Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Det er en annen kvalitet (enn størrelse) med micro-four-thirds som mange er interessert i. Det finnes adaptere til utrolig mye morsom gammel optikk.

Jepp!

 

Holder nå på å skaffe meg det som muligens er den mest portable kommunistglass-løsningen som finnes... For et par timer siden kjøpte jeg et gammelt russisk halvformatkamera, Chaika-3, på eBay for 17 USD. På den sitter en Industar-69 (28mm/2.8), en gammel pancake-sak som visstnok skal være sylskarp i midten og gammeldags soft i kantene (og jeg så en forumbruker kalle den "the queen of coma") - burde være morsom i bruk med et par av artfilterne på Oly'en :D

 

Eneste snag er at selv om det ser ut som en standard LTM, så er registeravstanden 2-3 mm kortere enn standard LTM (28,8 mm) - det betyr at jeg enten må modifisere et LTM-adapter eller modifisere objektivet. Antar jeg går løs på adapteret, så får vi se om det kan komme noen bilder fra en tilnærmet-normal-pancake i løpet av høsten...

 

Edit: 2-3 mm viste seg å være alt for mye! På mitt eksemplar holdt med ca 0,7 mm. Se noen poster lengre ned...

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå fått brukt kameraet på litt forskjellig.

Landskap, unger og fotosession.

 

Min konklusjon er: Totalt sett er det et meget godt kompakt-kamera som gir deg bilder tilsvarende speilreflekskvalitet.

 

Jeg måtte legge inn Olympus eget program siden LR ikke tar raw-filene enda.

 

Bildekvalitet er meget bra. Litt softe bilder, men kommer seg med oppskarping. Skarpt nok og detaljer i massevis. Meget godt kitobjektiv.

Farger sitter som et skudd.

Jeg fikk noen få ikke gode eksponeringer, men jeg tror nok det heller kan skyldes brukeren fremfor kameraet. Bortsett fra fravær av søker så er muligheten som et dslr.

Automatikken funker fint og du får gode filer å jobbe med.

 

Det er veldig uvant og ikke ha søker. Jeg fant at jeg stadig tok det inntil kjaken men da var det lite å se, gitt. Det er en brutal tilvenning å bare bruke skjermen og å holde huset litt unna deg. Til gjengjeld funker det relativt bra når du først er i gang.

 

AutoFokus er svakt punkt.

Om du er vant til dslr fra før så vil du oppleve at det er tregt og at det har noen mangler. Dette er selvfølgelig veldig relatert til hvilke typer bilder du skal ta. Jeg ba jentene hoppe og danse litt og da sleit kameraet med i det hele tatt å ta bilder. Prøvde litt forskjellige innstillinger men på akkurat den type bilder må en kanskje gå over til manuellt! Ansiktgjenkjenning funker bra. Ikke så bra som på Ixus men bare et lite hakk under.

 

Det langt i fra et action kamera. Så skal du ta action så styr unna. På alt annet så funker det fint til topp.

 

Videoopptak er helt konge.

 

EP1 er et kompakt-kamera.

I bruk så kan det oppleves mere som et kompaktkamera enn et speilrefleks.

Men du får en del muligheter som kompakt ikke har. Bedre bildefiler tilsvarende dslr og muligheter for å skifte opptikk.

Huset virker solid bygget med veldig grei og brukervennlig meny.

 

For de som lurer på om det vil erstatte dslr, så er svaret mitt tja. Det kommer helt an på ditt bruk. For min del så blir dette et ekstrakamera.

 

 

Fortsetter litt til på min erfaring/review. Etter at jeg nå har brukt det hver dag en stund, blir jeg mer og mer glad i det.

 

Det er utrolig å ha denne kvaliteten i et så kompakt hus. Perfekt til landskap og slikt.

post-172965-1250199487_thumb.jpg

 

Jeg fikk testet det litt på en LSK-trening. Det er helt opplagt ikke et sportskamera. Dessverre har jeg bare kit-zoomen så jeg kom ikke nærmere uten å løpe ut på banen. Saken er at du godt kan ta sportsbilder med det. Bare ikke regn med å treff på alle bildene.

post-172965-1250199720_thumb.jpg

 

Hestesport likeså. Men det funker.

post-172965-1250199785_thumb.jpg

 

Portretter er litt mere krevende. Anbefaler å bruke manuell fokus, fordi jeg skjønner ikke helt hvordan den store grønne firkanten funker. Helfigur og generellt familiebilder sitter som et skudd.

post-172965-1250199934_thumb.jpg

 

Også digger jeg de fantastiske BW-grainy filene. Det blir bare helt rått. Det som er genialt er at du kan stille inn på autoeffektene, feks svarthvitt grainy og samtidig få en vanlig raw-fil ved siden av. Digg.

post-172965-1250200041_thumb.jpg

 

Frem til nå er jeg svært fornøyd med kameraet.

Kit-zoomen er utrolig god.

Lenke til kommentar
Fortsetter litt til på min erfaring/review. Etter at jeg nå har brukt det hver dag en stund, blir jeg mer og mer glad i det.

 

Det er utrolig å ha denne kvaliteten i et så kompakt hus. Perfekt til landskap og slikt.

post-172965-1250199487_thumb.jpg

 

Portretter er litt mere krevende. Anbefaler å bruke manuell fokus, fordi jeg skjønner ikke helt hvordan den store grønne firkanten funker. Helfigur og generellt familiebilder sitter som et skudd.

post-172965-1250199934_thumb.jpg

 

Du er på e-p1.net også ja, var noe kjent med bildet der :) jsHalvy her..

 

Har nå fått E-P1 i hus jeg og, og må si jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Og dette kommer fra en som tidligere kun har holdt seg til en Canon 30D. Bildene jeg tar med Olympusen er ofte skarpere og blir bedre rett ut av kameraet enn bildene fra 30D'en jeg hadde.. gleder meg stort til det kommer støtte for E-P1 i ACR.

 

Med god tid og stativ har jeg sjeldent hatt det så morro når jeg har vært ute og tatt bilder. Autofokusen ER mye tregere enn jeg er vant til, men foreløpig har ikke dette bydd på noen problemer. Manuell fokus i godt lys er en drøm med 7x forstørrelse på skjermen og stabilisering hjelper godt mtp. håndholte bilder.

 

Et kjempelurt tips jeg har plukket opp er å sette autofokusen til AEL/AFL knappen, på den måten slipper du å fokusere hver gang man trykker utløseren halvveis ned. Så fort man blir vant til å bruke autofokusen på denne måten kan man ta bilder mye fortere enn før :) Supermenyen man får frem ved å trykke først på OK så på INFO er også gull og grønne skoger når det kommer til innstillinger, oversiktlig og fin!

 

Er man vant til å drasse på større SLR kameraer vil man også ha minimale problemer med å ta med E-P1'n overalt. Lite, lett og utrolig bra bildekvalitet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag kom endelig Chaika'n min i hus (etter en ukes forsinkelse pga tolltull, som endte godt til slutt) - og Industar-69-objektivet ser og føles veldig bra ut, alderen tatt i betraktning. Som ventet gjorde en "ukurant" registeravstand at objektivet fokuserte helt feil - men differansen i registeravstand var mye mindre enn jeg hadde forestilt meg, godt jeg ikke satte i gang med modifikasjoner før jeg gjorde noen beregninger...

 

Påmontert Oly'en med LTM-adapter og satt til å fokusere til uendelig, fokuserte objektivet på ca 1,15 m. Da jeg målte at objektivet skulle gå fra 0,8 m til uendelig med en "elevasjon" på 1 mm, beregnet jeg at adapteret var 0,7 mm for tykt. Da var de bare å gå i gang med å planslipe senterringen i adapteret ned 0,7 mm, noe som gikk greit. Var redd for at jeg måtte slipe av litt på siden av objektivet for å få det ned i adapteret etterpå, men det gikk bra med et nødskrik - fullklaff med andre ord.

 

post-73994-1251926550_thumb.jpg

 

Med adapter stikker hele greia ca 23 mm ut fra kamerahuset. Blir artig å prøve seg med et tilnærmet normalt pancakeobjektiv med manuellfokus!

 

Tok noen kjappe testbilder ute i mørket, og det ser absolutt ut som jeg er i nærheten av godkjent - men bortimot nattemørke og nesten tomt batteri, gjør at jeg vil se om det må til noen siste finpuss i morgen. Antar jeg da vil hive et bilde eller to inn i September-tråden for Akambrukernes bilder, for de som måtte være interessert.

 

PS: LTM (Leica Tread Mount) er også kjent som M39 og LSM.

 

 

Oppdatering #1: Her er bilder fra testturen. Og enda et par til fra samme tur.

Uendelig har nå flyttet seg til 10-12 m, som betyr at jeg egentlig skulle fjernet ytterligere 0,05-0,1 mm - men foreløpig lar jeg det være som det er. Ser ut som dybdeskarpheten selv ved vidåpen blender er nesten tilstrekkelig til å kamuflere det - så nå kan jeg vel si at jeg har et objektiv med "Automatisk hyperfokal fokuseringsinnstilling"...

 

Oppdatering #2: Har likevel slipt litt til på adapteret, og en ørliten runde på objektivet. Tror ikke det kan bli noe særlig bedre nå med mer sliping, synes uendelig på f/2.8 er såpass bra som man kan forvente.

Testet Industar'n mot kit-objektivet (14-42mm) satt til ca 28 mm, og kjørte da med samme blender på begge; f/4,7 (største tilgjengelige på Zuiko'n på denne brennvidden). I de sentrale områdene av bildene lå ikke kommunsitglasset noe tilbake for Zuiko'n når det gjelder oppløsningsevne. Men ute på sidene hadde Zuiko'n bedre oppløsning, og den har i tillegg noe bedre kontrast over det hele (men her var forskjellen mindre enn jeg ventet meg). Industar'n gir for øvrig et litt rødere bilde (brukte Auto-WB). Er fortsatt godt fornøyd!

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Bestilte leatherette hos Aki-Asaki - type svart 4040 - og 6 dager etter bestilling, kunne jeg hente den på Posten. Bra logistikk, altså.

 

Synes materialet kjentes greit og solid ut, skjæresnittene var rene, overflatemønsteret er svært likt det som er på "plastknasten" til E-P1, dog ser overflaten litt mattere ut. Det tok maks 10 min å sette det på. Fjernet batteri og objektiv, før jeg rengjorde overflaten på kamerahuset med en papirklut fuktet med litt lighter-bensin, tørket over med en tørr klut - og så var det bare å dra leatherette-bitene av papiret og lime de på plass. Jeg fukter strategiske områder på limsiden ved å slikke på den, det utsetter heftingen og gir litt tid til å justere før ting låser seg helt.

 

Her ser man resultatet, E-P1 med svart frakk og kommunistglass:

post-73994-1252241089_thumb.jpg

Personlig synes jeg leatheretten gjør at E-P1 ser penere ut, mer stilriktig ift retrodesignen - men meg om det, smak og behag etc... Viktigere er det at den blir litt bedre å holde - selv om vi ikke snakker ekte lær her, så er ruglete vinyl bedre å holde i en blankpolertt stål. En forbedring som etter mitt syn er verdt 16 USD :)

Lenke til kommentar

Thom Hogan (Nikon ekspert) har skrevet en review.

 

Han irriterer seg over mange små ting som kunne vært bedre. Ser ut til at han kun har brukt zoomen.

 

Men ha konkluderer ihvertfall:

 

The question is this: am I happy enough to keep the E-P1? Yes. Despite my complaints, I learned how to take good pictures with it without missing too many opportunities.

 

Drawbacks

 

* Bigger than you think. Definitely not a shirt pocket camera, though it fit into my big vest and jacket pockets with the lens collapsed.

* Missing elements. Some will miss the flash or optical viewfinder. The rest of us will simply say that the lenses we really want with this camera are still missing in action.

* Retro look, but too-modern controls. Hope you don't need to dip down into the menus often. Game Boy meets Pinball Machine.

* Details get in the way of shooting. Needs a better LCD, a rethink on the compact camera-like control buttons, a better autofocus system, and a host of other small tweaks.

 

Positives

 

* Smaller than its cousins. Finally, 4/3 in an appropriate camera size. A much more comfortable travel camera than any other DSLR-level camera to date.

* Almost any lens fits. I can't think of many lenses you couldn't mount to this camera (with the appropriate adapter). I'm using some Leica lenses (the Voigtlander 12mm is a nice companion), but I can mount my Nikkor 400mm f/2.8 on this camera, too (it won't autofocus or use VR, though).

* Image Quality about right. Smallest camera with decent image quality to date. With care, DSLR quality and little compromise.

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
Fin med læret på a_aa.

Helt enig! For de som er mindre konservativt skrudd sammen enn meg, ser det ut til at Aki-Asahi snart kommer med andre farger enn svart også for E-P1:

color-sample.jpg

 

Aki-Asahi linker forøvrig til en japansk blogg, som hevder at det vil bli sluppet firmware-oppgradering 15 september for E-P1, med blant annet bedret AF. Om dette er sant, eller om innlegget bare var en unnskyldning for å vise bilde av E-P1 med svart leatherette og en Pana 20mm/1,7 :dribble::love:, vites ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har fryktelig lyst på en PEN, men er en smule skeptisk til å bruke såpass mye penger uten å ha fått tafse litt på det i forkant... Jeg har lest mye om det og har blitt avstandsforelska om man kan si det slik :love:

Så dere andre som har kameraet, hadde dere fått tafse i forkant, eller ble det bestilt usett?

Lenke til kommentar
Jeg har fryktelig lyst på en PEN, men er en smule skeptisk til å bruke såpass mye penger uten å ha fått tafse litt på det i forkant... Jeg har lest mye om det og har blitt avstandsforelska om man kan si det slik :love:

Så dere andre som har kameraet, hadde dere fått tafse i forkant, eller ble det bestilt usett?

 

Tafset litt et par dager før jeg kjøpte det.Men hadde vel bestemt meg på forhånd. Størrelsen og muligheten var for unike.

En får jo ikke noe særlig inntrykk av det ved å stå å teste i en butikk egentlig.

Det er først etter noen dagers/ukers bruk man ser hva det egentlig er. Tenker jeg da. Sånn umiddelbart er jo alt nytt fantastisk.

Jeg ser at kameraet faktisk holder mål. Bildene er svært gode, og størrelsen er helt grei. perfekt å ta med seg på tur nesten uansett hvor man skal.

Lenke til kommentar
Tafset litt et par dager før jeg kjøpte det.Men hadde vel bestemt meg på forhånd. Størrelsen og muligheten var for unike.

En får jo ikke noe særlig inntrykk av det ved å stå å teste i en butikk egentlig.

Det er først etter noen dagers/ukers bruk man ser hva det egentlig er. Tenker jeg da. Sånn umiddelbart er jo alt nytt fantastisk.

Jeg ser at kameraet faktisk holder mål. Bildene er svært gode, og størrelsen er helt grei. perfekt å ta med seg på tur nesten uansett hvor man skal.

 

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg jeg og, men det holder meg litt itlbake at jeg ikke har fått ta og føle på det... Får avvente en liten stund til, kanskje det dukker opp i en butikk i nærheten!

Lenke til kommentar
Jeg har vel egentlig bestemt meg jeg og, men det holder meg litt itlbake at jeg ikke har fått ta og føle på det... Får avvente en liten stund til, kanskje det dukker opp i en butikk i nærheten!

Ellers har du jo 14 dagers returrett om du bestiller fra en nettbutikk, da... Men jeg tror ikke sjansen er veldig stor for at du benytter deg av den retten, det er et trivelig kamera!

Lenke til kommentar
Ellers har du jo 14 dagers returrett om du bestiller fra en nettbutikk, da... Men jeg tror ikke sjansen er veldig stor for at du benytter deg av den retten, det er et trivelig kamera!

 

 

Nå kommer ikke jeg til å bestille via nett, men via jobben... Og der får jeg ikke den returretten. Har ikke tro på at jeg ville returnert det uansett, men det er jo litt greit å tafse litt før jeg kvitter meg med ca 7.000 kr :p

Lenke til kommentar

Dette innlegget gjelder manuelle objektiver som ikke har kommunikasjon med kameraet.

 

Når jeg har brukt E-P1 med mine gamle objektiver (manuell fokus og manuelt blendervalg vha blenderring), har det vært med adapter som innebærer at kameraet ikke har noen peiling på fokusavstand eller hvilken blender jeg har valgt. Jeg har da valgt blenderprioritert autoeksponering (A) med en fastsatt ISO-innstilling - hvilket betyr at kameraet har justert lukkertiden automatisk etter hvor mye lys som kommer inn, uten faktisk kjennskap til blenderen. Dette funker veldig bra :thumbup: , i hvertfall med lysmålingen satt til sentervektet gjennomsnitt. Eksponeringkorreksjon er tilgjengelig. Her får du altså full kontroll over blender og ISO, og lar lukkertiden være en ukjent (nåja...) konsekvens av disse.

 

Har funnet en annen måte, som også ser ut til å funke bra. Ved å velge lukkerprioritert autoeksponering (S) og sette ISO til Auto (med fornuftig intervall og steg), velger du altså blender via ringen på objektivet og setter en fast lukkertid (vha "sylinderen") på kameraet - og så vil kameraet velge korrekt ISO etter hvor mye lys som slipper inn, uten verken kjennskap til faktisk blender eller påvirkningsmulighet på denne. Det vil altså ikke feile selv om det ikke har mulighet til å endre blenderen selv, som man kunne tro. Eksponeringskorreksjon er tilgjengelig. Her får du altså full kontroll over både lukker og blender, og lar kameraet velge ISO selv. Mean, lean street shooting machine :cool: !

 

Det bør vel sies at et minimum av kunnskap om eksponering kan være nødvendig i det siste tilfellet - å velge lukker 2 sek med blenderåpning f/2 på en strålende sommerdag vil nok ikke være sunt for kameraet, for å si det sånn :ermm: . Men skal man ta bilder i en bygate på sen ettermiddag/kveld i skumringen, vil jeg tro at det å kunne velge en blender på f2.8, lukker 1/60 og la ISO'en flyte kan være en god idè. Skal teste det ut mer senere.

 

 

(For øvrig, og kanskje litt mindre morsomt: Velger man programautomatikk (P) med fastsatt ISO, vil dette fungere som om man velger A med fastsatt ISO. Velger man P eller A med ISO satt til Auto, vil kameraet altså endre både ISO og lukker fritt - det har da lukkertid på 1/100 som sin målsetting (dette hadde jeg gjerne sett var knyttet til oppgitt brennvidde ifm IS, men slik er det ikke). Er ikke max ISO satt høyt nok opp, begynner lukkertidene å bli lengre etter at maks ISO er nådd. Omvendt vil lukkertidene bli kortere etter at default ISO (normalt 200) er nådd, og den vil først begynne å senke ISO ned mot 100 etter at lukkertidene har nådd 1/4000 sek.

 

Velger man istedet manuell eksponering (M), kan ikke ISO settes til Auto, du må fastsette verdi. Info-området for eksponeringkorreksjon viser nå istedet hvor mange trinn du er fra "korrekt" eksponering, og du må bla fram rett lukker vha menysirkelen eller vri på blenderringen for å komme deg nærmere nirvana...)

 

Edit: La til litt om P...

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett aldri vært fornøyd med bilder jeg har tatt med blits, og de har samtlige vært med "rett-fram"-typen som FL-14. Jeg har kommet til at jeg enten må lære meg å ta bilder uten blits, eller lære meg å bruke blits skikkelig - og da er ikke FL-14 mye å bygge på, tror jeg.

 

Foreløpig er min plan å klare meg uten blits - E-P1 tåler ISO 1600 ganske godt, og bruker jeg da pengene jeg sparer på blits på noe lyssterk optikk (planen er Panas 20mm/1.7, om ikke Oly slår dem med noe lure lanseringer snart), burde jeg greie meg tålelig bra i mange situasjoner der jeg før motstrebende ville brukt blits. :)

 

Men skulle jeg fotografert i kullgruvene på Svalbard, ville jeg kanskje revurdert :ermm:

 

Just my 2c...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...