Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Dette innlegget gjelder manuelle objektiver som ikke har kommunikasjon med kameraet.

 

Litt oppfølging på samme tema ;)

 

Var ute en lite knipsetur i går ettermiddag, og knipset med en manuell 28mm (Industar-69). Tre fjerdedeler av bildene ble dårlige - uskarpe og tydelig preget kameraskjelving. Dette var snodig, for lukkertidene lå i området 1/50-1/500 - og burde nesten ha blitt skarpe selv uten IS. Oppdaget at noe var galt midtveis, og sjekket at IS sto påslått, og prøvde etter beste evne å trylle fram betonghender for å få stabiliserte bilder, men nei... Like før jeg skulle avslutte seansen, kom jeg på å sjekke om jeg hadde husket å angi korrekt brennvidde for IS'en - og der lå feilen min... Hadde glemt at jeg sist knipset med en 85mm, og det var den verdien som lå inne - IS'en overkompenserte da for alle ørsmå bevegelser med 28mm. Så snart 28mm var valgt, var alt i skjønneste orden igjen - skarpe bilder uten problemer ned mot 1/15s.

 

Moralen er: Bruker du manuelle objektiv med IS påslått, ikke glem å sette korrekt brennvidde. (Og i tillegg - har du lys til raske nok lukkertider, kan du like gjerne slå av IS'en.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette innlegget gjelder manuelle objektiver som ikke har kommunikasjon med kameraet.

 

Litt oppfølging på samme tema ;)

 

Var ute en lite knipsetur i går ettermiddag, og knipset med en manuell 28mm (Industar-69). Tre fjerdedeler av bildene ble dårlige - uskarpe og tydelig preget kameraskjelving. Dette var snodig, for lukkertidene lå i området 1/50-1/500 - og burde nesten ha blitt skarpe selv uten IS. Oppdaget at noe var galt midtveis, og sjekket at IS sto påslått, og prøvde etter beste evne å trylle fram betonghender for å få stabiliserte bilder, men nei... Like før jeg skulle avslutte seansen, kom jeg på å sjekke om jeg hadde husket å angi korrekt brennvidde for IS'en - og der lå feilen min... Hadde glemt at jeg sist knipset med en 85mm, og det var den verdien som lå inne - IS'en overkompenserte da for alle ørsmå bevegelser med 28mm. Så snart 28mm var valgt, var alt i skjønneste orden igjen - skarpe bilder uten problemer ned mot 1/15s.

 

Moralen er: Bruker du manuelle objektiv med IS påslått, ikke glem å sette korrekt brennvidde. (Og i tillegg - har du lys til raske nok lukkertider, kan du like gjerne slå av IS'en.)

 

Hehe, bra det ikke var værre da:-)

 

Nydelig kamera, men jeg skulle ønske oppløsning på skjerm var noe bedre...

Lenke til kommentar
Flott bilde, Dentro! :thumbup:

 

Har ingen erfaring å dele med deg om FL-14, dessverre (men så har jeg stort sett bare dårlige erfaringer med blits generelt, noe som nok må tilskrives mine ferdigheter heller enn blitsene...)

 

Da får jeg dele noen erfaringer når den dukker opp :p

 

Blitz'n er kjekk å ha til kvelder med gjester mm. Pluss at den er skikkelig retro den også, for oss som liker slik :D

 

Jeg har sånn skinngreie som man kan skru på i bunnen også, den sitter som et skudd, ser pen ut og beskytter, men er ikke så praktisk om man vil ta ut batteri, minnekort osv..

Lenke til kommentar
Hvor mye betalte du for blitsen?

 

ca 1600,-

 

Siden klarte å motstå fristelsen på å blir evig gjeldsslave på Leica M9 med objektiv(er) idag på FotoVideo, ble det som trøst retroveska til E-P1. Den er very nice.

 

Ser ut som bare må ha en FL-14 selv om hatt mindre tid til å bruke EP-1 enn det som var tanken.

 

Bra det finnes en PEN så man slipper å blakke seg på leica :p

 

Takk for bagtipset, ble en retrobag på meg ikveld også ;) Begynner å bli litt mye PEN stash, så fint å få plassert det et fast sted :D

 

post-71158-1257033223_thumb.jpg

 

Edit: Fikk justert menyoppsettet igår til å få autofokus på fn knappen, det var nice :)

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
Hvor mye betalte du for blitsen?

 

ca 1600,-

 

Siden klarte å motstå fristelsen på å blir evig gjeldsslave på Leica M9 med objektiv(er) idag på FotoVideo, ble det som trøst retroveska til E-P1. Den er very nice.

 

Ser ut som bare må ha en FL-14 selv om hatt mindre tid til å bruke EP-1 enn det som var tanken.

 

Bra det finnes en PEN så man slipper å blakke seg på leica :p

 

Takk for bagtipset, ble en retrobag på meg ikveld også ;) Begynner å bli litt mye PEN stash, så fint å få plassert det et fast sted :D

 

post-71158-1257033223_thumb.jpg

 

Edit: Fikk justert menyoppsettet igår til å få autofokus på fn knappen, det var nice :)

 

Hatt noen på besøk og de gir seg over når de ser den veska he he - men at Leica M9 er nesten 10 ganger bedre til 53000 bare for huset nekter jeg å tro !

Lenke til kommentar

M9 ser jo utrolig lovende ut da, men til den prisen kan man jo få alt :whistle:

 

Fordelen med PEN er jo den nette størrelsen. M9 er ganske mye større til sammenligning selv om de fornuftig nok har brukt mye av den ekstra plassen til søker og blitz :D

 

sidebysideep1.jpg

 

Edit: rart hvor lite retro PEN ser ut ved siden av M9

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
Siden klarte å motstå fristelsen på å blir evig gjeldsslave på Leica M9 med objektiv(er) idag på FotoVideo, ble det som trøst retroveska til E-P1. Den er very nice.

 

Ser ut som bare må ha en FL-14 selv om hatt mindre tid til å bruke EP-1 enn det som var tanken.

Hvor var det du kjøpte retro bagen har lett overalt men finner den ikke?

Lenke til kommentar
Siden klarte å motstå fristelsen på å blir evig gjeldsslave på Leica M9 med objektiv(er) idag på FotoVideo, ble det som trøst retroveska til E-P1. Den er very nice.

 

Ser ut som bare må ha en FL-14 selv om hatt mindre tid til å bruke EP-1 enn det som var tanken.

Hvor var det du kjøpte retro bagen har lett overalt men finner den ikke?

 

FotoVideo sin butikk i Møllergata, Oslo. Hvis du er innom så har de Olympus stash i høyre delen av butikken, de har også nettbutikk.

Lenke til kommentar
Fordelen med PEN er jo den nette størrelsen. M9 er ganske mye større til sammenligning selv om de fornuftig nok har brukt mye av den ekstra plassen til søker og blitz :D

Innebygs blits på en Leica M ville fremkalt en del hjerteanfall blant tilhengerne... Vinduet ved siden av søkervinduet er ikke en blits, men vinduet der man tar inn lyset for "brightlines" (den lysende rammen) i søkeren.

 

Edit: rart hvor lite retro PEN ser ut ved siden av M9

Spander noen få dollar på svart leatherette fra Aki-Asahi, og sett på no gammel rangefinderoptikk - da begynner E-P1 å se nydelig retro ut, imho :D

 

Må sjekke ut den der retrobagen jeg også, tror jeg. Kjøpte en everready case i svart lær som fungerer ypperlig på mindre objektiver (den er spesifikt laget for å brukes med 17mm pancake), men "snuten" har for liten diameter for kit-zoomen (og jeg frykter det samme for Panas 20mm), og er for kort for standard rangefinderoptikk. Det blir litt begrensende. Har vært inne på tanken om å modifisere veska ved å kutte av snuten og lage en festeanordning for selvmekka snuter i forskjellige størrelser - men det kommer ikke til å bli like pent. En alternativ veske når jeg bruker større optikk kan kanskje være like greit.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom 4 nyttige informasjonssider om Oly E-P1, etter å ha hatt kameraet i 2 uker. Noen 10-år med analoge OM-1, OM-2 og OM-40 gjorde at jeg valgte dette kamera. Har også vært innom 3 kompakte Oly og ett Samsung.

 

Så jeg er litt ny i avansert digital bruk og har følgende spørsmål, om noen vil svare:

 

Hvorfor ta bilder i RAW i stedet for høyoppløslig JPEG?

Hva "gir" pancake objektet meg som 14-42 ikke kan gi?

Er det "bedre" å bruke en FL36/50 blitz enn FL-14? I den analoge verden var det bra.

Vil jeg med et MF-2 adapter kunne bruke mine gamle linser for OM serien?

Hvis ja, hva skjer (digitalt) når jeg monterer filter på objektivene?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet! :)

 

Skal prøve å svare så godt jeg kan...

 

Hvorfor ta bilder i RAW i stedet for høyoppløslig JPEG?

RAW er det digitale verdenens svar på en eksponert film. JPEG er den digitale verdenens svar på et fremkalt bilde. Selv om du kan gjøre mange forbedringer på en JPEG i en bildebehandler, er det i prosessen med å konvertere en RAW-fil til en JPEG (altså tilsvarende fremkalling) at du virkelig kan påvirke resultatet - spesielt gjelder det korrigering av eksponering og korrigering av fargebalanse (i tillegg kommer ting som korrigering av optiske svakheter i objektiv, støyfjerning, oppskarping etc).

 

Jeg tar ikke bilder i RAW, og da er det greit å ha valgt E-P1 - JPEG-motoren er en av de aller beste som er å få, og den leverer ypperlige JPEGs rett fra kamera. Men jeg er klar over at dette valget også betyr at jeg mister muligheten til å redde bilder som kunne vært reddet dersom jeg brukte RAW.

 

Hva "gir" pancake objektet meg som 14-42 ikke kan gi?

Først og fremst økt portabilitet/"lommevennlighet" pga liten størrelse, og bedre egenskaper i lite lys (større blenderåpning).

 

Er det "bedre" å bruke en FL36/50 blitz enn FL-14? I den analoge verden var det bra.

Kan ikke mye om blits (noen her kan sikker svare utfyllende), men vil tro det ja. Mulighet for lengre avstander (pga kraftigere lys) og mulighet for å vri lyset slik at de kastes fra tak/vegger etc - FL-14 er en (pen og stilriktig) rett-fram-blits.

 

Vil jeg med et MF-2 adapter kunne bruke mine gamle linser for OM serien?

Har ikke prøvd dette, men det er meningen, ja.

 

Hvis ja, hva skjer (digitalt) når jeg monterer filter på objektivene?

Hvilke filtre tenker du på? UV, ND (gråfilter) og polarisasjon bør funke som normalt - begynner du med rød- eller gulfilter vet jeg ikke hva som skjer (men på monokrom-innstilling kan du legge på disse digitalt i menyen).

Lenke til kommentar
Har en kompis som skal til USA og lurer på om jeg skal få ham til å ta med en Pana 45-200 linse til hjem til meg siden det er penger å spare :D Noen som har erfaringer med den på PEN?

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=33620728

 

Skal visstnok være en smule soft på full tele, men ellers ganske OK - og B&H har visstnok en veldig god pris ut året... :thumbup:

 

Hvor var det du kjøpte retro bagen har lett overalt men finner den ikke?

Komplett avsporing følger, Rudy: Min nyskjerrighet tvinger meg til å spørre om hvordan det går med fotograferingen, blitsen og P-modusen - har andelen gode bilder steget til værs? :)

Lenke til kommentar

Hallo Pen´ere!

 

Virker som de som liker dette kameraet virkelig liker det. Jeg er litt lei av min digitale speilrefleks, og har faktisk hatt litt lyst å teste ut en PEN-1, kanskje til neste år. Ser mye enklere ut å ta med seg og flere bilder jeg har sett på Flickr er imponerende :thumbup:

 

Er det sannsynlig at det vil bli mulig å få tak i rimelige PEN-1 etter lanseringen av PEN-2 (i januar?)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...