Gå til innhold

Jeg har strøke fire ganger på teorien


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske lei av å få beskjeden: Beklager, du har ikke bestått. Inne på vegvesene. Kjørelærer begynner også å bli halvsur fordi jeg aldri består. Jeg er nemlig helt klar til oppkjøring.

Nå mangler bare teorien.

 

Selv om jeg leser, så stryker jeg. Jeg har lest igjennom hele boka, men dette er en stund siden. Alikevell føler jeg ikke boka er så veldig relatert til spørsmålene der inne.

 

Mange svaralternativ er veldig like og ofte tar jeg ikke helt poenge med hva mener de her i denne situasjonen.

 

Jeg har ikke noen lese/skrivevansker. Å jeg er generellt flink på skolen. Ikke at det har noe spesielt å si?

 

En på min jobb strøk 10 ganger før han besto. Så jeg har jo langt igjen før jeg stryker så mange ganger. Men jeg vill stå neste gang!

 

Så er det noen som har råd eller tips til hvordan jeg kan få dette til?

 

Mange sier at jeg skal ta prøvene som er på nette, men jeg føler igjen ikke de hjelper så mye.

Ja, jeg tar den du betaler for. Teoritentamen.no.

 

Håper noen kan komme med noen råd :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å ta teorien muntlig, for noen og kanskje deg så er den enklere. Ellers så vil jeg påstå at boken er veldig relatert til spørsmålene.

 

Noen tips fra meg:

- Få noen til å spør deg fra boken

- Ta testene/prøvene på nett og gå gjennom de sammen med noen og forklar hvorfor du velger det og det svaret, så kan dere også gå gjennom fasitet etterpå, da husker du bedre hva som er rett.

- Ikke bruk for lang tid på hvert enkelt spørsmål, ofte er det svaret som du tror er rett på første "gjennomtenking" som er rett..

- ..men gå gjerne gjennom til slutt for å se om du kanskje har valgt feil svar på noen av spørsmålene.

- Tenk logisk =P

 

Lykke til, teorien klarer du til slutt :]

Lenke til kommentar

Gå å ta en test uten å tenke at "Denne må jeg stå". Se hva som blir resultatet, les på det du hadde mest feil på og ta en ny en. Fortsatt tenk at du ikke må stå, det er bare å gå opp igjen.

 

Lykke til :) Ellers kan jeg anbefale et teorikurs, selv var det alt jeg gjorde for å stå.

Lenke til kommentar

Hadde det vært de gamle prøvene hadde jeg forstått deg, men de som er i dag er da ikke spesielt vanskelige.. Jeg strøk to ganger på de gamle hvor du måtte krysse av på papir, når jeg tok den på data senere sto jeg med en gang og synes det var MYE enklere.. (Enda jeg aldri leste noen bok)

Har du mange feil da? (eller får man ikke vite det)

Virker som du har litt for lite kunnskaper for å bli en sjåfør enda.. Les mer..få noen til å høre deg..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Et godt råd er bruk 1dag før du skal ta prøven les boka så mange ganger du greier.

Når det kommer til prøva bruk god tid, og de spørsmåla du er usikker på hopper du over og tar de til slutt, når du har besvart alle spørsmåla, gå over alle spørsmåla og se over.

Lenke til kommentar

Praktisk sett er jeg klar. Men jeg tror mitt problem ikke ligger i selve teorien. Jeg har nemlig noe problemer med å forstå logikk i endel situasjoner. I tilegg er mange svaralternativ veldig like og da blir jeg bare mer usikker. Kansje muntlig er noe for meg? Men da må jeg vente så utrolig lenge og det vill jeg ikke.

 

Feilene jeg får variere veldig.

To ganger har jeg fått totalt 10 feil. Å de to andre har det ligget på rundt 11-13 feil.

 

Jeg får vite hvor mange feil jeg hadde og hvilke tema. Da er det vikeplikt som går mye igjen. Hadde fire feil på dette tema sist gang. Når jeg er ute å kjører har jeg ikke problemer med dette.

 

Så min konklusjon blir egnetlig at jeg har problemer med å forstå hva er det egentlig det spør om her?

 

Uansett så får jeg prøve igjen om 14 dager :(... aldri gi opp.

Lenke til kommentar
Praktisk sett er jeg klar. Men jeg tror mitt problem ikke ligger i selve teorien. Jeg har nemlig noe problemer med å forstå logikk i endel situasjoner. I tilegg er mange svaralternativ veldig like og da blir jeg bare mer usikker. Kansje muntlig er noe for meg? Men da må jeg vente så utrolig lenge og det vill jeg ikke.

 

Feilene jeg får variere veldig.

To ganger har jeg fått totalt 10 feil. Å de to andre har det ligget på rundt 11-13 feil.

 

Jeg får vite hvor mange feil jeg hadde og hvilke tema. Da er det vikeplikt som går mye igjen. Hadde fire feil på dette tema sist gang. Når jeg er ute å kjører har jeg ikke problemer med dette.

 

Så min konklusjon blir egnetlig at jeg har problemer med å forstå hva er det egentlig det spør om her?

 

Uansett så får jeg prøve igjen om 14 dager :(... aldri gi opp.

Det dukker da opp vanskelige situasjoner i trafikken også... Jeg følte at de fleste av spørsmålene på teoriprøven var situasjoner jeg kan komme opp i i trafikken, og da er det greit å kunne det, så du slipper å bli påkjørt fordi du misforstår trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Du kan ta en dobbelttime der du spør kjørelærer spesiellt om å gå igjennom ting du kan få på prøven, er vel egentlig alt men det hjelper om kjørelærer kommer med kommentarer underveis og påpeker situasjoner. Mulig jeg hadde flaks med kjørelærer og at jeg fikk kjøre en dobbeltime med ei som hadde jobba som sensor i 10år, utrolig dyktig dame med masse små tips om hva man burde unngå\gjøre på oppkjøring.

Har du lest boka mange ganger får du neppe noe ut av å lese den igjen, ut å gjør det i praksis med en som forklarer situasjonene og ikke en mor\far som sitter å ser på været.

Lenke til kommentar
Mitt råd til dere som skal ta teorien:) :

 

-Les igjennom boka minst én gang. Ja, enkelte steder i boka er driiitkjedelige, men sånn er det bare. Det kan være lurt å notere/merke seg enkelte ting, som bremselengder og hvor fort man kjører på ett sekund i en gitt fart. (22 meter per sekund i 80 km/t f.eks, disse tallene kan dukke opp flere steder på prøva.)

 

-Bruk 30 spenn på å få tilgang til teoritentamen.no i 24 timer. Det jeg gjorde var at jeg satt mesteparten av kvelden og tok prøva igjen og igjen og igjen. De spørsmålene jeg fikk feil på noterte jeg på et ark så jeg lærte (og skjønte!) det riktige svaret. De svarene du ikke skjønner blar du opp i boka og leser der, eventuelt spør noen som har lappen. Målet med å ta prøva på nettet om og om igjen er ikke å lære spørsmål og svar utenat, men at du skal skjønne hva du blir spurt om. Jeg var så fast oppsatt på å stå på teorien første gangen og bli ferdig med det at jeg tok meg tiden til å ta prøva mange ganger. Ja, var mye annet morsommere jeg kunne brukt tiden til, men det å kunne teorien godt hjelper veldig godt på selve bilkjøringa også. Dessuten er det ganske greit å kunne svare på nesten alt kjørelæreren spør om og komme med kommentarer som viser at du kan teorien din. :)

 

-Når du føler deg klar er det bare å komme seg til trafikkstasjonen og ta prøven. :) Når du har stått på internettprøva x antall ganger med få eller ingen feil, er sjansen ganske god for å stå. Les spørsmålene nøye og ta den tiden du trenger! Vet at mange folk liker å briljere med at de "leste boka en halv gang før de på impuls dro ned på trafikkstasjonen, brukte 15 minutter og sto med akkurat 7 feil", men det å kunne teorien ordentlig hjelper så utrolig på kjøretimer og kjøringa generelt også! :)

 

Lykke til!

 

Er det noe spesielt du sliter med i trafikken? Er du heeelt sikker på vikeplikt, rundkjøringer, de forskjellige skilta? Erfaringen min er iallefall at den prøva på nettet var mye vanskeligere enn den på trafikkstasjonen, da jeg tok den på trafikkstasjonen kunne jeg med én gang luke ut to alternativer som var feil, da jeg tok de prøvene på nettet kunne jeg sitte lenge og undre over hvilket alternativ som var riktig, siden jeg ofte stod mellom to av dem. Det er derfor jeg tenker at du kanskje ikke er helt trygg og sikker på noe i trafikken. Kan gi et generelt råd, PUGG! Ta deg tid til å pugge. Er det noe du sliter med, så øv på det. Og det å ta de prøvene på nettet er det beste rådet jeg kan gi, ta dem mange ganger!

Lenke til kommentar

Tips som andre også her sier, ta teorien på ATL.no, om og om igjen! Når du har spydd for du er så lei, tar du den enda mer.. Sitt gjerne med teoriboken ved siden av deg, slik du kan virkelig forstå de spørsmålene du svarer feil på. Sett av en søndag f.eks og ta teorien med jevne mellomrom hele dagen. Ta litt pauser og ta prøven enda mer. Ta også gjerne prøven kvelden før du bestemmer deg for å stikke ner på biltilsynet.

 

Når resultatet på nettet begynner å nærme seg 0 (uten hjepemidler) begynner du å bli klar for den på biltilsynet.. Spørsmålene er ofte veldig like så du lærer mye mer en du faktisk tror. :)

 

Når du kommer ut på biltilsynet er det også lurt og tenke seg NØYE om før du svarer. Om mulig holder du et ark opptil skjermen slik du får lest 1 og 1 svar-altarnativ. Her går mangen i fellen og svarer feil på de tåpelig formulerte spørsmålene, pga at de går alt for fort igjennom prøven.

 

Når du har fullført prøven så har du fullført prøven. IKKE gå igjennom prøven en gang for å se over svarene dine. Da blir du usikker og sjangsen for at du forandrer et riktig svar til et galt veldig stor.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...