Gå til innhold

Forkortes Blu-Ray med BD eller BR?


Anbefalte innlegg

Hallo i stuen!

 

Her om dagen så pratet jeg litt med en tulling som mener at Blu-Ray forkortes som "BD", noe enhver med bittelitt hjernekapasitet skjønner at er helt feil. Det er jo ikke engang en stum D i Blu-Ray! Etter at jeg og andre tøffe folk har insistert på at det ikke er BD men heller BR om man i det hele tatt skal forkorte 6 bokstaver så vet han at han tar helt feil men jeg har enda ikke greid å få han til å innrømme det. Derfor trenger jeg at dere er enig med meg så han kanskje kan innrømme at han har feil og jeg har rett :)

 

Så kom igjen, si at jeg har rett så vi kan bli ferdige med denne krangelen før det blir voldelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig BR. Offisielt sett skrives det blu-ray, ikke blu-ray disc. Disc er nemmelig redundant siden man vet hvordan en blu-ray ser ut. Ser man på f.eks dvd eller hddvd så er disc en del av navnet, og dermed vesentlig i forkortelsen. Digital versatile disc, selvfølgelig skal d da være med i forkortelsen.

 

Disc er redundant i blu-ray, dermed kuttet ut.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig BR. Offisielt sett skrives det blu-ray, ikke blu-ray disc. Disc er nemmelig redundant siden man vet hvordan en blu-ray ser ut. Ser man på f.eks dvd eller hddvd så er disc en del av navnet, og dermed vesentlig i forkortelsen. Digital versatile disc, selvfølgelig skal d da være med i forkortelsen.

 

Disc er redundant i blu-ray, dermed kuttet ut.

Jepp, her ser vi en kar som vet hva han snakker om. Tusen takk til dere her på diskusjon :) Utenom de som har feil, da.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du her når du tydeligvis ikke vil høre på de som ikke er enige med deg selv?!

 

Jeg har sett både forkortelsen BD og BR bli brukt om det som på fagspråket heter - uforkortet og ved fullt navn - Blu-Ray Disc. BD er utvilsomt den forkortelsen som brukes mest og som også er den korrekte forkortelsen.

 

Blu-Ray Disc et produktnavn der produsentene åpenbart har valgt å bruke forkortelsen BD og det er noe du bare må rette deg etter.

Endret av Βlur
Lenke til kommentar

Ja man kan fint forkorte det til "BR" for det er ikke mange som sider "blue-ray-disk" men egentlig så heter det jo blu ray disk.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc , her blir det forkortet til BD . så ja det er riktig å si BD og ikke BR!

 

Søkte både på blue ray på google og fikk opp Wikipedia sine sider, å der blir det forkortet til BD.

 

å her kan du fint se at wikipedia kommer opp med forkortelsen BD!

http://lmgtfy.com/?q=blue+ray+disk+wikipedia

 

så da er det ikke noe mer å tenke på! det var han "tullingen" du prata med som hadde rett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...