Gå til innhold

hund i bur, bånd i bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan reglene er, men tror du bare kan ha hunden løs i bilen. Jeg har en schafer, og den er ligger alltid helt løs i bagasjerommet når vi kjører bil.

Det kommer jo også helt an på hunden hva som er best. Hvis hunden begynner å stresse masse, reise seg opp, forsyrre fører os liknende burde den jo naturlig hvis vere i et bur. Ellers tror jeg ikke det er noen regler :)

 

God tur

Lenke til kommentar

Hund regnes som last i bilen, og all last skal forsvarlig sikres. Å ha den løs i baksetet eller bagasjerommet er ikke forsvarlig sikret, det er utrygt for bådet sjåfør og hund ;) De skal helst sikres med enten bilbelte (finnes eget for hunder) eller bur.

De fleste synder nok litt her, inkludert meg selv. Jeg har Caddy, så hunden er jo adskilt fra meg og jeg har bur til den minste. Men den største står løs.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid(!) hunden i bur i bilen! Kunne ikke falt meg inn å ha den løs i bilen, mtp. sikkerheten til oss og hunden. Nå har jeg en ganske stor hund, så det blir en del kilo om den skulle komme flyvende fra baksetet i en bråstopp og ser derfor for meg heftigere skrekkscenario enn om jeg hadde hatt en mindre hund, tror jeg. :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder bagasjerom må man se det litt ann. I min bil er det knap rom for bevegelse når Virma ligger i bagasjerommet, og har da ikke plass til bur. Et romslig bur ville ikke vært sikrere for hunden siden bagasjerommet er beregnet på å tåle opp til 75kg i min bil.

 

Jeg synder litt når jeg kjører kort varebil, skillevegg er bare såvidt bedre enn ingenting.

 

Husk at stor vs. liten hund ikke betyr noe som helst for din egen sikkerhet når hunden ikke blir stoppet fra å flyve fremover. Selv en 1.5l colaflaske kan være dødelig om man er uheldig, og om hunden er 5 eller 50 kg spiller ingen rolle når uhellet først er ute - kun flaks avgjør hvordan det går om ikke hunden er sikret.

 

Krefter på 10-30g er langt fra uvanlig med kollisjon i fart, og da tilsvarer plutselig den lille bikkja på 5kg 50-150kg. Man har lett for å grovt undervurdere konsekvensene om noe først skal skje, og tenker man seg litt om så er det så lett å forhindre slikt. Setebelte er en selvfølge for passasjerer, sikring i en eller annen form for firbente bør også være det!

Lenke til kommentar
Når det gjelder bagasjerom må man se det litt ann. I min bil er det knap rom for bevegelse når Virma ligger i bagasjerommet, og har da ikke plass til bur. Et romslig bur ville ikke vært sikrere for hunden siden bagasjerommet er beregnet på å tåle opp til 75kg i min bil.

Bur i bil skal ikke være romslig for hunden. Inne er det selvsagt et pluss om hunden har god plass. :)

Lenke til kommentar

Romslig, som i den forstand at bikkja faktisk får plass i det. Tror egentlig å få plass til et bur baki den bilen er et ganske umulig prosjekt, og om man heller ikke har mulighet til å feste buret godt så hjelper det lite.

 

(Innendørs er forøvrig burbruk ikke aktuelt her. Mye bedre med en fin kurv som hun liker godt.)

Lenke til kommentar

Alle våre hunder er lært opp til å krølle seg sammen under hanskerommet på passasjersiden og den "båsen" skal de være i inntil de får tilatelse til annet. Dachser og elghunder, der ligger de stødig, har ok med plass og man vet hvor man har dem - de vet også hvor de har deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er nok ikke lov å ha hunden "løs" i bilen, med tanke på kollisjonsfaren med bil. Hvis man kolliderer kan hunden medføre større skader "løs" enn hvis den sitter i bur.

 

Små hunder kan man spenne fast i en sele, men helst ha hunden din i bur, både fordi dyret vil føle seg mer trygg og fordi den kanskje vil bli mer dominant i flokken da man som oftest spenner dyret fast i baksetet istedet for bagasjerommet.

 

Hunder kan være skeptiske og redde for å kjøre bil. Så ved å ha et bur som den kan ligge i skaper en god trygghet og sammtidig blir mennesket sjefen.

 

Vår hund sitter "løst" i bagasjerommet grunnet lite plass og stor hund, så et bur er utelukket. Jeg liker det ikke, men mor og far har tydeligvis ingen problemer med dette.

Hunden hadde også store problemer med å komme seg inn i bilen fordi han var redd osv, men nå har dette snudd seg etter tilvenning og treningsturer.

 

Jeg vil anbefale alle dyreiere å ha bur. Enten det er katt, hund, kanin eller hvilket som helst dyr du skulle finne på å ha i bilen din. For både dyret og ditt eget beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...