Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Tror du må justere eksponeringen for å se (da i form av lukkertid eller ISO)

Evt kan du åpne blenderen litt.

 

Mm... Jeg fant forøvrig nå nettopp at dersom jeg smekker opp blitzen så justeres lysstyrken oppover på live view. Det er iallefall en god start. :)

 

Hvis du har canon kamera og "dumme" mellomringer som jeg har, så kan du velge ønsket blender når du har objektivet på kamera, holde inne nedblendingsknappen mens du vrir av objektivet, så holder blenderen seg der du vil ha den.

 

Jepp, det er det jeg gjør nå (ellers hadde jo ikke blenderen vært så trang som den er, siden den er vidåpen som standard :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at brennvidden er avstanden mellom frontlinsa og bildeplanet.

For det forenklede tilfellet med kun ett linseelement så er du inne på noe. Men i et fotografisk objektiv er det alltid mer enn ett linselement, og derfor er denne definisjonen meningsløs for objektiver. Et makroobjektiv med internfokus vil f.eks. ofte endre brennvidden dramatisk fra uendelig til nærgrensen, selv om frontlinsa ikke har flyttet seg. Og hvordan forklare zoomobjektiver ut fra dette?

 

Den oppgitte brennvidden for fotografiske objektiver er definert ved fokus satt til uendelig, og er regnet fra bakre nodalpunkt til filmplanet/billedplanet. Hvor dette nodalpunktet befinner seg er ikke uten videre så godt å si, da det er avhengig av den optiske konstruksjonen. Men det trenger i alle fall ikke å være i nærheten av frontelementet.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest anbefalinger på at det ytterste (det som er snudd) skal være helt åpent. Dvs at du regulerer på vanlig måte.

PS! sjekk om det stemmer, da dette er uprøvd mark for meg.

 

Takker. Det gir forsåvidt mening, siden det er det indre objektivet som fokuserer lyset mot sensoren. Og det er heller ingen uting heller da jeg får full kontroll over blenderen :)

Lenke til kommentar

Olympus E-420 - Og SÅ dårlig kvalitet er det ikke. Med et kompaktkamera uten noe spesielt makrofilter/linse ville den flua vært èn pixel.

 

sskog: Skalèr bildene ned til maks 1024px i lengste lengde, gjerne mindre enn det også, så fremstår bildene skarpe. Og jobb videre med et jevnere lys så blir ikke kontrastene så store ;)

Hmm, nej, her er hvordan en død flue ser ud fra et kompaktkamera (CX3), også med tommestok i baggrunden...

Klik og zoom ind på øjet.

100% automatik:

post-132057-1279540637,775_thumb.jpg

Manuel fokus:

post-132057-1279540720,866_thumb.jpg

De enkelte linser i øjnene er slet ikke nær så tydelige, omend man på det andet hvor fokusplan er længere fremme aner formen af linserne.

Men vel ok for håndholdte makrobilleder. :innocent:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En stund siden det har vært noe aktivitet i tråden. Også har jeg vært på ferie, så jeg kan jo poste et makro-bilde derfra.

 

Swedish camera bug

 

4901517844_e00e721ea4_z_d.jpg

 

For de som ikke skjønte tittelen

 

Her nytter det vel ikke med oppdagert firmware heller. :p

 

 

Hvis vi ikke har noe å diskutere her, så post gjerne noen bilder i alle fall. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Skal bli, kjeder livet av meg, har bryllup på Lørdag, vasking og plakatopphenging i morgen, og nå har jeg tenkt å finne på noe på Pc'n resten av kvelden...

 

Kommenter dette:

post-93156-1282243684,4854_thumb.jpg

 

 

Har tatt det for lit siden i Lakseelva i Nordnorge. Liker kun vannet, resten fungerer ikke helt, hvorfor?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg testet ut focus stacking i sommer, artig teknikk. Dog mye mer arbeid. Men ble ganske gode resultater av det.

 

Man tar mange bilder med bittelitt forskjellig fokuspunkt. I mitt tilfelle satte jeg kameraet på høyeste skuddhastighet og justerte fokuset bittelitt mens jeg tok bilder, kameraet på stativ selvsagt.

 

Fant en guide på youtube om hvordan man gjorde det i PS.

 

Et par eksempler (trykk på bildet for best kvalitet)

 

20011731504_113343a86b_c.jpg

August16_ 078_086_focusstacking by Anders, on Flickr

 

20666791199_d27a1f5111_c.jpg

August23_ 128_138_focustacking by Anders, on Flickr

 

22822176017_b5ca4d6115_c.jpg

August23_ 249_253_fokustacking by Anders, on Flickr

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg testet ut focus stacking i sommer, artig teknikk. Dog mye mer arbeid. Men ble ganske gode resultater av det.

 

Man tar mange bilder med bittelitt forskjellig fokuspunkt. I mitt tilfelle satte jeg kameraet på høyeste skuddhastighet og justerte fokuset bittelitt mens jeg tok bilder, kameraet på stativ selvsagt.

 

Fant en guide på youtube om hvordan man gjorde det i PS.

 

Et par eksempler (trykk på bildet for best kvalitet)

 

Ser bra ut dette, hvor mange bilder trengte du for å fokusstakke?

Lenke til kommentar

Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form

22794696192_6b1453db53_b.jpgHierodula grandis by Thor Hakonsen, on Flickr

Sony A7R II - Sony 90mm f/2.8 Macro

18990996433_49b1cb301e_b.jpgMacrovipera lebetina lebetina_ by Thor Hakonsen, on Flickr
Nikon D600 - Sigma 180 f/2.8 Macro + 2x TC

15349614153_5069000e8d_b.jpgTrimeresurus trigonocephalus by Thor Hakonsen, on Flickr
Nikon D4 - Sigma 180 f/2.8 Macro

12476241663_d4affaf4f0_b.jpgFurcifer pardalis by Thor Hakonsen, on Flickr

Nikon D3 - Sigma 150 f/2.8 Macro

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form

Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele.

Lenke til kommentar

 

Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form

Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele.

 

Det er flere grunner til dette - en er fleksibilitet, slik at jeg kan både ta nærbilder og lenger unna med et og samme objektiv.

En annen grunn er at makroobjektiver tegner skarpt i hele bildeflaten, og de tegner veldig skarpt uansett blender.  Så helt samme bildene får man ikke ved bruk av annen optikk

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...