Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling.

Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro.

Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll.

Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling.

Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro.

Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll.

Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det.

Så kameraet gir ut et fiks ferdig fokusstacket bilde? Fikser det alt selv, altså justere fokus og sånt når du/det tar bildene?

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form

Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele.

 

Det er flere grunner til dette - en er fleksibilitet, slik at jeg kan både ta nærbilder og lenger unna med et og samme objektiv.

En annen grunn er at makroobjektiver tegner skarpt i hele bildeflaten, og de tegner veldig skarpt uansett blender.  Så helt samme bildene får man ikke ved bruk av annen optikk

 

 

 

Det visste jeg ikke. Når det tegner skarpere enn tilsvarende vanlig optikk på vanlig fotografering er det jo selvfølgelig best å bruke det når man har det. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er vel stort sett nærfotografering jeg driver med når jeg kaller det makro, men untaksvis er jeg også på 1:1 eller nærmere - men sånn generelt bruker jeg "alltid" makrooptikk i en eller annen form

Bruker du makrooptikk fordi du er nærmere enn tilsvarende vanlig teleoptikk har som nærgrense? Man får jo stort sett samme bildene ellers om man bruker tele.

 

Det er flere grunner til dette - en er fleksibilitet, slik at jeg kan både ta nærbilder og lenger unna med et og samme objektiv.

En annen grunn er at makroobjektiver tegner skarpt i hele bildeflaten, og de tegner veldig skarpt uansett blender.  Så helt samme bildene får man ikke ved bruk av annen optikk

 

 

 

Det visste jeg ikke. Når det tegner skarpere enn tilsvarende vanlig optikk på vanlig fotografering er det jo selvfølgelig best å bruke det når man har det. 

 

Det er også det at makroobjektiver er designet til å tegne skarp på kort avstand, mens vanlige objektiver oftest er skarpest lenger unna.

Lenke til kommentar

I tilfelle det ikke er nevnt tidligere, så har mange canon-kamera mulighet til å legge inn "magic lantern" uoffisiell firmware.

Denne inneholder en focus stacking modul. Der setter du antall bilder og fokusendring mellom hvert bilde, så tar kamera bildene automatisk. Bildene må merges på pc i etterkant, f.eks i photoshop.

 

Jeg har har ikke tatt mange macro'er enda, men jeg har lekt litt med tamron 90mm'ern min, som jeg fikk tak i billig:

https://500px.com/photo/135998825/chillin-house-fly-by-kjetil-kval%C3%B8

 

 

Edit: Billige macro "LED-lys-ringer" for montering rundt objektivet fås kjøpt svinbillig på dx.com. Ja, lysmengden er ikke fantastisk, men det er mye for pengene og fungerer bra for amatører :)

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

 

Olympus OM-D E-M1 har i siste firmware fått innebygd fokusstabling.

Kan ikke brukes med alle m43 objektiver men fungerer med min Olympus 60mm macro.

Har brukt både tele- og macro-objektiver til nærfotografering men foretrekker macro-objektiver pga nærgrense og muligheter for stor variasjon av dybdekontroll.

Har ikke brukt fokusstabling ut i felt enda og ser frem til å teste det.

 

Så kameraet gir ut et fiks ferdig fokusstacket bilde? Fikser det alt selv, altså justere fokus og sånt når du/det tar bildene?

Kameraet tar 8 bilder samtidig i focusstacking-mode og setter disse sammen fiks ferdig, du velger blender og avstand mellom bildene på en skala fra 1 til 10 om eg husker rett. Har lest at det ferdige bildet er 7 % mindre enn om du hadde tatt et bilde.

Google Olympus E-M1 V4.0 focusstacking for tester og eksempler.

Men focusstacking kan så langt bare brukes med Olympus 60mm macro, Olympus 12-40 Pro og Olympus 40-150 Pro.

Man må også oppdatere firmware i disse objektivene.

Man kan også bruke fokusbracketing og ta opp til 999 bilder og stable disse i programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har lekt meg litt med focusstacking ved hjelp av Zerene stacker. Motiv jeg hadde for hånden var en orkide (Cambria-hybrid) i vinduskarmen. Jeg er ganske grønn når det gjelder dette programmet, men det var foråvidt veldig enkelt å bruke (brukte plugin i Lightroom og kunne sende bildene rett til Zerene rett derfra, hele operasjonen tok ca 8 minutter med 9 bilder (fokusdifferensial satt til 2, f/5,6, lys fra vinduet).

 

Første utgave med PMax, som er ganske enkelt, ingen innstillinger å forholde seg (som jeg kunne se, i alle fall)

25127056606_6800a111b2_z.jpg

548_556 ZS PMax Cambria hybrid by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Her ble det litt 'halo' (det norske ordet glorie er ikke helt dekkende her) rundt den ene sepalen nederst til venstre der det er stor kontrast mot bakgrunnen. Jeg repeterte derfor DMap istf. PMax fo å se om det skulle være noen forskjell. Det dukket plutselig opp spørsmal om hvilken innstilling jeg skulle sette 'contrast threshold' på, og siden jeg ikke hadde lest noe på forhånd, lot jeg den stå på 30. Jeg ble litt bekymret da jeg så masse svart da prosessen startet opp, men resultatet viste faktisk en bedring i problemet med den mørke bremmen rundt den ene sepalen. Jeg leste  litt på instruksjonen etterpå, og fant ut at det var nettopp denne kontrastterskelinnstillingen som antakelig fikset problemet. Se bildet under

24526554443_c915f54784_z.jpg

548-556  DMapCambria hybrid by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ikke verst ut det der altså. Har du prøvd og evt. sammenlignet med merging \ stacking-funksjonen som er i Photoshop JorunT?

Takk, har forsøkt Photoshop litt til stacking tidligere, ikke på akkurat disse bildene,  men var ikke helt fornøyd. Zerene stacker var utrolig enkel å bruke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå som våren er i full fart kan en vel blåse støvet av denne tråden igjen.

 

Skulle gjerne lagt ved noen nye makrobilder, og kjøpte nylig en LAOWA 60mm 2:1 makro (Lenke til test). Dessverre sendte JP meg ett eksemplar med EF-fatning, og det går nok ikke så bra på Nikon-husene mine...  That being said, for 3500 virker objektivet veldig solid satt sammen. Bilder og erfaringer kommer når jeg får ett eksemplar jeg faktisk får brukt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...