.

 

Kommer sikkert på flere ting, men det var nå 2 på sparket.

Lenke til kommentar

Hva jeg ikke liker med kristendommen:

 

- at den gjør meg omringet av mennesker som tror at en kosmisk zombiejøde kan gi deg evig liv hvis du spiser hans kjøtt på en symbolsk måte, og forteller han via telepati at du aksepterer han som din mester, sånn at han kan fjerne en ond kraft som er iboende i alle mennesker fordi en ribbeinskvinne ble overtalt av en snakkende slange til å spise av et magisk tre.

 

- påstanden om at tro er en privat affære. Det er det ikke. For disse samme menneskene får lov til å stemme og til å danne politiske parti.

 

- vranglæren om sex. Stakars alle de som har vært redd for å runke bare fordi det ble sagt at de ville bli blind eller sinnsyk og ville brenne for alltid i skjærsilden. Det er klingende klart at jo mer man undertrykker naturlige seksuelle impulser, jo mer sannsynlig er det at de samme impulsene kommer ut pervertert og ukontrollert når boblen til slutt sprekker (et godt eksempel er prestene over hele verden til alle tider som har endt opp med å misbruke uskyldige små barn).

 

- misjoneringstrangen. Misjonering er egentlig det verste med kristendommen, fordi det representerer selve spredningen av sykdommen. Det å utnytte verdens fattigste og svakeste ved å love skoler, santitet og mat i bytte mot at de tar i mot jesus. Tanken gjør meg uvel.

 

- arrogansen. Jeg liker ikke måten kristne folk ser på ateister og agnostikere. En ateist er ikke et fullverdig menneske, men en hedning som må brenne i helvete i all evighet. Det virker ikke som om kristne folk skjønner hvor provoserende og frekt det faktisk er løfte pekefingeren og hevde at jeg skal BRENNE I HELVETE i all evighet. Prøv å tenk litt over dette.

 

- falske løfter. Jeg liker ikke at kristendommen lover et liv etter dette livet, fordi det får folk til å snu fokus vekk fra her og nå. Det er umulig å forestille seg hvor mye skade dette har gjort på enkeltliv opp igjennom tidene.

 

- alle fraksjonene. Kristne klarer ikke engang å bli enige seg imellom om hva som er riktig, og i og med at det er snakk om religion ender det typisk opp i blodføyder og krig og elendighet. Nord-Irland er et godt eksempel.

 

- autoritets og hierarki-fokuset. Man skal underkaste seg en allmektig og allvitende gud. Jeg tror ikke dette er sunt for mennesker å gjøre.

 

- at ingen kristen er i stand til å se at deres religion er menneskeskapt. Bibelen gir lange detaljbeskrivelser om ting som jordbruk. Jordbruk var en viktig del av livet til denne tiden og på dette stedet. Hendelsene som bibelen beskriver skjer på en svært lokal skala. Hvor vanskelig er det å se at det er mennesker med visse maktinteresser har forfattet disse tekstene?

 

- jeg liker heller ikke "tro" som konsept. Å tro blindt på noe er ingen bragd som sådan. Det viser bare at man er tankesvak, at man er villig til å underkaste seg helt betingelsesløst, og at man er ute av stand til å stille spørsmål til virkeligheten rundt seg. Derfor er forherligelse av tro ingenting annet en latterlig.

 

- at barn blir utsatt for vranglære og løgner før de har rukket å bli gamle nok til å ha utviklet en logisk sans. Det er kynisk og manipulerende, og det er barnemisbruk!

 

 

 

Jeg kunne skrevet så mye mer. Jeg oppfordrer alle som er kristne og som samtidig hevder å være i stand til å tenke til å lese en religionskritisk bok ala The End of Faith av Sam Harris eller God Is Not Great av Christopher Hitchens. Richard Dawkins har laget et par gode dokumentarer som er lett å få tak i. Gjør dere dette vil dere være i bedre stand til å forsvare deres egen tro, og dere vil være i stand til å se saken fra en annen vinkel. Dere vil rett og slett gjøre dere selv og verden en tjeneste. Gjør det for Jesus!

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Tilhører du en annen religion, er det forståelig hvorfor du i det minste mener kristendommen er feil...

 

Hvorfor er det mer forståelig? Fordi de da bruker den samme tullete logikken: "Jeg tror, dermed er det sant?".

Forresten, så kunne det vært meget interessant om det er noen jøder som kan si hvorfor de ikke mener at Jesus var Messias.

 

Jeg er på jakt etter hvorfor det er ille/plagsomt/ubehagelig/osv for DEG, at andre er kristne.

1. Kristendom er en religion. Religion er å droppe bevisføring til fordel for ønsketenkning og metafysikk.

 

2. En hver som leser bibelen ser med egne øyne hvordan Kristendommen ignorerer alt det som ikke passer inn i religionen.

Lenke til kommentar
- at den gjør meg omringet av mennesker som tror at en kosmisk zombiejøde kan gi deg evig liv hvis du spiser hans kjøtt på en symbolsk måte, og forteller han via telepati at du aksepterer han som din mester, sånn at han kan fjerne en ond kraft som er iboende i alle mennesker fordi en ribbeinskvinne ble overtalt av en snakkende slange til å spise av et magisk tre.

Mange av disse menneskene kan være sykt irriterende, men det kan også mennesker som ikke tror på noen "Gud" også, blant annet mange av de ny-aggressive ateistene, som tidligere ateist anthony Flew kaller dem. Vi har alle antatte synspunkter som vi godtar uten at vi faktisk har undersøkt dem selv om de er 100% riktig. Slike ting kan være å tro på sjelens udødelighet, ingen Gud, evolusjonisme, kreasjonisme etc... Vi går alle i samme felle av antattheter og forutinntatt tenkning. Så lenge disse menneskene ikke er så ass-hole, som du mener at de er, er vel det de praktiske følger av en tro som avgjører om troen er "plagsom" "irriterende" eller ikke for omverdenen. Hvis kjærlighet, ydmykhet og uegoisme er det viktigste for kristne fører vel ikke disse egenskapene til like mye irritasjon som en bastant og egoistisk ateist kan. Eller? I tillegg, uavhengig om du tror det "magiske treet" var symbolsk eller om det var et faktisk tre, representerte det ihvertfall noget. Det var menneskenes avgjørelse til å gjøre seg selv til "dommere" over andre. Når mennesket "spiste" av kunnskapens tre gikk det bort ifra Gud og den hensikt Han hadde for skaperverket, det var ikke menneskene som skulle dømme, den eneste som hadde grunnlag for det var Ham, noe som er ganske forståelig ettersom det er kun den som kjenner ALLE ulike variabler av en situasjon og som ser det store bildet som har muligheten til å dømme rettferdig. Vi har ikke hele bildet, og dommen kan da fort bli urettferdig. Det er altså DU som avgjør godt og ondt. Du er dommeren. Og det du mener er godt forandrer seg over tid og etter omstendigheter. For å gjøre det hele verre, er det milliarder av oss som avgjør hva som er godt og ondt. Og når så dine oppfatninger om godt og ondt kolliderer med naboens, blir det krangel. Slåsskamp. Til og med krig.

 

 

- påstanden om at tro er en privat affære. Det er det ikke. For disse samme menneskene får lov til å stemme og til å danne politiske parti.

Helt enig. Det er irriterende at disse folkene skal presse på oss lover som de mener er moralsk korrekt, selvom det bør nevnes at mange samfunn har hatt godt av dem. Jeg finner ikke noe bibelsk belegg for at kristne skal involvere seg i politikk og ihvertfall ikke at de skal tvinge sine lover ned over hodet på folk. Kristne sin jobb, som Jesu etterfølgere, er å leve ut Guds kjærlighet til alle mennesker, ikke tvinge den ned over hodet på folk. Noe som irriterer meg enda mer enn deg, ettersom jeg er kristen, er at jeg ser alle disse kristne gå imot det bibelen faktisk lærer. Kristne skulle føre individer, enkeltmennesker til Jesus, ikke en stat til guddommelige prinsipper – isåfall burde de fulgt agapekjærlighetsloven, noe som er, per definisjon, en selvmotsigelse til tvang.

 

- vranglæren om sex. Stakars alle de som har vært redd for å runke bare fordi det ble sagt at de ville bli blind eller sinnsyk og ville brenne for alltid i skjærsilden. Det er klingende klart at jo mer man undertrykker naturlige seksuelle impulser, jo mer sannsynlig er det at de samme impulsene kommer ut pervertert og ukontrollert når boblen til slutt sprekker (et godt eksempel er prestene over hele verden til alle tider som har endt opp med å misbruke uskyldige små barn).

Med vranglære om sex, mener du da at det ikke er "lov" til å runke? Bibelen sier aldri at vi ikke skal runke, men vi har tydeligvis klart å dra endel konklusjoner allikevel. Bibelen fremstiller de seksuelle lyster noe som skal være innenfor ekteskapets rammer. De skal med andre ord være mellom to personer. Dette, har mange kommet fram til, er sunt både utifra et psykologisk og fysiskt perspektiv. Hvis sex deles med flere enn en person er det blant annet lett å få seksuellt overførbare sykdommer. Men måten kristne lærere har undervist barn runkingens konsekvenser er forkastelig. Det er skremselspropaganda og sprer ikke annet enn frykt, noe som går imot kjærlighetsbudet. I tillegg kan det nevnes at bibelen fremstiller en annen moralsk standard når det gjelder sex enn det folk i vår vestlige verden er vant med, men dette trenger ikke å være negativt både for de som følger dette og de som omgår de som følger det. Men jeg skjønner deg veldig godt at dette er irriterende hvis disse kristne skal pålegge andre folk lover, bud og regler om disse tingene. Og jeg er samtykker.

 

- misjoneringstrangen. Misjonering er egentlig det verste med kristendommen, fordi det representerer selve spredningen av sykdommen. Det å utnytte verdens fattigste og svakeste ved å love skoler, santitet og mat i bytte mot at de tar i mot jesus. Tanken gjør meg uvel.

Kan skjønne hva du mener utifra ditt bilde av kristendommen. Men da vil jeg be deg definere hva du mener med "sykdommen". Som sagt, hvis det er mye av de ovenfor nevnte tingene skjønner jeg deg særs godt.

 

- arrogansen. Jeg liker ikke måten kristne folk ser på ateister og agnostikere. En ateist er ikke et fullverdig menneske, men en hedning som må brenne i helvete i all evighet. Det virker ikke som om kristne folk skjønner hvor provoserende og frekt det faktisk er løfte pekefingeren og hevde at jeg skal BRENNE I HELVETE i all evighet. Prøv å tenk litt over dette.

Kunne ikke vært mer enig med deg! Det er helt forkastelig at kristne klarer å "sette stempel" på mennesker utifra hva de tror. Bibelen lærer at Jesus døde for HELE verden, og at Gud elsker HELE verden når de var syndere. Den sier ikke at Gud elsker mennesker når eller hvis de tror på Ham, men at Han elsker dem alle før de også eventuellt måtte ta imot frelsens gave. Dessuten kan jeg legge til at jeg som kristen ikke tror at bibelen lærer det som den klassiske tradisjonen gjør om evig pine i helvete. For å sjekke ut grundig hvilket grunnlag jeg har for det, se her: http://www.bibelarkivet.info

 

- falske løfter. Jeg liker ikke at kristendommen lover et liv etter dette livet, fordi det får folk til å snu fokus vekk fra her og nå. Det er umulig å forestille seg hvor mye skade dette har gjort på enkeltliv opp igjennom tidene.

Helt enig. Selv om jeg ikke mener det er en motsetning mellom disse to. Kristendommen har sitt utspring i jødedommen, Jesus startet ikke en ny religion, men Han videreførte jødedommen til hvor de gamle testamentlige profetiene pekte. Jødene hadde et "her og nå" perspektiv, jeg har også preiket med jødiske rabbier som bekreftet dette. De ønsket å leve livet best mulig her og nå på jorden, de skulle forvalte den jorden de hadde fått fra Gud og gjøre sitt beste med skaperverket. Disse tingene har ikke forandret seg utifra den nye testamentlige lære, men mye av folks oppfatninger er blitt styrt av tradisjonen og den frykten for livet etter døden som den representerer. Mye kan sies om disse tingene, men jeg må spise frokost snart...

 

- alle fraksjonene. Kristne klarer ikke engang å bli enige seg imellom om hva som er riktig, og i og med at det er snakk om religion ender det typisk opp i blodføyder og krig og elendighet. Nord-Irland er et godt eksempel.

Du tar opp veldig interessante ting hvor hvert enkelt av disse punktene fortjener en egen bok. Fraksjoner er ikke nødvendigvis ille, det spørs bare hvordan vi lever ut disse fraksjonene. Det kan faktisk være at enkelte perifere emner i bibelen ikke er blitt lagt så klart frem som en slags test for om vi virkelig ser bibelens hovedbudskap – Agapekjærligheten (bare en interessant tanke). For bibelen lærer jo tilogmed at vi skal elske våre fiender. Hvis vi bare elsker dem med like tanker og ideer som oss elsker vi ikke på "tross av" slik som bibelen lærer, vi elsker tvert imot bare de antatte riktighetene av våre egne ideer. Hvor tåpelig og ubibelsk blir det ikke da å gå inn i en religionskrig, uavhengig om det er mot egne brødre eller muslimer.

 

- autoritets og hierarki-fokuset. Man skal underkaste seg en allmektig og allvitende gud. Jeg tror ikke dette er sunt for mennesker å gjøre.

Jesus kom til jorden for å vise hvem Pappaen sin var. Jesus "føkker" opp med våre "religiøse" tanker og ideer, superpastorer som er store ledere for store menigheter med superlønninger "føkker" Han med. Det er vanskelig å passe Jesus innenfor en religiøs boks. En annen ting Jesus lærte om de som var ledere i Guds rike var at de skulle være ganske annerledes enn denne verdens tankegang om slike ting. Jesus lærte at en leder i Guds rike skulle være en tjener, noe Han illustrerte ved å vaske føttene til sine egne etterfølgere. Hvor sykt er det ikke da hvordan vi ser paver, rike tvpastorer og slike ting når vi leser hva faktisk bibelen lærer. Jeg må nesten le en litt sørgmodig latter...

 

- at ingen kristen er i stand til å se at deres religion er menneskeskapt. Bibelen gir lange detaljbeskrivelser om ting som jordbruk. Jordbruk var en viktig del av livet til denne tiden og på dette stedet. Hendelsene som bibelen beskriver skjer på en svært lokal skala. Hvor vanskelig er det å se at det er mennesker med visse maktinteresser har forfattet disse tekstene?

Enig med deg at mye av de bibelske ting skjer på en lokal skala, men også på en rimelig stor og internasjonal skala; tenker da f.eks på Jesu liv midt i "verdens navle" Jerusalem. Romerne okkuperte landet, helliniseringen fra de tohundre årene var også noe som påvirket, mye handel og det hopet seg opp i Jerusalem. Nemlig et perfekt historisk tidspunkt for Jesus til å få spredd budskapet som det gamle testamentet profeterte om, nemlig at Gud var ikke bare for jødene, men for alle folkeslag. Vi kjenner mye av den blodige historien derifra, spesiellt når Konstanting gjorde kristendommen om til statsreligion :(

 

- jeg liker heller ikke "tro" som konsept. Å tro blindt på noe er ingen bragd som sådan. Det viser bare at man er tankesvak, at man er villig til å underkaste seg helt betingelsesløst, og at man er ute av stand til å stille spørsmål til virkeligheten rundt seg. Derfor er forherligelse av tro ingenting annet en latterlig.

Skal se om jeg får tid senere, men jeg skjønner hva du mener. Kan legges til at vi alle har våre forutinnttatte tanker om hva som er rett og galt, sant og ikke sant, uten å ha så altfor mye grunnlag til det.

 

- at barn blir utsatt for vranglære og løgner før de har rukket å bli gamle nok til å ha utviklet en logisk sans. Det er kynisk og manipulerende, og det er barnemisbruk!

 

Skrev litt angående dette litt ovenfor, men NÅ er det frokost!

Lenke til kommentar
Hva mener du selv da Sobrio? Jeg synes det er flott at du er nysgjerrig på på andres tanker, og jeg vil gjerne vite hva du selv tenker om saken. Opplever du selv din tro som problematisk på noen måte?

 

Hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt opprettet tråden, er av ren nyskjerrighet. I tillegg er jeg veldig overrasket over en del uttalelser her inne, og jeg opplever de ikke-troendes kommenatarer og meninger, ganske så annerledes enn hva jeg hellers hører fra ateister og ikke-troende.

 

Ting jeg ikke liker:

- Når noen er så overbevist, at de ikke gidder å høre andres meninger. Spesielt innefor temaene; kreasjonisme, Evolusjon, osv. Det gjelder naturligvis like mye for ikke-kristne.

- En del av den katolske lære. Maria- og helgendyrking, mener jeg er temmelig u-bibelsk.

- Lovnader, som "Du BLIR HELBREDET". Vi vet alle at ikke alle, alltid blir helbredet, selv om vi ikke vet helt sikkert hvorfor. Jeg har sett mange bli helbredet, men jeg har også sett mange som IKKE blir helbredet.

- Dårlig behandling av homofile, skilte par, samboere osv. Det er greit å ha meninger, men Bibelen lærer at det er Gud som dømmer, ikke vi.

- Kristne om prøver å skremme folk til frelse, liker jeg IKKE! Jeg så engang et skilt, "du er på vei til helvete" - Det gjorde meg bare sint. Grunnet, hvis folk tar i mot Jesus, pga. frykt for helvete, og ikke kjærlighet til Gud/Jesus, tror jeg det blir noe feil.

Vil legge til at jeg synes det greit å snakke om det onde, og advare, men det skal bli gjort på riktig måte.

 

 

Bastande holdnigner er jeg generelt sett ikke så glad i. Noen vil si at det er "svakt", av meg, jeg sier det viser åpenhet, og øker sjansene til å se ting fra flere sider.

 

Problemer med min egen tro. Hmm... Vel, jeg synes feks det er vanskelig å vite hva Bibelen definerer som sex, og lignende ting, men jeg regner ikke med det var det du mente.

 

Jeg er kritisk, av natur. Jeg har INGEN grunn til å tro på Gud, om han ikke eksisterer - så jeg tror, fordi jeg tror at han eksisterer.

 

Takk til alle som svarer!

 

Vil også si at jeg synes superunknown32s innlegg var bra, selv om han svarte et annet. Ferdig med frokost nå?

Lenke til kommentar
Inngrep på samfunnet generelt.

GTFO of my samfunn!

Ganske enig her. Jeg liker ikke hvordan denne spesifikke religionen påvirker vårt samfunn.

F. eks. er det fullt akseptabelt i Norge (ihvertfall på min tid) å dele ut kopier av det nye testamente til grunnskoleelever. Men hvis noen hadde prøvd å dele ut Koranen til grunnskoleelever så hadde nok pipen fått en annen tone. Hvorfor denne partiske holdningen til ên spesifikk religion? Husker at vi måtte dra til kirken og høre på presten den siste dagen før juleferien hvert eneste år på barneskolen. Det var ên som slapp, for han var barn av jødiske foreldre. Mens resten av oss, inkludert barn av foreldre som ikke tilhørte en eneste religion, måtte gå til kirken. Jeg husker at jeg klagde til foreldrene mine mot slutten av barneskolen, men de fortalte meg at jeg bare måtte holde ut slik at jeg slapp bråk. For hvis jeg hadde sagt noe til lærerne på skolen, at jeg ikke ville gå i kirken, så hadde jeg nok sikkert blitt servert en alvorsprat med klasseforstanderen min, om ikke rektoren. Og så er kristendommen en svært kontrollerende religion som dikterer hvilke holdninger en skal ha til ditt og datt, men heldigvis er det mange liberale kristne der ute som tar egne valg uavhengig av hva bibelen sier. Og så har en disse kreasjonistene som prøver å innføre skapelsesberetninger inn i skolesystemet. Homsehetsen som man finner blant konservative kristne er heller ikke noe jeg liker. og så må jeg ikke glemme å nevne kirkens medlemsjuks ved å innføre spedbarn som medlemmer, samt at kirken får penger basert på medlemmer. Samt at jeg betaler skatt som blant annet blir brukt til religiøse formål. Fuck that, la de religiøse betale ekstra for sine menigheters utgifter, og la meg som ateist få slippe å betale for deres utgifter. Jeg har absolutt ingen problemer med å betale litt mindre skatt.

 

Jeg er ateist, men jeg vil ikke bo i et anti-religiøst samfunn. Jeg vil bo i et religions nøytralt samfunn.

Lenke til kommentar
Vil også si at jeg synes superunknown32s innlegg var bra, selv om han svarte et annet. Ferdig med frokost nå?

 

Takk, men er dårlig til å begrense meg hvis jeg skal skrive noe selv. Ferdig med frokst nå ja. Koste meg med yogurt og gomorgen blanding. Nå sitter jeg i godstolen og leser bok: Satan : A Biography , mens jeg tar meg en øl.

 

Og apropo den siste setningen med øl og slikt, og for å holde meg ON-TOPIC, liker jeg ikke at kristne driver og dømmer folk i hytt og pine. Jesus kom jo ikke engang selv for å dømme, selv om Han faktisk hadde grunn for det. Paulus kommanderer faktisk folk i menigheten til å ikke dømme dem som er utenfor. Vi har ingen rett til det!

 

2.Kor 5:19-20 ---> Vi har fått forsoningens tjeneste, ikke fordømmelsens (2.kor 3)

Lenke til kommentar

Man kan si mye om kristne, blant annet fordi det ikke er en homogen gruppe. Har selv vært "på innsiden" av et større kristent miljø i Norge, og har både positive og negative opplevelser. De positive opplevelsene er knyttet til mennesker, og de negative til systemet.

 

Men for å svare på spørsmålet. Det værste med kristendomen (sett fra mitt ståsted) er at den gir et uærlig og feilaktig bilde av sin egne hellige bok; Bibelen. Tradisjoner har gjennom totusen år blandet seg inn i det som vi i dag kjenner som "kristendom".

 

Dette er en av grunnen til at jeg ikke omtaler meg selv som kristen, selv om jeg tror på Jesus.

Lenke til kommentar
- vranglæren om sex. Stakars alle de som har vært redd for å runke bare fordi det ble sagt at de ville bli blind eller sinnsyk og ville brenne for alltid i skjærsilden. Det er klingende klart at jo mer man undertrykker naturlige seksuelle impulser, jo mer sannsynlig er det at de samme impulsene kommer ut pervertert og ukontrollert når boblen til slutt sprekker (et godt eksempel er prestene over hele verden til alle tider som har endt opp med å misbruke uskyldige små barn).

Jeg synes heller ikke alltid at kristne har et sunt syn på sex, men tviler sterkt på at fenomenet pedofile prester har noe som helst med runking å gjøre. Det virker langt mer sannsynlig at pedofile tiltrekkes av yrker der de får anledning til å arbeide med barn - inkludert presteyrket.

 

Men jeg er ganske enig med listen din.

 

 

En annen ting Jesus lærte om de som var ledere i Guds rike var at de skulle være ganske annerledes enn denne verdens tankegang om slike ting. Jesus lærte at en leder i Guds rike skulle være en tjener, noe Han illustrerte ved å vaske føttene til sine egne etterfølgere. Hvor sykt er det ikke da hvordan vi ser paver, rike tvpastorer og slike ting når vi leser hva faktisk bibelen lærer. Jeg må nesten le en litt sørgmodig latter...

Du er ikke den eneste som synes det er sørgelig og latterlig...

http://www.youtube.com/watch?v=-e1H3KRcqKo

Lenke til kommentar

Blir litt vanskelig å gjøre dette kort, samt gjøre dette etter trådstarterens begrensninger. Lurer litt på om det er kristendommen du ønsker innspill til eller om det er rettet mot den kristne person. Synes ikke det er ille/plagsomt/ubehagelig, men er kun forundret over at folk kan forholde seg til kristendommen. Likevel kan jeg liste opp en del punkter som jeg reagerer på, og denne kunne blitt atskillig mye lengre (men det tar jeg meg ikke tid til…..).

  • Kristendommen ser vekk fra løyner og motsigelser i bibelen.
  • Henviser til bibelsitater som kan ”slås i hjel” med et annet bibelsitat.
  • Forundret over at oppegående mennesker kan tro på eventyr.
  • Kristendommen i dag har adoptert humanistiske verdier og påstår at dette er kristne verdier.
  • Mye hat og fordømmelse blant kristne.
  • Mange kristne har ikke engang lest bibelen.
  • Kristne tør ikke stille kritiske spørsmål i kirke, menighet, e.l.
  • Kristendommen skyver vekk problemer og prøver å skjule dette.
  • Alle kristne trosretninger mener deres tolkning er rett.

Have an enchanting evening!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...