Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Mine favorittmakrofotografer kjører også samme teknikk. Vanskelig, men best! (synes jeg)

 

Stemmer, de beste i Norge, ut ifra min mening, kjører samme teknikk som meg og Thomas, to jeg kan anbelfale å ta en titt på er Rolf J. Bogen og Vu Nguyen.

 

Ellers har man mye inspirasjon i makro-forum.de, ligger mye bra der.

 

Ang makro, 1:2 blir for pinglete, så hos meg starter begrepet "makro" på rundt 1:1.5, gjerne litt nærmere også.

 

Til alle som har lyst til å ta gode insektsbilder som Thomas presenterte tidlig i tråden så kom dere ut når sola er borte. Jeg har også tatt ibruk et stooort hvitt laken som jeg spant opp mellom verandaen og plommetreet for å dempe det direkte sollyset som ødelegger bildene.

 

Ellers er også blits bare å gi blanke i, resultatet blir ikke bra!

 

Det er synd jeg og Thomas bor så langt ifra hverandre, og begge er opptatt om dagene, tror han også kunne vært interessert i en workshop helg hvor vi deler våre erfaringer innen makrofotografering. Jeg føler iallefall jeg kunne lært bort en ting eller to, og ut ifra Thomas's bilder så tror jeg han begynner å komme seg, han også ;):p

 

Når dere jakter fluer, gå til et område som ligger nær en komposthaug. Da finner dere alltid fluer i gress og strå i nærheten.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved typisk makrofotografering opererer man med så tynn skarphetsdybde at autofokus blir mer eller mindre ubrukelig. Hvis du bruker stativ bør du bruke enten manuell fokus eller, enda bedre, en makroskinne. Hvis du ikke bruker stativ er det beste å bruke hele kroppen til å justere fokus (ikke rør fokusringen på objektivet i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Noen som var på noen av kursene Japan Photo i Trondheim hadde nylig i forbindelse med messedager? Tenker da spesielt på makro-kurset.

 

Nei, men pratet med noen som hadde vært på det og de sa det var veldig bra. JP skulle få til en runde til, om de rekker det før jeg drar er jeg usikker på.

 

Hva er best mtp makrofotografering, autofokus eller manuell?

 

Manuell...

Lenke til kommentar

jeg leser mye her på forumet, men skriver ikke så mye enda. tenkte jeg skulle poste et passende bilde for å holde litt liv her:)

 

Edit: Det er en død flue med tommestokk som bakgrunn

 

No offence, men det var ikke spesielt bra kvalitet på det bildet der. Er det tatt med kompaktkamera? Ikke spesielt skarpt (evt. fokus ligger på "feil" sted), undereksponert og mye støy.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Olympus E-420 - Og SÅ dårlig kvalitet er det ikke. Med et kompaktkamera uten noe spesielt makrofilter/linse ville den flua vært èn pixel.

 

sskog: Skalèr bildene ned til maks 1024px i lengste lengde, gjerne mindre enn det også, så fremstår bildene skarpe. Og jobb videre med et jevnere lys så blir ikke kontrastene så store ;)

Lenke til kommentar

Olympus E-420 - Og SÅ dårlig kvalitet er det ikke. Med et kompaktkamera uten noe spesielt makrofilter/linse ville den flua vært èn pixel.

 

 

Hvis vi skal sammenligne DINE fluebilder med dette fluebildet til sskog, så ser det ut som en bilde fra et kompaktkamera, no pun intended.

Lenke til kommentar

Olympus E-420 - Og SÅ dårlig kvalitet er det ikke. Med et kompaktkamera uten noe spesielt makrofilter/linse ville den flua vært èn pixel.

 

 

Hvis vi skal sammenligne DINE fluebilder med dette fluebildet til sskog, så ser det ut som en bilde fra et kompaktkamera, no pun intended.

 

Jeg bruker et Nikon, der det ligger :p

 

Nei det er ikke 100% kvalitet, men man må starte et sted, og det er gledelig å se at noen prøver å holde liv i denne tråden.

 

De alle fleste fluebildene jeg ikke liker sliter med for mye kontraster, og mindre kontraster betyr mindre direkte lys, som igjen betyr lengre lukkertider som igjen betyr en kraftig nedgang i fulltreffere. Bare det å treffe fokus dead-on med masse lys, 1/500 og f/22 er vanskelig, så jeg ser mye bra i bildet også, men jeg kaster ikke ros rundt meg da jeg selv mener bilder som oftest blir bedre ved at man fokuserer på hva som er feil, mer enn hva som er rett og bra.

 

Om noen vil se hva som er bra i mine øyne så har jeg noen fluebilder jeg er veldig fornøyd med, men de teller maks 5 stk, så noen som ble degradert til mindre fornøyd fordi jeg fikk til bedre.

 

Er dere likevell ute etter å se de beste bildene besøker dere galleriet på denne siden. www.makro-forum.de her ligger i mine øyne alle verdens beste makrobilder samlet, med veldig høy kvalitetsikring, og jeg tror jeg kun har talt 2-3 bilder som lå under mine egne bilder, resten er så bra som man kan få det!

 

Dette her er en seriøs forstørrelse - jeg vil anta at dette er en 100% crop, og da kan du ikke forvente like mye detaljer pr. pixel som fra et nedskalert bilde.

 

Ja det er en forstørrelse, og som jeg har sagt tidligere, makrobilder er kanskje de som tar mest skade av beskjæring og forstørring fordi vi snakker om bilder som må være 100% perfekt teknisk.

 

Stå på, makrofoto er ikke så jævlig vanskelig om man finner fluer som sitter tett og ikke er streifere. Derfor er komposthauger geniale, selv om forbipasserende tror du sliter med ei grilla nøtt der du sitter og tar bilder av avfall.

Lenke til kommentar

Toppers tips Mr. Olsen. Men er makro-objektiver stort sett bedre på blenderåpninger over F/16 (altså 16 eller høyere)? For en litt generell regel er vel at man ikke bør over f/16 for ikke å få diffraksjon. Nå har ikke jeg helt oversikt over om det blir skikkelig ille fra f/16, eller om det er skikkelig ille fra et større tall eller ikke, da men.

 

En helt annen ting er jo at støv kommer frem hos meg fra f/11 og oppover, spesielt på makro-objektiv.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Vedrørende diffraksjon, så opplever jeg dette forskjellig fra objektiv til objektiv. På mitt makroobjektiv, som er et Sigma 105mm, så er det MARGINALT med diffraksjon på blender f/22, men så å si ubrukelig på neste stopp (f/32). Mens andre mer "normale" objektiver, så bør jeg ikke bevege meg noe særlig under f/16.

 

Tok en test av dette tidligere her i våres, hvor alle bildene er tatt med manuell fokus (tilnærmet 1:1-forhold), samme lukker (1/30), ISO (200), blits TTL. Kun blender som er forskjell.

Kamera er fjernstyrt med speillås.

 

bildene er croppa ned til 100%. Tatt av et ark med skrift på.

Kun oppskarpet med 25 (Default Lightroom), ellers ikke gjort noe etterbehandling.

 

Legger ved de aktuelle bildene, så kan dere bedømme selv.

 

f/8:

post-31023-1277848006,8208_thumb.jpg

 

f/11:

post-31023-1277847714,094_thumb.jpg

 

f/16:

post-31023-1277847731,25_thumb.jpg

 

f/22:

post-31023-1277847748,585_thumb.jpg

 

f/32:

post-31023-1277847763,358_thumb.jpg

 

f/64:

post-31023-1277848050,6552_thumb.jpg

 

 

Edit: Objektivet er Sigma 105mm f/2.8 macro på et Nikon D90-hus

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Hvis folk er på utkikk etter inspirasjon vil jeg anbefale Thomas Shahan på flickr. Han skriver også en del om teknikk, og bruker utstyr som bør være innenfor budsjettet til de fleste (reverserte fastobjektiver).

Han der var rimelig god ja, og han kontrollerer blitsen veldig VELDIG bra.

Bilde av setupen hans:

 

2545298333_76a351fcb0.jpg

 

Macrophotography Setup

 

Han bruker vanligvis mellomringer, og ikke bellows som her.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...