Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor har ikke automatgir tatt over?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på bil, men har alltid lurt på én ting; hva er det som er den store ulempen med automatgir siden det ikke har tatt over fullstendig for manuell giring? Jeg har lagt merke til at automat er dyrere i innkjøp, at det bruker litt mer bensin, og førstnevnte har vel muligens bare med produksjonskvantum å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som selv ønsker å velge når bilen skal skifte gir f.eks. Mange ønsker å dra den langt på girene, mens andre ønsker å ikke gjøre dette. For yrkessjåfører er det veldig vanlig å ha automatgir for å slippe å gire masse hele dagen. Mens noen liker å lege seg litt mer med bilen og vil derfor ha manuellgir.

 

Det er noen av grunnene hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på det samme selv. Selv har jeg hatt automat i de siste 4 bilene mine og går aldri tilbake til manuelt gir. Ser ikke vitsen med å sitte å røre med ei stang inne i bilen!

Noen har nevnt at det er vanskelig å "vugge" seg løs i snøen med automat, men hvor ofte er man i den situasjonen? Dessuten går det greit å gjøre det med automat, det er bare snakk om å "time" giringa riktig.

 

Automat FTW!

Lenke til kommentar
Selv syns jeg automat er gørkjedelig. Dessuten helt forferdelig om du har lyst å kjøre aktivt, og forhåndsbestemme hvilket turtall du ønsker før en bakke f eks. Ellers er det veldig deilig og lettvindt og helt kurrant dersom du bor i store byer som Oslo.

Tja, gørkjedelig og gørkjedelig. Det å kjøre bil er generelt gørkjedelig. Jeg liker å bare kunne gasse og bremse og evt. svinge der det passer seg. Men nå kjører jeg minst mulig.

Lenke til kommentar
Selv syns jeg automat er gørkjedelig. Dessuten helt forferdelig om du har lyst å kjøre aktivt, og forhåndsbestemme hvilket turtall du ønsker før en bakke f eks. Ellers er det veldig deilig og lettvindt og helt kurrant dersom du bor i store byer som Oslo.

Fasiten for min del.

Lenke til kommentar

For en komfortbil så er nok automat tingen, spesiellt hvis det er mest bykjøring. Men til bilene som skal kjøres litt aktivt med så vil jeg definitivt ha kontrollen selv, og da ville jeg aldri hatt manuell. Er greit å kunne dra den litt på gira når det er ønskelig og kunne clutsje ut for å burne litt inniblandt.

Lenke til kommentar

De siste 2 bilene mine har hatt automat - kommer aldri til å gå tilbake til manuelt.

 

'Moderne' automatkasser med ulike sportsprogram og med muligheter for selv å overstyre giring med paddles eller ved å vippe spaken frem eller tilbake hvis du selv ønsker det er forøvrig noe helt annet enn 'gammeldags' automatgir hvor man bare hadde en hovedinnstilling for kjøring i tillegg til 1 og 2-gir (og revers da..)

 

Har man kjørt en automatbil i et par dager og blitt vant til den vet man utmerket godt hvor bilen girer og og kan selv i veldig stor grad påvirke turtall og giring ved bruk av gasspedalen. Man blir ikke 'overrasket' når bilen girer for å si det sånn (noe mange manuellfans tydeligvis tror).

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Er egentlig manuell-fanatiker, men må inrømme at enkelte automatkasser faktisk har noe for seg. Mamma endte opp med easytronic-automat i Astraen sin.

 

Blir imponert over hvor flink denne kassen er til å velge gir. Ved rolig kjøring velger den gir på akkurat samme måte som jeg gjør, og bruker jeg gasspedalen litt mer aktivt så reagerer den med samme girvalg som jeg selv ville gjort.

 

Easytronic er GM sin form for fancy automatkasser; servostyrte manuellkasser. Dette fungerer bra, giringen er behagelig når man har blitt vant til hvordan den oppfører seg. Forbruket er omtrent identisk med tilsvarende manuellkasser, og den stjeler heller ikke effekt. Eget vinterstartprogram har den også, i tilfelle man har problemer om vinteren, som nevnt ovenfor. Med manuell overstyringsmulighet så er dette så bra at jeg nesten ville vært i tvil om hva jeg skulle valgt om jeg skulle kjøpt ny bil nå.

 

Har det noensinne vært bedre automatkasser på markedet? Verken forbruk eller effekt påvirkes negativt, og man kan velge gir ved behov. Er virkelig det å ha kljøtsj tilgjengelig verdt ulempene når man bare vil slappe av?

Lenke til kommentar

Forsåvidt litt enig med ChrML, selvom jeg synes automatkasse er veldig fint også.

 

Easytronickassen er bedre enn Tiptronickassen til Opel; den suger nemlig hardt. Ulempen med TP-kassen er at den ikke holder på giret i f.eks en bakke. Min mor byttet ut bilen sin etter veldig kort tid grunnet den kassen (samt at den ikke hadde koppholdere..). Nye Insigniaen hennes har 6-trinns Active Select-automatkasse som er flotte saker samt koppholder..

 

TubXtra: sant det du sier; har man bare gitt automatgiret noen dager er det easy(tronic) as pie å vite hvordan den vil reagere i ulike situasjoner og dermed få den til å oppføre seg slik enn selv vil.

Lenke til kommentar

Typisk er vel endel av det du har nevnt alt:

  • Pris innkjøp
  • Pris reparasjon
  • Effekt-tap
  • Høyere forbruk
  • Mindre kontroll på giring/turtall = vanskelig på vinteren
  • Større forbruk av bremser.

En god del har skjedd de siste årene på automatgirfronten, både med CVT, tiptronic, DSG m.m., og er gjerne elektronisk styrt, som sammen med ABS / ESP gjør det lettere å overkomme problemene med automatgir på vinteren.

Alle jeg kjenner som har nyere biler med automat (og som tidligere har kjørt manuell), er 100% sikker de aldri vil ha noe annet enn automat. Det er trafikksikkert og komfortabelt. Har selv en Vectra med 5-trinns tiptronic, min første bil med automat. Aldri i livet om jeg skal tilbake til kløtsj :tease:

Lenke til kommentar
Forsåvidt litt enig med ChrML, selvom jeg synes automatkasse er veldig fint også.

 

Easytronickassen er bedre enn Tiptronickassen til Opel; den suger nemlig hardt. Ulempen med TP-kassen er at den ikke holder på giret i f.eks en bakke. Min mor byttet ut bilen sin etter veldig kort tid grunnet den kassen (samt at den ikke hadde koppholdere..). Nye Insigniaen hennes har 6-trinns Active Select-automatkasse som er flotte saker samt koppholder..

 

TubXtra: sant det du sier; har man bare gitt automatgiret noen dager er det easy(tronic) as pie å vite hvordan den vil reagere i ulike situasjoner og dermed få den til å oppføre seg slik enn selv vil.

Hmm, har selv en tiptronic i en Vectra, og den holder på gir som bare det (bor mellom bakkar og berg på vestlandet og bruker girbrems mye), og skulle jeg ønske mer brems så girer jeg manuelt, men sjeldent behovet er der. Har kjørt Vectra med CVT-kasse, og fant ikke så voldsom forskjell.

Men jeg fant fort ut at den er grinete på mengde/kvalitet på oljen. Opel-verkstedet hadde fylt på alt for mye olje på sist service, og giringen var helt på trynet

Lenke til kommentar
Easytronickassen er bedre enn Tiptronickassen til Opel; den suger nemlig hardt. Ulempen med TP-kassen er at den ikke holder på giret i f.eks en bakke. Min mor byttet ut bilen sin etter veldig kort tid grunnet den kassen (samt at den ikke hadde koppholdere..). Nye Insigniaen hennes har 6-trinns Active Select-automatkasse som er flotte saker samt koppholder..

 

Tja, dette har jo med programmeringen og bruke av gass å gjøre, min erfaring er at hvis jeg bruker cruisecontrol så holder den på giret, mens gasser jeg manuellt så girer den nesten alltid ned. - Vil du unngå dette i en lang laks bakke f.eks er det bare å sette kassa over i "manuell" så vil den jo ikke gire før den absolutt må...

Lenke til kommentar
Tja, dette har jo med programmeringen og bruke av gass å gjøre, min erfaring er at hvis jeg bruker cruisecontrol så holder den på giret, mens gasser jeg manuellt så girer den nesten alltid ned. - Vil du unngå dette i en lang laks bakke f.eks er det bare å sette kassa over i "manuell" så vil den jo ikke gire før den absolutt må...

På vår har faktisk det fungert litt omvendt, den har gått veldig fort opp i 5.gir, og har ikke giret ned for tidlig iallfall (tvert imot, litt treg til å gire ned), bortsett fra når man har trengt motorbrems, der oppfører den seg eksemplarisk. Det vil si, slik var det når jeg kjørte, med min nøkkel. Når fruen kjørte, med sin nøkkel (som før vi kjøpte bilen stort sett har vært ubrukt), giret den ned endel tidligere ved pådrag, mens motorbremsen var uendret. Jeg fikk slettet minnet til den "adaptive gir-styre-enheten", og vips så girer den slik jeg selv ville gjort. På vår bil, en Vectra C 2.2DTi, har det vært utført en oppdatering av programvaren i fjor, det kan jo ha noe å si. Vår fungerer iallfall aldeles utmerket nå.

Lenke til kommentar
Tja, dette har jo med programmeringen og bruke av gass å gjøre, min erfaring er at hvis jeg bruker cruisecontrol så holder den på giret, mens gasser jeg manuellt så girer den nesten alltid ned. - Vil du unngå dette i en lang laks bakke f.eks er det bare å sette kassa over i "manuell" så vil den jo ikke gire før den absolutt må...

 

Jeg mente ved f.eks bakkestart, stillestående, så står ikke bilen på giret, og det irriterte meg ekstremt, dog ikke mer enn min mor som byttet inn en 9 mnd gammel bil til en ny grunnet det. Under kjøring o.l. har vi ikke hatt noen "problemer" med den, annet enn at den er treg med å gire. Nye går som en drøm.

Endret av MSg
Lenke til kommentar

For folk som liker å kjøre bil, og som ikke kjører mye i by, ser jeg absolutt poenget med manuelt gir, da det gir en på mange måter bedre kjøreopplevelse.

 

Men for det store flertall er vel bilen en transportmiddel som mest effektivt tar deg fra A til B, og det meste er "småkjøring". De er ikke mye opptatt av "kjøreglede". Fra det perspektivet synes jeg det er rart at automatgir ikke forlengst har tatt over.

Lenke til kommentar
Jeg mente ved f.eks bakkestart, stillestående, så står ikke bilen på giret, og det irriterte meg ekstremt, dog ikke mer enn min mor som byttet inn en 9 mnd gammel bil til en ny grunnet det. Under kjøring o.l. har vi ikke hatt noen "problemer" med den, annet enn at den er treg med å gire. Nye går som en drøm.

Javel? Vår holder seg iallfall helt fint, dvs ikke i de aller bratteste bakkene, men da må du vel ha "hill-holder", bakkestarts-assistanse. Vi kjører mye variert, og i daglig bruk kjører vi i kø som stopper opp flere ganger, og vi har som sagt mye bakker her, men enten står den stille, eller siger sakte fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...