Gå til innhold

PSU knitrer og slår gnister


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har satt sammen en ny pc og har nå problemer, tilsynelatende med PSU.

 

specs:

 

Cpu: INTEL core i7 920 2.66ghz

Minne: 4gb Corsair XMS3 ddr3 ram

GFX: MSI GeForce GTX 295

MOBO: Asus P6T Deluxe v2

PSU: Thermaltake Toughpower 750W

 

PSU'en og kabinettet ble levert en uke før det andre, og Psu har da vært i bruk sammen med kabinettet og mitt gamle system i litt over en uke uten problemer.

 

Når resten av bestillingen kom, satte jeg sammen den nye maskinen, kablet riktig og plugget i stikk kontakten. Når jeg da slo på bryteren på PSU kom en lav- men veldig hørbar- og ganske ekkel "elektrisk knitring", som varer intil jeg skrur den av igjen, noen få sekunder. Jeg går igjennom pc'n på nytt, sjekker at alt av kabler og komponenter osv sitter riktig og 3. gang jeg skrur på PSU'en er lyden borte og etter litt fram og tilbake bestemmer jeg meg for å starte pc'n og installere windows, noe som går knirkefritt.

 

Pc'n oppfører seg da helt normal i nesten et døgn, jeg kan spille tunge spill og kjøre performance tester i 3dmark vantage etc uten problemer.

 

Så må jeg flytte på pc'n og tar ut stikkontakten, og når jeg da kobler den inn igjen og slår på PSU er knitringen tilbake, akkompagnert av en blå gnist i psu'en jeg kan se nå som side panelet på kabinettet er tatt av.

 

Lite lysten på å sende det det jeg nettopp har fått tillbake til leverandøren gjentas prosedyren med å gå igjennom og sjekke alle kabler og komponenter, ettersom dette så ut til å ordne problemet forrige gang. Etter å a ha fikla litt inni kabinettet og et par omstarter av PSU er lyden borte og pc'n fungerer normalt i ca 6 timer før den slår seg av uten videre.

 

Jeg starter pc'n igjen og etter tre forsøk kommer jeg til bios men ikke lenger. Alle kabinett vifter, cpu kjøleren, og gfx kortet kjører fortsatt som normalt.

 

Skrur av PSU'en og lar den hvile litt, men når jeg skrur den på er knitringen tilbake, og den har kommet for å bli denne gangen. Selv uten noe som helst av kabler plugget i noen komponenter er den der, sammen med en blå gnist hver gang jeg skrur på psu'en. På dette tidspunktet finner jeg ut at jeg gir meg, (noe jeg kanskje skulle gjort med en gang) og pakker psu'en ned i esken sin igjen...

 

Så er det noen som vet hva som egentlig foregår her?

 

Jeg har vanskelig for å tro at PSU'en er for svak for systemet, da ville vel kanskje en sikring i den gått eller noe når jeg har kjørt under tung load, men jeg pc'n har fungert utmerket når jeg har klart å skru på psu'en uten knitring og gnistring...

Har også forsøkt å sette i det gamle grafikk kortet (et radeon HD 4850), tatt ut ram og harddisker osv uten at det hjalp. Og jeg kjøpte den jo tross alt fordi den så ut til å være kraftig nok basert på hva jeg hadde lest meg fram til på forhånd.

 

Alle kabler har vært plugget i på riktig sted, så det kan heller ikke ha forårsaket noe problem.

 

Har jeg fått en defekt psu? Det virker jo åpenbart for meg at den er totalt ødelagt nå, men den har jo blitt brukt i en uke uten noe problem før jeg plugget den inn i det nye systemet. Kan den virkelig ha blitt ødelagt av å bli koblet fra et system, så koblet til et annet uten engang å ha bli tatt ut av kabinettet?

 

Jeg er ganske lost her, og hadde vært veldig takknemmelig hvis noen har noe input å komme med før jeg sender den tilbake med reklamasjon. :)

Endret av Kz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med ChristianW,send tilbake.Den psu'en skal lett takle ditt system!

 

Det var en annen ting jeg reagerte på,som ikke har noe med psu å gjøre.Den rammen du bruker,er det ram på 1.65 volt eller mindre,så du ikke risikerer å svi av cpu'en?

 

Edit.Du kan også sjekke alt av kabler ut av psu,og sjekke at isolasjon er ok,at det ikke er en kortslutning mellom ledere!

 

Har du prøvd å jumpstarte den,og røre på kablene?

 

450893.jpeg

 

Du kan bruke en binders,i steden for en kabel stump!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

 

Den blir nok sendt tilbake i dag ja, og ved nærmere ettertanke så burde den blitt sendt tilbake med en gang som du sa ChristianW - eller jeg burde ihvertfall motstått fristelsen til å bruke maskinen.

 

Merk dog at pc'n aldri har blitt slått på mens knitringen har vært til stede, men dette har vel kanskje ikke noe å si.

 

Kjenner jeg begynner å bli smått urolig for de andre komponentene nå, uten at det er noen synlige tegn på at de har blitt toast.

 

ask99 - Ram'en er på 1.65V :)

 

Isolasjonen er hel ja, og jeg har nok ikke prøvd å jumpstarte den.

Endret av Kz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...